abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64374693
In de hal heb ik een ouderwetse ledenradiator (ca 35 jaar oud) die ik wil vervangen door een plaatradiator.
Ik kan natuurlijk gewoon een nieuwe radiator neerhangen ter groootte van de beschikbare ruimte op die plek, maar ik borduur liever verder op de capaciteit van de huidige radiator.
Hoe bereken ik (bij benadering) de capaciteit van zo'n ding ?
Ter info: nu zit er een radiator met 18 elementen van 19 cm breed en 68 cm hoog.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
  Moderator vrijdag 26 december 2008 @ 13:22:55 #2
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_64375053
Een vuistregel voor het berekenen voor de capaciteit is

Inhoud ruimte (in m3) x 65 a 80 W/m3. Dat laatste afhankelijk van de mate van isolatie en gewenste ruimtetemperatuur.

Dan kom je op een globale indicatie uit van het de capaciteit van de radiator
pi_64375279
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 13:22 schreef Vonkenboer het volgende:
Een vuistregel voor het berekenen voor de capaciteit is

Inhoud ruimte (in m3) x 65 a 80 W/m3. Dat laatste afhankelijk van de mate van isolatie en gewenste ruimtetemperatuur.

Dan kom je op een globale indicatie uit van het de capaciteit van de radiator
Op basis van deze vuistregel kom je op ca. 2,5 kW.
Maar ik wil juist weten of de huidige radiator ook dat vermogen heeft.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_64376177
Moeilijk onderwerp, heb het zelf ook al een geprobeerd voor een ledenradiator maar die gegevens staan simpelweg niet op internet. (huis uit '52).
Daarna maar op basis van de nieuwe configuratie, isolatie en dubbelglas een nieuwe radiator berekend en besteld.
Kon uiteindelijk 1 radiator laten vervallen .
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_64378735
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 13:06 schreef quo_ het volgende:

Ter info: nu zit er een radiator met 18 elementen van 19 cm breed en 68 cm hoog.
Het is natuurlijk een oude maat, dus een beetje omrekenen naar een nieuwe standaardmaat.
Dan kom ik op 60 cm hoog, bij 22 cm breed.
Bij een temperatuurregime van 75/65 kom ik bij 20 graden uit op ongeveer 94W per lid en bij 22 graden op 89 w per lid.
Bij een temperatuurregime van 90/70 kom ik bij een ruimtetemperatuur van 20 graden uit op 118W per lid en bij 22 graden op 113W per lid.

Natuurlijk is het wel een beetje merk afhankelijk, maar dit zijn vrij goede richtlijnen om toe te passen.

Aangezien je het over een oude ledenradiator hebt, moet je uitgaan van een temperatuurregime van 90/70 en dan kom je met 18 leden op totaal 2124 W bij 20 graden en 2034W bij 22 graden.
pi_64382656
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 15:55 schreef klipper het volgende:

[..]

Het is natuurlijk een oude maat, dus een beetje omrekenen naar een nieuwe standaardmaat.
Dan kom ik op 60 cm hoog, bij 22 cm breed.
Bij een temperatuurregime van 75/65 kom ik bij 20 graden uit op ongeveer 94W per lid en bij 22 graden op 89 w per lid.
Bij een temperatuurregime van 90/70 kom ik bij een ruimtetemperatuur van 20 graden uit op 118W per lid en bij 22 graden op 113W per lid.

Natuurlijk is het wel een beetje merk afhankelijk, maar dit zijn vrij goede richtlijnen om toe te passen.

Aangezien je het over een oude ledenradiator hebt, moet je uitgaan van een temperatuurregime van 90/70 en dan kom je met 18 leden op totaal 2124 W bij 20 graden en 2034W bij 22 graden.
Bedankt.
Ik ga er dus maar van uit dat er oorspronkelijk gerekend is met zo'n 2 KW en een ketel die 90 graden water in het systeem brengt.

In de woonkamer heb ik nieuwe radiatoren met ongeveer de oorspronkelijke capaciteit terwijl er inmiddels geisoleerd is en ik ook nog vloerverwarming heb aangelegd. De atag cv ketel staat zo ingesteld dat het water bij lange na geen 90 graden word en dat heeft zijn gevolgen voor de vertrekken waar minder aan veranderd is qua radiatoren en isolatie.
Vooral in de hal is dat merkbaar, ik zoek iets op in de buurt van de 3 kW.

[ Bericht 0% gewijzigd door quo_ op 26-12-2008 19:52:53 ]
pi_64387535
geheid dat er wat te vinden is met meer afgifte dan de huidige en binne de zelfde maat waarsch ook nog wel!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')