Wat zouden jullie doen in de volgende situatie?:
Mijn vriend is al in de 30 en heeft alleen 1 jongere zus. Mijn vriend lijkt helemaal niet op zijn familie, zijn familie is vooral bezig met stand en status en hoe je overkomt op andere mensen, etiquette en dat soort dingen. Mijn vriend is dus totaal niet zo en ik ook niet. Hoewel hij al in de 30 is krijgt hij heel vaak te horen hoe hij zich moet kleden, hoe hij moet eten, waar hij over moet praten, hoe hij zijn geld moet besteden, dat hij te dik is enz enz. Zijn zus is net zoals de rest van zijn familie. Het gaat vaak zo:
mijn vriend en zijn zus zien elkaar alleen bij verplichte nummers (ze nodigen elkaar nooit uit en gaan nooit spontaan bij elkaar langs.) en hebben elkaar dan eigenlijk niks te zeggen. Ze maken nooit een leuk praatje samen. Als er al tegen elkaar gesproken wordt dan is het zo dat zijn zus commentaar heeft (zie bovenstaande onderwerpen) terwijl ze toch een flink aantal jaar jonger is. Mijn vriend gaat nooit ergens tegen in, accepteert alles en zal nooit een lullige opmerking tegen haar maken. Hun moeder valt zijn zus altijd bij en zegt vaak dezelfde dingen tegen mijn vriend als ze erbij is. Laats heeft hij 1 opmerkinge gemaakt en eigenlijk was die niet eens negatief, hij constateerde alleen iets, en zijn zus ging meteen in de verdediging. Terwijl zij altijd zoveel commentaar op mijn vriend heeft. Ook heeft ze nu een kindje, en mijn vriend betrekt ze er totaal niet bij.
In het verleden vond ik het te ver gaan dat zij met zijn 2-en alles bij ons in huis gingen beslissen (en afkraken) en toen is er omdat ik daar niet van gediend was een conflict ontstaan. Dat is nu wel min of meer opgelost, maar je merkt gewoon goed dat ik er nog altijd op word aangekeken. Ik heb zelf het gevoel dat de zus van mijn vriend heel anders benaderd wordt dan mijn vriend en dat merk ik dan aan kleine dingen. Zijn moeder belt mijn vriend nooit, maar zijn zus wel. Als mijn vriend zijn moeder belt gaan ze vaak zitten mailen waardoor ze niet echt bij het gesprek is. Als mijn vriend daar is en iets vertelt wordt er vaak maar half geluisterd onder het mom van ja ja het is allemaal niet zo belangrijk. Maar als zijn zus iets vertelt, wordt er wel geluisterd. Nu gaan wij binnenkort verhuizen en zijn moeder heeft dat tegen niemand in de familie en kennissenkring verteld. Toen zijn zus ging verhuizen wist iedereen het wel. Wij gaan in een huurhuis wonen en nu heeft zijn moeder laten merken dat ze dat niet zo goed/belangrijk vindt als een koophuis. (Zijn zus heeft natuurlijk wel een koophuis). Ieder jaar worden er met kerst vrienden van zijn zus uitgenodigd. Vrienden van mijn vriend zijn er al die jaren nog nooit bij geweest. Op de sterfdag van hun vader gaat hun moeder altijd overdag iets met zijn zus doen, met mijn vriend heeft ze dat nog nooit gedaan. En zo kan ik nog andere voorbeelden opnoemen. Ik vind het best moeilijk om mee om te gaan, want ik zie die 2 deling zo. Zijn zus krijgt nooit zoveel commentaar en kritiek van hun moeder en wordt juist heel positief benaderd.
Wat zouden jullie doen? Mijn vriend is echt een goedzak en ziet dingen vaak niet of durft er niet tegenin te gaan.