Lombroso verbreidde het idee van geboren crimineel door biologisch determinisme. Misdadigers hebben bepaalde uiterlijke kenmerken of afwijkingen. Fysiognomie, of gelaatkunde, was het streven naar kennis van het karakter en de en persoonlijkheid door middel van de studie van de bouw en het voorkomen van het gelaat. Criminelen zouden volgens Lombroso herkenbaar zijn aan fysieke atavistische stigmata, zoals brede kaken, diepliggende ogen, vaak doorlopende wenkbrauwen, een asymmetrisch gezicht, hoge jukbeenderen, afwijkende oren, haviksneus, vlezige lippen en dergelijke.quote:
Ik had trouwens wel meer % verwachtquote:Zoals het mishandelen en doden van dieren in +/-40% van de gevallen volgens cijfers van de FBI
quote:Op vrijdag 2 januari 2009 03:59 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Ik had trouwens wel meer % verwacht
Omdat dat één van de eerste dingen is waar ik aan denk wanneer ik aan serial killers denk. Op FOK zie je het ook, in NWS bijvoorbeeld. Laatst was er een bericht over 2 knullen die een kat had opgehangen oid, en iedereen "zo beginnen serial killers ook"quote:
De officiele definitie van een serial killer is iemand die 3 of meer moorden heeft begaan binnen een periode van 4/5 weken of meer, waar enige tijd tussen zit. Wat hen daarin vooral typeert is dat er een bepaalde gedachtengang achter de moorden zitten. Vaak gebaseerd op diepgewortelde frustraties of fantasieen (voornamelijk gebaseerd op seksueel gebied).quote:Op zaterdag 3 januari 2009 07:58 schreef iteejer het volgende:
Wat is de exacte definitie van een serial killer? Wat maakt je een sk ipv gewoon een killer?
In een oorlog wordt gegeven een situatie iedere soldaat een serial killer. Toch zal je dat niet zo noemen. Of is dat het verschil tussen een 'mass killler' en een 'serial killer' (langere tijd tussen de moorden?)
Zijlijntje: heb je ook serial rapers? Of serial oplichters? Hebben al deze serials dezelfde hoofdcategorien die je hierboven onderscheidt?
Men heeft dan ook al eens wat gehoord.. Anyway, Ik heb dit percentage uit een onderzoek van de FBI en neem aan dat dit ongeveer wel correct is. Dierenmishandeling en doding op jeugdige leeftijd is natuurlijk ook niet zomaar iets.. Daarbij komt dat veel serial killers het op jonge leeftijd wel "in" zich hebben, maar dat het er pas op latere leeftijd qua handelingen uitkomt.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 08:01 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Omdat dat één van de eerste dingen is waar ik aan denk wanneer ik aan serial killers denk. Op FOK zie je het ook, in NWS bijvoorbeeld. Laatst was er een bericht over 2 knullen die een kat had opgehangen oid, en iedereen "zo beginnen serial killers ook"
Daarom verbaasde het mij dat het "maar" 40% is
Spree killers zijn meer mensen die op verschillende locatie's moorden, zonder dat daar veel tijd tussenzit. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan de "Dnepropetrovsk maniacs"..quote:Op zondag 4 januari 2009 00:11 schreef Ryan3 het volgende:
Je hebt overigens ook <spree killers>. De termen mass killer en spree killer lijken trouwens door elkaar heen gehanteerd te worden.
Inderdaad, daar zaten een paar heftige tussen.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 08:14 schreef iteejer het volgende:
Die school massacres zijn ook zeer interessant. Een eigen topic waard
Ik ga dat boek zeker een keer lezen. Ik interesseer me ook zeer in seriemoordenaars. Ik wil namelijk uiteindelijk forensisch psycholoog worden. De psyche van zware criminelen boeit me echt heel erg. Wat ze drijft, hun manier van denken, hun eigen rechtvaardiging van hun daden.quote:Op zondag 4 januari 2009 19:09 schreef ChipsZak. het volgende:
Ik had deze reply ook in een ander topic gezet, maargoed. Wellicht dattie hier ook past.
Wat overigens een erg goed boek is hierover is "Het fenomeen seriemoordenaar: het wie, wat, waar, hoe en waarom van 's werelds meest gevreesde moordenaars" door Harold Schechter.
[ afbeelding ]
Ik heb hem zelf gelezen en het is een boek dat erg makkelijk wegleest. Er wordt onderscheid gemaakt tussen man/vrouw, heteroseksueel/homoseksueel, leeftijden e.d., en hierbij word ook gekeken naar de verschillen en waarom etc.
Dan is dat zeker een goed boek voor je,quote:Op donderdag 8 januari 2009 17:46 schreef Godsgift het volgende:
[..]
Ik ga dat boek zeker een keer lezen. Ik interesseer me ook zeer in seriemoordenaars. Ik wil namelijk uiteindelijk forensisch psycholoog worden. De psyche van zware criminelen boeit me echt heel erg. Wat ze drijft, hun manier van denken, hun eigen rechtvaardiging van hun daden.
Columbine is veruit de belangrijkste en heftigste, ondanks dat deze niet het hoogste aantal doden had.quote:Op woensdag 7 januari 2009 15:36 schreef de_gebruiker het volgende:
[..]
Inderdaad, daar zaten een paar heftige tussen.
Beslan School hostage crisis 385+
Virginia Tech massacre 32
Dunblane massacre 17
Erfurt massacre 16
ChaUniversity of Texas at Austin Tower Massacre 15
Ecole Polytechnique massacre 14
Columbine High School massacre 13
Om maar eens wat te noemen. Bron: wikipedia
Wat houd je tegenquote:Op donderdag 8 januari 2009 17:51 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Ik zie er nog geen eigen topic over, is die al opgestart?
Gelukkig zit je niet meer bij mij op schoolquote:Op zondag 28 december 2008 20:06 schreef DuTank het volgende:
Ik ben altijd bang dat er een serial killer in mij zit.
Niks.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |