quote:zo 21 dec 2008, 22:28 | 26 reacties
’Recessie heviger dan voorspelling CPB’
AMSTERDAM - De Nederlandse economie wordt volgend jaar veel harder getroffen dan het kabinet en het Centraal Plan Bureau (CPB) verwachten. Dat zegt oud-minister van Financiën en oud-bankier Onno Ruding in een vraaggesprek met Het Financieele Dagblad. Op de website van de krant stond zondag een voorpublicatie van het interview.
De voorspelling van het CPB dat de Nederlandse economie volgend jaar met 0,75 procent krimpt, vindt Ruding veel te optimistisch. Over de CPB-raming zegt Ruding: “Waar heb je het over? Dat zijn recessies die we al een aantal keer hebben gehad, vervelend maar niet dramatisch. Maar nu gaat het om een aantal procenten negatieve economische groei. Dat staat voor mij vast.”
Ruding voorspelt dat het eerste kwartaal zeker een krimp van 3 procent laat zien. Hij zegt “enorme repercussies” te voorzien voor de begroting van het kabinet.
quote:Op maandag 22 december 2008 00:59 schreef Elfletterig het volgende:
Ik verafschuw dit soort doemdenkers, die met hun negatieve gelul alleen maar meer wantrouwen bij consumenten veroorzaken.
Heb je bewijzen voor die stelling? Of is het gewoon een vaag vermoeden? Iedereen kent het best zijn eigen financiën en weet dus ook wat hij/zij op financieel gebied aan kan en welke uitgaven er dus mogelijk zijn. Volgens mij is er weinig reden om aan te nemen dat dat beeld verschuift door dit soort, wellicht terechte, uitspraken.quote:Op maandag 22 december 2008 00:59 schreef Elfletterig het volgende:
Ik verafschuw dit soort doemdenkers, die met hun negatieve gelul alleen maar meer wantrouwen bij consumenten veroorzaken.
Ja het is inderdaad een eigenaardig trend. Het valt mij ook al langer op. De angst voor zelfversterkende effecten heeft bij de overheid en politici echt draconische vormen aangenomen zodat men liegen nu zelfs als een legitiem middel ziet. En dat is ongelooflijk dom want wie gelooft de overheid dan nog?quote:Op maandag 22 december 2008 01:46 schreef Llotyhy het volgende:
Dan is het toch net zo erg dat het beeld eerst veel te rooskleurig werd neergezet? Daar hoor ik mensen echter nooit over. Mensen die de zaken pessimistisch inzien zijn doemdenkers, maar mensen die de zaken veel te optimistisch inzien (en het CPB kan mijns inziens in dat rijtje) wordt nooit iets negatiefs over gezegd.
quote:Op maandag 22 december 2008 00:59 schreef Elfletterig het volgende:
quote:Op maandag 22 december 2008 09:06 schreef SjonLok het volgende:
WTF? Wie is die vent. Waarom denkt hij dat? Volgens dat stukje uit de OP is het iemand die ergens in de jaren '60 ofzo iets deed, en nu dus oud- is. Wat doet hij nu nog dan, en waarop baseert hij zijn verhaal? Of heeft hij gewoon een hele dikke duim?
Heb je echt nog nooit van hem gehoord?quote:Op maandag 22 december 2008 09:06 schreef SjonLok het volgende:
oud-minister van Financiën en oud-bankier Onno Ruding
WTF? Wie is die vent. Waarom denkt hij dat? Volgens dat stukje uit de OP is het iemand die ergens in de jaren '60 ofzo iets deed, en nu dus oud- is. Wat doet hij nu nog dan, en waarop baseert hij zijn verhaal? Of heeft hij gewoon een hele dikke duim?
Doe die speen eens uit je mond.quote:Op maandag 22 december 2008 09:06 schreef SjonLok het volgende:
oud-minister van Financiën en oud-bankier Onno Ruding
Het interview moet nog gepubliceerd worden zie ik; de argumentatie komt nog wel mag ik aannemen.quote:Op maandag 22 december 2008 10:52 schreef Hopsaflops het volgende:
Maar: waarom denkt hij dat dan? Dat zegt hij er niet bij. Zeg dan helemaal niets...
Ik denk dat he ook best wel eens mee kan vallen als Bos en Balkenende zich een beetje in kunnen houden en de Nederlandse open economie lekker kan profiteren van de miljarden die diverse andere overheden in hun economieën proberen te pompen.quote:Op maandag 22 december 2008 11:15 schreef Hopsaflops het volgende:
Ok ik ben benieuwd.
Toch denk ik dat het best weleens mee zou kunnen vallen voor ons.
Waarom denk je dat die miljarden effect zullen hebben?quote:Op maandag 22 december 2008 11:38 schreef du_ke het volgende:
Ik denk dat he ook best wel eens mee kan vallen als Bos en Balkenende zich een beetje in kunnen houden en de Nederlandse open economie lekker kan profiteren van de miljarden die diverse andere overheden in hun economieën proberen te pompen.
Als Frankrijk voor vele miljarden wegen en kanalen aan laat leggen dan huren ze daar gegarandeerd direct of indirect ook Nederlandse bedrijven voor in om maar een voorbeeldje te noemen.quote:Op maandag 22 december 2008 11:40 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Waarom denk je dat die miljarden effect zullen hebben?
Jij denkt dat die miljarden bij ons terecht gaan komen?quote:Op maandag 22 december 2008 11:38 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik denk dat he ook best wel eens mee kan vallen als Bos en Balkenende zich een beetje in kunnen houden en de Nederlandse open economie lekker kan profiteren van de miljarden die diverse andere overheden in hun economieën proberen te pompen.
Deels wel, veel Nederlandse bedrijven zijn heel flexibel. Zeker als het om nieuwe technieken gaat is dat een prima exportproduct. Niet voor niets zitten Nederlandse ingenieurs over de hele wereld.quote:Op maandag 22 december 2008 11:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Jij denkt dat die miljarden bij ons terecht gaan komen?
De vraag is natuurlijk of het meer effect heeft dan als de burgers dat geld zelf uitgeven, ik heb daar nog nooit bewijzen voor gezien.quote:Op maandag 22 december 2008 11:43 schreef du_ke het volgende:
Als Frankrijk voor vele miljarden wegen en kanalen aan laat leggen dan huren ze daar gegarandeerd direct of indirect ook Nederlandse bedrijven voor in om maar een voorbeeldje te noemen.
maar die repercussies die zie ik ook wel, denk aan nagenoeg geen vennootschapsbelasting dit jaar, minder BTW en fors lagere Ecotax, fors lagere heffing op Benzine en Diesel, fors lager heffingen op sigaretten.quote:Hij zegt “enorme repercussies” te voorzien voor de begroting van het kabinet.
Bewijzen voor economische theorieën zijn natuurlijk per definitie schaarser dan jackpotwinnaars in de eindejaarsloterijquote:Op maandag 22 december 2008 11:50 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De vraag is natuurlijk of het meer effect heeft dan als de burgers dat geld zelf uitgeven, ik heb daar nog nooit bewijzen voor gezien.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |