quote:Van IJzendoorn hoort op podium
WIELRENNEN - Eddy van IJzendoorn is terug. En hoe! In Sint-Michielsgestel won Fast Eddy afgelopen zondag de naar zijn nieuwe teambaas Richard Groenendaal vernoemde Grote Prijs. In Huijbergen gaat hij dit weekeinde op het NK voor niet minder dan het goud. "Geloof me, veldrijden was altijd al het liefste wat ik deed.
Vanaf nu ga ik er voor 200 procent voor. Dit draai ik niet meer terug", kijkt de 23-jarige man uit Tiel terug op lange periode van zoeken en tobben.
De jongeman, die in 2003 op het WK voor junioren in Monopoli nog als tweede eindigde tussen winnaar Lars Boom en nummer drie Zdenek Stybar (zie foto), leek verloren voor het cyclo-crossen.
"Niet dat ik dat wilde, maar het liep gewoon zo. Ik kon geen sponsors vinden voor het veldrijden. Ik kon wel terecht bij een wegploeg."
Hij had het er moeilijk mee. "Het overkwam me, maar misschien heb ik het ook wel over me heen laten komen. Ik was te verlegen om voor mezelf op te komen. Dan vind je ook minder snel een sponsor," analyseert hij zichzelf in die bewuste periode.
Maar hij was toch de nummer twee van het junioren-WK van 2003? "Lars Boom was de nummer 1. Het leek wel of het daarom niet opviel dat ik tweede was geworden."
Wie of wat zette hem alsnog terug op de rails? Eddy van IJzendoorn lacht. "Ik zal het eerlijk zeggen", klinkt het bijna beschaamd. Alsof hij het nu pas durft te vertellen. "Met de wegploeg (Line Lloyd, red.) was ik een jaar geleden op trainingskamp in Calpe. Daar op de tv keek ik naar het wereldkampioenschap veldrijden in Treviso. Lars Boom won. Ik zag hem op het podium, Stybar stond naast hem. Alleen ik ontbrak. Toen brak er iets bij me. Waarom had ik het laten lopen? Vanaf dat moment wilde ik nog maar een ding: terug naar het veld."
Een gesprek met Richard Groenendaal deed de rest. De oud-wereldkampioen was bezig zijn eigen crossploeg (AA Drink) op te zetten. "Hij wilde weten of ik echt voor het veldrijden ging kiezen. Niets liever. Toen de argwaan weg was bij Richard, waren we er zo uit. Bij hem vind ik wat ik altijd al zocht: een goede ploeg, met goed materiaal, een equipe waar alles goed geregeld is."
Zes jaar na Monopoli lijkt voor Eddy van IJzendoorn alles alsnog op zijn plaats te vallen. "Ik had dit seizoen al snel in de gaten dat ik de aansluiting aan het maken was. Het viel alleen niet zo op omdat ik bij gebrek aan punten steeds achteraan moest starten."
In Gieten liet hij zich even voorin zin. In Overijse reed hij verbluffend sterk en in Loenhout verbaasde hij de Vlamingen met een brutale aanval in de slotfase. Fast Eddy is terug aan het front. "Ik hoef het niet meer alleen te hebben van de snelle parkoersen", voegt hij er trots aan toe. Op het NK kan hij het laten zien. "Ik ga voor het podium. En voor het goud."
Een startbewijs voor het WK, dat over drie weken wordt gehouden in Hoogerheide, lijkt hij al op zak te hebben. En dan? Samen op het podium met Boom en Stybar? "Het zou een geweldig verhaal zijn, maar daar heb ik dus nog niet aan durven denken."
quote:Op donderdag 8 januari 2009 22:39 schreef Bartoli het volgende:
fotos presentatie WK Hoogerheide / Nieuwe KNWU tenue
behoorlijkquote:Op zaterdag 10 januari 2009 00:16 schreef jens007 het volgende:
[..]
Wat was Cor Vos weer arrogant he...
Ik heb alwat gevonden; op de NOS Studiosport site staat een filmpje van het NK van de vrouwe.quote:Op zondag 11 januari 2009 11:55 schreef MxM het volgende:
Is het NK of BK ergens in beeld te volgen?
Volgens mij niet he?
in iedergeval ik kan het nergens vinden!
Is er wel een stream? Kon er op de site van VT4 (daar zit het toch?) niet direct iets over vinden.quote:Op zondag 11 januari 2009 12:13 schreef SaintOfKillers het volgende:
Belgische kampioenschappen (zowel veld als de weg) zitten bij de commerciële omroep.
Inderdaad, bij VT4 hebben ze normalite een stream bij de superprestige ritten!quote:Op zondag 11 januari 2009 12:37 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Is er wel een stream? Kon er op de site van VT4 (daar zit het toch?) niet direct iets over vinden.
Verkeerde bandenkeuze hoorde ik?quote:Op zondag 11 januari 2009 15:08 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Albert mogen we al vergeten dus
Klopt. Een groep weg op het BK met een voorsprong van 13 sec: Nys, Pauwels, Vantornhout en Vanthourenhout.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |