abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64059676
ik weet alleen niet of dit in het juiste forum geplaats hebt..maar goed

wat mijn vraag aan jullie is...wat zijn jullie ervaringen met het merk SKIL...
ik wil namelijk een boormachine kopen ,van het merk SKIL...maar ik weet dus niet of dat ook daadwerklelijk iets is..kwa merk dan......wat advizeren jullie mij kopen of niet kopen...?
  dinsdag 16 december 2008 @ 15:57:53 #2
238082 aborted
saw and the carnage is done
pi_64059809
nog nooit van gehoord ik ben dan ook niet zo'n klusser, koop een black & decker! is altijd goed wel wat duurder
pi_64059842
Skil is één van de grotere merken volgens mij. Niks mis mee dacht ik.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 16 december 2008 @ 15:59:27 #4
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_64059869
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 15:58 schreef Isegrim het volgende:
Skil is één van de grotere merken volgens mij. Niks mis mee dacht ik.
Volgens mij ook.
Neem anders Makita.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  dinsdag 16 december 2008 @ 16:01:13 #5
106054 goldhorn
Too much, yet too Little
pi_64059928
Koop vooral geen black & decker...
Vooral de boormachines vertonen vrij snel slijtage problemen.

Ik ben zelf een groot fan (zeker als je de boormachine vaak gaat gebruiken) van Bosch.
Skil heb ik geen ervaring mee. Ik dacht dat het niet zo heel slecht was, maar zeker weten doe ik het niet.
pi_64059945
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 15:57 schreef aborted het volgende:
:'D nog nooit van gehoord , koop een black & decker! is altijd goed wel wat duurder
ja maar dat wat ik op het oog heb dat is met . accessoires en tweede accu, dat heeft black en decker niet in omloop

[ Bericht 0% gewijzigd door PushyGurl op 16-12-2008 16:33:29 ]
pi_64060064
Ik koop zelf vaak de spullen van Lidl. Die hebben een soort eigen merk van gereedschap en dat spul is echt geweldig. Alleen ze hebben het natuurlijk niet altijd. Ik heb o.a. een fantastische hamerboor van ze.
pi_64060076
Skil is net als topcraft een goedkoop merk dacht ik...

Goede boormachines : Bosch(blauw) of Makita
pi_64060139
Misschien had je deze vraag beter kunnen stellen in een forum voor klussers!

Klussen & Wonen
Powered by Janetje®
pi_64060182
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 16:05 schreef BroesWillems het volgende:
Skil is net als topcraft een goedkoop merk dacht ik...

Goede boormachines : Bosch(blauw) of Makita
Hangt er maar vanaf wat je ermee wilt doen, veel schroeven of juist boren, en wat je eraan uit wilt geven. Makita is goede kwaliteit en erg fijn voor precisiewerk en schroeven maar voor het ruige werk minder geschikt. Ik heb goede overall ervaringen met Metabo. DeWalt schijnt ook erg goed te zijn.
Maar als de TS een beperkt budget heeft zijn dat wellicht niet de merken waar ze wat aan heeft.
Death is just another state of mind.
pi_64060190
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 16:06 schreef Dubbeldrank het volgende:

Klussen & Wonen
Mijn eerste gedachte was: "Goh, ik wist niet dat er ook een kledingmerk was met die naam".
pi_64060193
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 16:06 schreef Dubbeldrank het volgende:

Klussen & Wonen
jamaar ik kon dat niet vinden bij index
pi_64060334
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 16:08 schreef PushyGurl het volgende:

[..]

jamaar ik kon dat niet vinden bij index
Niet goed gezocht doos.
pi_64060361
--> K&W
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_64061192
Skil is gewoon bagger. Je moet niks van kwaliteit, kracht, accu-levensduur en accu capaciteit verwachten. Maar als je van plan bent 2 schroeven per jaar ergens in te draaien zal het wel voldoen.

