FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Betrouwbaarheid auto.
rivaldinsdag 23 december 2008 @ 09:16
Een leuk lijstje wat ik tegenkwam op een autosite...

Uit het Duitse Dekra Mängelreport 2009 blijkt dat de Audi A6 de betrouwbaarste auto is die in hun statistieken voorkomt.
Voor het Dekra Mängelreport 2009 zijn de pechgegevens van vijftien miljoen auto’s gebruikt. De onderzochte auto’s zijn in zeven klassen ondergebracht en in drie ouderdomsstadia: van 0 -50.000 kilometer, van 50.000 – 100.000 kilometer en van 100.000 tot 150.000 kilometer. De Audi A6, afkomstig uit de categorie ‘hogere middenklasse’ komt als algemene winnaar uit de bus. Hij wordt gevolgd door de Ford S-Max/ Galaxy en de Renault Clio III en de Mazda 5.

In het onderzoek komen met name de merken BMW, Audi, Mazda, Toyota, Volkswagen en Ford goed uit de bus. Bij de mini’s, compacte middenklasse, sportauto’s en mpv’s komen de meeste storingen voor. Bij de hogere middenklasse komen met afstand de minste gebreken voor. Bij het toenemen van de kilometerstand gaat het aantal gebreken vlug omhoog. Zo vertonen de auto’s in de kleine klasse met kilometerstanden van 100.000 – 150.000 kilometer vier keer zo veel mankementen als in de categorie van 0 tot 50.000 kilometer. Vooral de remmen, de ophanging, besturing en motor moeten het ontgelden.


Kleine klasse in de categorie 0 – 50.000 km
1. Renault Clio III
2. Toyota Aygo
3. Mazda 2

50.000 – 100.000 km
1. Mazda 2
2. Honda Jazz
3. Mitsubishi Colt

100.000 – 150.000 km
1. Audi A2
2. Toyota Yaris
3. Ford Fiesta/ Fusion

Compacte middenklasse in de categorie 0 – 50.000 km
1. Toyota Prius
2. Ford Focus
3. Mazda 3

50.000 – 100.000 km
1. VW Golf V, Jetta, Golf Plus
2. Mazda 3
3. Skoda Octavia

100.000 – 150.000 km
1. Skoda Octavia
2. Ford Focus
3. VW Golf V, Jetta, Golf Plus

Middenklasse in de categorie 0 – 50.000 km
1. Saab 9-3
2. Audi A4
3. Toyota Avensis

50.000 – 100.000 km
1. Saab 9-3
2. Audi A4
3. Toyota Avensis

100.000 – 150.000 km
1. Audi A4
2. Toyota Avensis
3. Mazda 6

Hogere middenklasse in de categorie 0 – 50.000 km
1. Audi A6
2. BMW 7-serie
3. BMW 5-serie

50.000 – 100.000 km
1. Audi A8
2. BMW 7-serie
3. Audi A6

100.000 – 150.000 km
1. Audi A6
2. BMW 7-serie
3. BMW 5-serie

Sportwagens/ cabrio’s in de categorie 0 – 50.000 km
1. Mercedes-Benz SLK
2. BMW Z4
3. BMW 3-serie cabrio

50.000 – 100.000
1. Mercedes-Benz SLK
2. Audi A4 cabrio
3. BMW Z4

100.000 – 150.000 km
1. BMW 3-serie cabrio
2. Mazda MX-5
3. Audi TT

Terreinwagens / SUV’s in de categorie 0 – 50.000 km
1. BMW X3
2. Subaru Forester
3. Hyundai Tucson

50.000 – 100.000 km
1. Porsche Cayenne
2. BMW X3
3. Subaru Forester

100.000 – 150.000 km
1. Toyota RAV4
2. BMW X5
3. Mitsubishi Pajero

Mpv’s/ Vans in de categorie 0 – 50.000 km
1. Ford S-Max/ Galaxy
2. Mazda 5
3. Seat Altea, XL, Toledo

