abonnement Unibet Coolblue
pi_64216442
http://www.nos.nl/nosjour(...)1/211208_banken.html
quote:
Banken die van de Amerikaanse overheid geld uit het fonds voor noodlijdende banken ontvingen, zijn desalniettemin van plan dit jaar miljarden aan bonussen voor hun werknemers uit te betalen. Dat heeft de Amerikaanse televisiezender ABC berekend.

ABC vroeg aan zestien banken die noodfondsen kregen, hoe ze van plan zijn dat geld te besteden en of er dit jaar bonussen werden uitgekeerd. Ondanks dat veel banken weigerden volledig openheid van zaken te geven, blijkt er geen trend te zijn dit jaar de bonussen helemaal te laten zitten.

Morgan Stanley, die 10 miljard aan belastinggeld kreeg, zal haar employees in totaal twee miljard aan extraajes geven. Goldman Sachs, dat ook 10 miljard ontving, keert zelfs meer dan dat uit aan bonussen: 10,93 miljard.

Goldman Sachs meldde er wel meteen bij dat dat bedrag bijna de helft minder was dan vorig jaar.

"Toepasselijk"
Ook zei een woordvoerder dat de zes bestuursleden van de bank dit jaar geen extraatjes zullen ontvangen. Ze zullen alleen hun reguliere salaris van 600.000 dollar uitbetaald krijgen.

De bank verdedigde zichzelf met de verklaring dat dit soort bonussen normaal zijn op Wall Street.

“Alleen met een toepasselijke beloning kunnen we de mensen vasthouden die juist zo belangrijk zijn voor het voortdurende succes van de bank.”

Leden van het Amerikaanse Congres spreken er schande van dat er nog steeds puissante bonussen van 200.000 dollar worden uitgekeerd. Ze beklaagden zich er al eerder over te weinig inzicht te krijgen in wat de banken precies met het uitgekeerde geld doen.

“De meeste mensen doen gewoon het werk waar ze voor aangenomen zijn”, zei congreslid Barney Frank in een reactie, “Deze mensen zijn anders. Zij hebben extra geld nodig om gemotiveerd te raken.”

Leningen
De banken bestrijden dat gemeenschapsgeld is gebruikt om extraatjes van te betalen. “De noodfondsen worden specifiek gebruikt voor klanten in de kapitaalmarkt,” aldus Goldman Sachs.

De banken kregen tot nu toe 335 miljard dollar om de vastgelopen kredietmarkt weer los te wrikken. Dat komt neer op ruim 1300 euro per Amerikaans gezin.

Toch kon van de zestien ondervraagde banken maar één een specifiek voorbeeld noemen van een lening die dankzij de noodfondsen kon worden aangegaan: telecombedrijf Verizon kreeg een lening van 17 miljard.
Prachtig toch?
  zondag 21 december 2008 @ 18:49:56 #2
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_64216583
Kuthonden die hun werk niet kunnen en de hele wereld het ongeluk in storten
Meer bonussen, I say
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  zondag 21 december 2008 @ 18:50:21 #3
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_64216600
Of nee, eigenlijk zouden ze zoals Kenneth Lay moeten worden afgevoerd en opgesloten.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_64216664
quote:
“Alleen met een toepasselijke beloning kunnen we de mensen vasthouden die juist zo belangrijk zijn voor het voortdurende succes van de bank.”
_____
  zondag 21 december 2008 @ 19:14:33 #5
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_64217383
quote:
Goldman Sachs, dat ook 10 miljard ontving, keert zelfs meer dan dat uit aan bonussen: 10,93 miljard.


Geef dan geen bonus en geen steun.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  zondag 21 december 2008 @ 19:15:21 #6
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_64217406
Ik las "blanken"
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  zondag 21 december 2008 @ 19:18:12 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_64217498
Ook bizar dat mensen met een jaarsalaris van $400.000 kennelijk niet bereid zijn hun werk te doen als er geen bonus in het vooruitzicht staat!

En wat dat vasthouden betreft: wanneer alle banken afzien van bonussen dan moeten die medewerkers toch iets? Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze dan maar voor $50.000 gaan putjesscheppen ofzo!1
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zondag 21 december 2008 @ 19:24:52 #8
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_64217710
Ik snap het niet helemaal. Als een uitkeringsgerechtigde 400 euro per maand wil hebben moet 'ie volledige openheid van zaken geven, wat voor inkomen ie nog meer heeft en wat ie uitgeeft...
Maar als een bank miljarden krijgt, dan hoeft ie het ineens niet te verantwoorden. Prima dat banken niet willen zeggen wat er met hun eigen geld gebeurt, maar kom dan ook niet bedelen om publiekelijk geld.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_64217796
quote:
Op zondag 21 december 2008 18:52 schreef Specularium het volgende:

[..]

_____
idd dat werkte echt goed, ik zou de beursgorilla ook een grotere bonus geven die haalt al jaren hele hoge rendementen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_64219227
Zolang de hele financiële markt niet in elkaar stort ben ik blij dat ik bij een duurzame bank zit.
Ik wil een ieder dan ook van harte de reportage 'Bankgeheimen' van Zembla (VARA) aanraden:

http://player.omroep.nl/?aflID=4766349
pi_64221309
quote:
Op zondag 21 december 2008 18:50 schreef soylent het volgende:
Of nee, eigenlijk zouden ze zoals Kenneth Lay moeten worden afgevoerd en opgesloten.
En toen stierf de klootzak. Hij STIERF, de lafaard.
pi_64229115
quote:
Op zondag 21 december 2008 21:09 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

En toen stierf de klootzak. Hij STIERF, de lafaard.
Ach, Jeffrey Skilling zit nu in een low-security prison waar hij nog 22 jaar mag blijven.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_64232581
Die banken zijn helemaal van de pot gerukt. Bonussen om werknemers vast te houden? Waar gaan die werknemers naar toe als de banken met z'n allen besluiten om geen bonussen uit te keren? Hard werken mag wat mij betreft best goed beloond worden, graag zelfs. Maar waarom zou je gemotiveerd moeten worden met een bonus? Als ik een bonus van een half miljoen zou krijgen, dan zou ik waarschijnlijk gaan rentenieren. Weg motivatie.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_64232686
quote:
Op zondag 21 december 2008 19:18 schreef LXIV het volgende:
Ook bizar dat mensen met een jaarsalaris van $400.000 kennelijk niet bereid zijn hun werk te doen als er geen bonus in het vooruitzicht staat!
Inderdaad, ik verdien zelf vele malen minder, ik denk dat ik daarom morgen maar gewoon in mijn nest blijf liggen. Dat begrijpt mijn werkgever vast wel.
pi_64234237
Schandalig.
  maandag 22 december 2008 @ 02:55:31 #17
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_64234357
quote:
Goldman Sachs, dat ook 10 miljard ontving, keert zelfs meer dan dat uit aan bonussen: 10,93 miljard.


Huilen dan.
pi_64234376
high risk zeggen ze dan. Niks high risk, ze kloppen gewoon aan bij de overheid

schijnt met amrtial law gedreigd te zijn toen banken dit geld van de overheid kregen. (congresleden wilde nee stemmen, toen dreigde paulson met martial law)
pi_64235598
Ze kunnen beter overuren extra uitbetalen. Het is echt niet voor het eerst dat een directeur er met een idee van een werknemer vandoor gaat, en zo een leuke bonus binnenhaalt.

En inderdaad, wanneer het collectief gebeurt, kun je voorlopig juist afstappen van die bonussen. Het is lachwekkend te noemen wanneer je in deze tijd überhaupt een bonus gaat accepteren. Doe dit dan wanneer het weer kan, en het geen tig werkplaatsen zal kosten om die bonus van jou te kunnen opbrengen.

Er was wel een directeur (niet in Nederland,maar Japan of china) die zelfs zijn loon naar beneden aanpaste, maar kan het bericht zo niet weer vinden.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
  maandag 22 december 2008 @ 09:20:35 #20
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_64235939
quote:
De banken bestrijden dat gemeenschapsgeld is gebruikt om extraatjes van te betalen. “De noodfondsen worden specifiek gebruikt voor klanten in de kapitaalmarkt,” aldus Goldman Sachs.
hoe krijgen ze het uit hun strot.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_64236266
Vooral het verhaal van Goldman Sachs is verbijsterend. Het komt kennelijk niet bij deze bankiers op dat mensen een pas op de plaats moeten doen. Ze verdienen astronomische salarissen; ook zonder de bonussen hebben ze een riant inkomen. Uiteindelijk moeten deze miljarden weer door de gewone belastingbetaler worden opgehoest. Precies door de mensen die hun hypotheek zo moeilijk konden betalen; de mensen die het vertrouwen in de economie moeten herwinnen door meer geld te gaan besteden. Deze graaicultuur toont aan hoe weinig deze banken van de crisis leren.
pi_64236636
Het leuke is nog dat wij soortgelijke praktijken in Nederland laten gebeuren. Trouwens, indirect betalen wij toch ook mee aan hetgeen in het nieuwsbericht wordt aangehaald?
  maandag 22 december 2008 @ 10:00:31 #23
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_64236788
quote:
Op maandag 22 december 2008 02:59 schreef TubewayDigital het volgende:
high risk zeggen ze dan. Niks high risk, ze kloppen gewoon aan bij de overheid

schijnt met amrtial law gedreigd te zijn toen banken dit geld van de overheid kregen. (congresleden wilde nee stemmen, toen dreigde paulson met martial law)
Je.. maakt een grapje. Hoop ik. Wil ik hopen... .
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_64237247
Overigens kan ik als oud Goldman Sachs werknemer zeggen dat men een altijd een florisante bonuscultuur heeft gehad. Het is niet zo dat de top bonussen krijgt, dat is maar een klein percentage. Backoffice en frontoffice verdienen het meest, de mensen die het daadwerkelijke werk doen.

Overigens altijd een mooi moment, bankersday in bijvoorbeeld London. Al die duizenden werknemers die een leuk kerstcadeau krijgen.
"I think greed is healthy. You can be greedy and still feel good about yourself" - Ivan Boesky.
'Only government can take perfectly good paper, cover it with perfectly good ink and make the combination worthless.' - Milton Friedman
pi_64240286
quote:
“De meeste mensen doen gewoon het werk waar ze voor aangenomen zijn”, zei congreslid Barney Frank in een reactie, “Deze mensen zijn anders. Zij hebben extra geld nodig om gemotiveerd te raken.”


Iedereen vindt extra geld wel een goede motivatie om gemotiveerd(er) te raken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')