Hitachi heeft betaalbare accuboormachines, die in veel testen als 'goed' naar voren komen. Die zijn voor een normale gebruiker erg goed... waarschijnlijk heb je aan een 9,6V accu genoeg.
  dinsdag 16 december 2008 @ 16:37:58 #16
169701 HugoBaas
Ik ben niet meer hier
pi_64061277
Heb zelf geen boormachine van Skil, die heb ik van Bosch.

Heb daarentegen wel een haakse slijper van Skil en dat ding werkt perfect.
Op maandag 29 maart 2010 19:12 schreef Spoortie het volgende:
Ah, dan vind ik het ook redelijk als ik in naam van alle autisten op FoK! een topic mag openen dat die HugoBaas die ene ziekte met twee k's mag krijgen, of mag dat dan weer niet?
pi_64061336
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 15:59 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Volgens mij ook.
Neem anders Makita.
SKIL of Makita maakt nogal wat uit hoor!

Skil is één van de goedkopere merken, en Makita is een merk voor professioneel gereedschap.

Skil is prima als je een boormachine zoekt waar je zo af en toe eens een gaatje mee boort. Voor het serieuzete kluswerk zou ik eerder gaan voor Bosch, of (als je budget hebt ) inderdaad Makita.

Zelf heb ik een gigantische hamerboor van Skil, die alleen uit de doos komt als ik grote gaten door een betonnen muur moet boren. Kwaliteit is zo-zo, maar beregoedkoop, en ik gebruik hem bepaald niet dagelijks.

Voor het regelmatigere werk heb ik een (kleinere) Bosch hamerboor. Kleinere boorklusjes (waarbij niet 'gehamerd' hoeft te worden) doe ik met een accuboormachine van Dewalt (ook een 'beter' merk).
pi_64061365
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 16:35 schreef _Jeffrey_ het volgende:
Skil is gewoon bagger. Je moet niks van kwaliteit, kracht, accu-levensduur en accu capaciteit verwachten. Maar als je van plan bent 2 schroeven per jaar ergens in te draaien zal het wel voldoen.

Hitachi heeft betaalbare accuboormachines, die in veel testen als 'goed' naar voren komen. Die zijn voor een normale gebruiker erg goed... waarschijnlijk heb je aan een 9,6V accu genoeg.
de accu is 12v
pi_64061536
Dat zegt ook niet alles. Al was het een 24V accuboor van Skil, dan was het nog bagger.

Hoe vaak denk je die boor nodig te hebben, en waarvoor? (schroefjes voor een schilderij, of 20mm gaten in staalplaat?). Wat heb je er ongeveer voor over?
pi_64061734
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 16:45 schreef _Jeffrey_ het volgende:
Dat zegt ook niet alles. Al was het een 24V accuboor van Skil, dan was het nog bagger.

Hoe vaak denk je die boor nodig te hebben, en waarvoor? (schroefjes voor een schilderij, of 20mm gaten in staalplaat?). Wat heb je er ongeveer voor over?
nou om hier en daar soms een gaatje te boren en hier en daar eens een schoef erin en eruit te draaien....100euro
pi_64061782
Skil is nogal een sneu merk Als je enige serieuze kwaliteit verlangd neem dan iets beters.
pi_64061950
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 16:51 schreef PushyGurl het volgende:

[..]

nou om hier en daar soms een gaatje te boren en hier en daar eens een schoef erin en eruit te draaien
Als je het zo stelt, zo het best eens kunnen voldoen. Verwacht alleen niet dat je er een verbouwing mee kunt doen!

- Om schroeven te draaien moet het toerental wel regelbaar zijn!

- Realiseer je wel dat een accuboormachine niet geschikt is om gaten in betonmuren te boren!

Hmmm... 100 euro zie ik je nu zeggen. Vind ik voor Skil nogal aan de prijs....
pi_64061994
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 16:57 schreef 49R het volgende:

[..]

Als je het zo stelt, zo het best eens kunnen voldoen. Verwacht alleen niet dat je er een verbouwing mee kunt doen!

- Om schroeven te draaien moet het toerental wel regelbaar zijn!

- Realiseer je wel dat een accuboormachine niet geschikt is om gaten in betonmuren te boren!
Er zijn legio aan accuboormachines die prima door een betonnenmuur gaan
pi_64062127
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 16:58 schreef 1299 het volgende:

[..]

Er zijn legio aan accuboormachines die prima door een betonnenmuur gaan
Ik heb het wel over een betonmuur. Er zijn niet zo veel hamerboormachines op accu, en zeker niet in een betaalbare prijsklasse. (reken op 400+)
pi_64062256
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 17:01 schreef 49R het volgende:

[..]

Ik heb het wel over een betonmuur. Er zijn niet zo veel hamerboormachines op accu, en zeker niet in een betaalbare prijsklasse. (reken op 400+)
Van Hitachi vind ik alleen al 2 pagina's met boorhamers op accu Je kan tegenwoordig zelfs haakseslijpers e.d. op accu krijgen.
pi_64062474
Bij gebrek aan geld had ik voor wat lichte boorwerkzaamheden en het mengen van tegellijm e.d. een Skil boormachine gekocht: 't is inderdaad troep, zelfs voor incidenteel gebruik. Als ik het geld had, had ik spul van Metabo, Makita of zelfs Festool gekocht...
pi_64062544
dus je hebt het kado voor je partner gevonden?
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_64063276
Ik zou zeggen: Hitachi DS12DVF3. Ik heb 'm hier ook liggen... erg fijne accuboor voor het normale en lichte werk. Ligt lekker in de hand, is redelijk licht, en heeft voldoende kracht.

Wel net iets boven je budget (109,- Euro).
pi_64063670
ik heb accuschroefboormachine en klopboormachine van hilti, beetjes duur maar voor mij gratis... en het werkt perfect
  dinsdag 16 december 2008 @ 18:19:32 #30
21865 WaVe
WaVe detected
pi_64064489
Ik heb 2 jaar geleden een SKILL accuboor gekocht. Nu zijn de accu's leeg als ze niet net uit de oplader komen. Ik heb 'm ondertussen vervangen door een bosch met Li-ion accu, die me stuk beter bevalt.

Daarnaast heb ik een hamerboor (met snoer) om af en toe een gaatje te boren. Deze is daar prima voor. Voor het betere sloopwerk (tegels bikken) heb ik de bosch boorhamer met klop(beitel) stand van mijn vader geleend.

Oftewel: Met snoer voor af en toe een gaatje is SKILL prima, met accu zou ik je het niet aanraden, want dan kan het na een paar jaar weg.
  FOK!fotograaf dinsdag 16 december 2008 @ 18:49:45 #31
17893 Forno
pi_64065252
Ik heb afgelopen weekend de Bosch PSR 18 gekocht. Mijn Gamma dingetje begon steeds sneller op te raken. Is misschien een beetje te duur. Maar wel een leuk speeltje. Vooral het lampje, dat op de plek waar je gaat schroeven schijnt.

Heeft ook een leuk koppel van 36Nm. Dat samen met mijn nieuwe Torx bitjes gaat er een wereld voor me open na de gammele Gamma-unit met Pozidriv-bitjes. Voortaan geen zure elleboog meer.
pi_64065293
Valt me nog mee dat niemand heeft gereageerd met de mededeling dat skil dus gewoon bosch groene lijn is, maar dan voor een iets betere prijs.... Vroeger was skil idd bagger maar nu is het gewoon bosch groen met een ander label erop en een ander kleurtje van de machine.

Als je niet zo vaak klust dan kun je best zo machine overwegen, ga je er meer mee doen dan af en toe een klus neem dan een van de meer gerenommeerde merken zoals makita(mijn favoriet ), hitachi, de walt(grofstoffeijke machines, voor het echt rauw dauwers werk, sloop oid) bosch blauwe lijn.

Black en stekker zou ik nooit nemen,net als een merk als ferm oid.

Meer vragen meld het maar, weet er zat van.
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
  dinsdag 16 december 2008 @ 19:05:25 #33
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_64065658
Skil is witmerk bosch.

M'n skil boor leeft na 12 jaar intensieve mishandeling nog steeds. Misschien geen topkwaliteit, maar ultieme flutkwaliteit kan het dan ook weer niet zijn.

edit: hmm, venster stond al een tijdje open

[ Bericht 28% gewijzigd door MouseOver op 16-12-2008 19:48:26 ]
Vampire Romance O+
pi_64067533
Ik kocht voor 125 euro een Makita 12V met 3 accus. Dit was ongeveer 1 jaar geleden. Dus dat moet nog wel te koop zijn.

Ook worden er via Ebay "megasets" aangeboden, met van alles erin, voor weinig geld.

Herman Buitelaar heeft nog wel eens een leuke aanbieding. (de gereedschapshandel in Gouda, niet het afgesplitste HBM, dat is meer voor de metaalbewerking)
pi_64074998
skil is geen topmerk
pi_64080333
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 17:34 schreef _Jeffrey_ het volgende:
Ik zou zeggen: Hitachi DS12DVF3. Ik heb 'm hier ook liggen... erg fijne accuboor voor het normale en lichte werk. Ligt lekker in de hand, is redelijk licht, en heeft voldoende kracht.

Wel net iets boven je budget (109,- Euro).
dat kost de skil ook
pi_64081792
ik heb een boormachine van skil........

het is echt een verschrikkelijk ding, en gebruik hem alleen nog maar om beton en cement te mixen...
ik zou zeker voor een degelijk merk gaan. Als je naar de Mastermate gaat kun je ook betere accuboormachines vinden van rond de 100 euro.
Ikzelf heb een blauwe bosch accuboormachine voor 90 euro. 12V 2 accu's
Je moet wel net geluk hebben met acties.. maar zeker de moeite waard om even langs te gaan. Als er tenminste één bij jou in de buurt zit. Succes!

Trouwens, als je het ding maar zelden nodig hebt is lenen van de buurman goedkoper!
pi_64104170
Skil is een merk van Bosch. Onderaan heb je dus Skil, dan Groene Bosch en als professionele lijn Blauwe Bosch.

Black & Decker is het DHZ merk van DeWalt.

black & Decker en Skil is echt bouwmarkt kwaliteit, maar dan wel met een kwaliteitsmerk erachter. De techniek in de machines is dus prima, maar het materiaal waar het van gemaakt is is nogal crapy. Probeer dus geen 6x120 schroef in een balkje te draaien zonder een brandblusser in de buurt. De merken zijn wel van een betere kwaliteit dan Kinzo, Ferm of andere wegwerp spullen.

Groene Bosch is meer voor de betere Doe Het Zelver.

Dan heb je Hitachi als semi-professioneel merk. Een professional zou bijvoorbeeld een Hitachi-machine kopen als hij de machine slechts een enkele keer gebruikt.

Zowel Makita als DeWalt hebben machines voor een budgetprijs (voor de professional dan). Denk hierbij aan Makita machines uit de 6000 serie of simpele 12V machines van DeWalt.

Metabo zit hier dan weer een beetje tussen.

In het topsegment heb je de zware machines van Makita, DeWalt of Blauwe Bosch.

Dit gaat alleen op voor de (accu)boormachines. De verschillende professionele merken hebben hun eigen machines waar ze sterk in zijn.

In houtbewerking is Festool altijd goed. Bovenfrezen van DeWalt (oude Elu machines) zijn ook goed. Boorhamers van Metabo, zaagmachines van Bosch etc.
I got soul, but I'm not a soldier
pi_64108719
heb ervaring met zowel een bandschuurmachine als een haakse slijpert van Skil..
beide zijn intensief gebruikt en alleen de bandschuurmaschine heeft dit overleeft.. (best een goed ding alleen maakt'ie een enorme pokke herrie.. )
de slijpert (grindcat 9240) heb ik twee keer kunnen repareren toen 'ie mee kapte (stroomdraad doorgetrild/brand) maar de 3e keer is het lager in de haakse overbrenging vastgelopen.. dus einde verhaal..
kortom geinig spul zolang 't werkt.. kost ook geen r**t dus da's nog de meest doorslaggevende reden om een Skil aan te schaffen..
  donderdag 18 december 2008 @ 07:10:33 #40
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_64109514
Ik kocht in 2006 een accu boormachine van het merk Skill. Als ik dat ding voor een paar schroeven had gebuikt, was de accu al leeg. Toen ik dat helemaal zat was, heb ik dat accupakket eens opengemaakt om te kijken wat er nou eigenlijk in zat.
Nou, er zaten merkloze cellen in met een datumsticker uit 1990!!!!! Natuurlijk had ik de bon niet meer, dus klagen werd wat lastig. Daarom ben ik naar een modelbouwzaak gegaan en heb daar de sterkste NiCd batterijen van dezelfde afmeting gekocht. Daarvan heb ik een nieuwe accu gemaakt. Wat een verschil!!!!! Nu lijkt dat ding onvermoeibaar.
pi_64111528
quote:
Op donderdag 18 december 2008 07:10 schreef 525TDS het volgende:
Ik kocht in 2006 een accu boormachine van het merk Skill. Als ik dat ding voor een paar schroeven had gebuikt, was de accu al leeg. Toen ik dat helemaal zat was, heb ik dat accupakket eens opengemaakt om te kijken wat er nou eigenlijk in zat.
Nou, er zaten merkloze cellen in met een datumsticker uit 1990!!!!! Natuurlijk had ik de bon niet meer, dus klagen werd wat lastig. Daarom ben ik naar een modelbouwzaak gegaan en heb daar de sterkste NiCd batterijen van dezelfde afmeting gekocht. Daarvan heb ik een nieuwe accu gemaakt. Wat een verschil!!!!! Nu lijkt dat ding onvermoeibaar.
wel knap dat jij dat zo zelf kan !
pi_64118595
quote:
Op woensdag 17 december 2008 22:39 schreef ThatsMeThatsRight het volgende:
Skil is een merk van Bosch. Onderaan heb je dus Skil, dan Groene Bosch en als professionele lijn Blauwe Bosch.

Black & Decker is het DHZ merk van DeWalt.

black & Decker en Skil is echt bouwmarkt kwaliteit, maar dan wel met een kwaliteitsmerk erachter. De techniek in de machines is dus prima, maar het materiaal waar het van gemaakt is is nogal crapy. Probeer dus geen 6x120 schroef in een balkje te draaien zonder een brandblusser in de buurt. De merken zijn wel van een betere kwaliteit dan Kinzo, Ferm of andere wegwerp spullen.

Groene Bosch is meer voor de betere Doe Het Zelver.

Dan heb je Hitachi als semi-professioneel merk. Een professional zou bijvoorbeeld een Hitachi-machine kopen als hij de machine slechts een enkele keer gebruikt.

Zowel Makita als DeWalt hebben machines voor een budgetprijs (voor de professional dan). Denk hierbij aan Makita machines uit de 6000 serie of simpele 12V machines van DeWalt.

Metabo zit hier dan weer een beetje tussen.

In het topsegment heb je de zware machines van Makita, DeWalt of Blauwe Bosch.

Dit gaat alleen op voor de (accu)boormachines. De verschillende professionele merken hebben hun eigen machines waar ze sterk in zijn.

In houtbewerking is Festool altijd goed. Bovenfrezen van DeWalt (oude Elu machines) zijn ook goed. Boorhamers van Metabo, zaagmachines van Bosch etc.
Ik kan hetzelf niet duidelijker vertellen.
pi_64131957
kijk, dit zijn nou eens topics waar je als aankomend klusser iets aan hebt!
per februari heb ik m'n eigen huis, waar van alles moet gaan gebeuren..en dan moet je dus ook van alles gaan kopen
(uit huis gaan, dus zelf nul gereedschap hebben)

wellicht zo ergens in januari dus een topic van mij met nog wat gerichtere vragen over een ruimere keuze aan apparaten...!
maar dit geeft alvast een beetje een idee over de kwaliteit en prijs van de bestaande merken
  donderdag 25 december 2008 @ 14:12:51 #44
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_64354981
quote:
Op donderdag 18 december 2008 10:02 schreef PushyGurl het volgende:

