Zie ook
FOK! Jaarlijstjes 20081.) The Darjeeling LimitedWes Anderson had al een aantal zeer fijne 'komedies' op zijn naam staan, maar zo scherp en diepgaand als in The Darjeeling Limited was hij nog nooit. Fijnzinnige dialogen, oprechte emoties, bizarre karakters en een fantastische soundtrack, The Darjeeling Limited heeft eigenlijk alles. En er zijn maar heel weinig komedies – al blijft dat niet helemaal de juiste term voor een Anderson – waarover je dat kan zeggen. Een meesterwerk dus.
2.) I'm Not ThereIn maart schreef ik over deze intrigerende Dylan-biopic:
“Een eindoordeel geven is onmogelijk. Een film als I'm Not There werkt op talloze niveau's en zit vol diverse lagen en duizenden verwijzingen, dat enkel een voorlopige mening kan worden geformuleerd.”Na drie kijkbeurten hou ik het (voorlopig) op geniaal, uniek en briljant.
3.) Into the WildHeerlijke roadtrip van Sean Penn, waar vooral de mooie beelden van het diverse Amerikaanse landschap en de muziek van Eddie Vedder er meteen uit springen. Maar natuurlijk is het vooral het ontroerende, waargebeurde verhaal van de zwerftocht van Chris alias Alex Supertramp, dat Into the Wild tot grote hoogten doet stijgen.
4.) No Country for Old MenNiet de beste, maar wel de spannendste film van het jaar. Het einde blijft een beetje wringen, het kwam mij iets te geforceerd over, maar alles ervoor was gewoonweg geweldig. Het magnum opus van de gebroeders Coen tot nu toe.
5.) In BrugesIn tegenstelling tot The Darjeeling Limited geen komedie die alles heeft, maar het is wel een hele lange tijd geleden dat ik een film zag die zo fuckin' grappig was als In Bruges. Als ik een lijst zou moeten samenstellen met de beste quotes van het jaar, zouden ze allemaal uit deze gitzwarte Ierse komedie afkomstig zijn.
6.) PersepolisSchitterende zwart-wit animatie over een jong Iraans meisje ten tijde van de Islamitische Revolutie. Visueel zeer eenvoudig maar o zo indrukwekkend. Wat vooral opvalt is de eerlijkheid van het verhaal. Het hoofdpersonage is geen heldin. Ze rebelleert tegen de fundamentalisten, maar eerder als een gewone puber, en ze verloochent haar idealen. Qua tekenstijl is Persepolis zwart-wit, maar inhoudelijk allerminst.
7.) La Graine et le MuletDe beste slotsequentie van het jaar komt uit dit kleine Franse arthousedrama. In een tergend lange scčne probeert een oude Algerijnse man zijn brommer terug te vinden. Tientallen minuten zien we de man hopeloos door de straten van een Zuid-Franse havenstad dwalen. De rest van deze 2,5 uur durende film is al net zo traag, en al net zo aangrijpend.
8.) The BanishmentDe nieuwe Russische grootmeester heet Andrei Zvyagintsev. Debuut The Return (Vozvrashcheniye) was een waar meesterwerk. Zijn tweede film is misschien niet zo goed, maar de onderhuidse spanningen en de wonderschone, trage tracking-shots, die ook al in The Return te vinden waren, creëren wederom een indringend en uitzonderlijk drama.
9.) The Dark KnightVoor mij niet zo'n topper als voor de rest van de wereld, maar het valt niet te ontkennen dat het een geweldig gemaakte film is. En The Joker zorgt ervoor dat TDK de beste film in zijn genre is. Maar zaten voor mij toch ook teveel foutjes in, bepaalde scenes die niet lekker liepen, onlogische verbanden en een aantal zaken werden te snel afgeraffeld. Maar genoten heb ik zeker.
10.) Entre les mursGouden Palm winnaar, over een klas in een Franse klas in een multiculturele wijk van Parijs. Eindelijk eens een 'schoolfilm' die niet zwart-wit is en die geen duidelijk einde heeft. Genoeg ruimte voor de kijker om zelf de open plekken in te vullen.
11.) Secret Sunshine 12.) El Olvido 13.) Boy A 14.) The Fall 15.) Standard Operating Procedure 16.) Breath (Soom) 17.) Away from Her 18.) There Will Be Blood 19.) Juno 20.) Tropa de Elite 21.) Tropic Thunder 22.) Sweeny Todd 23.) The Band's Visit 24.) I'm a Cyborg, But That's OK 25.) Il y a longtemps que je t'aime Slechtste film van het jaar: Redacted