Nee hoor. Meer de manier waarop je discussieert.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 19:12 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Omdat YuckFou zich niet mengt in de AIDS discussie ben ik opeens de boeman. Terwijl ik best wel eens ben met YuckFou. Erg triest, dat wantoestanden van bigfarma aankaarten maakt mij een slecht persoon.?
Het ging me inderdaad om je 'get a life'-opmerking. Dat was denigrerend. Nu gaat het tenminste op een discussie lijken.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 19:09 schreef witte_fantasie het volgende:
[..]
Och dat mag je vinden. Niet zo'n probleem mee.
Blijf het niet denigrerend vinden. Sorry. Omdat het een bezigheid is waar je geen ruk mee opschiet (dwz het uiten van je mening en het overtuigen van anderen).
Get a life was misschien net te scherp. Vind de eigenschap complotdenken trouwens moeilijk te vergelijken met een hobby zoals kunst. Zou het wel aanraden om het een te vervangen met het ander trouwens.
Nou, dat vind ik vaak zwaar tegenvallen anders.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 19:15 schreef Man-E-Faces het volgende:
Er is geen complot. Er is geen "complot-denken". "complot-denkers" komen veelal met feiten.
Het kan ze geen reet schelen omdat ze bang zijn, bang zijn dat het uberhaupt ook maar waar kan zijn, en omdat ze bang voor die waarheid zijn steken ze of hun kop in het zand of gaan het ontkennen.quote:[b]Op zaterdag 3 januari 2009 schreef Man-E-Faces het volgende: 19:15 Het kan ze geen reet schelen.
Idd. dat helpt niet mee.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 19:20 schreef Caspian het volgende:
Het valt me trouwens ook op dat veel complotdenkers, en dan vooral de luidste, weinig selectief zijn met wat wel of niet een complot is. Als ik de meeste schreeuwers mag geloven (Ja, Lambiekje, dit is ook een beetje op jou gericht) dan is alles een complot.
Ik denk dat daarom de meeste mensen ook afknappen. Ze willen niet geassocieert worden met de schreeuwers.
Zwaar mee eens. Waren de bewijzen maar onomstotelijk. Waren de bewijzen maar eens glashard en makkelijk te achterhalen. Maar helaas is dit (bijna <- belangrijk) nooit het geval.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 19:17 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Nou, dat vind ik vaak zwaar tegenvallen anders.
quote:Op zaterdag 3 januari 2009 19:15 schreef Man-E-Faces het volgende:
Het is geen theorie, het zijn feiten. Dat Bilderberger-group bestat is een feit. Velen zijn gewoon te idioot om gevaar te kunnen zien.
In hun verdediging: volgens Lambiekje en diverse anderen hangt alles met elkaar samen. Je kunt het ene complot niet los zien van het andere, en als je het ene gelooft, MOET je het andere ook wel geloven.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 19:20 schreef Caspian het volgende:
Het valt me trouwens ook op dat veel complotdenkers, en dan vooral de luidste, weinig selectief zijn met wat wel of niet een complot is. Als ik de meeste schreeuwers mag geloven (Ja, Lambiekje, dit is ook een beetje op jou gericht) dan is alles een complot.
Ik denk dat daarom de meeste mensen ook afknappen. Ze willen niet geassocieert worden met de schreeuwers.
Waarom komen ze er dan niet openlijk mee in het nieuws? Waarom houdt Beatrix dan geen korte toespraak over de bijeenkomsten om de gemoederen te sussen? Dat gebeurt dus niet.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 19:27 schreef RM-rf het volgende:
[..]
natuurlijk, de bilderberger's groep is zoals zoveel netwerk groepen een invloedrijke 'denktank' waarin machtige personen elkaar kunnen treffen en deze hebben idd een hoop invloed...
Dat noemen we 'netwerken'.. en is een basis in de internationale politiek (en een belangrijke voorwaarde voor belangenpolitiek, wat de meerderheid van politiek nu eenmaal is)
Wat echter het 'complot-denken' nu is, is om daarvan opeens de aanname te posten dat daarachter iets verschrikkelijk gevaarlijks schuilgaat, dat deze groep zomaar en 'wereldregering' zou vormen en alles zou bepalen ...
Dat wordt echter niet onderbouwd en bewezen.... maar enkel als 'ja-knikkend gegeven door alle complot-theoretici onder elkaar voor waar aangenomen en van elkaar afgekopieerd (zover het 'kritisch denken')..
De meerderheid der mensen haakt bij het gebrek aan onderbouwing van die uitleg echter af, wat hen komt te staan op zure beschuldgingen 'onverschrilig te zijn of die Waarheid niet te _willen_ geloven...
terwijl het er gewoon om gaat dat er niks bewezen wordt, de argumentatie nogal slapjes is...
het 'bestaan' van een groep/congress als de Bilderberg-ontmoeting gelijk als bewijs te nemen van een kwadaardig 'complot' is als te stellen dat heksen op bezems vliegen en dan met een bezem aan te komen zetten als 'bewijs' voor het bestaan van heksen.
Als de bewijzen onomstotelijk waren, zou het geen complottheorie zijn. Dan zou het een groot schandaal zijn dat de mainstream media zou halen. Dan krijg je dingen als Watergate e.d.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 19:27 schreef witte_fantasie het volgende:
[..]
Zwaar mee eens. Waren de bewijzen maar onomstotelijk. Waren de bewijzen maar eens glashard en makkelijk te achterhalen. Maar helaas is dit (bijna <- belangrijk) nooit het geval.
Het probleem vind ik dan ook, dat door de vele complottheoriëen, geen enkele complottheorie serieus genomen wordt. Dan nog zit je het met probleem van het oplossen/aanpakken van <insert complot>, maar goed...
Vergelijk het als je wilt met Wilders. Hoe harder hij gaat schreeuwen, hoe minder serieus hij genomen wordt. Oké, hij mag wel eens flink genomen worden, maar dat is een ander verhaal.
Ik blijf van mening. Het bespreken van complottheorieen op internet, met vrienden o.i.d. zal bij sommige naievelingen een klein beetje de ogen openen (lees: niet al het nieuws serieus nemen). Maar het zal geen verandering teweegbrengen.
Nogmaals, lleer mensen kennen die invloed hebben, zorg zelf voor een invloedrijke baan etc etc...
Het volgen van politieke en economische ontwikkelingen is nogál op verschillende wijzen te interpreteren vind ik.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 19:15 schreef Caspian het volgende:
[..]
Het ging me inderdaad om je 'get a life'-opmerking. Dat was denigrerend. Nu gaat het tenminste op een discussie lijken.
Complotdenken is inderdaad heel anders dan bijvoorbeeld kunst. Maar het is wel heel goed te vergelijken met, bijvoorbeeld, het volgen van politieke en economische ontwikkelingen. Sterker nog, je zou het kunnen zien als een vertakking daarvan. De een is daar meer mee bezig dan de ander. Mijn vader voert discussies op stand.nl, en ik kijk documentaires waarvan ik het gevoel heb dat ze mijn kijk op de wereld verbreden. Dat ik dan in discussie ga met anderen doe ik niet (sommigen wel, maar ik zeker niet) om mijn visie op te dringen aan anderen of anderen te overtuigen van mijn gelijk, maar, alweer, om mijn eigen horizon te verbreden.
Daar lijkt me weinig mis mee, of wel?
Dat ben ik helemaal met je eens, en daarom is het zo leuk om te onderzoeken wat er speelt. Het realistische van het onrealistische filteren, mijn horizon verbreden, op een andere manier naar dingen kijken.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 19:28 schreef ToT het volgende:
[..]
In hun verdediging: volgens Lambiekje en diverse anderen hangt alles met elkaar samen. Je kunt het ene complot niet los zien van het andere, en als je het ene gelooft, MOET je het andere ook wel geloven.
Dus als je gelooft dat 9-11 een inside job was, dan moet je ook geloven dat fluoride een afvalproduct van kerncentrales is dat in onze tandpasta gedaan wordt om er op een goedkope manier van af te komen en om het volk mak te houden. Mocht je niet in AIDS geloven, dan geloof je automatisch ook dat de Codex bedoeld is om ons te decimeren, want alles schijnt op elkaar in te haken.
Gaat mij persoonlijk allemaal veel te ver. Ik weet 100% zeker dat er veel meer is dan wat wij te horen krijgen, maar er zijn grenzen aan waar ik in geloof.
En daarentegen kunnen bijvoorbeeld de mensen die shownieuws volgen een last zijn voor complotdenkers. Het is maar hoe je het wil bekijken!quote:Op zaterdag 3 januari 2009 19:35 schreef witte_fantasie het volgende:
[..]
Het volgen van politieke en economische ontwikkelingen is nogál op verschillende wijzen te interpreteren vind ik.
Zwart-wit gezien zou je kunnen zeggen dat het domme volk SBS6 shownieuws als nieuws bestempeld en de gewone jan alleman het RTL4 nieuws als zijn walhalla ziet. Toch? Aan de andere kant zou dus de complotdenker zitten die Youtube, Wiki en alle complothoudende sites afstruind naar een volgend complot of bewijsstuk zonder bron.
Ik irriteer mij dan persoonlijk meer aan de mensen die zelf actief (en imo teveel) op zoek gaan naar de complotten en de bewijzen hiervan. Voornamelijk, omdat zij mij meer een last zijn dan de mensen die klakkeloos het shownieuws tot "de waarheid" bestempelen.
Maar daartussen zit dus nog een grijs gebied. Zij die niet de mainstream media voor lief nemen, op eigen onderzoek uitgaan, en daarbij dan ook op complotsites komen, maar ook dat niet voor lief nemen. Dat is veel interessanter.quote:Op zaterdag 3 januari 2009 19:35 schreef witte_fantasie het volgende:
[..]
Het volgen van politieke en economische ontwikkelingen is nogál op verschillende wijzen te interpreteren vind ik.
Zwart-wit gezien zou je kunnen zeggen dat het domme volk SBS6 shownieuws als nieuws bestempeld en de gewone jan alleman het RTL4 nieuws als zijn walhalla ziet. Toch? Aan de andere kant zou dus de complotdenker zitten die Youtube, Wiki en alle complothoudende sites afstruind naar een volgend complot of bewijsstuk zonder bron.
Ik irriteer mij dan persoonlijk meer aan de mensen die zelf actief (en imo teveel) op zoek gaan naar de complotten en de bewijzen hiervan. Voornamelijk, omdat zij mij meer een last zijn dan de mensen die klakkeloos het shownieuws tot "de waarheid" bestempelen.
Dat is wat ik een paar posts terug ook zeg in twee zinnetjes. Er is geen valse "complot-denken", er bestaan wel degelijk complotten. Het wordt door gebrek aan glashard bewijs alleen als bagger beschouwd. En voor het gemak geassocieerd met "waandenken".quote:Op zaterdag 3 januari 2009 19:33 schreef Caspian het volgende:
[..]
Als de bewijzen onomstotelijk waren, zou het geen complottheorie zijn. Dan zou het een groot schandaal zijn dat de mainstream media zou halen. Dan krijg je dingen als Watergate e.d
Er is ook zeker een vorm van publieke berichtgeving over bijeenkomsten in het raam van de Bilderberg Club maar het is verder geen publieke bijeenkomst en er is ook geheel geen reden om opeens 'toespraken naar het publiek' daarover te gaan houden...quote:Op zaterdag 3 januari 2009 19:32 schreef Man-E-Faces het volgende:
[..]
Waarom komen ze er dan niet openlijk mee in het nieuws? Waarom houdt Beatrix dan geen korte toespraak over de bijeenkomsten om de gemoederen te sussen? Dat gebeurt dus niet.
Ik ben niet de enige die er kwaad in ziet. Ik vermoed dat als het openlijk in de pers komt dat er meer mensen zullen zijn die vraagtekens gaan zetten. Vooral omdat Bernanke en Rockefeller ook de bijeenkomsten bezoeken. Die mensen dat zijn kwaaie mensen die opzettelijk een hele Amerikaanse economie ten gronde richten zodat ze banken en bezit voor een habbekrats kunnen opkopen. Geen kwaad?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |