abonnement Unibet Coolblue
pi_64095879
Een dag of twee geleden heb ik in een ander topic iets geplaatst over een zaak die Amerika en de rest van de wereld ook heel lang in zijn greep heeft gehouden, en eigenlijk tot op de dag van vandaag niet is opgelost.

Misschien is het handig en leuk om daar een eigen topic voor op te starten. Het is immers een hele intrigerende case, erg complex en erg de moeite waard om je in te verdiepen.

Waar de laatste jaren de cases van Madeleine McCann en Natalee Holloway het nieuws regeerden, had je in de jaren negentig de zogenoemde Child Murders at Robin Hood Hills. Ook wel de zaak van de West Memphis 3 genoemd, naar de drie verdachten die schuldig zijn bevonden en in de gevangenis belandden.

Zelf ben ik deze fascinerende zaak tegengekomen middels twee interessante documentaires:
http://www.imdb.com/title/tt0117293/ (Paradise Lost: Child Murders at Robin Hood Hills, 1996)
http://www.imdb.com/title/tt0239894/ (Paradise Lost 2: Revelations, 2000)

Deze documentaires laten heel goed zien waarom deze case zo intrigerend en complex is.
Alles zit er in om de zaak voor duizenden, miljoenen mensen interessant te maken. Vooroordelen, "trial by media", bewijslast die niet klopt of niet aanwezig is, verdachten die zich zeer vreemd en opvallend gedragen (de stiefvader van een van de vermoorde kindjes, en van een andere vader van een van de vermoorde kinderen zijn er recent nog haren gevonden op de plek van de slachting), publieke verontwaardiging, benefietconcerten door rockbands en dergelijke.

Het beste kun je denk ik deze twee documentaires bekijken als inleiding, als je geheel onbekend bent met deze zaak. Het is tevens een leuke manier om de case te ontdekken.

Voor de mensen die geen tijd of zin hebben om de documentaires te bekijken, hier in het kort waar de case om draait:

Op vijf mei 1993 worden de lijkjes van drie achtjarigen – Steven Branch, Christopher Byers en Michael Moore – gevonden in Robin Hood Hills (West Memphis, Arkansas). De lichamen van Branch en Moore zijn stevig toegetakeld, dat van Byers is gruwelijk verminkt. Nergens een spoor van bloed, er wordt amper bewijsmateriaal gevonden.

Enkele weken nadien ondervraagt de politie de zeventienjarige Jessie Misskelley; hij gaat tot bekentenissen over. Er vallen nog twee namen: Damien Echols (18) en Jason Baldwin (16). Vóór hun proces krijgen de verdachten in de pers de volle laag. De wildste verhalen worden als waarheid gepubliceerd en ze worden berucht als The West Memphis Three.
Misskelley heeft wel bekend, maar enkel dat laatste, 46 minuten durende cruciale deel van het lange verhoor (12 uur!) werd opgenomen. Hij werd verhoord zonder juridische steun (advocaat) en zonder de steun en nabijheid van zijn ouders. Bovendien hielden de inspecteurs er geen rekening mee dat hij een IQ van 72 heeft.

Misskelley, Jason Baldwin en Damien Echols werden gearresteerd op 3 juni 1993, en veroordeeld in begin 1994.

Hoewel er geen fysiek bewijs is van hun schuld, geen moordwapen, geen motief en geen connectie met de slachtoffers is gingen de aanklagers er van uit dat de drie verdachten schuldig waren en de drie kinderen door hen vermoord werden als onderdeel van een satanisch ritueel. De aanklagers schonken veel aandacht aan de muziek die de verdachten luisterden (rock en metal), hun zwarte kleren en haar, de heavy metal t-shirts en zelfs de boeken van stephen King, die de verdachten lazen. “Leider” Damien Echols steekt zijn liefde voor zwarte kleren en heavy metal niet onder stoelen of banken en is een aanhanger van Wicca (heksencultus).

Echols werd ter dood veroordeeld, Baldwin kreeg levenslang zonder kans op vrijlating en Misskelley kreeg levenslang plus 40 jaar.

Naarmate de openbare aanklager de jury met dubieus bewijsmateriaal bespeelt, groeit de weerzin. Als kerstcadeau krijgen de makers van de documentaires van Mark Byers een mes dat bloedsporen blijkt te bevatten. Na overleg met producent HBO leverden ze het mes in bij de politie. Het voorval maakt van Byers een verdachte, maar na de veroordeling van de drie maakt dat niets meer uit. Het is maar één van de zijsporen die nooit verder zijn onderzocht.



Lees hier meer over deze intrigerende case:
http://en.wikipedia.org/wiki/West_Memphis_3
http://www.religioustolerance.org/ra_robi2.htm
http://memphis.about.com/od/historyandfacts/a/westmemphis3.htm
En deze natuurlijk:
http://www.wm3.org/splash.php

Deze documentaires deden mij toen ik ze zag schokken, walgen en frustreren en maakten me boos en verdrietig tegelijk.
Een beetje zoals veel mensen met de zaak Natalee Holloway omgaan wellicht.

Kijk de documentaires, echt de moeite meer dan waard!

DE EERSTE DOCUMENTAIRE STAAT IN ZIJN GEHEEL OP YOUTUBE: (38 kleine delen volgens mij)
http://www.youtube.com/results?search_query=child+murders+robin+hood+hills&page=1

Kijk, en huiver.

Ik ben er ook al lang "uit", uit deze case, dus ik zal de documentaires ook weer eens snel kijken.
"Ik twijfel aan alles, en zelfs daar twijfel ik aan"
Plato: "Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something."
pi_64096350
Was hier ook niet een keer een reportage van op sbs6, bij '''reportage'' ?
Je weet wel, dat spreekwoordelijke bos hout voor de deur.
pi_64097893
quote:
Op woensdag 17 december 2008 19:04 schreef Hout_Bos het volgende:
Was hier ook niet een keer een reportage van op sbs6, bij '''reportage'' ?
Dat weet ik niet eerlijk gezegd. Wel weet ik dat SBS6 veel documentaires uitzendt, dus misschien was het wel (een deel van) deze documentaire(s) die SBS uitzond?

Hoe dan ook, er zijn gelukkig ook UPDATES m.b.t. deze case:

http://coltonleviclark.wo(...)-may-have-new-trial/ (artikel van 27-9-2008)

More recently, new DNA evidence points to Steve Branch’s father, Terry Hobbs.

“The new DNA evidence is that one hair that was found in the ligature of the shoelaces that bound Michael Moore is consistent with the DNA of Terry Hobbs, who is the father of Stevie Branch,” Lax told CNN.

He continued: “Another hair that had been found at the crime scene, which had been unidentified for all these years, has just recently been tested. And the DNA on that hair is consistent with the DNA of David Jacoby. David Jacoby is a good friend or was a good friend of Terry Hobbs, and Terry Hobbs was at his house just that afternoon and evening.”

Also, now the parents of some of the boys also back The West Memphis Three.
Pam Hobbs, Stevie Branch’s mother is now in support of a new trial for the West Memphis 3 and publicly states her ex husband Terry Hobbs may have something to do with the murders.

“Do you think honestly in your heart that he might have had something to do with this,” I asked. “Honestly in my heart…I have to be honest. Possibly,” replied Pam Hobbs.

(Mark Byers, Victim Chris Byers’ Father) “I believe this is going to be made right. I do not believe Damien Echols will get the death penalty. I believe Jason and Jessie will walk free.”

The trial will resume on Monday


Zie ook: http://www.americanchronicle.com/articles/33169
In a last ditch bid to save their client’s life, lawyers for Echols discussed the possibility of DNA testing. Echols agreed and testing began on February 23, 2005. After more than two years the results finally came to light on June 17, 2007. In an official DNA Status Report, counsel for Damien Echols revealed shocking results:

(2) The DNA testing results returned to date disclose that none of the genetic material recovered at the scene of the crimes was attributable to Mr. Echols, Echols co-defendant, Jason Baldwin, or defendant Jessie Misskelley (Arkansas v. Misskelley [CR 94-848]).

Even more startling than the fact that none of the DNA evidence pointed at any of the ‘West Memphis Three” is the fact that evidence does indeed suggest someone else:

(3) Although most of the genetic material recovered from the scene was attributable to the victims of the offenses, some of it cannot be attributed to either the victims or the defendants.

Included in the genetic material was a strand of hair found tangled into one of the child’s shoelaces. The strand of hair belonged to Terry Hobbs, stepfather of victim Stevie Branch.
"Ik twijfel aan alles, en zelfs daar twijfel ik aan"
Plato: "Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something."
  woensdag 17 december 2008 @ 20:08:38 #4
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_64098598
Dat klinkt interessant. Ik ga binnenkort die docus eens bekijken
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_64100198
quote:
Op woensdag 17 december 2008 20:08 schreef Harajuku. het volgende:
Dat klinkt interessant. Ik ga binnenkort die docus eens bekijken
Zeker doen!

Ik heb even het eerste deel van de eerste documentaire teruggezien via Youtube.

Er zijn me twee dingen erg opgevallen zeg.

Ten eerste de woorden van de Chief Inspector van destijds.
Die antwoordde, nadat bekend was geworden dat de zwakbegaafde Misskelley na 12 uur verhoord te zijn bekend heeft dat de drie verdachten de moorden hadden begaan, als volgt op de vraag hoe sterk het bewijs is tegen de 3 aangeklaagden op een schaal van 1 tot 10:

11

Op basis van een enkele krakkemikkige verklaring, zonder enig bewijs, moordwapen, motief.

Ten tweede de woorden van Pam Hobbs, een van de moeders van de drie gedoodde jongetjes:

Op de vraag of de drie verdachten schuldig waren:
"Just look at the freaks. Just look at them. They look like punks"

Waarbij het woord "punks" extra krachtig werd uitgesproken.

Diezelfde moeder, Pam Hobbs, zit nu, na 15 jaar, zo hard te roepen dat de drie schuldig verklaarde jongens (inmiddels mannen) onschuldig zijn.
Stevie Branch’s mother (dit is dus Pam Hobbs), who is now divorced from Hobbs says she now believes the three who are behind for the murder of her son and two others may not be guilty at all.

Pam Hobbs said she “chose to believe all those years” that Echols, Baldwin and Misskelley were guilty, despite her realization during the trials that the prosecutors “didn’t have anything” and persistent doubts afterwards that the defendants “were smart enough or hateful enough to have done it by themselves and clean it up.”

http://www.americanchronicle.com/articles/33169

Also, now the parents of some of the boys also back The West Memphis Three.
Pam Hobbs, Stevie Branch’s mother is now in support of a new trial for the West Memphis 3 and publicly states her ex husband Terry Hobbs may have something to do with the murders.
"Ik twijfel aan alles, en zelfs daar twijfel ik aan"
Plato: "Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something."
pi_64108226
Jaren geleden hierover een (lange) docu in 2 delen gezien in de docureeks Storyville op BBC 2, kan dat?
I´m back.
pi_64108399
Yep, ik heb even yt filmpje gezien, maar dat heb ik jaren geleden bij Storyville gezien, zal morgen of overmorgen even verder lezen en kijken, maar er is nieuw evidence?
I´m back.
pi_64109426
quote:
Op donderdag 18 december 2008 01:37 schreef Ryan3 het volgende:
Yep, ik heb even yt filmpje gezien, maar dat heb ik jaren geleden bij Storyville gezien, zal morgen of overmorgen even verder lezen en kijken, maar er is nieuw evidence?
Kan kloppen inderdaad. Ook wat Hout_Bos eerder zei: de documentaire is ook op SBS te zien geweest, bij Reportage. Dat heb ik althans vernomen van andere betrouwbare internetbronnen.

Er zijn inderdaad updates:
http://coltonleviclark.wo(...)-may-have-new-trial/
(artikel van 27-9-2008)

More recently, new DNA evidence points to Steve Branch’s father, Terry Hobbs.

“The new DNA evidence is that one hair that was found in the ligature of the shoelaces that bound Michael Moore is consistent with the DNA of Terry Hobbs, who is the father of Stevie Branch,” Lax told CNN.

He continued: “Another hair that had been found at the crime scene, which had been unidentified for all these years, has just recently been tested. And the DNA on that hair is consistent with the DNA of David Jacoby. David Jacoby is a good friend or was a good friend of Terry Hobbs, and Terry Hobbs was at his house just that afternoon and evening.”

Also, now the parents of some of the boys also back The West Memphis Three.
Pam Hobbs, Stevie Branch’s mother is now in support of a new trial for the West Memphis 3 and publicly states her ex husband Terry Hobbs may have something to do with the murders.

(Mark Byers, Victim Chris Byers’ Father) “I believe this is going to be made right. I do not believe Damien Echols will get the death penalty. I believe Jason and Jessie will walk free.”

The trial will resume on Monday

Hoe ver ze nu zijn met die rechtzaak, weet ik niet. Ik zal vanavond wel eens zoeken op het net of er al nieuws is.
"Ik twijfel aan alles, en zelfs daar twijfel ik aan"
Plato: "Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something."
  vrijdag 19 december 2008 @ 00:50:04 #9
207372 bastibro
I`ll get there
pi_64137492
Deze vid geeft een aardige impressie van de mensen in en rondom deze zaak.
De `satanic panic` sloeg zelfs mij om het hart bij het volgen van deze huiveringwekkende zaak.
De docu `Paradise lost` is in Nederland uitgezonden, wanneer weet ik niet precies.



http://wm3.org/splash.php

[ Bericht 4% gewijzigd door bastibro op 19-12-2008 01:00:49 ]
pi_64137625
Die John Mark Byers is er nu dus ook van overtuigd dat de veroordeelden onschuldig zijn? Die man was met ruime voorsprong de creepiest guy in die docu, herinner ik me nog adhv het clipje dat ik gister zag.
Maar interessante ontwikkeling. Hoewel ik me wel afvraag waarop de aantijging tegen die Terry Hobbs vandaan komt van zijn ex-vrouw, neem aan niet alleen vanwege het toch redelijke dunne forensische bewijs nu.
I´m back.
  vrijdag 19 december 2008 @ 01:04:44 #11
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_64137734
Ik kijk nu Youtube. Wat zit die Pam steeds dom te lachen en op kauwgum te kauwen
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  vrijdag 19 december 2008 @ 02:37:00 #12
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_64138913
Ik kon niet verder kijken, wat een idioten.

"Misschien is hij hier wel doodgebloed
Hij is hier gestikt
Ze hebben hem drie keer vermoord."

Sorry hoor
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_64157722
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 00:57 schreef Ryan3 het volgende:
Die John Mark Byers is er nu dus ook van overtuigd dat de veroordeelden onschuldig zijn? Die man was met ruime voorsprong de creepiest guy in die docu, herinner ik me nog adhv het clipje dat ik gister zag.
Klopt ja!

Er was één figuur die met afstand de engste persoon was in die documentaire, en dat was inderdaad deze John Mark Byers.

Mijn hemel zeg, wat een creep was dat! Het leek wel een zieke extremistische militant ofzo man.

Dat schieten op die pompoen:
"Jessie, this one's for you."
And this one, Damien, is for YOU."

En had hij niet aardig wat op zijn kerfstok?
Van een van die (stief)vaders van de drie kinderen was de vrouw of vriendin toch zo plotseling en onverwacht overleden?

Volgens mij was dat die van Byers, maar weet niet zeker.







En nu:



[ Bericht 8% gewijzigd door bolsena op 19-12-2008 19:28:02 ]
"Ik twijfel aan alles, en zelfs daar twijfel ik aan"
Plato: "Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something."
  vrijdag 19 december 2008 @ 22:21:53 #14
207372 bastibro
I`ll get there
pi_64164423
Yep, dat was Melissa, Byers vrouw, net 40 toen ze stierf. Doodsoorzaak staat nog steeds als `undetermined`.
De manier van gebruik van de muziek van Metallica vind ik trouwens wel een beetje dubieus.
Maar ok, dat is OT
pi_64171669
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 22:21 schreef bastibro het volgende:
Yep, dat was Melissa, Byers vrouw, net 40 toen ze stierf. Doodsoorzaak staat nog steeds als `undetermined`.
De manier van gebruik van de muziek van Metallica vind ik trouwens wel een beetje dubieus.
Maar ok, dat is OT
Ja, klopt ja. Ik heb vanavond nog een stukje gezien met die Byers bij dat graf van Melissa. Dat was op den duur ook een beetje tenenkrommend en schaamteloos vond ik. Gaat ie in de camera van die documentairemakers roepen dat iedereen maar ""Go to Hell" moet die geloofd dat hij iets met de dood van die Melissa te maken heeft. Best wel erg eigenlijk.

Het muziekgebruik dubieus? Op welke manier bedoel je? Suggestief ofzo?

Ik denk dat ze die muziek gebruikten omdat die drie jongens (Echols etc.) naar dat soort muziek luisterden, dat weet ik wel zeker bijna.

Maar dubieus?

(of bedoel je dat er te veel Metallica in voorkomt, zodat het lijkt alsof het een reclamefilmpje voor die band is?)
"Ik twijfel aan alles, en zelfs daar twijfel ik aan"
Plato: "Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something."
  zaterdag 20 december 2008 @ 03:48:32 #16
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_64171710
Allemaal de schuld van heavy metal (tvp)
pi_64171806
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 03:48 schreef Trashcanman het volgende:
Allemaal de schuld van heavy metal (tvp)
Ja, en van Satan en zijn isten natuurlijk.

Ik herinner me ook nog een documentaire (beetje off-topic maar niet helemaal) over een knaap die zichzelf door het hoofd schoot (James Vance) en zijn hoofd helemaal aan flarden schoot zodat hij totaal mismaakt werd (zelfmoordpoging gone bad, zeg maar).

Judas Priest kreeg toen een rechtzaak aan de broek, omdat die gast naar hun muziek aan het luisteren was. Dat was in de jaren tachtig denk ik.
Is ook nog een behoorlijk geruchtmakende rechtzaak geweest. Judas Priest heeft die rechtzaak wel gewonnen geloof ik.
De doc op imdb: http://www.imdb.com/title/tt0104140/
Hij staat op Video Google!
http://video.google.ca/videoplay?docid=-5636910946432086857

Die docu heb ik nog op de middelbare school gezien met Maatschappijleer zelfs.

http://en.wikipedia.org/w(...)iminal_message_trial
http://www.roadrunnerrecords.com/BLABBERMOUTH.NET/news.aspx?mode=Article&newsitemID=38769
http://blog.wfmu.org/freeform/2007/03/remember_1985_w.html
(met een enge foto van hoe James Vance er na de mislukte zelfmoordpoging uitzag, dus NIET kijken als je een zwakke maag hebt)

[ Bericht 5% gewijzigd door bolsena op 20-12-2008 04:33:32 ]
"Ik twijfel aan alles, en zelfs daar twijfel ik aan"
Plato: "Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something."
pi_64172202
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 18:57 schreef bolsena het volgende:

[..]

Klopt ja!

Er was één figuur die met afstand de engste persoon was in die documentaire, en dat was inderdaad deze John Mark Byers.

Mijn hemel zeg, wat een creep was dat! Het leek wel een zieke extremistische militant ofzo man.

Dat schieten op die pompoen:
"Jessie, this one's for you."
And this one, Damien, is for YOU."

En had hij niet aardig wat op zijn kerfstok?
Van een van die (stief)vaders van de drie kinderen was de vrouw of vriendin toch zo plotseling en onverwacht overleden?

Volgens mij was dat die van Byers, maar weet niet zeker.







En nu:


He has changed for the better, stuk relaxter en komt zelfs enigszins sympathiek over; maar begrijp ik het dus goed dat hij zeker weet dat de West-Memphis 3 het niet gedaan hebben, dat-ie daar nu nog niets over mag vertellen, maar dat dat in de toekomst nog wel duidelijk wordt?
Ik zie ook een reeks interviews van detectives met Terry Hobbs, trouwens, heb jij die al gezien?
I´m back.
pi_64177200
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 08:21 schreef Ryan3 het volgende:
He has changed for the better, stuk relaxter en komt zelfs enigszins sympathiek over; maar begrijp ik het dus goed dat hij zeker weet dat de West-Memphis 3 het niet gedaan hebben, dat-ie daar nu nog niets over mag vertellen, maar dat dat in de toekomst nog wel duidelijk wordt?
Ik zie ook een reeks interviews van detectives met Terry Hobbs, trouwens, heb jij die al gezien?
Hij zegt inderdaad dat de waarheid ooit over tafel komt en dat hij daar niets over mag zeggen.
Wat hij bedoelt, weet ik niet.

Het kan net zo goed grootspraak zijn natuurlijk. Stoere taal. Of gewoon "wishful thinking".

Waarom hij ergens niet over mag praten? Ik heb geen idee wat dat betekent. Normaal is de politie niet zo scheutig met informatie als er nog geen 100% duidelijkheid ergens over bestaat, maar goed, wie ben ik.

---------------------
Die filmpjes met Hobbs heb ik nog niet helemaal gezien, nog geen tijd voor gehad. Ik ga ze vandaag bekijken. Ik geloof dat hij al in juni of juli 2007 is ondervraagd door de politie, net als zijn ex Pam Hobbs trouwens.
Op wikipedia lees je dat de rechter een nieuwe rechtzaak heeft afgewezen omdat het nieuwe DNA-bewijs van 2007 "inconclusive" was. Dat bewijs bestond dus uit die haar van Terry Hobbs en een haar van een vriend van Hobbs (Jacobi), die toevallig (!?) op dezelfde avond van die moorden samen met Terry bij Jacobi thuis was.

En dan is er nog dat verhaal van die donkere man die tijdens die avond/nacht met bebloede kleren ergens was gesignaleerd (de toiletten van een tankstation of wegrestaurantje, ofzo).

------------------
Wat wel grappig is, is dat ik vorige week toevallig terugdacht aan deze case en daarom maar er iets over schreef op fok. Nu blijkt echter dat deze case weer heel levendig is in de USA, getuige de vele zeer recente reacties op de youtubefilmpjes.
Er gebeurd van alles achter de schermen, die Hobbs wordt in de gaten gehouden en er komt een film over dit verhaal.
"Ik twijfel aan alles, en zelfs daar twijfel ik aan"
Plato: "Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something."
  zaterdag 20 december 2008 @ 21:23:36 #20
207372 bastibro
I`ll get there
pi_64188468
Ben wel benieuwd naar die film ja . .
quote:
Hij zegt inderdaad dat de waarheid ooit over tafel komt en dat hij daar niets over mag zeggen.
Wat hij bedoelt, weet ik niet.

Het kan net zo goed grootspraak zijn natuurlijk. Stoere taal. Of gewoon "wishful thinking".

Waarom hij ergens niet over mag praten? Ik heb geen idee wat dat betekent. Normaal is de politie niet zo scheutig met informatie als er nog geen 100% duidelijkheid ergens over bestaat, maar goed, wie ben ik.
Nee joh, hij probeert hiermee gelijk het boek dat hij schrijft aan te prijzen.

