Dat door de weeks aansterken zal wel meevallen: dat hebben ze de afgelopen jaren ook niet gedaan.quote:Op maandag 29 december 2008 10:20 schreef geelkuikentje het volgende:
Is niet waar. Want je sport niet 24 uur per dag. Je sport een paar uur per week/dag en de rest van de dag/week zijn je enkels tape/brace vrij dus kunnen je enkels wel aansterken.
Dank je wel, die eerste 2 manieren kan ik natuurlijk ook makkelijk op mijn werk doen achter mijn bureau.quote:Op maandag 29 december 2008 10:20 schreef poepeneesje het volgende:
Ik heb er ook een tijdje behoorlijk last van gehad.
Ik heb toen oefeningen gedaan om mijn spieren rond mijn enkel sterker/dikker te maken.
Dit heb ik gedaan door eerst gewoon zittend rondjes te draaien met mijn enkel in de lucht, daarna zitten met de bal van mijn voet (plus druk) en dan rondjes draaien op de grond en daarna staand op beide ballen () en dan weer draaien met je enkels.
Voor mij heeft het redelijk geholpen, ik hoef in ieder geval niet meer ondersteuning te dragen voor mijn enkels tijdens het sporten.
Het is overigens onzin dat braces of enkels in tapen tijdens het sporten je enkels zwakker maken, je sport namelijk hooguit een paar uurtjes per week, je enkels zullen hooguit zwakker worden als je de gehele dag door enkelbraces gaat dragen.quote:Dat geeft wel extra steun, maar lost het probleem niet op. Lijkt me dat ik daardoor mijn enkels alleen maar zwakker maak: de belasting wordt immers overgenomen door de tape/brace
Dit is dus een hardnekkig fabeltje. De gemiddelde persoon sport te weinig waardoor enkelbraces de enkel kunnen verzwakken. Daarin tegen beschermen die braces juist wel de enkels tegen belasting waar ze niet gewend aan zijn of zelfs niet op gebouwt zijn. (Denk aan de impact bij de landing op een harde ondergrond na een sprong, je enkel moet namelijk je gehele lichaamsgewicht in 1 keer opvangen. Dat kan een enkel wel aan, maar na een tijd worden de enkelbanden en spieren uitgeput én dan loopt de kans dat je je enkelbanden scheurt behoorlijk groter.)quote:Op maandag 29 december 2008 10:29 schreef danny91184 het volgende:
Zo'n brace is leuk, maar daar worden je spieren/enkelband niet sterker van. Eerder slapper, omdat ze minder hoeven te werken..
Hierin heb je wel gelijk. Op langere termijn is het trainen van je enkelspieren en banden de enige echt goede manier om je enkels sterker te maken. Zie het als bodybuilden bijvoorbeeld. Daar vind iedereen het logisch dat je veel moet trainen om je spieren zo groot te maken, dat is dus niks anders bij spiergroepen bij gewrichten. Hoewel je daar ook te maken heb met bijvoorbeeld het slijten van kraakbeen, wat behoorlijk ernistige gevolgen kan hebben.quote:Trainen is de enige manier om ze sterker te maken, maar ook tot een bepaalde hoogte natuurlijk. Is afhankelijk van de staat van je enkel+enkelbanden.
Idd.quote:Hiervoor zou je het beste bij een fysiotherapeut aan kunnen kloppen. Dan kan ie ook zien of je de oefeningen goed doet en dan kun je thuis gewoon trainen.
Man...wat heb jij in vredesnaam voor sport gedaan.quote:Bij mij wilde ze ook inkorten, omdat ik er al 30x doorheen gegaan ben, maar er bleek alleen nog maar weefsel te hangen, en sindsdien heb ik een 'kunstenkelband met titanium uiteindes'.. Bij mij is het een oplossing zodat ik dagelijks goed vooruit kan, want rennen kan ik niet. Dan krijg ik last van m'n enkel, dus het bleek te zwaar beschadigd te zijn. Echter zjin de oefeningen wel goed geweest, zodat ik weer op 1 been kan blijven staan, zonder door me enkel te gaan.
Bij normale omstandigheden kun je naast het trainen weer gewoon sporten etc. Alleen per enkel geval krijg je andere oefeningen, dus vandaar dat ik niet zomaar kan zeggen welke oefeningen je hiervoor zou moeten doen. Ga daarvoor naar een fysio, die kan het voelen en constateren is mijn ervaring.
Ah op die manier...dan gaat het hard natuurlijk als je al zwakke enkels had en dan veel sport. Vriend had dat ook, die ging wel 2 of 3 keer per jaar door zijn enkel en zeker 2 of 3 keer inscheurde in 4 jaar ofzo, tot dat hij ze echt ging trainen en tijdens het basketballen gewoon zijn enkels ging beschermen.quote:Op maandag 29 december 2008 10:59 schreef danny91184 het volgende:
Ik heb qua sport niet echt veel extreems gedaan.. Maar voordat ik geopereerd werd heb ik een half jaar taekwondo kunnen doen. Dat is 80% voetenwerk.
Maar dit probleem had ik buiten het sporten al. +- 10 jaar met zwakke enkels rondgelopen. Alleen de ene was stukken erger dan de andere
Dat snap ik ja, er zijn meer fysiotherapeuten die het daarover hebben, het klopt ook wel, maar het punt is dat bij intensief sporten je de banden en spieren niet traint en enkel belast. Uiteraard heeft het totaal geen zin om braces te gaan dragen als je specifiek je enkels gaat trainen, maar dat is anders dan intensief sporten, waarbij er veel belasting op de enkels plaats vind. Zoals basketbal, tennis op hardcourt, zaalvoetbal, nou ja sport op harde ondergrond dus.quote:Van mijn fysiotherapeut mocht ik geen brace dragen, omdat het de spieren en enkelband niet aansterkt, dus vandaar mijn verhaal daarover![]()
Tja...je enkels specifiek trainen zal je idd zonder brace of tape moeten doen ja. Dat leek me logisch, vandaar dat ik dat niet specificeerde.quote:Ik kan me voorstellen als je gewoon traint zonder brace, en je gaat een dag erna "ff" 90minuten voetballen, dat je zo'n brace draagt. Want dat is veel te intensief om dat gewoon te doen.
Dit dus, ik ben ooit dubbel door 1 enkel geklapt en heb daarna lange tijd fysio gehad, wat eigenlijk alleen balansoefeningen waren. Sindsdien nooit meer door die enkel gegaan, terwijl dat prima kon gezien het aantal keren dat ik me verstapt heb ofeen gooi heb gehad in mijn sport.quote:Op maandag 29 december 2008 10:43 schreef melanie_the_miss het volgende:
balansoefeningen
Op van die halve ballen, wipwappen etc.
Fysio kan je er goed verder mee helpen
Wat n vreselijke oefening XD voelt zo akelig..quote:Op maandag 29 december 2008 10:20 schreef poepeneesje het volgende:
Ik heb er ook een tijdje behoorlijk last van gehad.
Ik heb toen oefeningen gedaan om mijn spieren rond mijn enkel sterker/dikker te maken.
Dit heb ik gedaan door eerst gewoon zittend rondjes te draaien met mijn enkel in de lucht, daarna zitten met de bal van mijn voet (plus druk) en dan rondjes draaien op de grond en daarna staand op beide ballen () en dan weer draaien met je enkels.
Voor mij heeft het redelijk geholpen, ik hoef in ieder geval niet meer ondersteuning te dragen voor mijn enkels tijdens het sporten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |