abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 19 december 2008 @ 20:44:05 #1
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_64160943
quote:
AMSTERDAM - Amsterdamse dancefeesten moeten voortaan drugsvrij zijn. Dat bepleit het college van burgemeester en wethouders, zo maakte de gemeente vrijdag bekend.
De verantwoordelijkheid voor de aanpak van drugsgebruik en -handel komt te liggen bij de organisator van het evenement.
Slaagt die er niet in de feesten drugsvrij te houden, dan kan dat gevolgen hebben voor de vergunningverlening. Hoewel de dance-events volgens het college bij het Amsterdamse uitgaansleven horen en van culturele en economische betekenis zijn voor de stad, horen er geen drugs bij.
Volgens de gemeente scharen ook zorginstellingen, het Openbaar Ministerie, de politie en organisatoren van dancefeesten zich achter dit uitgangspunt.
Bij de aanpak van drugs kampen de betrokken partijen met verschillende dilemma's. De politie constateert op feesten vaak openlijk drugsgebruik, waaronder bezit van en handel in harddrugs.
Aangezien dit is in strijd met de Opiumwet en de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV), moet de overheid hiertegen optreden. Maar dit kan ook gevolgen hebben voor bereikbaarheid van de hulpverlening en daarmee ook voor de gezondheid van bezoekers van dance-events.
De vrees bestaat dat bezoekers drugscontroles gaan omzeilen door bijvoorbeeld langer werkende drugs zoals speed te kiezen of voorafgaand aan het feest meer te slikken. Volgens de gemeente hebben de betrokken partijen geprobeerd een zo goed mogelijke balans te vinden. De gemeenteraad moet zich nog buigen over het voorstel.
De organisatie moet er volgens het plan voor zorgen dat het feest ordelijk verloopt. Zo moet er een adequate toegangscontrole zijn. Als blijkt dat een bezoeker harddrugs bij zich heeft, draagt de organisator deze persoon over aan de politie. Die vangt overtreders op en observeert of de organisatie en beveiliging goed handelen.
Het Openbaar Ministerie (OM) moet zorgen voor een eenduidig beleid voor alle dancefeesten. Justitie maakt naar verwachting in maart bekend welke hoeveelheid harddrugs tot vervolging leidt. Bij softdrugs is dat nu maximaal 5 gram.
De politie voert al langer een zogeheten zerotolerancebeleid op dancefeesten. Dat leidde tot strenge controles.
http://www.volkskrant.nl/(...)n_voortaan_drugsvrij

En daar gaan we weer. Iemand bedenkt niet-handhaafbare onzinwetgeving en iemand anders mag de troep opruimen

Christenfascisten aftreden en drugs legaliseren
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_64161054
Wanneer worden de kerken wierrook vrij?
pi_64161064
Ze willen amsterdam dood hebben geloof ik?

Reguleren en de mogelijkheid pillen te laten testen enz werkt veel beter
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_64161220
wat een fantastisch idee.
er is vast goed geluisterd naar mensen die er verstand van hebben.
pi_64161239
iets met TT enzo?
Nee.
  vrijdag 19 december 2008 @ 20:52:58 #6
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_64161256
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 20:47 schreef MouzurX het volgende:
Ze willen amsterdam dood hebben geloof ik?

Reguleren en de mogelijkheid pillen te laten testen enz werkt veel beter
Het is verschrikkelijk geworden hier

Misschien dat Rotterdam of een andere grote stad nog een beetje leven heeft.
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_64161315
de vraag is hoe theorie en praktijk zich hier verhouden.
een mooie compromis zou zijn dat wanneer een organisator van een feest zijn beveiligingsplannen toont aan de gemeente dat deze daar een soort van goedkeuring aan geeft.
zo niet is het voor een organisator bijna onmogelijk om te voldoen aan de eisen.

of ze moeten het bezoekersaantal halveren en een niet corrupte beveiliger per bezoeker inzetten.
pi_64161365
Ik vind het ook niet kunnen. Beetje dansen op 'n drugsfeest
  vrijdag 19 december 2008 @ 20:56:56 #9
pi_64161408
Sowieso is het van de zotte dat "organisaties" gaan bepalen dat uitgaan en feesten drugsvrij moeten zijn. Het zijn de mensen zelf die dat bepalen.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  vrijdag 19 december 2008 @ 20:57:37 #10
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_64161438
Psies, ga dan naar de woonboulevard als je niet van gezelligheid houdt
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
  vrijdag 19 december 2008 @ 20:58:01 #11
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_64161447
quote:
Dance-scene worstelt met zero tolerance
zondag 26 oktober 2008 om 18:46

Op grote dancefeesten komt tegenwoordig geen gram wiet of pilletje meer naar binnen dankzij de strenge controles van het zero tolerance-beleid. Veel organisatoren hebben het daar moeilijk mee, maar hebben geen antwoord op de druk van politiek en politie. Dat bleek tijdens de paneldiscussie Genot versus Verbod op het Amsterdam Dance Event.

AMSTERDAM - Advocate Barbalique Peters schetst in vrijdagmiddag in het panel een levendig beeld van haar bezoekje aan Sensation Black, waarbij de tienduizenden bezoekers zich door een fuik van strenge controles, in het wilde weg snuffelende drugshonden en fouilleerders moeten banen. ,,Alsof een kaartje kopen voor een evenement al voldoende is om verdacht te worden van een strafbaar feit. Maar een dancefeest is toch nog geen noodgebied? En gek genoeg is er onder de bezoekers nauwelijks kritiek, we zijn dit beleid kennelijk maar gewoon gaan vinden. Iedereen die er zo willekeurig uit gepikt wordt, zou het eens bij een rechter moeten laten voorkomen."

Sjoerd Wyna, woordvoerder van de Belangen Vereniging Dance (BVD) die het panel organiseert, deelt die indruk. ,,Bezoekers hebben helemaal geen animo om zich te beklagen. Die willen er zo snel mogelijk vanaf zijn en laten zich daarbij intimideren. Als ze meteen een boete betalen mogen ze alsnog naar binnen, anders kunnen ze drie dagen vastgehouden worden. Ze beseffen niet dat een boete betalen neerkomt op een bekentenis en dat je maar twee weken de tijd hebt om daar tegenin te gaan."

Daar ligt dan een taak voor de organisatoren om juridische voorlichting te geven, zou je denken. Die zijn daar volgens Wynia echter huiverig voor. ,,Een standje neerzetten van de Jellinek, een link naar de site tolerantie.nu, dat doen ze allemaal liever niet omdat ze hun vergunning niet kwijt willen raken. De politie vraagt tegenwoordig zelfs van organisaties of ze willen uitdragen dat zij zélf het zero tolerance beleid voorstaan. Dat is natuurlijk niet zo, je wilt je bezoekers een leuk feest geven en zij hebben alleen maar last van al die controles."

Het zero tolerance beleid is volgens Wynia vooral een politiek verhaal; juridische en medische argumenten om zo streng tegen drugs op te treden zijn er niet. En die politiek begrijpt nog altijd weinig van de dance-cultuur. ,, Het is vooral een imago-kwestie Ik ben weleens in een vergadering met een wethouder geweest, waarbij ik na afloop kreeg aangeboden om de overgebleven broodjes mee naar huis te nemen! Alsof wij allemaal van die ongezond levende pillenslikkers zijn."

De politiek onderschat de economische en culturele waarde van dance, meent Wynia. ,,Nederlandse dj's vliegen de wereld over, buitenlandse organisaties komen kijken hoe wij onze feesten hier aanpakken. Dat is wat de dance-scene ook zou moeten benadrukken om dit probleem op te lossen, maar die hebben weer weinig ingangen in de politiek. Een directeur van een gesubsidieerd poppodium heeft vanzelf de juiste contacten, maar in de dance werken vooral self made men die vooral verstand hebben van feesten organiseren. Pas nu we een paar jaar met dat zero tolerance te maken hebben, worden politieke contacten noodzakelijk."
bron
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_64161475
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 20:57 schreef Aoristus het volgende:
Psies, ga dan naar de woonboulevard als je niet van gezelligheid houdt
Niks beter als flink spacen op de bedden afdeling
pi_64161500
amsterdam is ze eigen graf aan het graven volgens mij (de wallen, coffeeshops, bereikbaarheid met auto, drugs en dance-scenes
pi_64161565
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 20:59 schreef admiraal_anaal het volgende:
amsterdam is ze eigen graf aan het graven volgens mij (de wallen, coffeeshops, bereikbaarheid met auto, drugs en dance-scenes
ze hoeven alleen de grachten nog dicht te gooien
pi_64161759
Organisatie dancefeest afgerekend op drugshandel

het artikel op de frontpage vind ik overigens wel wat genuanceerder...
  vrijdag 19 december 2008 @ 21:20:44 #16
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_64162191
ik vind drugsfeesten zonder dance een beetje saai...
even saai als dancefeesten zonder drugs
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  vrijdag 19 december 2008 @ 21:20:55 #17
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_64162197
Het klinkt heel vervaarlijk allemaal, maar het komt er dus gewoon op neer dat de politie zich gaat terugtrekken? Dat betekent geen drugshonden, geen fouilleringen in het kruis en verantwoordelijkheid bij de organisator.

Prima toch? Waarschijnlijk komen ze er eindelijk achter dat ze de politie-capaciteit stukken beter kunnen gebruiken, en gebruiken ze gespierde taal als DRUGSVRIJ om dat te verbergen.
pi_64162279
mja ik zie het wel gebeuren dat ze opeens allemaal feesten gaan verbieden
  vrijdag 19 december 2008 @ 21:29:12 #19
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_64162481
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 21:23 schreef jimjim1983 het volgende:
Ik verwacht dat ze vergunningen afhankelijk gaan maken aan wat objectieve criteria. Aantal portiers, beleid bij drugsvangst, hoeveelheid fouilleringen per 100 bezoekers, dat soort zaken.

Zou niet weten hoe ze zoiets anders zouden moeten reguleren. Tenzij je ambtenaren op pad stuurt die gaan tellen hoeveel mensen er met grote ogen rondlopen
  vrijdag 19 december 2008 @ 21:30:29 #20
pi_64162533
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 21:23 schreef jimjim1983 het volgende:
Ze wachten eerst een jaar, dan komen ze een keer controleren en verbieden de organisatie. Over 5 jaar mogen we alleen nog bij etherische Ad Visser muziek broccoliesap drinken.
  vrijdag 19 december 2008 @ 21:32:00 #21
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_64162593
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 21:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ze wachten eerst een jaar, dan komen ze een keer controleren en verbieden de organisatie. Over 5 jaar mogen we alleen nog bij etherische Ad Visser muziek broccoliesap drinken.
Als ze dat zouden willen kunnen ze dat nu ook wel doen hoor. Gooi er wat overlastrapportages tegenaan en je bent binnen.

Nee, ik denk echt dat het een schaamlap is om het mislukte anti-drugs beleid van de afgelopen tijd mee te bedekken...
pi_64163171
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 21:29 schreef Hephaistos. het volgende:
Zou niet weten hoe ze zoiets anders zouden moeten reguleren. Tenzij je ambtenaren op pad stuurt die gaan tellen hoeveel mensen er met grote ogen rondlopen
je hebt ze al om te kijken of er ergens gerookt wordt..
pi_64164167
Is het al bijna zover? De tijden van het niet meer uitgaan en zondagochtend fris en fruitig naar de kerk?
pi_64167693
Maar wordt er dan nog wel alcoholische dranken geschonken? Het zou hypocriet zijn om het ene te verbieden en het ander te tolereren.
ROBODEMONS..................|:(
pi_64167742
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 20:59 schreef admiraal_anaal het volgende:
+ sluitingstijden van 't nachtleven. Al is dat al enige tijd zo, maar toch.. voor een hoofdstad.. het is erg mager.

Het gaat inderdaad niet zo best... Amsterdam staat wel voor vanalles en nog wat bekend in het buitenland, maar ze breken het steeds meer af.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')