Je zit er helemaal naast.quote:Op vrijdag 26 december 2008 11:52 schreef Gummibeer79 het volgende:
Ik geloof dat dit vroeger nodig was om eerst de putlucht uit je middelmatige tot slechte wijn te laten voordat je 'm kon consumeren. Het zou tegenwoordig niet meer nodig moeten zijn, dat chambreren.
Aan de andere kant kan ik er nu volledig naast zitten.
Vertel mij wat. Ik moest optreden in een café en ik vroeg een rode wijn. Kreeg ik een paar minuten later een glas rode wijn dat duidelijk in de microgolfoven (!) had gestaan en zo'n 30 graden warm was (het glas zelf was ook warm, ook aan de 'voet'. Echt walgelijk gewoon.quote:Op zaterdag 27 december 2008 12:24 schreef MinderMutsig het volgende:
En nu we dan toch over wijn praten nog even een misverstandje uit de wereld helpen: kamertemperatuur is niet 22 graden. Bij wijn wordt onder kamertemperatuur ongeveer 17 graden verstaan, warmer is niet lekker.
Glühweinquote:Op zaterdag 27 december 2008 14:15 schreef David het volgende:
[..]
Vertel mij wat. Ik moest optreden in een café en ik vroeg een rode wijn. Kreeg ik een paar minuten later een glas rode wijn dat duidelijk in de microgolfoven (!) had gestaan en zo'n 30 graden warm was (het glas zelf was ook warm, ook aan de 'voet'. Echt walgelijk gewoon.
Bron?quote:Op zondag 28 december 2008 18:20 schreef NoCigar het volgende:
Decanteren is inmiddels aangetoonde onzin: bij het inschenken van een fles komt de wijn net zoveel, zo niet meer in aanraking met zuurstof. Dat mensen het nu nog doen en geloven is gewoon een overblijfsel van vroeger, voordat er serieus onderzoek naar gedaan was en graag interessant met wijn willen doen.
Het overschenken in een karaf kan wel nuttig zijn als je het eventuele bezinksel netjes in de fles wilt laten, maar maak je voor de rest vooral niet druk en laat je niks wijsmaken door de 'kenners'.
Als je een glas uitschenkt in een glas krijgt het meer zuurstof dan een hele fles wijn die in een karaf wordt gegoten. Wals het glas en het krijgt nog meer zuurstof. Bij ontkurken en laten staan zoals hierboven aangeraden werd door de verkoper, gebeurt er zelfs fysisch of chemisch absoluut niets met de wijn.quote:Op zondag 28 december 2008 18:26 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Bron?![]()
Als je een wijn decanteert komt hij zeker wel met meer zuurstof in aanraking dan als je dat niet doet. Eerst vanuit de fles in de karaf, die karaf is over het algemeen ook breder dan de fles dus ook weer meer zuurstof en daarna nog weer vanuit de karaf in je glas.
Het zijn in de meeste gevallen gewoon handelaars hoor, en mensen geloven graag wat ze willen geloven en willen vooral geloven dat er overal kenners werken.quote:Op zondag 28 december 2008 18:56 schreef piepster het volgende:
Grappig dat de wijnhuizen hier in de omgeving het dan nog steeds adviseren. Zijn alle vinologen aldaar gek geworden dan?
En toch smaakt het anders, maar dat zal dan wel allemaal verbeelding zijnquote:Op zondag 28 december 2008 20:25 schreef NoCigar het volgende:
Bij ontkurken en laten staan zoals hierboven aangeraden werd door de verkoper, gebeurt er zelfs fysisch of chemisch absoluut niets met de wijn.
En giet de wijn eerst in een brede karaf en daarna in het glas en je hebt nóg meer zuurstof. Ik snap niet zo goed wat je daar niet aan begrijpt.quote:Op zondag 28 december 2008 20:25 schreef NoCigar het volgende:
[..]
Als je een glas uitschenkt in een glas krijgt het meer zuurstof dan een hele fles wijn die in een karaf wordt gegoten. Wals het glas en het krijgt nog meer zuurstof.
Klopt, chambreren heeft weinig zin in tegenstelling tot decanteren.quote:Bij ontkurken en laten staan zoals hierboven aangeraden werd door de verkoper, gebeurt er zelfs fysisch of chemisch absoluut niets met de wijn.
Decanteren heeft meer voordelen naast alleen het zuurstof geven. Denk alleen al aan bezinksel wat ik de fles achterblijft en dus niet in je glas komt. Daarnaast presenteert het natuurlijk veel mooier bij een diner.quote:Bron zijn proeven uitgevoerd door onder meer bekende oenologen en wijnproducenten als prof. Emile Peynaud en ook E. Kressmann, J.R. Carrigo en ook Bruno Prats in Nederland o.m. gepubliceerd door Klei. Maar goed, blijf vooral de fles overgieten als je dat leuk vindt, en vergeet vooral niet aan de kurk te ruiken.
Vertelquote:Op zondag 28 december 2008 20:43 schreef Maeghan het volgende:
Ik werk in een slijterij en lach me soms rot om wat mensen allemaal willen
Ik wist natuurlijk wel dat het noemen van bronnen totaal niet zou helpen ook al vroeg je erom.quote:Op zondag 28 december 2008 20:51 schreef MinderMutsig het volgende:
Daar mag jij zo lacherig en wijsneuserig over doen als je leuk vind maar dan zet je jezelf wel voor schut.
Zoals ik al zei: mij maakt het niet uit. Feit blijft dat er wel degelijk onderzoek naar gedaan is dat tot nu toe een andere kant op wijst dan de kenners hier beweren. Sterker nog, het blijkt dat bij sommige wijnen het decanteren de wijn zelfs negatief kan beïnvloeden.quote:Op zondag 28 december 2008 20:43 schreef Maeghan het volgende:
En NoCigar, wat maakt het jou nou uit of iemand wil decanteren of niet? Ik werk in een slijterij en lach me soms rot om wat mensen allemaal willen, maar als ze dat nou lekker/leuk/interessant vinden, who cares.
quote:Op zondag 28 december 2008 23:19 schreef NoCigar het volgende:
Zoals ik al zei: mij maakt het niet uit. Feit blijft dat er wel degelijk onderzoek naar gedaan is dat tot nu toe een andere kant op wijst dan de kenners hier beweren. Sterker nog, het blijkt dat bij sommige wijnen het decanteren de wijn zelfs negatief kan beïnvloeden.
Goh, toch gek als er niets met de wijn gebeurt dat het toch anders smaakt. Zelf ook regelmatig dat een fles wijn een dag na openen lekkerder is (zonder decanteren).quote:Op zondag 28 december 2008 20:25 schreef NoCigar het volgende:
Bij ontkurken en laten staan zoals hierboven aangeraden werd door de verkoper, gebeurt er zelfs fysisch of chemisch absoluut niets met de wijn.
Chambreren is ontkurken, je haalt je termen door elkaar.quote:Op maandag 29 december 2008 12:17 schreef NoCigar het volgende:
Citaat twee gaat over chambreren, stukje twee over ontkurken.
Je hebt gelijk, ik had de zin fout aangepast, vandaar.quote:Op maandag 29 december 2008 14:36 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Chambreren is ontkurken, je haalt je termen door elkaar. [ afbeelding ]
Nou, niet helemaal. Chambreren slaat op de temperatuurstijging die tot stand komt als de wijn vanuit de kelder (of koelkast, whatever) naar een warmere plek wordt verplaatst. De wijn neemt de temperatuur van de kamer (chambre) over en komt zo op drinktemperatuur. Het is niet noodzakelijk om de kurk te verwijderen. Kan wel uiteraard, maar er bestaan meningsverschillen over de zin daarvan.quote:Op maandag 29 december 2008 14:36 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
En chambreren heeft inderdaad geen zin in tegenstelling tot decanteren.
Of ik kan natuurlijk zelf testen of die wijn zachter en beter gaat smaken in een karaf.quote:Op maandag 29 december 2008 18:01 schreef NoCigar het volgende:
Als je interessant wil doen wel (mensen vinden je dan echt een kenner!), als je gewoon van die fles Rioja wilt genieten kun die hem gewoon openmaken en leegdrinken.
Op de wijnuniversiteit van Suze la Rouse denken ze daar anders nogal anders over en ik denk dat ze daar toch iets meer met wijn bezig zijn dna jij en ik samen, en mbt dat het juist wel nut zou hebben mbt het bezinksel: Als je he tbezinksel in de fles wil laten, maakt het geen zak uit of je direct uit de fles schenkt of via een decanteerkaraf (of desnoods 10). Je moet die zooi gewoon niet mee uitschenken.quote:Op zondag 28 december 2008 18:20 schreef NoCigar het volgende:
Decanteren is inmiddels aangetoonde onzin: bij het inschenken van een fles komt de wijn net zoveel, zo niet meer in aanraking met zuurstof. Dat mensen het nu nog doen en geloven is gewoon een overblijfsel van vroeger, voordat er serieus onderzoek naar gedaan was en graag interessant met wijn willen doen.
Het overschenken in een karaf kan wel nuttig zijn als je het eventuele bezinksel netjes in de fles wilt laten, maar maak je voor de rest vooral niet druk en laat je niks wijsmaken door de 'kenners'.
Zoals inderdaad in mijn laatst geciteerde alinea staatquote:Op maandag 29 december 2008 22:33 schreef DIGGER het volgende:
[..]
