abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64310819
quote:
Toen het verdriet toesloeg bij Oranje
Door MAARTEN WIJFFELS / CHRIS VAN NIJNATTEN

[RECONSTRUCTIE EK 2008] Voor de EK-exit tegen Rusland zijn voetbalredenen aan te voeren. Er was ook het drama-Boulahrouz, dat in geen enkel trainershandboek voorkomt. In het Beau-Rivage Palace hotel in Lausanne spelen Dirk Kuyt, Arjen Robben en André Ooijer 'Kolonisten van Catan'. Op de kamer van Kuyt volgen ze ondertussen op televisie Zweden-Rusland.

In het vijf sterrenhotel aan het Meer van Genève zitten zo meer groepjes internationals voetbal te kijken en zijn zij aan het relaxen. Het is woensdagavond 18 juni. 20.52 uur.

Kuyt heeft zoals vaker zijn deur openstaan. Net als Robben in het bordspel met twee kaarten graan en drie kaarten ijzererts een stad gaat 'bouwen', komt teammanager Hans Jorritsma binnen.

Er is wat gebeurd, zegt hij met ernstige blik.

Ontnuchtering alom als zij horen dat de pasgeboren Anissa Boulahrouz is overleden. Wat eerder op de dag nog 'een complicatie bij de zwangerschap' heette, is uitgelopen op een persoonlijk drama.

De spelers, drie jonge vaders, vallen van een roze wolk. Drie wedstrijden heeft Oranje tot dan toe gewonnen. Wereldkampioen Italië en vice-wereldkampioen Frankrijk zijn met sensationele cijfers weggeveegd. Zelfs een B-ploeg haalde het met gemak tegen Roemenië. Dit kan het toernooi van Oranje worden, met dat gevoel zaten ze te kolonisten. Het spel wordt meteen opgeborgen. De tv gaat uit.

Wat nu?

,,Ik vond dat we sowieso de eerste helft af moesten kijken,'' zegt Marco van Basten bijna een half jaar later. De bondscoach had deze avond gepland als hét moment om als groep de knop om te zetten. Zweden-Rusland viel op het perfecte tijdstip tussen alle euforie. Uit deze partij zou meteen de tegenstander voor de kwartfinale komen. Van Basten: ,,In eerste instantie vond ik het wat abrupt om meteen naar het ziekenhuis te gaan. Maar er werd met enige nadruk aangegeven dat het toch belangrijk was dat we zouden komen.''

Op dat moment is perschef Kees Jansma met aanvoerder Edwin van der Sar al onderweg. Maar de twee zijn amper vertrokken of ze krijgen een telefoontje. Ruud van Nistelrooy is ook ingelicht door Jorritsma en wil absoluut mee. ,,We zijn dus omgekeerd om hem op te halen,'' weet Jansma nog.

In het ziekenhuis van Lausanne treffen ze de familie Boulahrouz en ook Robin van Persie en Nigel de Jong. Die twee hadden 's middags met Ibrahim Afellay al toestemming gekregen om het hotel uit te gaan en Boulahrouz en zijn vrouw Sabia bij te staan. Hun dochtertje, drie maanden te vroeg geboren, is uiteindelijk anderhalf uur oud geworden.

In de rust komt Van Basten alsnog met een taxi naar het ziekenhuis. Jansma: ,,We zagen de familie Boulahrouz en het kindje, dat maakte grote indruk. Ze wilden hun verdriet erg graag met ons delen. Het was groot verdriet. Het voetbal was volledig weg. In de gang zaten Ruud en Edwin te wachten. Er kwam allemaal personeel aan dat met mobiele telefoons foto's van die twee maakte. Normaal onderga je zoiets, het hoort erbij, nu maakte dat de situatie heel raar. Ze zaten daar helemaal niet meer als voetballers.''

Een paar kilometer verderop doet Zweden - Rusland er ook in het spelershotel niet meer toe. Naast Boulahrouz zijn in deze EK-selectie slechts vier andere spelers nog zonder (jonge) kinderen.

Van der Vaart en Kuyt zijn eerder ternauwernood ontsnapt aan eenzelfde familiedrama. De vrouwen, die in twee andere hotels ook met clubjes samen zitten, worden gebeld.

,,Je wilt zoiets toch meteen delen,'' zegt Kuyt. ,,De hele groep was terneergeslagen. Zo zweefde je als het ware met z'n allen na een fantastische toernooistart. En zo stond je in één klap met beide voeten op de grond.''

Khalid Boulahrouz vindt het een half jaar na dato nog heel moeilijk, té moeilijk, om inhoudelijk te praten over de dag dat Anissa, een naam die staat voor vriendelijkheid, werd geboren en overleed. Er staat hem sowieso weinig bij. Over zijn herinneringen hangt één grote emotionele waas. ,,Ik zit nog volop in de verwerking. Over één of twee jaar, misschien dat ik het dan helder heb. Zo lang heeft het ook geduurd voordat ik kon praten over de dood van mijn vader.''

Die bewuste woensdag begon het allemaal bij de training in het Stade Olympique de la Pontaise. Boulahrouz moest met grote snelheid naar het ziekenhuis. Hij mocht in een politieauto stappen en dat werd gezien door een journalist. Prompt ontstond er een stroom aan berichten op binnen- en buitenlandse websites. Er werd druk gespeculeerd over dopinggebruik van de 26-jarige verdediger.

Perschef Jansma: ,,Om de familie te beschermen heb ik een paar uur mijn mond gehouden, maar op een bepaald moment heb ik een paar Nederlandse journalisten gebeld, en gezegd dat het met het kindje van hem te maken had.''

Boulahrouz keert die avond als enige speler nog niet terug in het hotel. Hij komt wel de volgende ochtend als Oranje vanaf elf uur achter gesloten deuren traint. Van Basten zal moeten beslissen of het EK voor Boulahrouz verdergaat of dat hij de verdediger voor de tweede keer in korte tijd naar huis stuurt. Eerder viel 'Boulah' af bij de voorselectie voor het EK, maar een blessure van Ryan Babel bracht hem op de valreep terug bij de groep van 23.

Van Basten bespreekt het met de leden van zijn staf. Zijn eerste intuïtieve gedachte is: niets mag de focus op het toernooi verstoren. Maar uiteindelijk gaat hij toch vooral af op wat hij van Boulahrouz zelf hoort.

Van Basten: ,,'Wat wil jij?', heb ik gevraagd. Khalid gaf meteen aan dat hij door wilde met het EK en dat hij ook wilde spelen tegen Rusland. Hij achtte zich in staat het verdriet een plaats te geven. Hij was heel vastberaden in wat hij wilde. Ik heb nog wel gezegd: je moet het dan ook zélf aan de groep duidelijk maken. Anders denken ze misschien dat wij het voor jou hebben beslist.''

Als hij een kwartiertje later dan de anderen het trainingsveld op komt lopen, vraagt Boulahrouz het woord. ,,Er was geen publiek, het was windstil, dus je hoorde alleen hem,'' zegt Kuyt. ,,Wat me is bijgebleven, is dat Boulah niet wilde dat we medelijden zouden hebben. Dat zei hij meteen. Hij wilde ondanks de pijn en het verdriet zo normaal mogelijk behandeld worden. Hij wilde met het team de missie afmaken die we eind mei waren gestart.''

Kees Jansma: ,,Achteraf zijn er allerlei wijze theorieën, die ik nog begrijp ook, die zeggen dat Boulahrouz meteen naar huis gestuurd had moeten worden. Maar nog afgezien van dat hij dat niet wilde, de belangrijke spelers van het Nederlands elftal wilden dat ook niet. Van der Sar en Van Nistelrooy wilden absoluut dat Khalid bleef. Dit was de eerste grote tegenvaller, en wat voor één, van een groep die in euforie had geleefd. Ze wilden elkaar juist nu niet laten zakken. Ze wilden per se niet uit elkaar.''

In de spelersgroep komt nu tot aan de kwartfinale tegen Rusland een natuurlijk proces op gang. Als Boulahrouz door wil, wordt hij ook als zodanig behandeld.

Sowieso voelt iedereen wel aan dat het geen zin heeft om met 22 man op iemands lip te zitten. De Jong, Van Persie en Afellay, de spelers die normaal het dichtst bij Boulahrouz staan, zullen waar nodig voor extra steun zorgen.

,,Ik heb geprobeerd mijn steentje bij te dragen,'' zegt Afellay daarover. ,,Gewoon door er te zijn. Want wat moet je zeggen?''

Van Basten: ,,In mijn beleving ging er op voetbalgebied daarna niets anders dan op de voorgaande toernooidagen. Het basisteam voor Rusland hadden we al staan en omdat Boulahrouz normaal en goed trainde, hoefden we niets meer te veranderen. Ik hield in de gaten hoe het met hem ging door te observeren en Khalid af en toe eens wat te vragen.''

Eén ding moet nog wel in teamverband worden besproken. Wat doet Oranje zaterdag bij de wedstrijd? Komt er een minuut stilte? Speelt de ploeg met rouwbanden?

Jansma: ,,Vanuit de familie ontstond de gedachte dat er misschien een minuut stilte moest komen. Het was een voorzichtige gedachte, maar die werd snel verlaten. Het zou te veel impact op de wedstrijd geven, dacht iedereen.''

Het dragen van rouwbanden wordt door de groep wel omarmd. Onder aanvoering van Van der Sar en Van Nistelrooy zien de spelers het als een passende manier om te laten voelen dat zij deelgenoot zijn van het verdriet van een teamgenoot.

Hans Jorritsma vist de banden op uit een van de bagagekisten. ,,Je hoopt ze nooit nodig te hebben,'' zegt hij. ,,Maar rouwbanden behoren - helaas - tot de standaarduitrusting van Oranje.''

De krachtmeting met de Russen van Guus Hiddink nadert nu met rasse schreden. Op vrijdag is het Nederlands elftal van Lausanne afgezakt naar Bazel, waar ’s avonds nog een laatste keer wordt getraind. Letterlijk in de laatste seconde van die sessie blesseert Robben zijn lies. De enige Oranje-speler met diepgang gaat het duel met de verrassende Russen niet halen. In het strijdplan van Van Basten valt een belangrijke troef weg.

Hiddink heeft Oranje tot op het bot geanalyseerd. Als trainer van de tegenstander maakt hij gebruik van de euforie. Hoe groot die is, merkt hij aan zijn eigen mobiele telefoon. Zelfs Hiddink krijgt na Frankrijk-Nederland sms’jes uit alle werelddelen met felicitaties. Aan zijn spelers laat hij echter ook de mindere momenten uit Oranjes pouleduels zien.

Hiddink wil zijn spelmaker Arshavin vrij krijgen ‘tussen de linies’. En hij weet dan al dat hij Boulahrouz op de Nederlandse rechterflank zo veel mogelijk gaat laten opbouwen, omdat die daar moeite mee heeft. Achteraf opvallend is een quote van sportpsychologe Afke van der Wouw in deze krant. Ze ziet op afstand in Boulahrouz een sterke speler, maar ze kaart ook het risico op blessures aan bij mensen die net een ‘big life event’ hebben meegemaakt. ,,Door de mentale tik kunnen zij fysiek minder aan.’’

Toevallig of niet ruimt Boulahrouz tegen de Russen na 54 minuten geblesseerd het veld. Maar Van Basten wisselt zijn rechtsback ook omdat hij al geel heeft gekregen en opbouwend inderdaad moeite heeft. Zo eindigt het EK voor hem nog wat eerder dan voor de rest van de spelers, over wie Freek de Jonge na het 3-1 verlies zegt dat de rouwbanden knelden.

De keuzes die zijn gemaakt en de impact ervan; iedereen heeft er zijn eigen gedachten bij. Boulahrouz zelf zegt een half jaar na dato nog steeds achter alle beslissingen te staan. Hij put steun uit de vele blijken van medeleven. Bij het EK ontving hij zelfs condoleances van premier Balkenende en van de Italiaanse nationale ploeg. Zijn dochtertje werd op de ochtend van de wedstrijd begraven.

Was bij de Russische ploeg hetzelfde gebeurd als met Boulahrouz, dan had Guus Hiddink ook aan de betreffende speler overgelaten of hij bij de groep zou blijven. Wel had hij dan naar één moment gezocht waarop alle emoties konden worden geuit.

Hiddink: ,,Houd je verdriet en rouwverwerking binnen de ploeg, of maak je ook de grote wereld deelgenoot? Ik had voor een intiem moment van rouw gekozen, met de spelers en familie erbij. Ik had niet met rouwbanden gespeeld. Maar Marco heeft ongetwijfeld heel goede redenen waarom hij het anders heeft gedaan.’’

,,Het was een toernooi waarin er vanaf dag één veel familiesentimenten speelden, als je er op terugkijkt,’’ zegt Kees Jansma. ,,De kinderen werden van de tribune gehaald. Maar dat kwam ook door het stadion in Bern. Je hoorde je familie gewoon roepen, ze zaten vooraan. Je had je kind in je armen voor je het wist. Zoiets is moeilijk te sturen of bij te sturen. En dan stond Boulahrouz ook nog eens op een aparte manier in de groep. Hij was er bij, viel af en kwam erbij. Het wás al een apart verhaal. De focus moest weer vol op het toernooi, maar dat ging gewoon niet meer. Hoe ga je met zoiets om? Dit overvalt je en het zal je de volgende keer ook weer overvallen.’’

Van Basten gelooft evenmin dat er één standaardprotocol te maken valt voor een gebeurtenis als deze. ,,Als dit over tien jaar nog een keer zou gebeuren, maak je toch weer een afweging op basis van de omstandigheden van dát moment. De locatie, de spelers, alles zal weer anders zijn. Je moet je verstand gebruiken en je gevoel laten meespelen en dan beslissen. Je kunt oeverloos discussiëren. Maar alles afwegende geloof ik toch dat we juist hebben gehandeld.

,,Als we van de Russen hadden gewonnen, was het credo geweest: ze hebben het voor Boulahrouz gedaan en het heeft de groep nog dichter bij elkaar gebracht. Zoiets kán ook een mooie ervaring zijn. Wat de wedstrijd betreft, denk ik dat het ontbreken van Robben een grotere impact heeft gehad op het verloop. Op voetbalgebied dan, hè. Oké, een wedstrijd is meer dan alleen technisch/tactisch. Maar dat blijft wel altijd de basis.’’

Het AD.
Ook op FOK! is er veel over gepraat wat er misschien anders had gedaan moeten worden of beslist? Had de technische staf bij Oranje anders moeten handelen? Had Boulahrouz anders moeten beslissen? Had het uberhaupt uitgemaakt voor de wedstrijd tegen Rusland?

Ik denk dat er goed mee om gegaan is, voor zover dat kan. Boulahrouz wegsturen had niets uitgemaakt - het was nu eenmaal gebeurd. Boulahrouz opstellen was misschien een ander verhaal geweest.

Laten we in ieder geval hopen het niet meer tijdens een toernooi mee te moeten maken.
  woensdag 24 december 2008 @ 00:59:35 #2
227143 Kopbal
Bal met de kop.
pi_64310905
Tenenkrommend hoe uitgebreid er laatst over werd gesproken bij SV.
Die beslissing maak je op dat moment, toen stond heel Nederland erachter en was Boulahrouz de nieuwe nationale volksheld.

We verliezen van Rusland en ineens hadden we het anders kunnen doen.
pi_64311139
Onzin om er achteraf zoveel over te praten.

We verloren gewoon van een conditioneel betere ploeg met een veel slimmere coach.
Het drama Boula er elke keer bijslepen slaat echt nergens op.

Gaat in de geschiedschrijving misschien net zo'n verkeerde rol spelen als het Bild-zeitung zwembadverhaal in 1974 of het manchetgedoe van v.d. Kerkhof in 1978.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_64311350
Idd zinloze discussie achteraf. Tegen Italie en Frankrijk hebben ze het weliswaar uitstekend gedaan, maar het is helemaal geen gek idee hoor dat dit Ned. elftal (met van basten als coach destijds) gewoon verliest van Het Russische team + meesterbrein Guus Hiddink.
The poet presents the imagination with images from life and human characters and situations, sets them all in motion and leaves it to the beholder to let these images take his thoughts as far as his mental powers will permit.
pi_64312660
het is allemaal de schuld van jeroen gruter
pi_64313126
Tja als we kampioen geworden waren dan was het het Boulahrouz gebeuren dat er een hechte onverslaanbare groep van gemaakt had die voor elkaar door het vuur gingen ofzo. Dus zoiets is makkelijk erbij halen.
pi_64313168
Verder is het vrij smakeloos imo om een half jaar na dato, over de rug van een dergelijk drama, nogeens te gaan reconstrueren wat er mogelijk mis is gegaan.. temeer omdat het heel makkelijk is achteraf te praten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Twerk op 24-12-2008 02:37:41 ]
The poet presents the imagination with images from life and human characters and situations, sets them all in motion and leaves it to the beholder to let these images take his thoughts as far as his mental powers will permit.
  woensdag 24 december 2008 @ 02:36:38 #8
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_64313381
Nederland verloor omdat Rusland ons overklast heeft.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_64313410
En vooral ook omdat ze een veel slimmere, betere coach hebben.

+ Fittere spelers.
  woensdag 24 december 2008 @ 03:01:26 #10
199912 bikkeltje2
gaat altijd door
pi_64313764
Feit blijft dat zo'n 'big life event' een grote impact op iemand heeft die de sportprestatie negatief beïnvloedt. Of de prestatie van Boulahrouz in de wedstrijd tegen Rusland beslissend is geweest, is op z'n minst twijfelachtig te noemen. Ik ben er eigenlijk zeker van dat dat NIET zo is. Nederland heeft terecht verloren. Terecht omdat Rusland op bijna alle fronten sterker was. Dus eigenlijk een ongelukkige samenloop van omstandigheden.

Blijft de vraag: wat doe je als coach als zoiets gebeurt. Naast de emotionele ondersteuning (die volop aanwezig was) vind ik dat je degene die zoiets overkomt wat boven iemands macht gaat eigenlijk in bescherming moet nemen. In bescherming naar de buitenwereld en naar zichzelf. Iedereen die zo'n 'big life event' heeft meegemaakt weet dat het prille moment (en ook daarna) erg moeilijk is te behappen en dat je dan bent overladen. De enige remedie is dan een stapje terugdoen en het de tijd gunnen.

Als het team Boulahrouz wil ondersteunen, dan kunnen ze dat het beste doen om te laten zien op het veld wat het voor hun betekent en dus nog een extra stapje harder te lopen. Dan kan je de overwinning opdragen aan Boulahrouz. Nu begint het toch een beetje zuur verhaal te worden, vooral voor Boulahrouz en zijn familie.

Kortom, we hebben terecht verloren van de Russen en heerlijk kunnen genieten van enkele mooie wedstrijden die we wel hebben gewonnen. Boulahrouz heeft wel debet aan de mooie wedstrijden maar geen credit aan het verlies omdat niet hij of de spelers dit moeten beslissen maar de coach. Een coach die een prachtige leercurve meemaakt.
  woensdag 24 december 2008 @ 03:27:24 #11
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_64314034
quote:
Op woensdag 24 december 2008 02:36 schreef TC03 het volgende:
Nederland verloor omdat Rusland ons overklast heeft.
Ja, en niets meer dan dat.

