abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64082443
Hallo allemaal!

Bedankt dat je even naar mijn probleem wilt kijken.
Eigenlijk zou ik me moeten schamen omdat ik 7 jaar geleden de MTS electrotechniek heb afgerond en dus (officieel) electricien ben. Maar omdat ik er niets meer mee heb gedaan sinds die tijd is de kennis wat weg gezakt.

Maar mijn probleem:
Ik heb een bewegingsmelder die (staat ook op de verpakking) pas schakelt met een lamp van 40W. Nu heb ik 2 LED lampen in het toilet hangen die ik met deze bewegingsmelder wil schakelen. Ik heb het spul in een testopstelling aangesloten maar dan gaan de LED lampen op half vermogen branden als de bewegingsmelder op 'uit' staat, en als hij aan gaat dan op vol vermogen. Nu is mijn vraag of het mogelijk is om de bewegingsmelder te laten 'denken' dat er een 40 W lamp aan hangt???

Aan antwoorden als: sluit er een gloeilamp op aan, koop een andere bewegingsmelder etc. heb ik natuurlijk niks...

Alvast bedankt voor de moeite!

Steve.
pi_64082516
de plus op de plus hahahahahaha
pi_64082721
Waarom zou zo'n ding pas bij 40watt gaan werken, het is toch gewoon een relais dat schakelt... en die schakelt dan de Led-Driver en zou die gewoon aan moeten gaan... vreemd

Maareh de sensor kan geen vermogen meten, hij kan alleen meten wat te stroomsterkte is, dus als je die kan opschroeven (dus een extra belasting dmv een 5watt weerstand erop te zetten tussen de positieve en negatieve pool oid? ) zou het probleem verholpen moeten zijn...
Bram! Boterham!
pi_64082924
ja aan zoiets zat ik ook te denken.
maar het is dus niet een relais wat schakelt... het is namelijk een goedkope uitvoering en die schakelen op een andere manier. maar hoe?
pi_64084049
Ik denk dat je schakeling niet goed is.
Je moet je led-lampen parallel schakelen en niet in serie (zoals je nu gedaan hebt vermoed ik)

Overigens is een relais juist de goedkoopste manier voor dit schakelingen.
So we just called him Fred too
pi_64084472
Je zou kunnen proberen om de draden die naar je led-lamp gaan te wisselen.
Ik heb zelf geen ervaring met led-lampen, maar heb wel vaker van het probleem van " licht geven als ie uit staat " gehoord.
Misschien is de lamp gevoelig is voor welke draad op welke aansluiting zit.

wat PushyGurl in het kort zegt eigenlijk
pi_64085303
hmmm... ik zal de fase en nul is omwisselen, misschien dat het iets uitmaakt.
Misschien nog andere tips?
pi_64085623
Hum, het kán de fase zijn. Maar waarschijnlijk wordt er niet met een relais geschakeld maar met een of andere halfgeleider. Dat is namelijk een veel goedkopere component. Die vereist echter wel een bepaalde belasting om goed te kunnen schakelen.
Die LED lampen geven niet voldoende belasting.
pi_64085770
quote:
Op woensdag 17 december 2008 13:03 schreef mgerben het volgende:
Hum, het kán de fase zijn. Maar waarschijnlijk wordt er niet met een relais geschakeld maar met een of andere halfgeleider. Dat is namelijk een veel goedkopere component. Die vereist echter wel een bepaalde belasting om goed te kunnen schakelen.
Die LED lampen geven niet voldoende belasting.
Hoe kan ik die belasting wel halen dan?? Met een weerstand?
pi_64085820
quote:
Op woensdag 17 december 2008 13:08 schreef SteveBigArms het volgende:

[..]

Hoe kan ik die belasting wel halen dan?? Met een weerstand?
Dan is het besparende effect van de LED lampen echter weer vervlogen.
pi_64085822
quote:
Op woensdag 17 december 2008 11:39 schreef SteveBigArms het volgende:
ja aan zoiets zat ik ook te denken.
maar het is dus niet een relais wat schakelt... het is namelijk een goedkope uitvoering en die schakelen op een andere manier. maar hoe?
Wellicht met een TRIAC ?
Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk vaak groter dan in theorie.
pi_64087101
quote:
Op woensdag 17 december 2008 13:10 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dan is het besparende effect van de LED lampen echter weer vervlogen.
En ook dat is natuurlijk niet de bedoeling!
Als ik het zo zie is het dus nog een lastig probleem om op te lossen...
  Moderator woensdag 17 december 2008 @ 17:30:28 #13
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_64093876
quote:
Op woensdag 17 december 2008 12:26 schreef LPC-JP het volgende:
Je zou kunnen proberen om de draden die naar je led-lamp gaan te wisselen.
Ik heb zelf geen ervaring met led-lampen, maar heb wel vaker van het probleem van " licht geven als ie uit staat " gehoord.
Misschien is de lamp gevoelig is voor welke draad op welke aansluiting zit.

