FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Waar rust het gewicht van de auto op?
StockProzaterdag 27 december 2008 @ 01:23
Op de velgen, of op de schokbrekers?

Dat vraag stelde ik mezelf nog net af.
MouzurXzaterdag 27 december 2008 @ 01:25
Op het rubber van de wielen dat de grond aanraakt
B4llisticzaterdag 27 december 2008 @ 01:25
via de shokbrekers op de velgen en dan op de banden? damn :/
Daffodil31LEzaterdag 27 december 2008 @ 01:26
Bedoel je niet de massa van de auto?
StockProzaterdag 27 december 2008 @ 01:26
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 01:25 schreef MouzurX het volgende:
Op het rubber van de wielen dat de grond aanraakt
Zonder de velgen, zouden de banden dichtgedrukt worden.

Dus het gewicht drukt op de velgen, en niet op de schokbrekers?
StockProzaterdag 27 december 2008 @ 01:26
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 01:26 schreef Daffodil31LE het volgende:
Bedoel je niet de massa van de auto?
Ja.
Daffodil31LEzaterdag 27 december 2008 @ 01:30
Maar als de schokbrekers rechtstreeks aan de velgen zouden zitten vastgelast, komt de auto niet meer vooruit. Je zal dus ook nog rekening meten houden met de wiellagers...

Maar uiteindelijk rust de massa van de auto op het aardoppervlak.
T42zaterdag 27 december 2008 @ 01:33
op de trekhaak
heb je die nie dan heb je een gewichtloze auto
Rosbiefzaterdag 27 december 2008 @ 01:35
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 01:33 schreef T42 het volgende:
op de trekhaak
heb je die nie dan heb je een gewichtloze auto
Bullshit
StockProzaterdag 27 december 2008 @ 01:35
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 01:30 schreef Daffodil31LE het volgende:
Maar als de schokbrekers rechtstreeks aan de velgen zouden zitten vastgelast, komt de auto niet meer vooruit. Je zal dus ook nog rekening meten houden met de wiellagers...

Maar uiteindelijk rust de massa van de auto op het aardoppervlak.
Dus de massa van de auto trust via de schokbrekers via de velgen op het oppervlakte? Er zijn echter ook auto's waar er geen schokbrekers bij zitten?

Kijk, ik probeer een concreet antwoord te krijgen waarop het gewicht van de auto rust. Niet van filosofische oplossingen als het oppervlakte. .
T42zaterdag 27 december 2008 @ 01:38
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 01:35 schreef Rosbief het volgende:

[..]

Bullshit
goh denk je
#ANONIEMzaterdag 27 december 2008 @ 01:46
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 01:23 schreef StockPro het volgende:
Dat vraag stelde ik mezelf nog net af.
Ehm... pardon?
Daffodil31LEzaterdag 27 december 2008 @ 01:48
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 01:35 schreef StockPro het volgende:

[..]

Dus de massa van de auto trust via de schokbrekers via de velgen op het oppervlakte? Er zijn echter ook auto's waar er geen schokbrekers bij zitten?

Kijk, ik probeer een concreet antwoord te krijgen waarop het gewicht van de auto rust. Niet van filosofische oplossingen als het oppervlakte. .
Auto's zonder schokbrekers in hun klassieke verschijning? Jazeker, die bestaan. Ik heb er eentje. Daar zitten de vering en de schokbrekers samen in handgranaatvormige objecten. Maar daar gaat het niet om. Als je het heel nuchter gaat bekijken maken de banden ook deel uit van de auto. En die rusten nu eenmaal op het aardoppervlak. Sorry, maar dat is nu eenmaal zo. Tenzij je de auto hebt opgebokt, dan rust de massa op de kriksteunen, die weer op de bokken en die weer op het aardoppervlak.
Rosbiefzaterdag 27 december 2008 @ 01:51
Maar, nu de hamvraag:
Waarop rust de massa van de aarde? En blijft de massa van aarde + atmosfeer altijd gelijk?
Frumzelzaterdag 27 december 2008 @ 01:55
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 01:51 schreef Rosbief het volgende:
Maar, nu de hamvraag:
Waarop rust de massa van de aarde? En blijft de massa van aarde + atmosfeer altijd gelijk?
Op het middelpunt, duh!...
animal924zaterdag 27 december 2008 @ 01:57
zeker niet op de schokbrekers, die zorgen er alleen voor dat de veerbeweging wordt uitgedempt. Heten dan ook eigenlijk dempers en niet brekers.

De veren houden de auto omhoog op het deel waar je wiel aan vast zit ( de naaf) en dan middels de velgen en de banden naar de grond.
Tenzij je wielen gejat zijn, dan zijn het houten blokken...
animal924zaterdag 27 december 2008 @ 01:59
"Dat vraag stelde ik mezelf nog net af"

nope..
je stelt jezelf een vraag, of je vraagt je iets af...

je stelt jezelf geen vraag af.
of bedoel je dat je jezelf een vraag af steelt... das dan weer beter dan als dat jij de vraag van een ander steelt..
(dan ik praat als luister jij...)
Kees22zaterdag 27 december 2008 @ 02:01
Goede vraag.
1) Op de aarde, namelijk met de vier stukjes band die plat op de grond liggen.
2) Ik las net hierboven, dat op de banden de velgen rusten, die de banden in model houden. Zou best kunnen, is ingewikkeld enheb ik nooit geleerd.
3) Op de velgen rusten de lagers met de assen.
4) Op de assen rusten de veren en de schokbrekers.
5) Op de veren en de schokbrekers rust het chassis van de auto.
Kees22zaterdag 27 december 2008 @ 02:03
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 01:55 schreef Frumzel het volgende:

[..]

Op het middelpunt, duh!...
En vandaar via de as en de velgen op de banden en vandaar op ....
2cvzaterdag 27 december 2008 @ 02:04
Volgens mij snapt TS het verschil niet tussen schokbrekers en spiraalveren.
StockProzaterdag 27 december 2008 @ 02:05
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 02:01 schreef Kees22 het volgende:
Goede vraag.
1) Op de aarde, namelijk met de vier stukjes band die plat op de grond liggen.
2) Ik las net hierboven, dat op de banden de velgen rusten, die de banden in model houden. Zou best kunnen, is ingewikkeld enheb ik nooit geleerd.
3) Op de velgen rusten de lagers met de assen.
4) Op de assen rusten de veren en de schokbrekers.
5) Op de veren en de schokbrekers rust het chassis van de auto.
Thnx kees22. dat is nog verhelderend. .
T42zaterdag 27 december 2008 @ 02:06
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 01:57 schreef animal924 het volgende:
zeker niet op de schokbrekers, die zorgen er alleen voor dat de veerbeweging wordt uitgedempt. Heten dan ook eigenlijk dempers en niet brekers.

De veren houden de auto omhoog op het deel waar je wiel aan vast zit ( de naaf) en dan middels de velgen en de banden naar de grond.
Tenzij je wielen gejat zijn, dan zijn het houten blokken...
of kratjes bier (leeg natuurlijk)
Daffodil31LEzaterdag 27 december 2008 @ 02:06
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 02:06 schreef T42 het volgende:

[..]

of kratjes bier (leeg natuurlijk)
Nee joh. Volle kratjes. Vol met lucht!
SpiekerJozefzaterdag 27 december 2008 @ 02:07
Het gewicht van de auto wordt verdeeld over het aantal assen waarover het voertuig beschikt. Deze verdelen het gewicht weer over de wielen die, als het goed is, aan het einde van de assen zijn gemonteerd. Deze wielen verdelen het weer over de luchtdruk in de banden welke het totaal gewicht weer overdragen aan de aarde via het profiel van de banden wat resulteerd in een bepaald aantal kilo's druk per vierkante centimeter. Die druk vertaald zich weer in wegenbelasting en zorgt ervoor dat de aarde in z'n baan blijft. Als alle auto's echter weer op de A1 in een lange rij staan, zijn de kerstdagen voorbij en moet je je weer bezig houden met belangrijkere zaken.
Superfastzaterdag 27 december 2008 @ 02:23
Het gewicht van de auto (wielen, schokdemper , chassis enz ) rust op het aardoppervlakte zo simpel

Wielen en schokdempers zijn toch onderdeel van de auto als geheel?

Als je je afvraagt waar (bijvoorbeeld) het chassis op rust hebben we een hele andere discussie.
Kees22zaterdag 27 december 2008 @ 02:26
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 02:07 schreef SpiekerJozef het volgende:
Het gewicht van de auto wordt verdeeld over het aantal assen waarover het voertuig beschikt. Deze verdelen het gewicht weer over de wielen die, als het goed is, aan het einde van de assen zijn gemonteerd. Deze wielen verdelen het weer over de luchtdruk in de banden welke het totaal gewicht weer overdragen aan de aarde via het profiel van de banden wat resulteerd in een bepaald aantal kilo's druk per vierkante centimeter. Die druk vertaald zich weer in wegenbelasting en zorgt ervoor dat de aarde in z'n baan blijft. Als alle auto's echter weer op de A1 in een lange rij staan, zijn de kerstdagen voorbij en moet je je weer bezig houden met belangrijkere zaken.
Klopt!
Wel iets doen aan je spelling, graag (ott en voltooid deelwoord: d/dt/t).
Kees22zaterdag 27 december 2008 @ 02:28
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 02:23 schreef Superfast het volgende:
Het gewicht van de auto (wielen, schokdemper , chassis enz ) rust op het aardoppervlakte zo simpel

Wielen en schokdempers zijn toch onderdeel van de auto als geheel?

Als je je afvraagt waar (bijvoorbeeld) het chassis op rust hebben we een hele andere discussie.
Vandaar ook mijn stapsgewijze formulering. Mijn gok was namelijk, dat TS daarnaar zocht.
Superfastzaterdag 27 december 2008 @ 02:30
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 02:28 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Vandaar ook mijn stapsgewijze formulering. Mijn gok was namelijk, dat TS daarnaar zocht.
Ik ga af wat in de OP staat , als TS het anders bedoelt moet hij zijn zinnen maar beter formuleren
Kees22zaterdag 27 december 2008 @ 02:34
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 02:30 schreef Superfast het volgende:

[..]

Ik ga af wat in de OP staat , als TS het anders bedoelt moet hij zijn zinnen maar beter formuleren
Ik las de OP opnieuw, en geef je gelijk. Maar blijf gemakshalve toch bij mijn antwoord.
Papierversnipperaarzaterdag 27 december 2008 @ 07:07
Op je portomonnee.
100% Tukkerzaterdag 27 december 2008 @ 11:22
Op de lucht in de banden... duh...
DeHanguimaandag 29 december 2008 @ 12:26
band -> wiel -> as-> lager-> naaf-> veerschotel onderkant schokdemper-> veer-> bovenste veerschotel ->auto

Draag arm ondersteund ook mee, stuur stang, schokdemper, aandrijf as en stabilisator stang hebben geen ondersteunende functie.

Achter: band-> wiel-> lager-> achteras-> veer-> auto


Bob-Bmaandag 29 december 2008 @ 12:28
We hebben een "twee keer de helft" topic
Becherovkamaandag 29 december 2008 @ 14:41
Op zijn lauweren.
Robin__dinsdag 30 december 2008 @ 00:31
Dat alles op je schokbrekers rust is nogal essentieel voor de werking van je schokbrekers verder zit er geen enkele verbinding (alleen wat scharniertjes en spoorstangen om je wiel onder de juiste hoek te houden tijdens sturen of terwijl het wiel omhoog en omlaag gaat) die kracht loodrecht op het aardoppervlakte kunnen opnemen.

Wat ga je nu doen nu je tot deze conclusie bent gekomen? Succes
68Chevellewoensdag 31 december 2008 @ 11:35
Bij alle voertuigen die gebruik maken van een losse onderstel en carosserie zijn dat de draagarmen.

Robin__woensdag 31 december 2008 @ 13:32
hoogstens op de bovenste draagarm, tot aan de veer...

Meeste is toch gewoon mcphearson? Dan rust t gewicht niet op je draagarm
68Chevellewoensdag 31 december 2008 @ 13:39
Mcphearson wordt geloof ik alleen bij enkeldelige carosserieen gebruikt, ik kan het mis hebben hoor