50.000 – 100.000 km
1. Seat Altea, XL, Toledo
2. Ford C-Max
3. VW Touran

100.000 – 150.000 km
1. VW Touran
2. VW Caddy
3. Volkswagen T5
Sjonnjoopdinsdag 23 december 2008 @ 09:27
Wij van WC eend adviseren WC eend
Duitse auto's zijn niet slecht maar dit is een beetje teveel van het goede.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sjonnjoop op 23-12-2008 09:34:58 ]
rivaldinsdag 23 december 2008 @ 09:32
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 09:27 schreef Sjonnjoop het volgende:
Wij van EC eend adviseren WC eend
Duitse auto's zijn niet slecht maar dit is een beetje teveel van het goede.
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 09:16 schreef rival het volgende:
Duitse Dekra Mängelreport 2009
nou jij het zegt
DiRadicaldinsdag 23 december 2008 @ 09:35
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 09:27 schreef Sjonnjoop het volgende:
Wij van EC eend adviseren WC eend
Duitse auto's zijn niet slecht maar dit is een beetje teveel van het goede.
Het ligt er een beetje aan hoe de statistieken zijn opgebouwd.
Daarnaast zijn er niet zoveel niet-Duitse auto's in de hogere middenklasse.
Hoeveel 'dikke Peugeot's" zie je nu rijden (buiten misschien in Frankrijk)
Sjonnjoopdinsdag 23 december 2008 @ 09:41
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 09:35 schreef DiRadical het volgende:

[..]

Het ligt er een beetje aan hoe de statistieken zijn opgebouwd.
Daarnaast zijn er niet zoveel niet-Duitse auto's in de hogere middenklasse.
Hoeveel 'dikke Peugeot's" zie je nu rijden (buiten misschien in Frankrijk)
Er zijn wel erg weinig buitenlandse merken en modellen, en buitenlandse auto's genoeg in Duitsland. Bv een Lexus komt niet in de lijst voor, je maakt mij niet wijs dat die slechter zouden zijn dan een X3 of 5 serie.

Hier een lijstje uit de VS, lexus bovenaan en goh opeens amerikaanse barrelmakers in de top 10
http://www.fivecentnickel(...)e-cars-2008-edition/

[ Bericht 15% gewijzigd door Sjonnjoop op 23-12-2008 09:58:03 ]
LaTiNodinsdag 23 december 2008 @ 10:08
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 09:41 schreef Sjonnjoop het volgende:

[..]

Er zijn wel erg weinig buitenlandse merken en modellen, en buitenlandse auto's genoeg in Duitsland. Bv een Lexus komt niet in de lijst voor, je maakt mij niet wijs dat die slechter zouden zijn dan een X3 of 5 serie.

Hier een lijstje uit de VS, lexus bovenaan en goh opeens amerikaanse barrelmakers in de top 10
http://www.fivecentnickel(...)e-cars-2008-edition/
Als er iets nooit kapotgaat is het een Lexus of een Subaru. En in deze statistieken zie je ze opeens niet
rivaldinsdag 23 december 2008 @ 10:11
ik ben geflasht dus


slotje modje
Athmozzdinsdag 23 december 2008 @ 10:12
De forester komt wel voor

Verder kom ik toyota, honda & mitsubishi toch wel vrij frequent tegen in die lijst. Dat een merk gelijk lexus niet vernoemd is ligt waarschijnlijk aan het aantal lexussen dat in duitsland rond rijdt... Hier kom je er al bijna geen tegen, laat staan in duitsland. Ze zullen gewoon een eis gezet hebben van een minimumaantal wagens alvorens je statistische uitspraken kan doen, en lexus zal daar waarschijnlijk niet geraakt zijn (waardoor ze niet in de statistieken zitten)
Sjonnjoopdinsdag 23 december 2008 @ 10:28
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 10:12 schreef Athmozz het volgende:
De forester komt wel voor

Verder kom ik toyota, honda & mitsubishi toch wel vrij frequent tegen in die lijst. Dat een merk gelijk lexus niet vernoemd is ligt waarschijnlijk aan het aantal lexussen dat in duitsland rond rijdt... Hier kom je er al bijna geen tegen, laat staan in duitsland. Ze zullen gewoon een eis gezet hebben van een minimumaantal wagens alvorens je statistische uitspraken kan doen, en lexus zal daar waarschijnlijk niet geraakt zijn (waardoor ze niet in de statistieken zitten)
Dat zou zo maar kunnen, maar in Frankrijk zou dan opeens de Espace oid het meest betrouwbaar zijn terwijl dat een niet zo heel betrouwbare auto is.
Op die manier hou je iig wel je eigen merken hoog in de lijst en dus is de lijst eigenlijk best wel gemanipuleerde bagger
Hyperdudedinsdag 23 december 2008 @ 10:31
Duitse merken hebben in Duitsland een uitgebreide eigen "Wegenwacht". Zou best eens kunnen dat die niet meegeteld worden. En een lege tank/lekke band; kan je dat wel goed uit de statistieken filteren. En wat is pech; niet starten omdat je accu 10 jaar oud is, of ander achterstallig onderhoud?
Athmozzdinsdag 23 december 2008 @ 10:37
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 10:28 schreef Sjonnjoop het volgende:

[..]

Dat zou zo maar kunnen, maar in Frankrijk zou dan opeens de Espace oid het meest betrouwbaar zijn terwijl dat een niet zo heel betrouwbare auto is.
Op die manier hou je iig wel je eigen merken hoog in de lijst en dus is de lijst eigenlijk best wel gemanipuleerde bagger
Het probleem is dat je altijd dergelijke "vertekende" beelden krijgt, want het is bijna onmogelijk om alle wagens op te nemen in een onderzoek (of je zou een belgisch of een nederlands onderzoek moeten nemen, hier komen ze allemaal vrij veel voor & zijn er geen eigen producenten van enige betekenis die je moet gaan voortrekken. Spyker produceert wel in NL, maar die moet je niet in statistieken gaan opnemen)
Pas259dinsdag 23 december 2008 @ 10:48
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 09:27 schreef Sjonnjoop het volgende:
Wij van WC eend adviseren WC eend
Duitse auto's zijn niet slecht maar dit is een beetje teveel van het goede.
Precies wat ik dacht!
T42woensdag 24 december 2008 @ 15:11
mijn kever tipte bijna 4 ton aan toen er pas echt wat stuk ging
Athmozzwoensdag 24 december 2008 @ 15:20
quote:
Op woensdag 24 december 2008 15:11 schreef T42 het volgende:
mijn kever tipte bijna 4 ton aan toen er pas echt wat stuk ging
hoe minder erop zit hoe minder er stuk kan gaan natuurlijk
MrFl0ppYwoensdag 24 december 2008 @ 15:26
Elk onderzoek geeft weer andere resultaten als het op betrouwbaarheid aankomt. Daarbij is de prijs van het onderhoud ook belangrijk, moet ik bijvoorbeeld 10x een lamp vervangen of 3 keer een versnellingsbak? Geef mij maar 10 keer een lamp.
Athmozzwoensdag 24 december 2008 @ 15:28
10x een lamp is anders ook best vervelend (ik moet elke keer naar de garage voor een lampje te vervangen aangezien ik hem niet uit elkaar krijg ).

Gelukkig is het vervangen van lampjes gratis (zowel uren als lampjes)
JohnnyKnoxvillewoensdag 24 december 2008 @ 15:29
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 10:37 schreef Athmozz het volgende:
Het probleem is dat je altijd dergelijke "vertekende" beelden krijgt, want het is bijna onmogelijk om alle wagens op te nemen in een onderzoek (of je zou een belgisch of een nederlands onderzoek moeten nemen, hier komen ze allemaal vrij veel voor & zijn er geen eigen producenten van enige betekenis die je moet gaan voortrekken. Spyker produceert wel in NL, maar die moet je niet in statistieken gaan opnemen)
Ook in het J.D. Power tevredenheidsonderzoek in Duitsland komt Lexus niet voor:

Bron.
Athmozzwoensdag 24 december 2008 @ 15:31
lexus wordt misschien samen onder toyota geschaard?

verder is een tevredenheidsonderzoek nu niet direct een maatstaf voor kwaliteit. Mijn nonkel had vb een XC90 van volvo en heeft die in 1 jaar tijd 4x moeten laten herstellen in garantie en hem daarom ook een andere wagen gekocht, en nog steeds kan hij geen slecht woord over die volvo zeggen... Als je hem in zo'n statistiek opneemt is hij dus tevreden van die wagen, terwijl het eigenlijk een eersteklas miseriebak was.

Verder heb je vb mensen die met lada rijden & daar zeer te vreden van zijn. Dat dat wat kraakt langs alle kanten steekt allemaal zo nauw niet, terwijl je vb bij mercedes klanten gaat hebben die de auto nét iets teveel windgeruis gaan vinden maken, en hem daarom toch niet echt goed beoordelen. Iederen die wat logisch nadenkt weet echter dat die mercedes een pak stiller zal zijn naar windgeruis & gekraak doe dan een lada.
Repeatwoensdag 24 december 2008 @ 15:32
Ik geloof er geen zak van. Juist die Audi's zijn rampenbakken. Zeker bij de introductie van het nieuwe model een aantal jaar terug. Zelfde geldt voor de 7 serie...
JohnnyKnoxvillewoensdag 24 december 2008 @ 15:34
quote:
Op woensdag 24 december 2008 15:32 schreef Repeat het volgende:
Ik geloof er geen zak van. Juist die Audi's zijn rampenbakken. Zeker bij de introductie van het nieuwe model een aantal jaar terug. Zelfde geldt voor de 7 serie...
Die 7-serie had bij introductie veel problemen, maar veel van de auto's uit die eerste serie hebben waarschijnlijk al wel meer dan 150.000 km gereden.
Dan komen ze dus ook niet in de statistieken voor.
Athmozzwoensdag 24 december 2008 @ 15:35
de vorige 7? Die is juist serieus mooi van mankementen gespaard gebleven (op wat kinderziektes na, maar ze waren allemaal te herstellen). Het was de mercedes S waar ze vooral problemen hadden met elektronica (en die scoren eigenlijk niet zo hoog, als je ziet dat er toch nog een pakje voor hen raken)
TGT2woensdag 24 december 2008 @ 16:28
De A4 cabrio zou op 2 moeten staan in de categorie 50.000-100.000.

Nu heb ik die auto maar wat is betrouwbaar.. Het gaat bij mij om 1 van de eerste die van de band is gerold (2002). En ik heb de auto 1 jaar. Ik heb toch al zeker 3000 euro aan onderhoud/reparaties uitgegeven.

Is de standaard dan zo belabberd? Of zijn de kinderziektes gewoon niet meegenomen in het onderzoek?
T42woensdag 24 december 2008 @ 17:10
quote:
Op woensdag 24 december 2008 15:20 schreef Athmozz het volgende:

[..]

hoe minder erop zit hoe minder er stuk kan gaan natuurlijk
haha jah das waar
#ANONIEMwoensdag 24 december 2008 @ 19:15
quote:
Op woensdag 24 december 2008 16:28 schreef TGT2 het volgende:
De A4 cabrio zou op 2 moeten staan in de categorie 50.000-100.000.
Toch wel aardig om te zien dat de SLK in die klasse op 1 staat. Niet echt een betrouwbaar onderzoek, maar de SLK wint het in ieder geval van de andere Duitse cabrio's.
Okselwoensdag 24 december 2008 @ 19:21
Ik woon in Duitsland.. en als je hier een parkeerplaats oprijdt is > 50% van de auto's van Duitse makelij. BMW, Audi en Mercedes zijn flink vertegenwoordigd hier..
Sjonnjoopwoensdag 24 december 2008 @ 21:29
quote:
Op woensdag 24 december 2008 19:21 schreef Oksel het volgende:
Ik woon in Duitsland.. en als je hier een parkeerplaats oprijdt is > 50% van de auto's van Duitse makelij. BMW, Audi en Mercedes zijn flink vertegenwoordigd hier..
Dat maakt ze nog steeds niet goed in frankrijk rijden ze 50% frans..
RealZeuswoensdag 24 december 2008 @ 21:33
Er staat een Renault op 1???? Dat kan nooit
Pas259donderdag 25 december 2008 @ 00:34