abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64497012
Wat zouden jullie doen in de volgende situatie?:

Mijn vriend is al in de 30 en heeft alleen 1 jongere zus. Mijn vriend lijkt helemaal niet op zijn familie, zijn familie is vooral bezig met stand en status en hoe je overkomt op andere mensen, etiquette en dat soort dingen. Mijn vriend is dus totaal niet zo en ik ook niet. Hoewel hij al in de 30 is krijgt hij heel vaak te horen hoe hij zich moet kleden, hoe hij moet eten, waar hij over moet praten, hoe hij zijn geld moet besteden, dat hij te dik is enz enz. Zijn zus is net zoals de rest van zijn familie. Het gaat vaak zo:

mijn vriend en zijn zus zien elkaar alleen bij verplichte nummers (ze nodigen elkaar nooit uit en gaan nooit spontaan bij elkaar langs.) en hebben elkaar dan eigenlijk niks te zeggen. Ze maken nooit een leuk praatje samen. Als er al tegen elkaar gesproken wordt dan is het zo dat zijn zus commentaar heeft (zie bovenstaande onderwerpen) terwijl ze toch een flink aantal jaar jonger is. Mijn vriend gaat nooit ergens tegen in, accepteert alles en zal nooit een lullige opmerking tegen haar maken. Hun moeder valt zijn zus altijd bij en zegt vaak dezelfde dingen tegen mijn vriend als ze erbij is. Laats heeft hij 1 opmerkinge gemaakt en eigenlijk was die niet eens negatief, hij constateerde alleen iets, en zijn zus ging meteen in de verdediging. Terwijl zij altijd zoveel commentaar op mijn vriend heeft. Ook heeft ze nu een kindje, en mijn vriend betrekt ze er totaal niet bij.

In het verleden vond ik het te ver gaan dat zij met zijn 2-en alles bij ons in huis gingen beslissen (en afkraken) en toen is er omdat ik daar niet van gediend was een conflict ontstaan. Dat is nu wel min of meer opgelost, maar je merkt gewoon goed dat ik er nog altijd op word aangekeken. Ik heb zelf het gevoel dat de zus van mijn vriend heel anders benaderd wordt dan mijn vriend en dat merk ik dan aan kleine dingen. Zijn moeder belt mijn vriend nooit, maar zijn zus wel. Als mijn vriend zijn moeder belt gaan ze vaak zitten mailen waardoor ze niet echt bij het gesprek is. Als mijn vriend daar is en iets vertelt wordt er vaak maar half geluisterd onder het mom van ja ja het is allemaal niet zo belangrijk. Maar als zijn zus iets vertelt, wordt er wel geluisterd. Nu gaan wij binnenkort verhuizen en zijn moeder heeft dat tegen niemand in de familie en kennissenkring verteld. Toen zijn zus ging verhuizen wist iedereen het wel. Wij gaan in een huurhuis wonen en nu heeft zijn moeder laten merken dat ze dat niet zo goed/belangrijk vindt als een koophuis. (Zijn zus heeft natuurlijk wel een koophuis). Ieder jaar worden er met kerst vrienden van zijn zus uitgenodigd. Vrienden van mijn vriend zijn er al die jaren nog nooit bij geweest. Op de sterfdag van hun vader gaat hun moeder altijd overdag iets met zijn zus doen, met mijn vriend heeft ze dat nog nooit gedaan. En zo kan ik nog andere voorbeelden opnoemen. Ik vind het best moeilijk om mee om te gaan, want ik zie die 2 deling zo. Zijn zus krijgt nooit zoveel commentaar en kritiek van hun moeder en wordt juist heel positief benaderd.

Wat zouden jullie doen? Mijn vriend is echt een goedzak en ziet dingen vaak niet of durft er niet tegenin te gaan.
pi_64497138
TS hoe is jouw familie? Als jij goed met jouw familie kan opschieten gewoon het contact met de familie van je vriend verbreken.
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
pi_64497189
Ik zou hem juist een beetje opjutten en vragen of hij vindt dat het wel kan. En dan jou mening geven wat je er van vind, en misschien vertellen wat hij er aan moet doen. Even een duwtje in de goede richting geven

Tevens zou ik mij niet laten commanderen door mijn ouders/familie als ik 30 zou zijn
  dinsdag 30 december 2008 @ 13:51:01 #4
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_64497196
Het lijkt erop dat de moeder en zus van je vriend altijd alles in zijn leven konden en mochten beslissen en dat ze er niet zo goed mee kunnen omgaan dat ze een deel van hun invloed nu aan jou hebben moeten afstaan.

Ik weet niet hoe je er mee moet omgaan, je zou het kunnen laten gaan (het is immers hun probleem) tenzij je echt merkt dat hij er moeite mee heeft dat hij niet als volwaardig wordt gezien en zijn zus wel.
Als hij er minder moeite mee lijkt te hebben omdat hij niet beter weet... lekker laten gaan.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_64497218
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 13:48 schreef tijnbrein het volgende:
TS hoe is jouw familie? Als jij goed met jouw familie kan opschieten gewoon het contact met de familie van je vriend verbreken.
  dinsdag 30 december 2008 @ 13:52:21 #6
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_64497239
Het klinkt alsof je vriend allang heeft geaccepteerd dat zijn ouders bepaalde verwachtingen hebben van hun kinderen, dat hij daar niet aan zal voldoen en dat dat bepaalde consequenties heeft voor de relatie.

Vindt hij het een probleem, dan zou ik hem zeker aansporen om het eens aan de orde te stellen. Maar als hij het eigenlijk helemaal niet zo'n probleem vindt (wat ik een beetje proef) zou ik het gewoon lekker laten rusten. In dat geval zijn het jouw irritaties over mensen waar je niet perse een band mee hoeft op te bouwen. Je ziet die mensen met kerst en een verjaardag en leeft verder gewoon je eigen leven.
  dinsdag 30 december 2008 @ 13:53:15 #7
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_64497266
quote:
Mijn vriend lijkt helemaal niet op zijn familie.
Is het dan wel familie?
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
  dinsdag 30 december 2008 @ 14:00:27 #8
27663 B4ron
Kuala Lumpur
pi_64497393
jij gaat je smoel houden en je vriend gewoon steunen (excuses voor de harde taal...)

maak er niet een spelletje voor jou van en bemoei je niet met fam. zaken. Dit zijn omgangsvormen die zich over een periode van jaren zo hebben gevormd en het enige wat jij daarbinnen kan bereiken is dat hij geen contact meer heeft met zijn eigen fam. Zorg ervoor dat je er (ONPARTIJDIG; sorry, maar je lijkt me de dominante in jullie relatie) met hem over praat en laat hem zijn eigen standpunt vormen. Als hij een goedzak is, is er misschien wel geen land mee te bezeilen. Dat moet je dan maar accepteren.

Overigens, jij hoeft niet over je heen te laten lopen bij je schoonouders.

ik ben erg benieuwd wat je van mijn reactie vind.
Goedenmiddag, u kunt wel gaan
  dinsdag 30 december 2008 @ 14:06:31 #9
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_64497471
Gewoon van je af laten glijden en het accepteren.
Je vriend blijkt er niet zo mee te zitten. Hij zal het gewend zijn.

Wat boeit jou die mensen nou als je ze blijkbaar alleen op verjaardagen ziet?
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  dinsdag 30 december 2008 @ 14:11:09 #10
262 Re
Kiss & Swallow
pi_64497545
communicatie is het woord!
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_64497691
het lullige is dus dat mijn vriend niet echt een eigen mening heeft. Als je hem op de man af vraagt wat hij ergens van vindt dan loopt hij weg. Je moet zijn mening er echt uittrekken zeg maar. Meestal zegt hij dat hij alles best vindt, maar als je er dan dieper op in gaat dan krijg je er met veel pijn en moeite uit wat hij nou echt ergens van vindt. Hij zegt dus altijd eerst dat hij het wel best vindt dat ze zo doen. Maar als je er dieper op in gaat blijkt dus dat hij het niet leuk vindt en er gewoon niet tegenin durft te gaan. Zijn moeder zegt altijd dat ze heel eerlijk en direct is. Mijn vriend vindt het daarom goed dat ze alles tegen hem zegt, bv dat een huurhuis minder is dan een koophuis, dat ze mag zeggen dat ze onze vrienden niks vindt, dat ze vindt dat zijn zus breder ontwikkeld is. Dat alles onder het mom van, ik ben alleen maar eerlijk. En wat ik heel erg vind is dat hij zegt dat hij ook minder is dan zijn zus, dat vindt / voelt hij zo. Dat vind ik heel erg.

Overigens ben ik altijd heel stil als ik daar ben dus het is niet zo dat ik van leer trek of zo als ik daar ben. Mij hoor of zie je niet. Ik zie alleen wel dingen die ikzelf nooit zou accepteren.
  dinsdag 30 december 2008 @ 14:24:43 #12
262 Re
Kiss & Swallow
pi_64497762
dan is je vriend een slappe lul en vraagt hij er indirect dus om om zo behandeld te worden, blijkbaar heeft hij er geen moeite mee of boeit het hem weinig... zo komt hij over en dat gaat niet veranderen als hij dat niet wil.

volgens mij is dit topic wel eens langsgeweest...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  dinsdag 30 december 2008 @ 14:26:07 #13
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_64497792
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 14:00 schreef B4ron het volgende:
jij gaat je smoel houden en je vriend gewoon steunen (excuses voor de harde taal...)

maak er niet een spelletje voor jou van en bemoei je niet met fam. zaken. Dit zijn omgangsvormen die zich over een periode van jaren zo hebben gevormd en het enige wat jij daarbinnen kan bereiken is dat hij geen contact meer heeft met zijn eigen fam. Zorg ervoor dat je er (ONPARTIJDIG; sorry, maar je lijkt me de dominante in jullie relatie) met hem over praat en laat hem zijn eigen standpunt vormen. Als hij een goedzak is, is er misschien wel geen land mee te bezeilen. Dat moet je dan maar accepteren.

Overigens, jij hoeft niet over je heen te laten lopen bij je schoonouders.

ik ben erg benieuwd wat je van mijn reactie vind.
Dat dus. En als hij er geen probleem mee heeft, waarom zou jij er dan een probleem van maken?

Zo te zien heeft hij overigens iemand gekozen die het meest op zijn meest bekende voorbeeld lijkt.
Lang leve mij! *O*
  dinsdag 30 december 2008 @ 14:27:57 #14
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_64497834
In je openingspost heb je alleen maar aangegeven wat voor dingen je schoonfamilie volgens jou allemaal verkeerd doet en wat je daar zelf van vindt, maar helemaal niet wat je vriend daarvan vindt... Erg raar.
Eigenlijk heb je er toch helemaal niks mee te maken dus waar bemoei jij je mee? Als je vriend er wel mee zou zitten zou je voor 'm op kunnen komen, maar kom op zeg, tis een kerel van in de 30. Als ie nu alles maar accepteert dan zul je dat nooit meer in hem veranderen en kan je dit hele issue beter laten rusten om irritatie te besparen.

Maargoed, al met al krijg ik van jou dankzij dit topic best een rare indruk, aangezien het een situatie is waar je eigenlijk vrij weinig mee te maken hebt en je er toch mee lijkt te zitten, maar je vriend niet?

Edit: En al met al vind ik dat je zelf heel erg op zijn moeder lijkt, met je bemoeizieke gedrag zonder rekening met hem te houden. Je interesseert je blijkbaar alleen maar in wat JIJ vindt van hun gedrag, en niet in wat je vriend ergens van vindt.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_64497932
Die 'eerlijkheid' werkt dan 2 kanten op, zou ik denken.
"Goh zus, wat ben jij eigenlijk arrogant dat je steeds [vul maar in]"
Beledigd? Waarom, ik ben alleen maar eerlijk.

Heeft je vriend wel eens gewoon hardop gezegd hoe vervelend hij het vindt om op zo'n manier behandeld te worden?
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  dinsdag 30 december 2008 @ 14:34:51 #16
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_64498022
Er wordt nu wel wat hard over cat2 heengevallen vind ik. Terwijl het toch vrij normaal is dat je je doodergert als je vriend zo behandeld wordt door zijn familie. Helemaal als het een type is dat een beetje over zich heen laat lopen.
pi_64498060
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 13:44 schreef cat2 het volgende:
Wat zouden jullie doen in de volgende situatie?:

het laten gaan. doet je vriend toch ook.
volgens mij maak jij je druk om dingen die zijn hartslag nooit zullen beinvloeden

tenzij er op een verjaardag iets wordt gezegd over jullie situatie, jullie, daar hoor jij bij. dan gaat het over jou, dan laat je weten hoe jij erover denkt
pi_64498061
Precies, ik kan me voorstellen dat het niet om aan te zien is dat iemand waar je van houdt, zo behandeld wordt.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  dinsdag 30 december 2008 @ 14:39:47 #19
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_64498141
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 14:36 schreef shmoopy het volgende:
Precies, ik kan me voorstellen dat het niet om aan te zien is dat iemand waar je van houdt, zo behandeld wordt.
Oh ik ook, maar dan ga je er niet een heel topic over volschrijven met een klaagzang van hier tot tokyo zonder dat je de mening van je vriend überhaupt er in vermeldt. Want dan lijkt het alsof je jezelf helemaal niet voor de mening van je vriend interesseert.

Edit: En blijkbaar vindt d'r vriend het allemaal geen probleem, dus dan IS er toch geen probleem?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_64498247
nee shmooopy zo is dat ook. Ik zou zelf heel graag voor hem op willen komen, maar ik vind dat hij het zelf moet doen/leren. Hij is inderdaad al in de 30, dus dan kan ik het niet meer voor hem gaan doen.

Het is niet zo dat hij het allemaal best vindt. Dat zegt hij altijd maar snel, maar als je er dieper op in gaat is hij ook niet blij met de situatie. Hij zegt altijd dat hij er niet tegenin durft te gaan. Dat is de kern van het probleem.

Ikzelf kan er totaal niet tegen en zou dit nooit accepteren. Daarom is het ook een moeilijke situatie dat mijn vriend het wel accepteert omdat hij gewoon te onzeker is om er tegenin te gaan.
  dinsdag 30 december 2008 @ 14:49:13 #21
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_64498387
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 14:43 schreef cat2 het volgende:
nee shmooopy zo is dat ook. Ik zou zelf heel graag voor hem op willen komen, maar ik vind dat hij het zelf moet doen/leren. Hij is inderdaad al in de 30, dus dan kan ik het niet meer voor hem gaan doen.

Het is niet zo dat hij het allemaal best vindt. Dat zegt hij altijd maar snel, maar als je er dieper op in gaat is hij ook niet blij met de situatie. Hij zegt altijd dat hij er niet tegenin durft te gaan. Dat is de kern van het probleem.

Ikzelf kan er totaal niet tegen en zou dit nooit accepteren. Daarom is het ook een moeilijke situatie dat mijn vriend het wel accepteert omdat hij gewoon te onzeker is om er tegenin te gaan.
Te onzeker of gewoon murw? Geen zin meer om er tegenin te gaan omdat hij weet dat het toch niks uithaald
Lang leve mij! *O*
pi_64498426
1. Je vriend laat zo te horen zo over zich heen lopen. Hij knikt vast ook steevast ja bij alles wat jij van hem wil? Gevalletje natte tosti.

2. Het is zijn familie, niet de jouwe. Als ze echter in jullie (jij en je vriend) huis komen lopen zeuren: kom eens voor jezelf op en zeg dat ze hun mond moeten houden of weg kunnen blijven. Het is ook jouw huis, dus jij mag ook beslissen wie er wel en niet over de vloer komt.

Verder: wat er grotendeels allemaal al gezegd is.
  dinsdag 30 december 2008 @ 14:51:43 #23
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_64498452
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 14:36 schreef shmoopy het volgende:
Dat absoluut, maar ik zou me er net zo hard aan ergeren dat iemand het laat gebeuren, en volgens mij is dat waar TS meer moeite mee heeft.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_64498574
dat laatste heb ik al gezegd, dat ze niet bij ons moeten zeuren en anders maar weg moeten blijven. daar word ik nu al jaren op aangekeken.

Mijn vriend vindt inderdaad dat het niks uithaalt als hij er tegenin zou gaan. Hij denkt dat het toch niet overkomt als hij iets ervan zegt. Hij vindt dat het wel overkomt als ik er iets van zou zeggen.

Bij mij zegt mijn vriend het wel als hij dingen niet wil of anders wil. Hij is eigenlijk best vaak eigenwijs. Als hij bij zijn familie is verandert hij gewoon helemaal.
  dinsdag 30 december 2008 @ 14:58:18 #25
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_64498618
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 14:56 schreef cat2 het volgende:
dat laatste heb ik al gezegd, dat ze niet bij ons moeten zeuren en anders maar weg moeten blijven. daar word ik nu al jaren op aangekeken.

Mijn vriend vindt inderdaad dat het niks uithaalt als hij er tegenin zou gaan. Hij denkt dat het toch niet overkomt als hij iets ervan zegt. Hij vindt dat het wel overkomt als ik er iets van zou zeggen.

Bij mij zegt mijn vriend het wel als hij dingen niet wil of anders wil. Hij is eigenlijk best vaak eigenwijs. Als hij bij zijn familie is verandert hij gewoon helemaal.
Voer voor psychologen...
Lang leve mij! *O*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')