StockPro | zaterdag 27 december 2008 @ 01:23 |
Op de velgen, of op de schokbrekers? Dat vraag stelde ik mezelf nog net af. | |
MouzurX | zaterdag 27 december 2008 @ 01:25 |
Op het rubber van de wielen dat de grond aanraakt ![]() | |
B4llistic | zaterdag 27 december 2008 @ 01:25 |
via de shokbrekers op de velgen en dan op de banden? damn :/ | |
Daffodil31LE | zaterdag 27 december 2008 @ 01:26 |
Bedoel je niet de massa van de auto? | |
StockPro | zaterdag 27 december 2008 @ 01:26 |
quote:Zonder de velgen, zouden de banden dichtgedrukt worden. Dus het gewicht drukt op de velgen, en niet op de schokbrekers? | |
StockPro | zaterdag 27 december 2008 @ 01:26 |
quote:Ja. | |
Daffodil31LE | zaterdag 27 december 2008 @ 01:30 |
Maar als de schokbrekers rechtstreeks aan de velgen zouden zitten vastgelast, komt de auto niet meer vooruit. Je zal dus ook nog rekening meten houden met de wiellagers... Maar uiteindelijk rust de massa van de auto op het aardoppervlak. | |
T42 | zaterdag 27 december 2008 @ 01:33 |
op de trekhaak heb je die nie dan heb je een gewichtloze auto | |
Rosbief | zaterdag 27 december 2008 @ 01:35 |
quote:Bullshit ![]() | |
StockPro | zaterdag 27 december 2008 @ 01:35 |
quote:Dus de massa van de auto trust via de schokbrekers via de velgen op het oppervlakte? Er zijn echter ook auto's waar er geen schokbrekers bij zitten? Kijk, ik probeer een concreet antwoord te krijgen waarop het gewicht van de auto rust. Niet van filosofische oplossingen als het oppervlakte. ![]() | |
T42 | zaterdag 27 december 2008 @ 01:38 |
quote:goh denk je ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 27 december 2008 @ 01:46 |
quote:Ehm... pardon? ![]() | |
Daffodil31LE | zaterdag 27 december 2008 @ 01:48 |
quote:Auto's zonder schokbrekers in hun klassieke verschijning? Jazeker, die bestaan. Ik heb er eentje. Daar zitten de vering en de schokbrekers samen in handgranaatvormige objecten. Maar daar gaat het niet om. Als je het heel nuchter gaat bekijken maken de banden ook deel uit van de auto. En die rusten nu eenmaal op het aardoppervlak. Sorry, maar dat is nu eenmaal zo. Tenzij je de auto hebt opgebokt, dan rust de massa op de kriksteunen, die weer op de bokken en die weer op het aardoppervlak. | |
Rosbief | zaterdag 27 december 2008 @ 01:51 |
Maar, nu de hamvraag: Waarop rust de massa van de aarde? En blijft de massa van aarde + atmosfeer altijd gelijk? | |
Frumzel | zaterdag 27 december 2008 @ 01:55 |
quote:Op het middelpunt, duh!... | |
animal924 | zaterdag 27 december 2008 @ 01:57 |
zeker niet op de schokbrekers, die zorgen er alleen voor dat de veerbeweging wordt uitgedempt. Heten dan ook eigenlijk dempers en niet brekers. De veren houden de auto omhoog op het deel waar je wiel aan vast zit ( de naaf) en dan middels de velgen en de banden naar de grond. Tenzij je wielen gejat zijn, dan zijn het houten blokken... | |
animal924 | zaterdag 27 december 2008 @ 01:59 |
"Dat vraag stelde ik mezelf nog net af" nope.. je stelt jezelf een vraag, of je vraagt je iets af... je stelt jezelf geen vraag af. of bedoel je dat je jezelf een vraag af steelt... das dan weer beter dan als dat jij de vraag van een ander steelt.. (dan ik praat als luister jij...) | |
Kees22 | zaterdag 27 december 2008 @ 02:01 |
Goede vraag. 1) Op de aarde, namelijk met de vier stukjes band die plat op de grond liggen. 2) Ik las net hierboven, dat op de banden de velgen rusten, die de banden in model houden. Zou best kunnen, is ingewikkeld enheb ik nooit geleerd. 3) Op de velgen rusten de lagers met de assen. 4) Op de assen rusten de veren en de schokbrekers. 5) Op de veren en de schokbrekers rust het chassis van de auto. | |
Kees22 | zaterdag 27 december 2008 @ 02:03 |
quote:En vandaar via de as en de velgen op de banden en vandaar op .... | |
2cv | zaterdag 27 december 2008 @ 02:04 |
Volgens mij snapt TS het verschil niet tussen schokbrekers en spiraalveren. | |
StockPro | zaterdag 27 december 2008 @ 02:05 |
quote:Thnx kees22. dat is nog verhelderend. ![]() | |
T42 | zaterdag 27 december 2008 @ 02:06 |
quote:of kratjes bier (leeg natuurlijk) | |
Daffodil31LE | zaterdag 27 december 2008 @ 02:06 |
quote:Nee joh. Volle kratjes. Vol met lucht! | |
SpiekerJozef | zaterdag 27 december 2008 @ 02:07 |
Het gewicht van de auto wordt verdeeld over het aantal assen waarover het voertuig beschikt. Deze verdelen het gewicht weer over de wielen die, als het goed is, aan het einde van de assen zijn gemonteerd. Deze wielen verdelen het weer over de luchtdruk in de banden welke het totaal gewicht weer overdragen aan de aarde via het profiel van de banden wat resulteerd in een bepaald aantal kilo's druk per vierkante centimeter. Die druk vertaald zich weer in wegenbelasting en zorgt ervoor dat de aarde in z'n baan blijft. Als alle auto's echter weer op de A1 in een lange rij staan, zijn de kerstdagen voorbij en moet je je weer bezig houden met belangrijkere zaken. | |
Superfast | zaterdag 27 december 2008 @ 02:23 |
Het gewicht van de auto (wielen, schokdemper , chassis enz ) rust op het aardoppervlakte zo simpel ![]() Wielen en schokdempers zijn toch onderdeel van de auto als geheel? Als je je afvraagt waar (bijvoorbeeld) het chassis op rust hebben we een hele andere discussie. ![]() | |
Kees22 | zaterdag 27 december 2008 @ 02:26 |
quote:Klopt! ![]() ![]() Wel iets doen aan je spelling, graag (ott en voltooid deelwoord: d/dt/t). | |
Kees22 | zaterdag 27 december 2008 @ 02:28 |
quote:Vandaar ook mijn stapsgewijze formulering. Mijn gok was namelijk, dat TS daarnaar zocht. | |
Superfast | zaterdag 27 december 2008 @ 02:30 |
quote:Ik ga af wat in de OP staat , als TS het anders bedoelt moet hij zijn zinnen maar beter formuleren ![]() | |
Kees22 | zaterdag 27 december 2008 @ 02:34 |
quote:Ik las de OP opnieuw, en geef je gelijk. Maar blijf gemakshalve toch bij mijn antwoord. | |
Papierversnipperaar | zaterdag 27 december 2008 @ 07:07 |
Op je portomonnee. | |
100% Tukker | zaterdag 27 december 2008 @ 11:22 |
Op de lucht in de banden... duh... | |
DeHangui | maandag 29 december 2008 @ 12:26 |
band -> wiel -> as-> lager-> naaf-> veerschotel onderkant schokdemper-> veer-> bovenste veerschotel ->auto Draag arm ondersteund ook mee, stuur stang, schokdemper, aandrijf as en stabilisator stang hebben geen ondersteunende functie. Achter: band-> wiel-> lager-> achteras-> veer-> auto ![]() | |
Bob-B | maandag 29 december 2008 @ 12:28 |
We hebben een "twee keer de helft" topic ![]() | |
Becherovka | maandag 29 december 2008 @ 14:41 |
Op zijn lauweren. | |
Robin__ | dinsdag 30 december 2008 @ 00:31 |
Dat alles op je schokbrekers rust is nogal essentieel voor de werking van je schokbrekers ![]() Wat ga je nu doen nu je tot deze conclusie bent gekomen? Succes | |
68Chevelle | woensdag 31 december 2008 @ 11:35 |
Bij alle voertuigen die gebruik maken van een losse onderstel en carosserie zijn dat de draagarmen.![]() | |
Robin__ | woensdag 31 december 2008 @ 13:32 |
hoogstens op de bovenste draagarm, tot aan de veer... Meeste is toch gewoon mcphearson? Dan rust t gewicht niet op je draagarm | |
68Chevelle | woensdag 31 december 2008 @ 13:39 |
Mcphearson wordt geloof ik alleen bij enkeldelige carosserieen gebruikt, ik kan het mis hebben hoor ![]() |