[..]

wel knap dat jij dat zo zelf kan !
Ik bén vrij knap hoor.....
pi_64356158
heb zelf een accuboor van Metabo, normale boor van Metabo en een boorhamer van Metabo. Onwijs tevreden mee. Die accuboor gebruik ik vooral om te schroeven maar kan ook wel kleinere gaten mee boren.
De boorhamer gaat als boter door keihard beton, maar gaat weer minder lekker door steen, dus daar pak ik die andere voor Had er achteraf ook wel 1 kunnen kopen die misschien alles zou kunnen maar nu heb ik genoeg spul om met meerdere mensen tegelijk te klussen
Zelf was ik beetje huiverig om Skil te kopen, ziet er toch een beetje goedkoop uit. En voor 100 euro kan je wel wat beters krijgen denk ik. Er zijn regelmatig aanbiedingen voor dit soort spul bij Praxis of Gamma, als je dat in de gaten houdt kan je een net leukere machine kopen misschien.
pi_64356973
skil accuboor.. 6 maand.. dood

toen toch maar een makita gehaalt.

veel lichter. accus lopen ook niet leeg ( ondanks ze ook NiCd zijn! )

en meer power
pi_64373357
quote:
Op donderdag 25 december 2008 16:07 schreef Ou-Tannu het volgende:
skil accuboor.. 6 maand.. dood

toen toch maar een makita gehaalt.

veel lichter. accus lopen ook niet leeg ( ondanks ze ook NiCd zijn! )

en meer power
Dat is inderdaad ook wel erg handig, als je beetje fijne accu hebt. Bij de mijne zat een extra accu, erg makkelijk als je net midden in een klus zit en hij raakt leeg. Al moet ik wel toegeven dat die accu zo goed is dat sinds ik dat ding heb (half jaar ofzo) ik hem pas 1 keer heb hoeven laden
En dan heb ik hem toch regelmatig gebruikt.
  vrijdag 26 december 2008 @ 14:02:01 #48
232935 huismerk
Libertas, Progresso et Ordem
pi_64375879
Skill is niet zo geweldig, net als topcraft en dergelijke. Vaak beschikken deze dingen over een motor die een stappenversneller gebruikt in plaats van een mechanisch differentieel. (daardoor wegen ze vaak ook maar de helft!) Dan heb je dus wel net zoveel vermogen alleen minder "koppel" dus een Skill van 1500 watts zal bij lage toeren afslaan terwijl een DeWalt, blauwe Bosch of Makita dan wel gewoon lekker doorgaat met dezelfde 1500 watts.

Accugevoede machines zou ik per definitie niet gebruiken, vooral als er een NiMH of NiCad accu cel in zit. Je netto vermogen neemt vooral bij beton boren flink af als de spanning- en stroom- overdracht nog maar op 90% zit (dat is al na 5 of 6 opladen en opgebruiken zo)

Voor beton (en dan met name schok- of vezel- beton) zou ik eerder een blauwe Bosch of een Hilti huren met SPS systeem. Alle grote bouwmarkten verhuren boormachines, en met name wanneer je dingen op gaat hangen in een hoogbouw-appartement (denk aan wandkasten, keilbouten en wasbakken) is een goede SPS set betonboren aan te bevelen. Voor ongeveer 200,- heb je een redelijke 1250 watts SPS boor van Makita of Bosch, een redelijke 1000 watt boor met mechanische versnelling koop je tegenwoordig al zo rond de 100 a 150 euro.
pi_64380494
Ok, de D en de P lijken inderdaad verdacht veel op elkaar . .
  vrijdag 26 december 2008 @ 19:09:06 #50
232935 huismerk
Libertas, Progresso et Ordem
pi_64382137
Idd ik heb (te lang?) tijdens mijn studie met SPSS gewerkt denk ik zo... (statistiek-software, heel saai spul)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')