Ik heb de filmpjes van Hobbs bekeken(politie intervieuw van juni 07). Hij heeft het op een bepaald moment over een donkere man die uit de richting van Robin Hood hills kwam en bijna langs zijn huis liep, het dorp uit.
quote:
die toevallig (!?) op dezelfde avond van die moorden samen met Terry bij Jacobi thuis was.
Hmmm okeee, volgens Hobbs is hij die avond, nadat hij zijn vrouw bij haar werk had afgezet, gelijk begonnen met zoeken naar de jongens, samen met zijn toen 4 jarige dochtertje PamAmanda.(politie intervieuw van juni 07)

[ Bericht 0% gewijzigd door bastibro op 20-12-2008 22:34:43 ]
pi_64190498
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 21:23 schreef bastibro het volgende:
Nee joh, hij probeert hiermee gelijk het boek dat hij schrijft aan te prijzen.
Ow ja, natuurlijk.
Dat moet het zijn ja, zijn boek. Was ik alweer vergeten.
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 21:23 schreef bastibro het volgende:
Ik heb de filmpjes van Hobbs bekeken(politie intervieuw van juni 07). Hij heeft het op een bepaald moment over een donkere man die uit de richting van Robin Hood hills kwam en bijna langs zijn huis liep, het dorp uit.
Dat moet dan diezelfde donkere man zijn als degene over wie al 15 jaar die geruchten gaan. Er zou een donkere man met bloed op zijn kleren ergens zijn binnengerend die avond van die moorden.
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 21:23 schreef bastibro het volgende:
Hmmm okeee, volgens Hobbs is hij die avond, nadat hij zijn vrouw bij haar werk had afgezet, gelijk begonnen met zoeken naar de jongens, samen met zijn toen 4 jarige dochtertje Pam.(politie intervieuw van juni 07)
Eerst las ik dit:
http://coltonleviclark.wo(...)-may-have-new-trial/

“The new DNA evidence is that one hair that was found in the ligature of the shoelaces that bound Michael Moore is consistent with the DNA of Terry Hobbs, who is the father of Stevie Branch,” Lax told CNN.

He continued: “Another hair that had been found at the crime scene, which had been unidentified for all these years, has just recently been tested. And the DNA on that hair is consistent with the DNA of David Jacoby. David Jacoby is a good friend or was a good friend of Terry Hobbs, and Terry Hobbs was at his house just that afternoon and evening.

Lees deze pagina eens:
http://www.jivepuppi.com/Terry_Hobbs.html

Hier staat:
"In contrast to Mark Byers for whom there is an extensive interview regarding his actions on May 5th, 1993, there are no official statements from Terry Hobbs in the case records. His file folder at the West Memphis evidence rooms was virtually empty."

En verder:
Terry Hobbs has recently spoken to the press about that day.
"I worked that day like I've worked everyday of my life," he said. "I got home about 3 or 3:30, and Stevie had gone off riding his bicycle, playing with Michael Moore." [West Memphis Evening Times, July 24, 2007]

This conflicts with Pamela Hobbs who says Terry arrived home near 4:30, when she had to go to work. This was after Stevie Branch, Michael Moore and Christopher Byers had come by and left the house. According to Pamela Hobbs, after Stevie and Michael had headed out to play, Christopher Byers dropped by briefly and left when the Muppet Show ended (4:00 pm). According to Pamela , the Jacoby's said Amanda was with them while searching for Stevie - while Terry said he took Amanda.

According to Terry Amanda was with him during those hours. According to David [Jacoby] Terry left Amanda at his house with his wife Bobbyie. [Pamela Hobbs, WM3 Discussion Board, August 27, 2007]

...Mr. Hobbs stated that he had also searched for Steven that night with David Jacoby and Pam Hobbs' father, Jackie Hicks, Sr.; that during that period they gone into the area known as Robin Hood Hills; and that at one point Mr. Hobbs (unaccompanied by Mr. Jacoby or Mr. Hicks) had approached, but not arrived at, the ditch where the bodies of the victims were later found. [Exhibit X. Declaration of Rachael Geiser.]
Terry Hobbs confirmed being in the Robin Hood Hills area during his state interview.

His friend, David Jacoby, helped fill out the events.

Mr. Jacoby stated that at about 5 p.m. on May 5, 1993, Terry Hobbs had come to Mr. Jacoby's nearby residence in West Memphis, Arkansas, with his daughter, Amanda; that Mr. Hobbs had left at about 6 or 6:30 p.m... and that Mr. Hobbs had returned to the Jacoby residence after about an hour, i.e., at about 7 or 7:30 p.m. Mr. Jacoby also stated that at this time, he accompanied Mr. Hobbs to search for Steven Branch [Exhibit X. Declaration of Rachael Geiser.]

His interview with the state added some additional details.
In his state interview, Mr. Jacoby recalled that Terry Hobbs had come to his residence in West Memphis at about 5:30 or 6 p.m. on May 5, 1993 and played guitar with Mr. Jacoby for about an hour before leaving. Mr. Jacoby said that later that evening he accompanied Terry Hobbs while searching for Steven Branch. [Exhibit Y. Declaration of Donald M.

Een site over de case. http://www.jivepuppi.com/jivepuppi_home.html
VEEL info over de case. Ik moet snel eens bijlezen.
"Ik twijfel aan alles, en zelfs daar twijfel ik aan"
Plato: "Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something."
pi_64191283
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 21:23 schreef bastibro het volgende:
Ik heb de filmpjes van Hobbs bekeken(politie intervieuw van juni 07). Hij heeft het op een bepaald moment over een donkere man die uit de richting van Robin Hood hills kwam en bijna langs zijn huis liep, het dorp uit.
Hier meer over die mysterieuze zwarte man:

http://www.jivepuppi.com/bojangles_man.html

O.A.:
"At 8:40 pm on the night of the children's disappearance, the West Memphis police received a call from Marty King, the manager of Bojangles. The notes from the police log read: "Bojangles - B/M - towards Delta - bleeding - WW/cap - blue shirt - blk. pants - cast R arm" The call went to Officer Regenia Meek.

As Marty King explained, a black male, muddy, disoriented and bleeding had lodged in the women's restroom. There was blood and feces on the floor, stall and walls. A toilet paper roll was soaked to the core with blood.

Officer Meek arrived on scene at 8:50 pm. She didn't enter the establishment instead pulling up to the drive-through window. She was informed that the bleeding man had left. According to court testimony, Officer Meek spent the next few minutes searching for him."
"Ik twijfel aan alles, en zelfs daar twijfel ik aan"
Plato: "Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something."
pi_64308463
Als ze het even niet meer weten halen ze er altijd een 'zwarte man' bij.
  vrijdag 3 april 2009 @ 10:47:39 #24
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_67669586
Was het weer een dooie mus
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_100717709
Topic is al vrij oud maar toch even een schopje. Ik heb de documentaires destijds ook gezien bij Reportage van SBS6 en kon gewoon niet geloven dat die drie jongens veroodeeld zijn met zo weinig (geen?) physical evidende. Zo'n documentaire laat misschien ook niet alle kanten zien maar dit leek echt zo onrechtvaardig.

Nu zag ik vorige week een aflevering van True Crime with Aphrodite Jones die over de West Memphis Three ging (Investigation Discovery). Ze ging naar de plek des onheils en had ook interviews met betrokkenen. Er schijnt nieuw bewijsmateriaal te zijn, een haar van de stiefvader van Stevie Branch die tussen het touw zat waarmee Chris Byers gewurgd is.

Wat me vooral opviel is dat de houding van veel mensen in West Memphis 180 graden gedraaid is, waar ze een aantal jaar geleden de WM3 het liefst gelyncht hadden zijn ze er nu van overtuigd dat de jongens onschuldig zijn (bijv. de vader van Chris Byers en moeder van Stevie Branch).

[ Bericht 1% gewijzigd door Miffy1 op 14-08-2011 16:39:14 (link toegevoegd) ]
pi_100926960
Op TMZ vandaag het verhaal dat twee van de drie schuld zouden willen bekennen om daarmee vrijgelaten te worden...

Twee van de drie bekennen schuld?

Vaag verhaal.. Iemand meer informatie?
"Ik wou dat Tanja er nog was, daar kon je tenminste goed mee praten" - Joost Hoebink
Nihil volentibus arduum est
pi_100940667
Hier op Reuters.com nog een artikel, er wordt niet echt iets gezegd over een bekentenis alleen over een surprise hearing die vandaag plaatsvindt.
pi_100948213
De broer van Damien Echols meldt volgens TMZ dat de drie zijn vrijgelaten !

http://www.tmz.com/2011/0(...)ease-arkansas-court/
"Ik wou dat Tanja er nog was, daar kon je tenminste goed mee praten" - Joost Hoebink
Nihil volentibus arduum est
pi_100949410
Ja, ik zat net de live persconferentie te kijken op TMZ, goed zeg dat ze zijn vrijgelaten! Alleen wel vreselijk dat ze 18 jaar in de cel hebben moeten doorbrengen :'( , ik hoop dat ze hun leven weer een beetje kunnen oppakken.
pi_100950128
En ze zijn echt vrij:

bron: www.tmz.com

All three members of the West Memphis 3 have been released from prison.

The judge had a chambers meeting with each of the defendants ... and while each of the three men is still legally guilty of the crimes, the judge explained, "in the interest of justice, they will go free."

The lead prosecutor in the case just released a statement saying, "Just moments ago Damien Echols, Jason Baldwin and Jessie Misskelley Jr. pled guilty to the murders of Stevie Branch, Christopher Byers and Michael Moore."

The statement continues, "Since the original convictions, two of the victims' families have joined forces with the defense, publicly proclaiming the innocence of the defendants. The mother of a witness who testified about Echols's confession has publicly questioned her daughter's truthfulness, and the State Crime Lab employee who collected fiber evidence at the Echols and Baldwin homes after their arrests has died.

In light of these circumstances I decided to entertain plea offers that were being proposed by the defense. I NEVER considered ANY arrangement that would negate the verdicts of those two juries. Guilt or Innocence was NEVER ON THE TABLE.

Today’s proceeding allows the defendants the freedom of speech to SAY they are innocent, but the FACT is, they just pled GUILTY. I strongly believe that the interests of justice have been served today."


The statement continues, "On behalf of the State I have preserved the verdicts of those juries and averted more prolonged and costly trials and appeals in this case.

The legal tangle that has become known as the West Memphis Three case is finished.

I have spoken with members of the victims’ families and I can tell you they are still suffering the loss of their little boys. Neither this nor any other proceeding can bring those children back.

As part of the plea and sentence negotiation the defendants were sentenced to a period of 18 years with credit for time served. Those sentences will be followed by 10 years SIS or Suspended Imposition of Sentence.

These defendants have spent roughly half of their lives in prison. I pray that during this time they have been rehabilitated.

The defendants are now at liberty and will remain at liberty so long as they do not violate the terms and conditions of the Suspended Imposition of Sentence agreement. ANY violation of these terms WILL RESULT in an additional 21 years of prison."
"Ik wou dat Tanja er nog was, daar kon je tenminste goed mee praten" - Joost Hoebink
Nihil volentibus arduum est
pi_100951298
persconferentie na de vrijlating:

http://www.tmz.com/videos(...)81-8ce8-6f73c6f80fd3
"Ik wou dat Tanja er nog was, daar kon je tenminste goed mee praten" - Joost Hoebink
Nihil volentibus arduum est
pi_100973709
Ik lees nu pas wat over deze zaak. Had al eens van de West Memphis three gehoord, maar me er nooit in verdiept. Klinkt als een heksenjacht destijds. Ik ga Paradise lost maar eens kijken. Tof ook dat die docufilm Metallica als soundtrack heeft.
pi_100975669
Ik had de docu ooit eens gezien, net in de herhaling gedaan. Werkelijk ongelooflijk dat die jongens hun halve leven in de gevangenis hebben doorgebracht zonder ook maar één spatje fatsoenlijk bewijs.

Een geestelijk onvolwaardige jongen de andere twee erbij laten lappen met een aangesmeerde bekentenis, opnames "kwijtraken", bijtwonden "over het hoofd zien", "deskundigen" met een postorder-diploma aanslepen om te verklaren dat hij "best veel" tekenen van satanisme zag in de jeugd van tegenwoordig en de beklaagden in het bijzonder.

Als de aanklagers half zoveel moeite hadden gedaan om de echte dader te vinden, dan hadden die jongens nooit hoeven zitten. Kan er echt niet bij.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_100976707
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 17:25 schreef Mwanatabu het volgende:
Ik had de docu ooit eens gezien, net in de herhaling gedaan. Werkelijk ongelooflijk dat die jongens hun halve leven in de gevangenis hebben doorgebracht zonder ook maar één spatje fatsoenlijk bewijs.

Een geestelijk onvolwaardige jongen de andere twee erbij laten lappen met een aangesmeerde bekentenis, opnames "kwijtraken", bijtwonden "over het hoofd zien", "deskundigen" met een postorder-diploma aanslepen om te verklaren dat hij "best veel" tekenen van satanisme zag in de jeugd van tegenwoordig en de beklaagden in het bijzonder.

Als de aanklagers half zoveel moeite hadden gedaan om de echte dader te vinden, dan hadden die jongens nooit hoeven zitten. Kan er echt niet bij.
Een moderne heksenjacht, eigenlijk.
pi_100979008
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 18:08 schreef Disorder het volgende:

[..]

Een moderne heksenjacht, eigenlijk.
Een van die jongens, Damien, de slimste, haalt dat idd letterlijk aan. Hij verwijst naar de heksenprocessen van Salem.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_100979053
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 19:32 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Een van die jongens, Damien, de slimste, haalt dat idd letterlijk aan. Hij verwijst naar de heksenprocessen van Salem.
Ik kijk nu naar Paradise lost en dat is een slimme welbespraakte jongeman. Ik denk dat ik deze docu zo interessant vind omdat Damien, net als mij naar mijn mening, opgegroeid is in een plattelandsomgeving waar hij zelf het introverte exotische buitenbeentje was.
pi_100979394
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 19:35 schreef Disorder het volgende:

[..]

Ik kijk nu naar Paradise lost en dat is een slimme welbespraakte jongeman. Ik denk dat ik deze docu zo interessant vind omdat Damien, net als mij naar mijn mening, opgegroeid is in een plattelandsomgeving waar hij zelf het introverte exotische buitenbeentje was.
Raar is dat he? Dat dat in de verkeerde omgeving zo kan ontsporen om anders te zijn/doen. Zijn moeder zegt het ook ergens in een van de docu's: "Ja, ik zag hier (=L.A.) net op straat een jongeman van zijn leeftijd lopen in het zwart en ik dacht meteen kijk uit, daar kun je problemen mee krijgen".

Ik vraag me af wat er nu nog van ze terecht komt. Jessie is zwakbegaafd en heeft inmiddels tatoeages op zijn hoofd, Jason komt uit de white trash-klasse en ze weten eigenlijk allemaal niks van het leven. Die Damien is misschien de slimste, maar hij is dus ook stelselmatig verkracht en heeft 18 jaar op death row gezeten.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_100979514
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 19:48 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Ik vraag me af wat er nu nog van ze terecht komt. Jessie is zwakbegaafd en heeft inmiddels tatoeages op zijn hoofd, Jason komt uit de white trash-klasse en ze weten eigenlijk allemaal niks van het leven. Die Damien is misschien de slimste, maar hij is dus ook stelselmatig verkracht en heeft 18 jaar op death row gezeten.
Good lord. Triest einde, eigenlijk. Al zag ik net wat foto's van ze, in vrijheid. Daar leken ze wel vrolijk.

Goede muziekkeuze eigenlijk voor die docu. Metallica. Eén van mijn favoriete albums ook, Master of puppets. Raakt een snaar.
pi_100979837
WTF zijn ze vrij???
I´m back.
pi_100980019
quote:
4s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 20:01 schreef Nostalgist het volgende:
En ze zijn echt vrij:

bron: www.tmz.com

All three members of the West Memphis 3 have been released from prison.

The judge had a chambers meeting with each of the defendants ... and while each of the three men is still legally guilty of the crimes, the judge explained, "in the interest of justice, they will go free."

The lead prosecutor in the case just released a statement saying, "Just moments ago Damien Echols, Jason Baldwin and Jessie Misskelley Jr. pled guilty to the murders of Stevie Branch, Christopher Byers and Michael Moore."

The statement continues, "Since the original convictions, two of the victims' families have joined forces with the defense, publicly proclaiming the innocence of the defendants. The mother of a witness who testified about Echols's confession has publicly questioned her daughter's truthfulness, and the State Crime Lab employee who collected fiber evidence at the Echols and Baldwin homes after their arrests has died.

In light of these circumstances I decided to entertain plea offers that were being proposed by the defense. I NEVER considered ANY arrangement that would negate the verdicts of those two juries. Guilt or Innocence was NEVER ON THE TABLE.

Today’s proceeding allows the defendants the freedom of speech to SAY they are innocent, but the FACT is, they just pled GUILTY. I strongly believe that the interests of justice have been served today."


The statement continues, "On behalf of the State I have preserved the verdicts of those juries and averted more prolonged and costly trials and appeals in this case.

The legal tangle that has become known as the West Memphis Three case is finished.

I have spoken with members of the victims’ families and I can tell you they are still suffering the loss of their little boys. Neither this nor any other proceeding can bring those children back.

As part of the plea and sentence negotiation the defendants were sentenced to a period of 18 years with credit for time served. Those sentences will be followed by 10 years SIS or Suspended Imposition of Sentence.

These defendants have spent roughly half of their lives in prison. I pray that during this time they have been rehabilitated.

The defendants are now at liberty and will remain at liberty so long as they do not violate the terms and conditions of the Suspended Imposition of Sentence agreement. ANY violation of these terms WILL RESULT in an additional 21 years of prison."
Ik begrijp er niets van, geloof ik.
I´m back.
pi_100980107
Ze hebben geplead dat ze schuldig zijn en zijn nu vrij? Ik begrijp er geen fuck van.
Iemand met meer insight in het Amerikaanse rechtssysteem misschien wel?
PS
Ik heb destijds in de jaren 90 al die documentaire gezien op de BBC.
I´m back.
pi_100980179
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 20:16 schreef Ryan3 het volgende:
Ze hebben geplead dat ze schuldig zijn en zijn nu vrij?
Correct. Heel krom, maar dit was de enige manier om vrij te komen. Ik begrijp het systeem ook niet. Maar zo is het, in het kort, gegaan.
pi_100980204
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 20:18 schreef Disorder het volgende:

[..]

Correct. Heel krom, maar dit was de enige manier om vrij te komen. Ik begrijp het systeem ook niet. Maar zo is het, in het kort, gegaan.
Lijkt mij een beetje te gek voor woorden....
I´m back.
pi_100980268
quote:
15s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 19:53 schreef Disorder het volgende:

[..]

Good lord. Triest einde, eigenlijk. Al zag ik net wat foto's van ze, in vrijheid. Daar leken ze wel vrolijk.

Goede muziekkeuze eigenlijk voor die docu. Metallica. Eén van mijn favoriete albums ook, Master of puppets. Raakt een snaar.
Hier ook hoor! Ik ontdekte het natuurlijk pas later want in 86 was ik 9 maar ik heb het grijsgedraaid op mijn puberkamertje (met mijn zwarte tshirt en broek met gaten) terwijl ik me bedacht hoe gruwelijk kut het leven wel niet was *dramatisch polsgebaar*.

Als je de foto's van die jochies ook ziet zoals ze de bak in gingen: dikke mat, wifebeaters aan, echt van dat jaren '90 hardrock-trash zoals je ze niet meer ziet maar waar er vroeger hele kuddes van waren (waaronder ik, ik had zelfs cowboylaarzen _O- ) Vrij herkenbare cultuur dus voor mij en heel raar en eng om te zien hoe gek een hele gemeenschap zich kan laten maken.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_100980365
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 20:19 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Lijkt mij een beetje te gek voor woorden....
In Engeland heb je ook een aantal van die zaken waarin later bleek dat mensen onschuldig achter de tralies zaten, maar die niet in aanmerking komen voor een retrial omdat je daarvoor volgens Brits recht niet in aanmerking komt zonder...schuld te bekennen.
Dit lijkt me dus een juridische erfenis van het Britse rechtssysteem...
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_100980389
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 20:21 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Hier ook hoor! Ik ontdekte het natuurlijk pas later want in 86 was ik 9 maar ik heb het grijsgedraaid op mijn puberkamertje (met mijn zwarte tshirt en broek met gaten) terwijl ik me bedacht hoe gruwelijk kut het leven wel niet was *dramatisch polsgebaar*.

Als je de foto's van die jochies ook ziet zoals ze de bak in gingen: dikke mat, wifebeaters aan, echt van dat jaren '90 hardrock-trash zoals je ze niet meer ziet maar waar er vroeger hele kuddes van waren (waaronder ik, ik had zelfs cowboylaarzen _O- ) Vrij herkenbare cultuur dus voor mij en heel raar en eng om te zien hoe gek een hele gemeenschap zich kan laten maken.
Zelfde hier. Al was ik wat minder metal qua uiterlijk. Maar juist de link met het buitenbeentje zijn en daar, al dan niet juridisch, voor 'aangeklaagd' worden, is voor mij herkenbaar.
pi_100980439
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 20:21 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Hier ook hoor! Ik ontdekte het natuurlijk pas later want in 86 was ik 9 maar ik heb het grijsgedraaid op mijn puberkamertje (met mijn zwarte tshirt en broek met gaten) terwijl ik me bedacht hoe gruwelijk kut het leven wel niet was *dramatisch polsgebaar*.

Als je de foto's van die jochies ook ziet zoals ze de bak in gingen: dikke mat, wifebeaters aan, echt van dat jaren '90 hardrock-trash zoals je ze niet meer ziet maar waar er vroeger hele kuddes van waren (waaronder ik, ik had zelfs cowboylaarzen _O- ) Vrij herkenbare cultuur dus voor mij en heel raar en eng om te zien hoe gek een hele gemeenschap zich kan laten maken.
Tja, ben wat ouder, maar was toch wel wat meer aan de hand dan een subcultuurtje?
Het is niet alleen subcultuurtje, hoe ramantisch dat ook klinkt? Er waren ook andere zaken die meespeelden?
Ik kan nou niet au bout portant een 2-delige docu terugspelen van meer dan 3 uur...

Wat mij nog steeds heel vreemd voorkomt, legally gesproken, dat ze guilty pleaden en dan vrij komen. Hoe zit dat nou precies?
I´m back.
pi_100980478
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 20:24 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

In Engeland heb je ook een aantal van die zaken waarin later bleek dat mensen onschuldig achter de tralies zaten, maar die niet in aanmerking komen voor een retrial omdat je daarvoor volgens Brits recht niet in aanmerking komt zonder...schuld te bekennen.
Dit lijkt me dus een juridische erfenis van het Britse rechtssysteem...
In de VS is dat toch anders, dat werkt ongeveer hetzelfde als bij ons... als er zich een nieuw feit voordoet/bewezen wordt dan kun je daarmee in verder beroep gaan, dacht ik.
I´m back.
pi_100980562
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 20:25 schreef Disorder het volgende:

[..]

Zelfde hier. Al was ik wat minder metal qua uiterlijk. Maar juist de link met het buitenbeentje zijn en daar, al dan niet juridisch, voor 'aangeklaagd' worden, is voor mij herkenbaar.
Ja, alleen Memphis is niet één of ander boerengat in Nederland hè. 674.028 inwoners (in 2007).
Zit tussen Rotterdam en Amsterdam in.
I´m back.
pi_100980588
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 20:27 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Tja, ben wat ouder, maar was toch wel wat meer aan de hand dan een subcultuurtje?
Het is niet alleen subcultuurtje, hoe ramantisch dat ook klinkt? Er waren ook andere zaken die meespeelden?
Hoe bedoel je dit?
quote:
Ik kan nou niet au bout portant een 2-delige docu terugspelen van meer dan 3 uur...

Wat mij nog steeds heel vreemd voorkomt, legally gesproken, dat ze guilty pleaden en dan vrij komen. Hoe zit dat nou precies?
Precies zoals je het zegt...schuldig pleiten voor een deal waardoor je een nieuwe straf krijgt van precies wat je al uitgezeten hebt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Alford_plea

quote:
An Alford plea (also called a Kennedy plea [1], an Alford guilty plea[2][3][4] and the Alford doctrine[5][6][7]) in United States law is a guilty plea in criminal court,[8][9][10] where the defendant does not admit the act and asserts innocence.[11][12][13] Under the Alford plea, the defendant admits that sufficient evidence exists with which the prosecution could likely convince a judge or jury to find the defendant guilty beyond a reasonable doubt.[5][14][15][16][17]
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_100980798
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 20:32 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dit?

[..]
Er was toch redelijk wat circumstantial evidence? Ik kan me nog herinneren dat althans ik erg 'in doubt' was. (Wat een reden voor in vrijheid stelling was geweest, ik was iig niet 100% overtuigd van hun schuld, maar ook niet 100% van hun onschuld, geloof ik).
quote:
Precies zoals je het zegt...schuldig pleiten voor een deal waardoor je een nieuwe straf krijgt van precies wat je al uitgezeten hebt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Alford_plea

[..]

Dat leidt er dan toe dat er nog een rechtszaak komt?
I´m back.
pi_100980844
Het is een beetje zoals bij O.J. destijds (iets later) dus.
Reasonable doubt.
I´m back.
pi_100980904
Alford plea is wel wat anders toch?
I´m back.
pi_100980971
Statement van Damien:

quote:
To all my friends and family, my attorneys and advocates, and to those of you from every corner of this earth who have stood beside us these long years, please know that I will forever be indebted to all of you for helping me to become a free man. Each and every day I was the beneficiary of acts of kindness and humanity from people of all walks of life, of all ages, nationalities, religions and political persuasions. The enormity of the support Lorri and I received throughout this struggle is humbling.
I have now spent half my life on death row. It is a torturous environment that no human being should have to endure, and it needed to end. I am innocent, as are Jason and Jessie, but I made this decision because I did not want to spend another day of my life behind those bars. I want to live and to continue to fight for our innocence. Sometimes justice is neither pretty nor is it perfect, but it was important to take this opportunity to be free.

I am not alone as there are tens of thousand of men and woman in this country who have been wrongfully convicted, forced into a false confession, sentenced to death or a lifetime in prison. I am hopeful that one day they too will be able stand with their friends and family to declare their innocence.

This whole experience has taught me much about life, human nature, American justice, survival and transcendence.

I will hopefully take those lessons with me as I embark on the next chapter in my journey and along the way look forward to enjoying some of those simple things in life like spending Christmastime, Halloween and my birthday with those I love.
Zag net de beelden van hun laatste persco. Jason heeft dus tegen zijn overtuiging in om nooit schuld te bekennen toch schuld bekend om Damien maar van death row af te krijgen.

Die twee waren dus al heel lang vrienden. Jessie kenden ze alleen. Waarom ze per se met zijn drieën vastgepind zijn op de moorden is al raar.

Wat ik ook zo raar vond was dat die laatste dus tijdens die "bekentenis" zei dat Jason en Damien de jongetjes verkrachtten. Later bleek dat de slachtoffertjes helemaal niet misbruikt waren en waren er dus geen sporen te vinden daarvan. Dit was al bekend tijdens hun eerste proces, en dus ook dat Jessies statement niet waar kon zijn.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_100981128
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 20:38 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Er was toch redelijk wat circumstantial evidence? Ik kan me nog herinneren dat althans ik erg 'in doubt' was. (Wat een reden voor in vrijheid stelling was geweest, ik was iig niet 100% overtuigd van hun schuld, maar ook niet 100% van hun onschuld, geloof ik).
Redelijk wat? Alleen maar en dan nog met een erg dunne spoeling. Geen DNA, motief (behalve die belachelijke hysterische verdenking van een satanistisch ritueel) of gelegenheid ze hadden een alibi, kenden de slachtoffertjes niet of nauwelijks. Niemand heeft ze gezien of gehoord. De aanklagers hebben alleen een aantal "getuigen" opgevoerd die ze een deal aanboden in ruil hiervoor.

Een celgenootje van Jason bijvoorbeeld claimde dat deze hem alles verteld had op de tweede dag dat ze elkaar kenden. Later bleek dat hij die info van de politie had gekregen.
Een ander meisje werd opgevoerd als iemand die met ze naar satanistische orgies gegaan zou zijn. Trok ze later ook weer in.

quote:
[..]

Dat leidt er dan toe dat er nog een rechtszaak komt?
Geen idee. Ben geen jurist ;)
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_100981163
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 20:47 schreef Disorder het volgende:
Hoe zit het nu met de ware moordenaar(s)? Is daar wat over bekend?
Het enige daaromtrent was een neger-achtige man die vol met bloed bij het nabijgelegen tankstation zich schoonmaakte, als ik me niet vergis, volgens enkele getuigenissen.
Beetje zoals bij O.J., als deze jongens het niet gedaan heeft, als O.J. het niet gedaan heeft, wie dan wel?
Door direct aan te nemen dat die jongens, dat O.J. het gedaan heeft dan laat je andere sporen varen natuurlijk. Tunnelvisie.
I´m back.
pi_100981303
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 20:47 schreef Disorder het volgende:
Hoe zit het nu met de ware moordenaar(s)? Is daar wat over bekend?
Er blijkt dus een haar te zijn gevonden tussen het touw waarmee de jongetjes vastgebonden waren van de stiefvader van eentje van hen dacht ik. Dan was er nog een geestelijk labiele zwarte man die onder de modder, bloed en zijn eigen poep in een restaurant verderop verschenen was. En dan nog twee tieners die de wijk namen vlak na de moorden en waarvan eentje verklaarde "dat hij het gedaan zou kunnen hebben" aangezien hij door drugs en alcohol een beetje last had van blackouts over die periode.

Vanaf hier op Wiki:
http://en.wikipedia.org/w(...)an_and_Brian_Holland
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 01:09:48 #60
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_101198707
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 20:38 schreef Ryan3 het volgende:

Dat leidt er dan toe dat er nog een rechtszaak komt?
Juist niet.
Het zit volgens mij ongeveer zo... Eind vorig jaar heeft het Hooggerechtshof van Arkansas bepaald dat een lagere rechter (alsnog) naar de laatste DNA-onderzoeksresultaten moest kijken en ook moest onderzoeken of er sprake was geweest van 'jury misconduct' tijdens de rechtzaak. Hieruit zou dan kunnen volgen dat de drie een heel nieuw proces zouden krijgen (dat verzoek was eerder afgewezen).
Omdat de aanklagers de bui al zagen hangen - dat het hele proces overgedaan zou moeten worden en dat de kans heel erg groot was dat ze dan vrijgesproken zouden worden - hebben ze de drie deze 'plea deal' aangeboden waarbij ze een 'Alford plea' konden doen (Schuldig pleiten en tegelijkertijd je onschuld volhouden). Dit betekent dat ze nu geen schadeclaim meer kunnen indienen voor 18 jaar onschuldig vastzitten, iets dat wel had gekund als ze in dat nieuwe proces vrijgesproken zouden zijn en wat waarschijnlijk in de vele miljoenen had gelopen. Ook hebben ze volgens mij moeten beloven dat ze geen politieagenten e.d. zullen aanklagen.
Jason Baldwin wilde het blijkbaar toch liever op dat nieuwe proces aan laten komen, zodat ze echt vrijgesproken zouden worden, maar heeft daar vanaf gezien omdat het risico voor Damien Echols (als enige op death row) te groot was.

Ik las trouwens dat Echols met zijn vrouw vrijwel direct naar New York is vertrokken en Baldwin naar familie in Californië. Beiden zeggen nooit van hun leven meer terug te gaan naar Arkansas.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_101198982
quote:
2s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 01:09 schreef Jane het volgende:

[..]

Juist niet.
Het zit volgens mij ongeveer zo... Eind vorig jaar heeft het Hooggerechtshof van Arkansas bepaald dat een lagere rechter (alsnog) naar de laatste DNA-onderzoeksresultaten moest kijken en ook moest onderzoeken of er sprake was geweest van 'jury misconduct' tijdens de rechtzaak. Hieruit zou dan kunnen volgen dat de drie een heel nieuw proces zouden krijgen (dat verzoek was eerder afgewezen).
Omdat de aanklagers de bui al zagen hangen - dat het hele proces overgedaan zou moeten worden en dat de kans heel erg groot was dat ze dan vrijgesproken zouden worden - hebben ze de drie deze 'plea deal' aangeboden waarbij ze een 'Alford plea' konden doen (Schuldig pleiten en tegelijkertijd je onschuld volhouden). Dit betekent dat ze nu geen schadeclaim meer kunnen indienen voor 18 jaar onschuldig vastzitten, iets dat wel had gekund als ze in dat nieuwe proces vrijgesproken zouden zijn en wat waarschijnlijk in de vele miljoenen had gelopen. Ook hebben ze volgens mij moeten beloven dat ze geen politieagenten e.d. zullen aanklagen.
Jason Baldwin wilde het blijkbaar toch liever op dat nieuwe proces aan laten komen, zodat ze echt vrijgesproken zouden worden, maar heeft daar vanaf gezien omdat het risico voor Damien Echols (als enige op death row) te groot was.

Ik las trouwens dat Echols met zijn vrouw vrijwel direct naar New York is vertrokken en Baldwin naar familie in Californië. Beiden zeggen nooit van hun leven meer terug te gaan naar Arkansas.
Ja, okee, heb er later idd nog wat over gelezen, en de pressco gezien, het klopt wat je hier zegt. Maar die Alford plea komt dus m.n. voort uit het feit dat het OM daar geen schadeclaim aan hun broek wilde krijgen dus (omdat ze de bui al zagen hangen).
Wat die Baldwin zei tijdens die pressco daar ben ik het wel mee eens, dit is geen 'justice is served' natuurlijk. Uitermate onbevredigend wmb.
Volgens mij kun je alleen doorgaan op deze zaak door nog één lead te onderzoeken: de gescheiden vader van 1 van die slachtoffertjes, en volgens mij waren ze daar ook mee bezig geweest.
I´m back.
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 01:34:28 #62
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_101199411
Wat met dit einde ook vrij schrijnend is, is dat de kans dat de echte dader ooit berecht zal worden minimaal is. Officieel blijft de zaak immers als "opgelost" in de boeken staan. Er is in feite geen reden voor de politie om nog onderzoek te doen naar andere leads (zoals dat nieuwe DNA bewijs).
Bovendien: stel dat de echte dader alsnog veroordeeld wordt, maakt dat Echols, Baldwin en Misskelly dan niet alsnog automatisch onschuldig en kunnen ze dan niet alsnog een schadeclaim indienen? Geen idee hoe dat juridisch in de VS werkt hoor, maar ik vrees dat Arkensas dat risico niet eens zou durven nemen. :{
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_101199522
quote:
2s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 01:34 schreef Jane het volgende:
Wat met dit einde ook vrij schrijnend is, is dat de kans dat de echte dader ooit berecht zal worden minimaal is. Officieel blijft de zaak immers als "opgelost" in de boeken staan. Er is in feite geen reden voor de politie om nog onderzoek te doen naar andere leads (zoals dat nieuwe DNA bewijs).
Bovendien: stel dat de echte dader alsnog veroordeeld wordt, maakt dat Echols, Baldwin en Misskelly dan niet alsnog automatisch onschuldig en kunnen ze dan niet alsnog een schadeclaim indienen? Geen idee hoe dat juridisch in de VS werkt hoor, maar ik vrees dat Arkensas dat risico niet eens zou durven nemen. :{
Volgens mij kan zo'n lead wel eventueel leiden tot een nieuw proces hoor. Een DA (openbare aanklager) heeft een eigen mandaat en kan als hij daarvoor bewijzen heeft weldegelijk deze zaak aanbrengen voor een Grand Jury (die dan eventueel beslist tot een nieuwe strafzaak). Die Alford plea houdt slechts in dat de defendants erkennen dat er bewijzen waren om destijds een strafzaak in te stellen na voorgeleiding voor een Grand Jury. Het zegt niets over de uitspraak.
I´m back.
pi_101411892
Ik ben naar aanleiding van de berichten over het vrijlaten van de jongens opnieuw de Paradise Lost docu gaan kijken en met de kennis van nu is het toch ongelofelijk hoe dat proces is gegaan. De getuigen, de politie, de aanklagers luizen er gewoon 3 tieners in. Vervelend gevoel krijg ik ervan als ik ernaar kijk.
Dit, dus.
  vrijdag 6 januari 2012 @ 21:04:38 #65
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_106500373
Wow, ik heb de laatste pagina hier helemaal gemist. Ik vind het echt zo raar hoe dit is gegaan, en de kansen om de echte dader te pakken zijn natuurlijk drastisch verkleind. En ook nog om zulke achterlijke redenen.
Bah. Arme jongens. Allemaal.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_109317365
Tja, die Alford deal klinkt een beetje als een "best of the worst" voor de drie jongens (nu ondertussen mannen). Ik snap wel dat ze het hebben aangenomen, maar wat een moeilijke keuze zal het geweest zijn.

Met name het O.M. komt hier denk ik heel goed mee weg. Een nieuwe rechtzaak hadden ze wel eens goed kunnen verliezen.

Twee vervelende nadelen aan deze deal die ik zie:
1) in deze deal is bedongen dat de drie (ex)verdachten de staat niet kunnen aanklagen m.b.t. geleden schade. Lekker dan, 18 jaar waarschijnlijk onterecht in de bak en geen schadeclaim kunnen bedingen.

2) Tevens hebben ze dus feitelijk schuld bekend en dat blijft aan hun kleven. En omdat er schuld is bekend, kan de zaak nu ook gesloten worden, waardoor de échte daders (want de drie zijn het 99% niet) buiten schot kunnen blijven als de zaak niet heropend wordt.

Gelukkig heeft de D.A. die de zaak destijds behandelde al aangegeven dat ze de zaak zullen heropenen als er belangrijk nieuw bewijsmateriaal naar voren komt.

En dat nieuwe bewijsmateriaal zou er wel eens snel kunnen komen, heb ik recent begrepen.
In een nieuwe documentaire van Peter Jackson (jazeker, dé Peter Jackson van de Lord of the Rings-trilogie) zou naar voren komen dat een familielid van de stiefvader (neefje dacht ik) van een van de vermoorde kinderen (de stiefvader heet Terry Hobbs dacht ik) aan enkele vrienden zou hebben gezegd dat zijn oom (Terry Hobbs dus) in familiekring de moorden heeft toegegeven.

Door Jackson en de documentairecrew zijn deze vrienden van die neef uitgenodigd om dit onder ede te verklaren (dat de neef tegen hun heeft gezegd dat zijn oom de moorden heeft bekend en dat dat in familiekring "The Hobbs Family Secret" wordt genoemd).

De docu van Peter Jackson draait of heeft gedraaid op het Sundance Festival.

Overigens ga ik vanavond de gisteravond op Canvas uitgezonden documentaire Paradise Lost 3: Purgatory (2011) kijken! :)
Zie http://www.imdb.com/title/tt2028530/

[ Bericht 2% gewijzigd door Salina op 20-03-2012 16:39:13 (link even aangepast) ]
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')