wat PushyGurl in het kort zegt eigenlijk
Bij tl armaturen wil dat wel eens helpen, als je de draden bij een tl verkeerd om hebt dan lijkt het als de lamp uit staat soms als of hij na-gloeit

TS, Wat voor merk en type bewegingsmelder heb je gekocht ?
pi_64094331
Ik zal morgen even het merk en type van de bewegingsmelder opzoeken.
Ik heb wel een link waar een zelfde bewegingsmelder in staat:
http://www.allekabels.nl/(...)ewegings-Melder.html
  woensdag 17 december 2008 @ 18:04:08 #15
63722 z80
I fink you freaky
pi_64094784
deze bewegingsmelder werkt met een tor (triac)
maar gezien je vraag lijkt het me niet dat je deze zelf kunt aanpassen.
indien je weet wat je doet kun je de tor vervangen door een ander exemplaar.
of direct een relais aansturen ipv de tor.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_64111019
quote:
Op woensdag 17 december 2008 18:04 schreef z80 het volgende:
deze bewegingsmelder werkt met een tor (triac)
maar gezien je vraag lijkt het me niet dat je deze zelf kunt aanpassen.
indien je weet wat je doet kun je de tor vervangen door een ander exemplaar.
of direct een relais aansturen ipv de tor.
Denk je dat het niet via een andere manier mogelijk zou zijn?
En anders wordt het een kwestie van demonteren en expirimenteren!
pi_64111881
Om het verhaal nog wat ingewikkelder te maken even mijn ervaringen.
Ik had een buitenlamp aangelegd met ca. 15 meter grondkabel en het schakelen vindt plaats met een afstandsbediende klik/aan klik/uit module. Zelfde probleem, in de uit-stand licht de lamp zwakjes op. Als je er een gloeilamp in doet iser niks aan de hand. Maar ook als je terplaatse een fitting met een kort snoer en daarin dezelfde spaarlamp aansluit was er ook niks aan de hand.

De oorzaak ligt zoals hiervoor beschreven in het feit dat er in het schakelend element electronica zit i.p.v. een echte schakelaar. Als aan de verbruikerskant ook een elektronisch circuit zit kan je dit soort verschijnselen krijgen. Daarbij speelt de impedantie ook nog een rol getuige mijn eigen voorbeeld.

Als het omwisselen van draden niet helpt zou ik overwegen om de bewegingsmelder een relais te laten schakelen (geen miniatuur versie maar een "echt" relais) waarmee de spanning op je leds geschakeld wordt.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_64112628
quote:
Op donderdag 18 december 2008 10:18 schreef quo_ het volgende:
Om het verhaal nog wat ingewikkelder te maken even mijn ervaringen.
Ik had een buitenlamp aangelegd met ca. 15 meter grondkabel en het schakelen vindt plaats met een afstandsbediende klik/aan klik/uit module. Zelfde probleem, in de uit-stand licht de lamp zwakjes op. Als je er een gloeilamp in doet iser niks aan de hand. Maar ook als je terplaatse een fitting met een kort snoer en daarin dezelfde spaarlamp aansluit was er ook niks aan de hand.

De oorzaak ligt zoals hiervoor beschreven in het feit dat er in het schakelend element electronica zit i.p.v. een echte schakelaar. Als aan de verbruikerskant ook een elektronisch circuit zit kan je dit soort verschijnselen krijgen. Daarbij speelt de impedantie ook nog een rol getuige mijn eigen voorbeeld.

Als het omwisselen van draden niet helpt zou ik overwegen om de bewegingsmelder een relais te laten schakelen (geen miniatuur versie maar een "echt" relais) waarmee de spanning op je leds geschakeld wordt.
Goed idee! Maar een relais vraagt geen 40W, en dat heeft de bewegingsmelder blijkbaar nodig... Dus is het probleem dan echt opgelost met een relais?
pi_64318294
Ik heb de test gedaan met het schakelen van een relais, maar dat werkt dus niet omdat het relais geen 40W trekt. Ook het wisselen van de draden heeft niets opgeleverd....
Zit er dan echt niets anders op dan een andere bewegingsmelder te kopen?
  Moderator woensdag 24 december 2008 @ 11:17:19 #20
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_64318584
Ik denk dat je dan echt een andere bewegingsmelder moet kopen , vraag van te voren dan even na of je er ook ledverlichting mee kunt schakelen. Dit omdat ledverlichting een minimaal vermogen heeft.
pi_64331504
Ik heb het probleem van overdags zachtbrandende ledjes geschakeld met een electronische tijdklok in de meterkast opgelost door zowel de uitgaande schakeldraad als nul te schakelen via een relais
My washing machine doesn't work
Why did u fuck my washing machine
FUCK!
pi_64331550
misschien een idee voor de TS

kan je niet een pijpventilator kwijt in het plafond? die zijn +-150 watt dus dat lukt dan wel met die bewegingsmelder

http://img220.imagevenue.(...)_schema_122_68lo.JPG

zoiets dus

[ Bericht 17% gewijzigd door Et-Cetera op 24-12-2008 17:58:48 ]
My washing machine doesn't work
Why did u fuck my washing machine
FUCK!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')