abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64457162
Ik heb aan mijn volleybal verleden 2 lekker zwakke enkels overgehouden. beide enkels zijn al een keer goed uitgerekt geweest (eenmaal zelfs met spierschade in de kuit tot gevolg na een landing op iemands voet) en na de nodige fysio kon ik na een aantal weken weer rustig aan trainen.

Nu is dit al enige jaren geleden, maar tot op de dag van vandaag heb ik onstabiele, zwakke enkels. Zo kan ik bijvoorbeeld ook geen normale schaatsen (noren) aan omdat ik dus niet de stabiliteit heb om mijn enkels recht te houden.
Ik zou heel graag mijn enkels willen verstevigen, maar hoe? zijn hier goede oefeningen of sporten voor (hardlopen op ongelijke ondergrond)?

Wie kan mij helpen?
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_64457332
Als je gaat sporten je enkels intapen of in een brace doen.
pi_64457376
Dat geeft wel extra steun, maar lost het probleem niet op. Lijkt me dat ik daardoor mijn enkels alleen maar zwakker maak: de belasting wordt immers overgenomen door de tape/brace
pi_64457394
Is niet waar. Want je sport niet 24 uur per dag. Je sport een paar uur per week/dag en de rest van de dag/week zijn je enkels tape/brace vrij dus kunnen je enkels wel aansterken.
pi_64457397
Ik heb er ook een tijdje behoorlijk last van gehad.

Ik heb toen oefeningen gedaan om mijn spieren rond mijn enkel sterker/dikker te maken.

Dit heb ik gedaan door eerst gewoon zittend rondjes te draaien met mijn enkel in de lucht, daarna zitten met de bal van mijn voet (plus druk) en dan rondjes draaien op de grond en daarna staand op beide ballen ( ) en dan weer draaien met je enkels.

Voor mij heeft het redelijk geholpen, ik hoef in ieder geval niet meer ondersteuning te dragen voor mijn enkels tijdens het sporten.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_64457531
quote:
Op maandag 29 december 2008 10:20 schreef geelkuikentje het volgende:
Is niet waar. Want je sport niet 24 uur per dag. Je sport een paar uur per week/dag en de rest van de dag/week zijn je enkels tape/brace vrij dus kunnen je enkels wel aansterken.
Dat door de weeks aansterken zal wel meevallen: dat hebben ze de afgelopen jaren ook niet gedaan.
Tape of een brace zou dan alleen helpen tijdens het sporten, maar lost het probleem niet op: die zwakke enkels. Ik zoek dus manieren om ze echt sterker/steviger te maken
quote:
Op maandag 29 december 2008 10:20 schreef poepeneesje het volgende:

Ik heb toen oefeningen gedaan om mijn spieren rond mijn enkel sterker/dikker te maken.

Dit heb ik gedaan door eerst gewoon zittend rondjes te draaien met mijn enkel in de lucht, daarna zitten met de bal van mijn voet (plus druk) en dan rondjes draaien op de grond en daarna staand op beide ballen ( ) en dan weer draaien met je enkels.

Voor mij heeft het redelijk geholpen, ik hoef in ieder geval niet meer ondersteuning te dragen voor mijn enkels tijdens het sporten.
Dank je wel, die eerste 2 manieren kan ik natuurlijk ook makkelijk op mijn werk doen achter mijn bureau.
pi_64457559
Zo'n brace is leuk, maar daar worden je spieren/enkelband niet sterker van. Eerder slapper, omdat ze minder hoeven te werken.. Trainen is de enige manier om ze sterker te maken, maar ook tot een bepaalde hoogte natuurlijk. Is afhankelijk van de staat van je enkel+enkelbanden.

Hiervoor zou je het beste bij een fysiotherapeut aan kunnen kloppen. Dan kan ie ook zien of je de oefeningen goed doet en dan kun je thuis gewoon trainen.

Bij mij wilde ze ook inkorten, omdat ik er al 30x doorheen gegaan ben, maar er bleek alleen nog maar weefsel te hangen, en sindsdien heb ik een 'kunstenkelband met titanium uiteindes'.. Bij mij is het een oplossing zodat ik dagelijks goed vooruit kan, want rennen kan ik niet. Dan krijg ik last van m'n enkel, dus het bleek te zwaar beschadigd te zijn. Echter zjin de oefeningen wel goed geweest, zodat ik weer op 1 been kan blijven staan, zonder door me enkel te gaan.

Bij normale omstandigheden kun je naast het trainen weer gewoon sporten etc. Alleen per enkel geval krijg je andere oefeningen, dus vandaar dat ik niet zomaar kan zeggen welke oefeningen je hiervoor zou moeten doen. Ga daarvoor naar een fysio, die kan het voelen en constateren is mijn ervaring.
  maandag 29 december 2008 @ 10:34:01 #8
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_64457673
Ga naar een fysiotherapeut en laat hem een trainingsschema voor je enkels maken. Zwakke enkelbanden zijn te trainen.
quote:
Dat geeft wel extra steun, maar lost het probleem niet op. Lijkt me dat ik daardoor mijn enkels alleen maar zwakker maak: de belasting wordt immers overgenomen door de tape/brace
Het is overigens onzin dat braces of enkels in tapen tijdens het sporten je enkels zwakker maken, je sport namelijk hooguit een paar uurtjes per week, je enkels zullen hooguit zwakker worden als je de gehele dag door enkelbraces gaat dragen.

het is juist zeer verstandig om je enkels te beschermen tijdens het sporten, omdat je enkels tijdens het sporten onder veel stress staan waar ze niet gewend aan zijn en in het geval van sommige sporten, ook niet op zijn gebouwt.

Het is dus voor jou zaak om én je enkels te gaan trainen waardoor ze sterker worden én je enkels tijdens het sporten te beschermen doormiddel van braces of enkel-tape.

Succes.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_64457685
Wow, gelukkig is het bij mij niet zo erg. ik kan wel gewoon op 1 been staan zonder probleem en hardlopen kan ik ook alleen merk ik dus op ongelijke ondergronden dat mijn enkels niet stabiel zijn. Het grootste probleem heb ik op dit moment met schaatsen: gewone noren hou ik 5 minuten vol en dan kan ik mijn enkels niet meer recht houden.
  maandag 29 december 2008 @ 10:43:01 #10
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_64457878
quote:
Op maandag 29 december 2008 10:29 schreef danny91184 het volgende:
Zo'n brace is leuk, maar daar worden je spieren/enkelband niet sterker van. Eerder slapper, omdat ze minder hoeven te werken..
Dit is dus een hardnekkig fabeltje. De gemiddelde persoon sport te weinig waardoor enkelbraces de enkel kunnen verzwakken. Daarin tegen beschermen die braces juist wel de enkels tegen belasting waar ze niet gewend aan zijn of zelfs niet op gebouwt zijn. (Denk aan de impact bij de landing op een harde ondergrond na een sprong, je enkel moet namelijk je gehele lichaamsgewicht in 1 keer opvangen. Dat kan een enkel wel aan, maar na een tijd worden de enkelbanden en spieren uitgeput én dan loopt de kans dat je je enkelbanden scheurt behoorlijk groter.)
quote:
Trainen is de enige manier om ze sterker te maken, maar ook tot een bepaalde hoogte natuurlijk. Is afhankelijk van de staat van je enkel+enkelbanden.
Hierin heb je wel gelijk. Op langere termijn is het trainen van je enkelspieren en banden de enige echt goede manier om je enkels sterker te maken. Zie het als bodybuilden bijvoorbeeld. Daar vind iedereen het logisch dat je veel moet trainen om je spieren zo groot te maken, dat is dus niks anders bij spiergroepen bij gewrichten. Hoewel je daar ook te maken heb met bijvoorbeeld het slijten van kraakbeen, wat behoorlijk ernistige gevolgen kan hebben.
quote:
Hiervoor zou je het beste bij een fysiotherapeut aan kunnen kloppen. Dan kan ie ook zien of je de oefeningen goed doet en dan kun je thuis gewoon trainen.
Idd.
quote:
Bij mij wilde ze ook inkorten, omdat ik er al 30x doorheen gegaan ben, maar er bleek alleen nog maar weefsel te hangen, en sindsdien heb ik een 'kunstenkelband met titanium uiteindes'.. Bij mij is het een oplossing zodat ik dagelijks goed vooruit kan, want rennen kan ik niet. Dan krijg ik last van m'n enkel, dus het bleek te zwaar beschadigd te zijn. Echter zjin de oefeningen wel goed geweest, zodat ik weer op 1 been kan blijven staan, zonder door me enkel te gaan.

Bij normale omstandigheden kun je naast het trainen weer gewoon sporten etc. Alleen per enkel geval krijg je andere oefeningen, dus vandaar dat ik niet zomaar kan zeggen welke oefeningen je hiervoor zou moeten doen. Ga daarvoor naar een fysio, die kan het voelen en constateren is mijn ervaring.
Man...wat heb jij in vredesnaam voor sport gedaan. Wel heftig, lijkt me klote om mee te maken.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_64457896
balansoefeningen
Op van die halve ballen, wipwappen etc.

Fysio kan je er goed verder mee helpen
Voices tell me I'm the shit.
pi_64458294
Ik heb qua sport niet echt veel extreems gedaan.. Maar voordat ik geopereerd werd heb ik een half jaar taekwondo kunnen doen. Dat is 80% voetenwerk.

Maar dit probleem had ik buiten het sporten al. +- 10 jaar met zwakke enkels rondgelopen. Alleen de ene was stukken erger dan de andere

Van mijn fysiotherapeut mocht ik geen brace dragen, omdat het de spieren en enkelband niet aansterkt, dus vandaar mijn verhaal daarover Ik kan me voorstellen als je gewoon traint zonder brace, en je gaat een dag erna "ff" 90minuten voetballen, dat je zo'n brace draagt. Want dat is veel te intensief om dat gewoon te doen.

Gewoon je training heel rustig opbouwen, en niet te hard van stapel lopen. Dat levert alleen maar problemen op (heb ik tijdens mijn fysio tijd van een half jaar, 2x per week 1,5 uur ook meegemaakt)

Edit: na de operatie heb ik 2 maand in het gips gezeten, en iets langer dan een half jaar fysio gehad. In het begin 3x 1,5 uur per week, daarna 2x 1,5 uur per week) Al met al heeft het me wel opgeleverd dat ik dagelijks goed vooruit kan. Alleen ik mag eigenlijk geen sport meer doen waarbij ik veel moet rennen, want dan krijg ik last van me enkel. Daarom mocht ik stoppen met fysio..
pi_64458554
geen lage schoenen meer dragen
alleen hoge kopen
pies on joe toe
  maandag 29 december 2008 @ 11:12:13 #14
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_64458619
quote:
Op maandag 29 december 2008 10:59 schreef danny91184 het volgende:
Ik heb qua sport niet echt veel extreems gedaan.. Maar voordat ik geopereerd werd heb ik een half jaar taekwondo kunnen doen. Dat is 80% voetenwerk.

Maar dit probleem had ik buiten het sporten al. +- 10 jaar met zwakke enkels rondgelopen. Alleen de ene was stukken erger dan de andere
Ah op die manier...dan gaat het hard natuurlijk als je al zwakke enkels had en dan veel sport. Vriend had dat ook, die ging wel 2 of 3 keer per jaar door zijn enkel en zeker 2 of 3 keer inscheurde in 4 jaar ofzo, tot dat hij ze echt ging trainen en tijdens het basketballen gewoon zijn enkels ging beschermen.
quote:
Van mijn fysiotherapeut mocht ik geen brace dragen, omdat het de spieren en enkelband niet aansterkt, dus vandaar mijn verhaal daarover
Dat snap ik ja, er zijn meer fysiotherapeuten die het daarover hebben, het klopt ook wel, maar het punt is dat bij intensief sporten je de banden en spieren niet traint en enkel belast. Uiteraard heeft het totaal geen zin om braces te gaan dragen als je specifiek je enkels gaat trainen, maar dat is anders dan intensief sporten, waarbij er veel belasting op de enkels plaats vind. Zoals basketbal, tennis op hardcourt, zaalvoetbal, nou ja sport op harde ondergrond dus.
quote:
Ik kan me voorstellen als je gewoon traint zonder brace, en je gaat een dag erna "ff" 90minuten voetballen, dat je zo'n brace draagt. Want dat is veel te intensief om dat gewoon te doen.
Tja...je enkels specifiek trainen zal je idd zonder brace of tape moeten doen ja. Dat leek me logisch, vandaar dat ik dat niet specificeerde.
pi_64459172
Ja klopt.. Door de taekwondo ging het erg hard ineens, maargoed er is nu eindelijk wel iets aan gedaan.
Vorig jaar was dus de eerste keer dat ze een foto maakte, en ze wisten niet wat ze zagen. Zoveel haarscheurtjes. Hun zo; hoe vaak is dat al gebeurd? Ik zo; een keer of 30 ofzo, maar mag ik weer gaan?
En hun; GAAN?? Jij gaat per direct in het gips. En toen is pas het balletje gaan rollen bij mij.

