Ja hoor. In principe verlies je alleen wat vocht, dus de impact vergeleken met volbloeddonatie is veel kleiner. Gewoon wat meer drinken die dag om bij te vullen. Daarom mag je plasma zelfs om de 14 dagen geven, je maakt het veel sneller weer aan.quote:Op maandag 4 mei 2009 16:23 schreef Fyodor het volgende:
Toevallig ook van het weekend een foldertje thuis gekregen of ik plasma donor wil worden. Ben daar nog niet helemaal over uit. Kan je trouwens bij plasma donatie dezelfde dag wel weer sporten?
Bedankt voor je snelle reactie! Dat maakt de keuze wel wat makkelijkerquote:Op maandag 4 mei 2009 16:25 schreef Mark het volgende:
[..]
Ja hoor. In principe verlies je alleen wat vocht, dus de impact vergeleken met volbloeddonatie is veel kleiner. Gewoon wat meer drinken die dag om bij te vullen. Daarom mag je plasma zelfs om de 14 dagen geven, je maakt het veel sneller weer aan.
* Mark is al jaren plasmadonor
Het enige wat ik kon vinden was een stukje op wikipedia...quote:Op maandag 4 mei 2009 18:15 schreef Alicey het volgende:
Sanquin heeft me gevraagd om bloedplaatjes te doneren. Op hun website kan ik hier echter weinig informatie over vinden. Iemand een linkje toevallig?
quote:Tenslotte zijn er ook donoren van bloedplaatjes. Via eenzelfde soort speciale techniek als bij de plasma-afname wordt bij hen alleen een bepaalde hoeveelheid bloedplaatjes afgenomen. Er zijn niet zoveel donoren die alleen bloedplaatjes geven, omdat dat gelukkig niet vaak nodig is. Ook voor het doneren van bloedplaatjes moeten de bloedvaten goed aan te prikken zijn, omdat de donatie lang duurt: zo'n vijftig minuten tot een uur.
Als je op de website zoekt op trombocytendonor, dan vind je wel een hoop informatie, waaronder een erg informatief foldertjequote:Op maandag 4 mei 2009 18:15 schreef Alicey het volgende:
Sanquin heeft me gevraagd om bloedplaatjes te doneren. Op hun website kan ik hier echter weinig informatie over vinden. Iemand een linkje toevallig?
Natuurlijk heb ik het gevraagd aan de dame die me belde. Die wist me ook te vertellen dat het ongeveer hetzelfde is als een plasmaferese, maar dat in plaats daarvan het plasma wordt teruggegeven en de bloedplaatjes worden achter gehouden. Ook wist ze te vertellen dat het minder belastend is dan een volbloeddonatie.quote:Op maandag 4 mei 2009 19:14 schreef rene90 het volgende:
Laatst liep er zo een vrouw rond die langs kwam, had alleen niet goede aderen en was nog te jong bloeddonor (was mijn 2e keer). Maar kon je het niet vragen toen je werd gebeld of stond er niks in de brief?
Bedankt, daarmee vind ik nuttige informatie!quote:Op maandag 4 mei 2009 21:04 schreef Tochjo het volgende:
[..]
Als je op de website zoekt op trombocytendonor, dan vind je wel een hoop informatie, waaronder een erg informatief foldertje
Mijn vader deed het altijd, en ik vond dat altijd al machtig interessant. Mijn vader mag inmiddels niet meer (altijd te laag Hb), dus toen heb ik 'het stokje overgenomen'quote:Op woensdag 6 mei 2009 10:41 schreef kmaestro het volgende:
Waar ik ook wel benieuwd naar ben: Wat is jullie beweegreden geweest om bloed te geven?
Ik hoorde iemand erover praten en dacht toen: Waarom eigenlijk niet? Wat is het nou eigenlijk voor moeite? Het is ook niet zo dat ik een been moet afstaan ofzo.. En als je er levensreddend mee kan zijn, is dat toch mooi.
Mn vader deed het ook altijd, ik wilde weten wat mn bloedgroep was (ja erg hequote:Op woensdag 6 mei 2009 10:41 schreef kmaestro het volgende:
Waar ik ook wel benieuwd naar ben: Wat is jullie beweegreden geweest om bloed te geven?
Ik hoorde iemand erover praten en dacht toen: Waarom eigenlijk niet? Wat is het nou eigenlijk voor moeite? Het is ook niet zo dat ik een been moet afstaan ofzo.. En als je er levensreddend mee kan zijn, is dat toch mooi.
Ik had samen met twee huisgenoten bedacht dat we wat meer maatschappelijk bewust moesten zijn... Iemand opperde het en toen zijn we het alledrie geworden.quote:Op woensdag 6 mei 2009 10:41 schreef kmaestro het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |