abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64157992
Dit vroeg ik me af, een agent vertelde me dat ik hem niet mocht filmen, toen ik opnamen maakte van iemand die ik ken, die hardhandig gearresteerd werd, voor een kleine overtreding. Vervolgens werd mijn telefoon 'gevorderd' en het film materiaal verwijderd.
Het was op straat, openbaar in stedelijke omgeving, zonder bedrijven of iets commercieels in beeld.

Ik denk, zij hebben guns, en wij hebben camera's. Ze hebben een publieke functie, dus wat ze deden is onwettig. Waar of niet waar?
  vrijdag 19 december 2008 @ 19:08:30 #2
152953 Sanderrrr
De r bleef hangen
pi_64158030
Mensen die de politie gaan filmen.
pi_64158043
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 19:08 schreef Sanderrrr het volgende:
Mensen die de politie gaan filmen.
Als je niets boeiends te melden hebt, meld dan ook niks.
pi_64158071
Ja het mag , mits de politie vindt van niet
pi_64158091
waarom zou je ze niet mogen filmen, publiceren is iets heel anders, maar filmen moet gewoon kunnen.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  vrijdag 19 december 2008 @ 19:11:28 #6
232775 AngerManagement
Nergens voor nodig.
pi_64158104
Je mag politie altijd filmen, tenzij je ze hindert in het uitvoeren van hun functie. Dus niet als een razende reporter close-ups en diepte-interviews beginnen tijdens een arrestatie.
De politie mag _nooit_ je camera afpakken en de beelden wissen, hier hebben zij het recht gewoon niet toe, ook al denken en beweren zij van wel.

Het wordt pas strafbaar als jij de beelden gaat verspreiden, dus op internet zet, of op een andere manier openbaar maakt. Op dat moment schendt jij het portretrecht van die agent(en), en ben je strafbaar.
Whatever one can conceive, one can achieve.
pi_64158107
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 19:10 schreef N.icka het volgende:
Ja het mag , mits de politie vindt van niet
Dat is vreemd, dus als de politie vindt van niet, omdat er in dit geval belastend materiaal wordt opgenomen,
mogen ze het verwijderen?
  vrijdag 19 december 2008 @ 19:12:21 #8
232775 AngerManagement
Nergens voor nodig.
pi_64158122
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 19:11 schreef Goelie het volgende:

[..]

Dat is vreemd, dus als de politie vindt van niet, omdat er in dit geval belastend materiaal wordt opgenomen,
Nee. Never.
pi_64158128
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 19:11 schreef Goelie het volgende:

[..]

Nee , de politie mag het weigeren als je ze in de weg loopt ,meer niet
pi_64158146
Doen ze wel meer moeilijk over.

Toen ik eens een verslag maakte over een extreem zonnige dag en daar beelden voor maakte bij een ijscokraam, wilden de agenten die een ijsje aten ook niet gefilmd worden, wat ik erg flauw vond.

Ik denk dat je in principe vrij bent om ze te filmen, zeker bij een incident als die jij filmde, dat wissen lijkt me een typisch geval van intimidatie.
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
pi_64158175
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 19:11 schreef AngerManagement het volgende:
Je mag politie altijd filmen, tenzij je ze hindert in het uitvoeren van hun functie. Dus niet als een razende reporter close-ups en diepte-interviews beginnen tijdens een arrestatie.
De politie mag _nooit_ je camera afpakken en de beelden wissen, hier hebben zij het recht gewoon niet toe, ook al denken en beweren zij van wel.

Het wordt pas strafbaar als jij de beelden gaat verspreiden, dus op internet zet, of op een andere manier openbaar maakt. Op dat moment schendt jij het portretrecht van die agent(en), en ben je strafbaar.
Oke, het was zelfs zo dat ze degene die ik ken arresteerden, zonder te vermelden waarvoor.
Ze zeiden: dat hoor je op het politie bureau wel. Dat was de reden dat ik begon te filmen.
  vrijdag 19 december 2008 @ 19:15:09 #12
232775 AngerManagement
Nergens voor nodig.
pi_64158192
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 19:13 schreef FritsVanEgters het volgende:

Toen ik eens een verslag maakte over een extreem zonnige dag en daar beelden voor maakte bij een ijscokraam, wilden de agenten die een ijsje aten ook niet gefilmd worden, wat ik erg flauw vond.

Dan is dan jammer voor die agenten. Moeten ze maar geen ijsje kopen tijdens diensttijd.
pi_64158194
wat een nazi's dan
pi_64158290
Staat dit recht van mij om agenten de filmen ook ergens beschreven in de grondwet of het wetboek?
pi_64158301
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 19:15 schreef AngerManagement het volgende:

[..]

Dan is dan jammer voor die agenten. Moeten ze maar geen ijsje kopen tijdens diensttijd.
Vond ik ook.
  vrijdag 19 december 2008 @ 19:18:55 #16
92279 N.icka
Windforce 11
pi_64158310
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 19:18 schreef Goelie het volgende:
Staat dit recht van mij om agenten de filmen ook ergens beschreven in de grondwet of het wetboek?
Heb je al zelf gegoogeld?
pi_64158323
Ja, al een paar uur gezocht.
  vrijdag 19 december 2008 @ 19:19:35 #18
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_64158329
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_64158442
Trouwens... ik dacht dat er programmaatjes bestaan om gewiste dingen terug te krijgen. Dus verwijderde foto's en filmpjes moeten toch wel terug te halen zijn. Misschien een optie om daar eens naar te googlen.
"In case of dissension, never dare to judge till you've heard the other side."
pi_64158508
Dat is wel behoorlijk over de schreef ja.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_64158530
ja, heb het toen geprobeerd, allerlei data recovery, video retrieval software,
maar geen succes. Alleen het preview pictogram van het filmpje was terug te halen.
pi_64158533
Even vluchtig doorgelezen en volgens mij is dit een belangrijk punt:
quote:
Meestal gaat het dan om een afweging van het privacy-belang van de gefilmde persoon versus het belang van de fotograaf of cameraman om toch te filmen.
Op basis van deze zin valt het onderscheid tussen een ijsje eten en een hardhandige arrestatie te maken, al blijft het een kwestie van interpretatie.
  vrijdag 19 december 2008 @ 19:25:58 #24
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_64158534
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 19:23 schreef Karammel het volgende:
Trouwens... ik dacht dat er programmaatjes bestaan om gewiste dingen terug te krijgen. Dus verwijderde foto's en filmpjes moeten toch wel terug te halen zijn. Misschien een optie om daar eens naar te googlen.
Mja, en dan, je kan er weinig mee behalve in je plakboek plakken. Publicatie is iig vrij lastig.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  vrijdag 19 december 2008 @ 19:27:54 #25
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_64158595
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 19:23 schreef Karammel het volgende:
Beetje onrelevant he?

Maar ook al mag het wél gewoon, als de politie vindt van niet dan gebeurd 't niet. Zo is het en zo blijft het jammer genoeg.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')