abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64097257
Ik van de week voor controle naar de tandarts geweest. Ik heb al 22 jaar dezelfde tandarts, maar dit jaar is de praktijk uitgebreid van 1 naar 2 tandartsen. Nu had ik bij de controle voor het eerst die nieuwe tandarts.
Normaal gesproken ben ik gewend dat mijn gebit gecontroleerd wordt, en dat er dan een diagnose wordt gesteld of ik wel of geen gaatjes heb.
Deze nieuwe tandarts ging opeens foto's maken van die tand waar hij dacht dat een gaatje in zat. Allemaal leuk en aardig, maar ik krijg wel een rekening gepresenteerd van 28 euro voor 1 foto. Is het normaal dat er tegenwoordig zelfs van een gaatje in je tand een foto wordt gemaakt? Ik vind het namelijk een beetje onzin.
pi_64097302
Bij mij maakt de tandarts vaak foto's na de controle zelfs al is ze tot de conclusie gekomen dat er geen gaatjes zijn. 1 keer per 2 jaar sowieso een foto terwijl ze weet dat ik geen gaatjes heb. Of zilt wilt zekerheid dat die gaatjes niet dieper liggen maar ben geen tandarts dus weet niet hoe ze dat regelen met foto's.

Kan me wel voorstellen dat je met foto's meer te zien krijgt wat er mis kan zijn met het gebit.

Wie weet is je huidige tandarts dus ook meer preventief bezig en wilt ze zekerheid over je gebit.
Genieten is toegestaan!!!
pi_64097494
De tandarts wou dit een half jaar geleden bij mij ook. Foto's.. schijnbaar een nieuw fenomeen en klein beetje een melkkoe maar ok. De uitleg van mijn tandarts was dat ze zo ook tussen de tanden konden zien of zich daar misschien gaatjes vormen. Dit is met het spiegeltje niet te zien, op de foto kon ik inderdaad 2 plekken zien die donkerder waren. Hij heeft me alles netjes uitgelegd en aan de hand daarvan moest ik terug komen om de gaatjes te laten vullen. Ik stond eerst ook perplexed maar het was wel wat.. Was trouwens wel meteen het hele gebit waar die foto's van maakte.
pi_64097850
Wat Bastoenie zegt, gaatjes zitten niet alleen op het kauwvlak maar ook tussen de tanden. Dit is voor een tandarts niet zichtbaar bij de controle en daarvoor wordt een foto gemaakt. Mijn tandarts doet het al jaren eens in de 2 jaar controleren. Kan me voorstellen dat je zonder uitleg denkt dat het onzin is, maar het is dus wel degelijk ergens goed voor
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
pi_64098216
Ze kunnen op een foto perfect zien hoe dik de glazuurlaag nog is, en op basis daarvan bepalen of directe actie nodig is voor een wannabe gaatje, of dat het nog een half jaar kan wachten.
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
pi_64098710
Mijn tandarts maakt ook al jaaaaaaaaaaaren om de 3 jaar foto,s.
pi_64098840
Mijn tandarts heeft genoeg foto's van mij dat ze haar hele muur er mee kan behangen . Krijg je bij 4 verkeerd staande verstandskiezen, een wortelkanaalbehandeling èn het vervangen van een oude slechte vulling.
dag
pi_64099539
Een foto van 1 tand heb ik nooit gehad.
Mijn tandarts maakt om de 2 jaar ofzo 2 foto's en dan heeft ie meteen alle tanden gehad.
In the city you must fight to survive. Double the action, triple the excitement. About me
pi_64102295
Foto's maken is (een de vele) truc(jes) van de tandarts om zijn omzet omhoog te krikken. Druk op de knop en kassa ¤ 28,-. Een beetje tandarts kan zonder foto ook wel zien of er een gaatje zit dat geboord moet worden. Een gaatje dat zo klein is dat de tandarts het zonder foto niet kan zien, is per definitie al te klein om te boren, omdat een tandarts pas gaat pas boren als het gaatje wat gevorderd is.

Je gaat een autoband bijvoorbeeld ook pas vervangen als het profiel bijna weg is en niet als je ziet dat er 1 mm is weggesleten
pi_64104555
quote:
Op woensdag 17 december 2008 21:49 schreef Bassfly het volgende:
Je gaat een autoband bijvoorbeeld ook pas vervangen als het profiel bijna weg is en niet als je ziet dat er 1 mm is weggesleten
Vergelijking gaat compleet mank.
pi_64142887
Sja, ik had laatst hetzelfde toen ik verwisselde van tandarts… Ik moest al mijn gegevens door laten sturen inclusief meest recente foto’s van mijn gebit en deze waren amper een half jaar oud… Wat denk je? Kom ik bij die nieuwe tandarts zegt hij ‘’laat ik voor de zekerheid maar nieuwe foto’s maken’’…

Geldklopperij…

Maar inderdaad, op foto’s kunnen hun meer zien dan wanneer ze het alleen met een spiegeltje controleren… Zolang hij het maar niet elke keer gaat doen als je langs komt…
Rise or Die Trying!
  vrijdag 19 december 2008 @ 10:46:21 #12
85962 ioko
I Appear Missing
pi_64143535
quote:
Foto's maken is (een de vele) truc(jes) van de tandarts om zijn omzet omhoog te krikken. Druk op de knop en kassa ¤ 28,-. Een beetje tandarts kan zonder foto ook wel zien of er een gaatje zit dat geboord moet worden. Een gaatje dat zo klein is dat de tandarts het zonder foto niet kan zien, is per definitie al te klein om te boren, omdat een tandarts pas gaat pas boren als het gaatje wat gevorderd is.

Het HOEFT niet. Als jij zo eigenwijs bent, laat je toch lekker geen foto's maken. Spaar je fijn 28 euro uit. En een beetje tandarts heeft volgens jou blijkbaar x-ray vision, anders kan hij toch echt niet tussen je kiezen kijken.
Coincidence
Makes sense
Only with you
  vrijdag 19 december 2008 @ 12:48:27 #13
38111 Boomlaars
Schoenlepels eten *HMMMM*
pi_64147131
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 10:46 schreef ioko het volgende:

[..]

Het HOEFT niet. Als jij zo eigenwijs bent, laat je toch lekker geen foto's maken. Spaar je fijn 28 euro uit. En een beetje tandarts heeft volgens jou blijkbaar x-ray vision, anders kan hij toch echt niet tussen je kiezen kijken.
AaaAAAaaaAaaaaarghhhh!!!!!! *BONES SNAPPING*
pi_64152407
quote:
Een beetje tandarts kan zonder foto ook wel zien of er een gaatje zit dat geboord moet worden. Een gaatje dat zo klein is dat de tandarts het zonder foto niet kan zien, is per definitie al te klein om te boren, omdat een tandarts pas gaat pas boren als het gaatje wat gevorderd is.
Niet alleen een gat dat geboord moet worden is een gat dat een probleem op kan leveren.
quote:
Nee hoor, ook als hij lek is maar het profiel nog helemaal goed vind ik een goed moment voor vervanging.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
pi_64157680
Je hebt tandartsen die sjoemelen door teveel foto's te maken (meer omzet).

En je hebt tandartsen die weinig foto's maken die daardoor later meer kunnen boren (en dan b.v. een eenvlaksvulling uitvoeren en een tweevlaksvulling in rekening brengen) of zelfs een kroon kunnen plaatsen (waarbij ze dan illegale onderlinge prijsafspraken maken met een tandheelkundig laboratorium).

En ik kan het weten, want ik heb een tijdje samengewoond met een tandarts die me alle 'trucjes' en 'kneepjes' heeft uitgelegd. Het is zelfs zo dat er bij NMT cursussen voor tandartsen allerlei voorbeelden worden behandeld van zaken die een tandarts eigenlijk niet zou mogen doen qua sjoemelwerk, maar wel met een grote veelbetekenende glimlach op het gezicht omdat ze daarmee indirect juist sjoemeltips geven vor hun collega's.

En dan nog even een leuke: ik ken een tandarts die een nieuwe praktijk ging starten (hij had er overigens al 3) en binnen een jaar had hij 1000 nieuwe patienten, waarbij hij bij elke nieuwe patient standaard eerst een set foto's (4 st.) ging maken. In zijn eerste jaar had hij al dus al snel een tonnetje aan foto's bij elkaar geklikt met even snel 5 minuutjes werk bij iedere nieuwe patient.

[ Bericht 28% gewijzigd door Bassfly op 19-12-2008 19:00:34 ]
pi_64157857
Is ook handig voor het geval je om het leven komt en niet identificeerbaar bent.
pi_64157929
Oh ja, het is zelf zo dat veel van de grote groepspraktijken in Nederland gewoon zijn opgezet door een investeerder die eerst een heel pand neerzetten (met 8 behandelkamers) voor een miljoen, er een paar tandartsen tegen 45 - 50% omzet inzetten en zelf na een aantal jaar kunnen gaan rentenieren van de resterende omzet.

Ter info: een gemiddelde tandarts maakt per stoel zo'n ¤ 300.000,- omzet per jaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')