Oranje mist te veel afmakers.
  woensdag 24 december 2008 @ 03:28:07 #12
111382 Ofyles2
pi_64314036
quote:
Op woensdag 24 december 2008 02:38 schreef Twerk het volgende:
En vooral ook omdat ze een veel slimmere, betere coach hebben.

+ Fittere spelers.
Arjen Robben zou wat mij betreft nooit meer geselecteerd hoeven te worden. Die gast klapt dubbel bij elke aanraking met de vinger om te overdrijven.
pi_64320176
We hadden gewoon tegen Roemenië met de basiself moeten voetballen
pi_64320210
Als ze dan ook verloren hadden van Rusland had dat juist níet gemoeten. Zo blijf je bezig.
pi_64320410
Het is een voetbalwedstrijd. Die verlies je weleens.

Misschien dat het hard aankwam, omdat velen Oranje overschatten, maar 'we' waren niet het eerste slachtoffer van Rusland.
PSV --- Chelsea FC --- Frank Lampard --- Heinz-Harald Frentzen --- Timo Glock
pi_64321108
Anders over-analyseer je de boel.
pi_64321529
Valt me nog mee dat die knakkers niet roepen dat mevrouw Boulahrouz beter haar best had moeten doen. Ik begrijp werkelijk niet waarom dat drama er steeds bij wordt gesleept wanneer we een excuus zoeken. We werden gewoon overklast. Waarom? Omdat ze beter waren.
pi_64321609
Dat van Bouhlarouz blijft speculeren, maar ik denk dat de situatie net zo goed in de koppies zou blijven hangen wanneer hij het kamp zou hebben verlaten. Als spelers als van der Sar, van Bronckhorst en van Nistelrooy aangeven dat ze samen zijn begonnen en het ook samen willen afmaken, dan lijkt het me niet meer dan logisch dat je als coach daar naar luistert.

In Nederland wordt er toch altijd wat gezeken. Als Boula zou zijn weggestuurd en we hadden ook verloren, dan zou er weer waarschijnlijk weer gediscusseerd worden over het feit dat van Basten eigenwijs was door hem weg te sturen terwijl enkele routiniers het graag met Boula wilden afmaken.

Als we van Rusland hadden gewonnen op het tandvlees, dan had er wellicht weer geschreven worden dat de groep dankzij de situatie nog meer een eenheid was geworden waardoor men net dat ene beslissende stapje meer kon zetten.

Over de wedstrijd, er werd ook gezegd dat het systeem aangepast had moeten worden aan Rusland. Maar als je aanvallend zoveel kwaliteiten hebt als Nederland en je hebt de wereldkampioen en de vice-wereldkampioen verslagen met 3-0 en 4-1 (weliswaar met het nodige geluk), dan ga je toch niet je elftal aanpassen aan met alle respect Rusland?
pi_64321956
quote:
Op woensdag 24 december 2008 12:49 schreef Blawh het volgende:
Dat van Bouhlarouz blijft speculeren, maar ik denk dat de situatie net zo goed in de koppies zou blijven hangen wanneer hij het kamp zou hebben verlaten. Als spelers als van der Sar, van Bronckhorst en van Nistelrooy aangeven dat ze samen zijn begonnen en het ook samen willen afmaken, dan lijkt het me niet meer dan logisch dat je als coach daar naar luistert.

In Nederland wordt er toch altijd wat gezeken. Als Boula zou zijn weggestuurd en we hadden ook verloren, dan zou er weer waarschijnlijk weer gediscusseerd worden over het feit dat van Basten eigenwijs was door hem weg te sturen terwijl enkele routiniers het graag met Boula wilden afmaken.

Als we van Rusland hadden gewonnen op het tandvlees, dan had er wellicht weer geschreven worden dat de groep dankzij de situatie nog meer een eenheid was geworden waardoor men net dat ene beslissende stapje meer kon zetten.

Over de wedstrijd, er werd ook gezegd dat het systeem aangepast had moeten worden aan Rusland. Maar als je aanvallend zoveel kwaliteiten hebt als Nederland en je hebt de wereldkampioen en de vice-wereldkampioen verslagen met 3-0 en 4-1 (weliswaar met het nodige geluk), dan ga je toch niet je elftal aanpassen aan met alle respect Rusland?
Helemaal mee eens. Rusland was die dag gewoon beter.
AFC Ajax - Manchester United FC - Tottenham Hotspur FC - Roberto Baggio
  woensdag 24 december 2008 @ 13:02:43 #20
25957 Reddiablo
Football Manager Researcher NL
pi_64322000
Wat de general consensus is. Rusland was gewoon beter en dat gezeik over Boulah is pure lulkoek en een soort faalgedrag om dan toch maar te bedenken dat we eigenlijk de beste zijn en maar een dom fatalistich achterlijk excuusje verzinnen.
Don't ask me, I only use my brains to keep my ears apart!
www.3voor12denhaag.nl
http://www.last.fm/user/Reddiablo
pi_64322194
we zijn tactisch overklast die dag. daarbij had Rusland een enorme boost overgehouden aan de winst tegen Zweden terwijl NL al een tijdje geplaatst was en met een 2de elftal speelde in de 3rde partij.
  woensdag 24 december 2008 @ 13:12:07 #22
111382 Ofyles2
pi_64322271
quote:
Op woensdag 24 december 2008 13:09 schreef DJ_Ryow het volgende:
we zijn tactisch overklast die dag. daarbij had Rusland een enorme boost overgehouden aan de winst tegen Zweden terwijl NL al een tijdje geplaatst was en met een 2de elftal speelde in de 3rde partij.
Dat dus ook, gebrek aan eenduidigheid.
pi_64322481
Een analyse over die rode kaart die werd ingetrokken lijkt me een stuk zinvoller dan dit verhaal.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_64323050
quote:
Op woensdag 24 december 2008 12:49 schreef Blawh het volgende:

Ik zie niet echt in wat aanpassen met de aansprekendheid van de tegenstander te maken heeft. Het is een kwestie van de sterke punten van de tegenstander af te remmen en de zwakheden bloot te leggen. Dat is precies wat Rusland deed en Nederland (met name ten opzichte van de Russische vleugelverdedigers) totaal nagelaten heeft.
PSV --- Chelsea FC --- Frank Lampard --- Heinz-Harald Frentzen --- Timo Glock
pi_64323482
quote:
Op woensdag 24 december 2008 13:36 schreef mcyodogg het volgende:

[..]

Ik zie niet echt in wat aanpassen met de aansprekendheid van de tegenstander te maken heeft. Het is een kwestie van de sterke punten van de tegenstander af te remmen en de zwakheden bloot te leggen. Dat is precies wat Rusland deed en Nederland (met name ten opzichte van de Russische vleugelverdedigers) totaal nagelaten heeft.
Ik ben meer iemand die het liefst ziet dat een ploeg uitgaat van eigen kwaliteiten. Iedere wedstrijd hetzelfde systeem waarbij je denk dat je sterke punten optimaal tot uiting kunnen komen. Als je constant in hetzelfde systeem speelt waarbij je sterke punten tot uiting komen, zie je ook eerder automatismen in het spel terug. Aanpassingen aan het spel gaat toch vaak ten koste van de automatismen.

Nederland had 9 keer gescoord in 3 wedstrijden, ik zou echt niet wat gaan aanpassen als je gemiddeld 3x per wedstrijd scoort, ook al loop je daarmee het risico dat je 1 of enkele goals tegenkrijgt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')