Het enige wat ik kan doen om mijn enkels nu nog 'normaal' te houden is puur trainen. Dan is er niks aan de hand. Zo'n brace gebruik ik niet, maar ik heb wel steunzolen op maat laten maken, zodat de drukverdeling gelijkmatig is, en stevige schoenen doen wonderen. Op dit moment van Lier.. Kost wat, maar dan heb je een moderne schoen, die toch goed voor de voetjes is.. Dat soort dingen dragen overigens wel bij aan het verstevigen van enkels. Zeker bij instabiliteit.

Qua kosten;
Schoenen: 150 euro
Onderzoek en aanmeten voor steunzolen (incl drukmeting etc): 140 euro
Steunzolen zelf: 130 euro

De steunzolen zijn goed voor 2 jaar, en daarna weer opnieuw aanmeten, want je loophouding veranderd door de steunzolen ook, dus dat is goed voor je enkels + rug. De eerste paar dagen had ik het gevoel alsof ik telkens voorover viel, maar dat wendt vrij snel gelukkig. Maargoed, alle kleine beetjes helpen.

Bij het intensief sporten is het verstandig om een brace te dragen, en indien mogelijk ook schoenen. Bij taekwondo is het blote voetenwerk, maar ik zou daarvoor schoenen aan mogen. De truc blijft met sporten toch; rustig aan opbouwen, en jezelf in controle houden om niet het uiterste te vragen, dat zorgt alleen maar voor problemen later (ik spreek uit ervaring )
  Redactie Sport dinsdag 30 december 2008 @ 00:10:14 #16
218273 crew  JayJay8
pi_64485169
Braces dragen tijdens het sporten. Buiten het sporten oefeningen doen om je enkels sterker te maken
pi_64487242
Gewoon veel schaatsen op noren, na een dag schaatsen voel je het al aan je enkels. Het schaatsen gaat welliswaar niet goed maar steeds beter en uiteindelijk sta je net zo stevig op de schaats als normaal
pi_64491386
gaan squatten!

Ik had ook zwakke enkels, dwz 1 x per 1 a 2 maanden een gekneusde enkel. Ik squat nu al n jaar of 2, en het is compleet foetsjie. Logisch ook, maar ik zal je de details besparen. Iig, vroeger klapte ik al dubbel als ik op een oneven stoep liep en ik t niet zag aankomen, tegenwoordig loop ik er gewoon over heen. Ik merk dan nog wel n tikkie in de enkel maar er wordt zo snel gecorrigeerd bij de knie dat hij meteen weer recht staat en totaal niet in de buurt van verzwikken komt (Y)
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
pi_64627281
ik ben voor de keuring vand landmacht gweest,had ook zwakke enkels,niet zo erg glukig,die doc zij dat ik op oneven terijnen moes hardlopen.om zo men enkels te trainen.miss dat dat wat helpt.de mijne zijn glukig oke nu heb elkedag minstens 2 uur sport op collage.ben helemaalblij nu dat ik men fav schoenen kan draagen (converse chuck-all star)
bleep
pi_64627720
Ik heb mijn rechterenkel 3 keer gebroken en mijn linker 2 keer. Ze zijn sindsdien nogal zwak.

Ik zou je aanraden om aan fysiotherapie te beginnen - daar kunnen ze je een begin geven voor goede en gerichte oefeningen voor bepaalde spiergroepen. Het heeft mij in ieder geval vrij goed geholpen.
Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
  zaterdag 3 januari 2009 @ 22:03:41 #21
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_64627851
quote:
Op maandag 29 december 2008 10:43 schreef melanie_the_miss het volgende:
balansoefeningen
Op van die halve ballen, wipwappen etc.

Fysio kan je er goed verder mee helpen
Dit dus, ik ben ooit dubbel door 1 enkel geklapt en heb daarna lange tijd fysio gehad, wat eigenlijk alleen balansoefeningen waren. Sindsdien nooit meer door die enkel gegaan, terwijl dat prima kon gezien het aantal keren dat ik me verstapt heb ofeen gooi heb gehad in mijn sport.

Wat bij mij heel erg helpt is op 1 been staan, nergens tegen leunen en dan door je knie buigen. Steeds verder en steeds meer. De overtreffende trap is om het ook nog met je ogen dicht te doen.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_69860817
quote:
Op maandag 29 december 2008 10:20 schreef poepeneesje het volgende:

Wat n vreselijke oefening XD voelt zo akelig..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')