Op de wijnuniversiteit van Suze la Rouse denken ze daar anders nogal anders over en ik denk dat ze daar toch iets meer met wijn bezig zijn dna jij en ik samen, en mbt dat het juist wel nut zou hebben mbt het bezinksel:
Chambreren is voor zover ik weet op kamertemperatuur laten komen (chambre, Fr.).quote:Op maandag 29 december 2008 14:36 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
En chambreren heeft inderdaad geen zin in tegenstelling tot decanteren.
Als er geen zuurstof door dat gat kon, hoefden ze er geen kurk in te stoppen.quote:Op maandag 29 december 2008 13:31 schreef K-mail het volgende:
Ik denk niet dat het ook maar enige zin heeft om een fles wijn enkel te openen. Zou er nou echt door dat stomme dunne gaatje van de flessehals zuurstof naar binnen komen? Als je de wijn wil laten ademen, giet hem dan in een mooie grote karaf en wals hem daarin, en als je die niet hebt, waarom niet gewoon in je glas?
Nou, in het kort, er staan daar mensen mij te vertellen wat nou écht lekker is, terwijl ze bijv. niet eens weten wat ze drinken. Of iemand komt aan met een of andere goedkope flutwijn die per tanker naar Nederland wordt gebracht om te vertellen dat het echt zo'n heerlijke wijn is... Mensen die zichzelf een enorme kenner vinden en vervolgens vragen om een merlot (zo uitgesproken), want merlot is ALTIJD lekker. Of wijnen uit Zuid-Afrika zijn ALTIJD lekker. Moet je toch je gezicht goed in de plooi kunnen houden.quote:
Dat inderdaad. Of af en toe je mening over welke van twee of drie wijnen volgens jou beter combineert met een gerecht maar dan moeten ze al zeker weten dat jij ook weet waar je het over hebt.quote:Op woensdag 31 december 2008 00:46 schreef Maeghan het volgende:
Echte wijnkenners vragen hooguit waar iets staat, want wat het is weten ze waarschijnlijk al. Maar goed, wat ze willen hebben ligt er ook maar aan waar ze van houden (en hoeveel geld ze hebben he...). Als je het echt interessant vindt moet je de Perswijn eens kopen, daar staan dan ook recensies in van wijnen, interviews met wijnmakers, verkopers, wijnliefhebbers... Leuk om te lezen en zeker heel leerzaam.
Scherp!quote:Op woensdag 31 december 2008 00:25 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Als er geen zuurstof door dat gat kon, hoefden ze er geen kurk in te stoppen.
Waar kan je dat kopen?quote:Op woensdag 31 december 2008 00:46 schreef Maeghan het volgende:
Als je het echt interessant vindt moet je de Perswijn eens kopen, daar staan dan ook recensies in van wijnen, interviews met wijnmakers, verkopers, wijnliefhebbers... Leuk om te lezen en zeker heel leerzaam.
Bezinksel vind je ook meer in wijnen van enkele jaren oud. En je krijgt er inderdaad niks van maar drap en stukjes in je mond is niet echt fijn als je wijn drinkt.quote:Op woensdag 31 december 2008 21:01 schreef krakkemieke het volgende:
* krakkemieke de laatste 3 jaar langs Suze-la-Rousse komt
Ik heb weinig ervaring met bezinksel of decanteren. Mijn moeder neemt Cotes du rhone mee in cubitainers en doet het thuis in flessen. Na 1 jaar zit er bijna nooit bezinksel in. En hooguit is het geen gezicht. Je krijgt er niks van als het in je glas zit en het heeft niks te maken met smaak.
Ik weet niet welke zaken het verkopen. Je ziet hem niet zo veel. Boekhandel Edel heeft hem altijd wel volgens mij, maar de verkrijgbaarheid is dusdanig slecht dat ik maar een abonnement heb genomen. Misschien dat andere zaken hem kunnen bestellen eventueel. Kost E6,95 geloof ik, even uit m'n hoofd.quote:Op woensdag 31 december 2008 14:58 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Waar kan je dat kopen?
Ik weet overigens niet of ik er veel aan zou hebben, maar ik zou wel een kijkje willen nemen
Herkenbaar.quote:Op donderdag 1 januari 2009 20:35 schreef Maeghan het volgende:
Aan de andere kant heb ik daar dan ook weer last van soms, als ik een klant advies geef over wijn of zeker bij whisky, dan willen ze dat niet aannemen omdat ik jong ben en een vrouw.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wel een enthousiaste geïnteresseerde medewerker gelukkig. Hij is tegenwoordig slijter op een eigen filiaal en hij drinkt nu ook wijn, whiskey en cognac.
There is no love sincerer than the love of food.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |