abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64231571
Ik vrees dat deze meneer dicht bij de waarheid zit, en het kabinet weet het wel maar durft dit niet te zeggen.
quote:
zo 21 dec 2008, 22:28 | 26 reacties
Recessie heviger dan voorspelling CPB’
AMSTERDAM - De Nederlandse economie wordt volgend jaar veel harder getroffen dan het kabinet en het Centraal Plan Bureau (CPB) verwachten. Dat zegt oud-minister van Financiën en oud-bankier Onno Ruding in een vraaggesprek met Het Financieele Dagblad. Op de website van de krant stond zondag een voorpublicatie van het interview.
De voorspelling van het CPB dat de Nederlandse economie volgend jaar met 0,75 procent krimpt, vindt Ruding veel te optimistisch. Over de CPB-raming zegt Ruding: “Waar heb je het over? Dat zijn recessies die we al een aantal keer hebben gehad, vervelend maar niet dramatisch. Maar nu gaat het om een aantal procenten negatieve economische groei. Dat staat voor mij vast.”

Ruding voorspelt dat het eerste kwartaal zeker een krimp van 3 procent laat zien. Hij zegt “enorme repercussies” te voorzien voor de begroting van het kabinet.
pi_64232010
Ik verafschuw dit soort doemdenkers, die met hun negatieve gelul alleen maar meer wantrouwen bij consumenten veroorzaken.
pi_64232129
quote:
Op maandag 22 december 2008 00:59 schreef Elfletterig het volgende:
Ik verafschuw dit soort doemdenkers, die met hun negatieve gelul alleen maar meer wantrouwen bij consumenten veroorzaken.
pi_64232208
Het kabinet moet snel infrastructurele projecten aanleggen, supersnel landelijk glasvezelnet en 100.000 extra huurwoningen erbij.
Oude slecht geïsoleerde woningen uit de jaren 60 afbreken en vervangen door klimaatneutrale woningen.
pi_64233333
quote:
Heb je bewijzen voor die stelling? Of is het gewoon een vaag vermoeden? Iedereen kent het best zijn eigen financiën en weet dus ook wat hij/zij op financieel gebied aan kan en welke uitgaven er dus mogelijk zijn. Volgens mij is er weinig reden om aan te nemen dat dat beeld verschuift door dit soort, wellicht terechte, uitspraken.

Ik vind Ruding overigens realistischer dan het CPB, die zijn echt veel te optimistisch, wellicht ingegeven vanuit politieke motieven en dezelfde angst voor het bestaan van een self-fulfilling prophecy net zoals jij die ook hebt.
pi_64233442
Bovendien, deze man kan ook best gelijk krijgen. Dan is het toch net zo erg dat het beeld eerst veel te rooskleurig werd neergezet? Daar hoor ik mensen echter nooit over. Mensen die de zaken pessimistisch inzien zijn doemdenkers, maar mensen die de zaken veel te optimistisch inzien (en het CPB kan mijns inziens in dat rijtje) wordt nooit iets negatiefs over gezegd.
"One man looks at a dying bird and thinks there's nothing but unanswered pain. That death's got the final word, it's laughing at him. Another man sees that same bird, feels the glory, feels something smiling through it."
pi_64233523
quote:
Op maandag 22 december 2008 01:46 schreef Llotyhy het volgende:
Dan is het toch net zo erg dat het beeld eerst veel te rooskleurig werd neergezet? Daar hoor ik mensen echter nooit over. Mensen die de zaken pessimistisch inzien zijn doemdenkers, maar mensen die de zaken veel te optimistisch inzien (en het CPB kan mijns inziens in dat rijtje) wordt nooit iets negatiefs over gezegd.
Ja het is inderdaad een eigenaardig trend. Het valt mij ook al langer op. De angst voor zelfversterkende effecten heeft bij de overheid en politici echt draconische vormen aangenomen zodat men liegen nu zelfs als een legitiem middel ziet. En dat is ongelooflijk dom want wie gelooft de overheid dan nog? Toen de massaontslagen, verkoopcrashes en faillissementen al minstens een maand gaande waren riep het kabinet nog dat er geen enkele reden was om aan te nemen dat er een recessie zou komen.
pi_64234038
quote:

Vertrouwen? Als fc om de hoek tegen ajax gaat kan fc om de hoek nog zoveel vertrouwen hebben, toch lukt het niet.
  maandag 22 december 2008 @ 09:06:25 #9
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_64235708
oud-minister van Financiën en oud-bankier Onno Ruding

WTF? Wie is die vent. Waarom denkt hij dat? Volgens dat stukje uit de OP is het iemand die ergens in de jaren '60 ofzo iets deed, en nu dus oud- is. Wat doet hij nu nog dan, en waarop baseert hij zijn verhaal? Of heeft hij gewoon een hele dikke duim?
pi_64235913
Van Forbes.com:

H. Onno Ruding
Director
Corning, Incorporated
Corning , NY
Sector: TECHNOLOGY / Communication Equipment

68 Years Old
Dr. Ruding has served private firms and the public (serving as Minister of Finance of The Netherlands from 1982-1989) in various financial positions, serving as a director of Citicorp and Citibank, N.A. from 1990 and 1998, respectively, to September 30, 2003 and vice chairman of Citicorp and Citibank, N.A. from 1992 to September 30, 2003. Dr. Ruding retired from active employment from Citicorp and Citibank, N.A. on September 30, 2003. Dr. Ruding is also a director of Holcim, BNG (Bank for the Netherlands Municipalities) and RTL Group, a member of the international advisory committee of Citigroup and a member of UNIAPAC, the Committee for European Monetary Union, the Pontifical Council Justice and Peace, the European Advisory Board of the American-European Community Association, the International Bureau of Fiscal Documentation and the Trilateral Commission. Dr. Ruding is the chairman of the Center for European Policy Studies (CEPS), the chairman of the Netherlands National Museum Palace Het Loo and the chairman of the Advisory Council of the Amsterdam Institute of Finance. Corning director since 1995.

Zal er wel iets verstand van hebben volgens mij.....
Waarom makkelijk als het moeilijk kan?!
pi_64237326
quote:
Op maandag 22 december 2008 09:06 schreef SjonLok het volgende:
WTF? Wie is die vent. Waarom denkt hij dat? Volgens dat stukje uit de OP is het iemand die ergens in de jaren '60 ofzo iets deed, en nu dus oud- is. Wat doet hij nu nog dan, en waarop baseert hij zijn verhaal? Of heeft hij gewoon een hele dikke duim?
  maandag 22 december 2008 @ 10:25:41 #12
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_64237412
SjonLok Je maakte een grapje, toch?

Ontopic: welk toffe FD-lid plaatst het volledige artikel?
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_64237477
quote:

Heb je echt nog nooit van hem gehoord?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_64237973
quote:

Doe die speen eens uit je mond.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_64238053
Maar: waarom denkt hij dat dan? Dat zegt hij er niet bij. Zeg dan helemaal niets...
pi_64238247
quote:
Op maandag 22 december 2008 10:52 schreef Hopsaflops het volgende:
Maar: waarom denkt hij dat dan? Dat zegt hij er niet bij. Zeg dan helemaal niets...
Het interview moet nog gepubliceerd worden zie ik; de argumentatie komt nog wel mag ik aannemen.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_64238708
Ok ik ben benieuwd.

Toch denk ik dat het best weleens mee zou kunnen vallen voor ons. Ik snap ook niet waarom een economische neergang van de VS zou betekenen dat wij ook ten onder gaan.
Immers, alles wat de VS doet is geld lenen en daarmee de productie van de rest van de wereld verbruiken. Als de Aziatische landen hun valuta ontkoppelen van de dollar kunnen ze zelf ook heus wel flink gaan consumeren. En de Amerikanen kunnen mooi goedkoop gaan produceren voor Europa.
pi_64238971
quote:
Op maandag 22 december 2008 11:15 schreef Hopsaflops het volgende:
Ok ik ben benieuwd.

Toch denk ik dat het best weleens mee zou kunnen vallen voor ons.
Ik denk dat he ook best wel eens mee kan vallen als Bos en Balkenende zich een beetje in kunnen houden en de Nederlandse open economie lekker kan profiteren van de miljarden die diverse andere overheden in hun economieën proberen te pompen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_64239047
quote:
Op maandag 22 december 2008 11:38 schreef du_ke het volgende:
Ik denk dat he ook best wel eens mee kan vallen als Bos en Balkenende zich een beetje in kunnen houden en de Nederlandse open economie lekker kan profiteren van de miljarden die diverse andere overheden in hun economieën proberen te pompen.
Waarom denk je dat die miljarden effect zullen hebben?
pi_64239099
quote:
Op maandag 22 december 2008 11:40 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Waarom denk je dat die miljarden effect zullen hebben?
Als Frankrijk voor vele miljarden wegen en kanalen aan laat leggen dan huren ze daar gegarandeerd direct of indirect ook Nederlandse bedrijven voor in om maar een voorbeeldje te noemen.
pi_64239123
quote:
Op maandag 22 december 2008 11:38 schreef du_ke het volgende:

[..]

Jij denkt dat die miljarden bij ons terecht gaan komen?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_64239165
quote:
Op maandag 22 december 2008 11:44 schreef capricia het volgende:

[..]

Jij denkt dat die miljarden bij ons terecht gaan komen?
Deels wel, veel Nederlandse bedrijven zijn heel flexibel. Zeker als het om nieuwe technieken gaat is dat een prima exportproduct. Niet voor niets zitten Nederlandse ingenieurs over de hele wereld.
pi_64239323
quote:
Op maandag 22 december 2008 11:43 schreef du_ke het volgende:
Als Frankrijk voor vele miljarden wegen en kanalen aan laat leggen dan huren ze daar gegarandeerd direct of indirect ook Nederlandse bedrijven voor in om maar een voorbeeldje te noemen.
De vraag is natuurlijk of het meer effect heeft dan als de burgers dat geld zelf uitgeven, ik heb daar nog nooit bewijzen voor gezien.
pi_64239325
quote:
Hij zegt “enorme repercussies” te voorzien voor de begroting van het kabinet.
maar die repercussies die zie ik ook wel, denk aan nagenoeg geen vennootschapsbelasting dit jaar, minder BTW en fors lagere Ecotax, fors lagere heffing op Benzine en Diesel, fors lager heffingen op sigaretten.
Fors lagere ontvangsten aan BPM
http://rijksbegroting.min(...)/9/kst119632a_3.html

denk van de 151 miljard dat er een tegenvaller zal zijn van ongeveer 30 miljard euro
pi_64239605
quote:
Op maandag 22 december 2008 11:50 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

De vraag is natuurlijk of het meer effect heeft dan als de burgers dat geld zelf uitgeven, ik heb daar nog nooit bewijzen voor gezien.
Bewijzen voor economische theorieën zijn natuurlijk per definitie schaarser dan jackpotwinnaars in de eindejaarsloterij
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')