abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 28 maart 2002 @ 00:22:27 #1
21070 Blackeagle
Being Dutch in India
pi_3642554
Hoe bereken ik de acceleratie snelheid (m/s²)van een auto die na bv. na 1km 120km/u rijd en begonnen is vanuit stilstand?
en hoe kan ik dit evt. verrekenen naar het aantal pk's dat die auto heeft??

please help me

alvast bedankt.

Sommige dingen in het leven moet je gewoon accepteren zoals ze zijn.
  donderdag 28 maart 2002 @ 00:25:20 #2
8498 Dagootje
In hoc signature vincis
pi_3642577
x(t) = x(0) + v(0)*t + 1/2 at^2
De wetenschap is er nog steeds niet uit waarom de best gestroomlijnde vrouwen de meeste weerstand bieden!
  donderdag 28 maart 2002 @ 00:27:03 #3
21070 Blackeagle
Being Dutch in India
pi_3642585
quote:
Op donderdag 28 maart 2002 00:25 schreef Dagootje het volgende:
x(t) = x(0) + v(0)*t + 1/2 at^2

leg eens uit
Sommige dingen in het leven moet je gewoon accepteren zoals ze zijn.
  donderdag 28 maart 2002 @ 00:28:08 #4
8498 Dagootje
In hoc signature vincis
pi_3642593
plaats van de tijd = beginplaats + de beginsnelheid maal de tijd + 1/2 * de acceleratie * de tijd in het kwadraat.

Je weet echter te weinig om de som op te lossen.

De wetenschap is er nog steeds niet uit waarom de best gestroomlijnde vrouwen de meeste weerstand bieden!
pi_3642594
v(t) = v(0) + a * t
x(t) = x(0) + v(0) * t + 1/2 * a * t^2

v(t) is snelheid op tijdstip t (m/s)
v(0) is dus beginsnelheid
x(t) is positie op tijdstip t (m)
t is tijd (s)
a is versnelling (m/s2)

En dan rekenen

  donderdag 28 maart 2002 @ 00:30:57 #6
17447 Reintje
Zet je aan het denken!
pi_3642613
Lang leve je Binas!
Action is the enemy of thoughts
  donderdag 28 maart 2002 @ 00:31:13 #7
21070 Blackeagle
Being Dutch in India
pi_3642615
quote:
Op donderdag 28 maart 2002 00:28 schreef Dagootje het volgende:
plaats van de tijd = beginplaats + de beginsnelheid maal de tijd + 1/2 * de acceleratie * de tijd in het kwadraat.

Je weet echter te weinig om de som op te lossen.


wat wil je nog meer weten dan??

en hoe kan ik die pk's uitrekenen??

Sommige dingen in het leven moet je gewoon accepteren zoals ze zijn.
  donderdag 28 maart 2002 @ 00:31:19 #8
17205 Profesor
I have a dream!
pi_3642616
Alleen PK uitrekenen is een ander verhaal!
Je zo een schatting kunnen maken met de kracht en snelheid(acceleratie) die nodig is om de massa te verplaatsen (de auto). Niet te vergeten de weerstand van de banden, eventuele wind, lucht en aantrekkingskracht..

Veel plezier met rekenen

[Dit bericht is gewijzigd door Profesor op 28-03-2002 00:33]

[url=http://forum.fok.nl/showtopic.php/297546] ~Profesor geeft spreekuur~ [/url] Professor zou wel een vrij trieste and pretentieuze nick zijn voor iemand die zoveel semi-doordachte nonsens post.
  donderdag 28 maart 2002 @ 00:32:12 #9
8498 Dagootje
In hoc signature vincis
pi_3642626
quote:
Op donderdag 28 maart 2002 00:31 schreef Blackeagle het volgende:

[..]

wat wil je nog meer weten dan??

en hoe kan ik die pk's uitrekenen??


voor pk's moet je massa en wrijving e.d. weten. Je hebt de tijd nodig. Of de snelheid op een bepaald moment (tijd dus).

Vanwaar trouwens deze vraag.

De wetenschap is er nog steeds niet uit waarom de best gestroomlijnde vrouwen de meeste weerstand bieden!
  donderdag 28 maart 2002 @ 00:36:27 #10
21070 Blackeagle
Being Dutch in India
pi_3642668
quote:
Op donderdag 28 maart 2002 00:32 schreef Dagootje het volgende:

[..]

voor pk's moet je massa en wrijving e.d. weten. Je hebt de tijd nodig. Of de snelheid op een bepaald moment (tijd dus).

Vanwaar trouwens deze vraag.


Ik ben bezig met een ontwerp voor een soort 10seconde auto te maken (fast and the furious)

trouwens de massa is 912kg en laten we uitgaan van geen vrijving

Sommige dingen in het leven moet je gewoon accepteren zoals ze zijn.
  donderdag 28 maart 2002 @ 00:37:55 #11
8498 Dagootje
In hoc signature vincis
pi_3642681
Dan weet je nog de tijd niet, ik heb geen idee hoe snel massa's en auto's versnellen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit waarom de best gestroomlijnde vrouwen de meeste weerstand bieden!
  donderdag 28 maart 2002 @ 00:39:38 #12
21070 Blackeagle
Being Dutch in India
pi_3642696
quote:
Op donderdag 28 maart 2002 00:37 schreef Dagootje het volgende:
Dan weet je nog de tijd niet, ik heb geen idee hoe snel massa's en auto's versnellen.
jawel je moet een auto veplaatsen van 912 kg binnen 10sec over een afstand van 409.3meter
Sommige dingen in het leven moet je gewoon accepteren zoals ze zijn.
  donderdag 28 maart 2002 @ 00:41:32 #13
8498 Dagootje
In hoc signature vincis
pi_3642712
quote:
Op donderdag 28 maart 2002 00:39 schreef Blackeagle het volgende:

[..]

jawel je moet een auto veplaatsen van 912 kg binnen 10sec over een afstand van 409.3meter


Oh, ff rekenen
De wetenschap is er nog steeds niet uit waarom de best gestroomlijnde vrouwen de meeste weerstand bieden!
  donderdag 28 maart 2002 @ 00:42:15 #14
21070 Blackeagle
Being Dutch in India
pi_3642716
quote:
Op donderdag 28 maart 2002 00:41 schreef Dagootje het volgende:

[..]

Oh, ff rekenen


wil je ook de berekening opschrijven hier??? tnx
Sommige dingen in het leven moet je gewoon accepteren zoals ze zijn.
  donderdag 28 maart 2002 @ 00:42:19 #15
17166 error
gewoon fout!?
pi_3642718
quote:
Op donderdag 28 maart 2002 00:31 schreef Blackeagle het volgende:

[..]

wat wil je nog meer weten dan??

en hoe kan ik die pk's uitrekenen??


ff uit mijn hoofd -> voor het vermogen heb je alleen nog de massa van het voertuig nodig.

geleverd vermogen = kracht * afgelegde weg
ofwel: P = F.s

bekend is:
s = 1000 m
F = m.a (a had je al uitgerekend, als het goed is)

als m gegeven/gemeten is, dan weet je het vermogen in W
Nu geldt ook nog dat 736 W = 1 pk

Wrijving en dergelijke hoef je geen rekening mee te houden, want de wrijving die het voertuig heeft ondergaan is opgenomen in de gemeten snelheid na 1000 m. Maw stel dat de wrijving groter was geweest, dan had je gewoon een andere eindsnelheid gemeten

Ach, het ligt eraan van welke kant je het bekijkt.
pi_3642720
quote:
Op donderdag 28 maart 2002 00:39 schreef Blackeagle het volgende:

[..]

jawel je moet een auto veplaatsen van 912 kg binnen 10sec over een afstand van 409.3meter


Houdt rekening met het koppel van de auto
belasting op de motor
slippen van de banden
grip op het asfalt en nog wat factoren.

Succes

Free people own guns! Slaves do not!
pi_3642755
quote:
Op donderdag 28 maart 2002 00:28 schreef Dagootje het volgende:

Je weet echter te weinig om de som op te lossen.


Volgens mij niet hoor
quote:
Op donderdag 28 maart 2002 00:28 schreef Light het volgende:
v(t) = v(0) + a * t
x(t) = x(0) + v(0) * t + 1/2 * a * t^2

v(t) is snelheid op tijdstip t (m/s)
v(0) is dus beginsnelheid
x(t) is positie op tijdstip t (m)
t is tijd (s)
a is versnelling (m/s2)

En dan rekenen


Ff kijken of het mij lukt
Ik ga uit van de volgende gegevens/aannames:
- auto versnelt rechtlijnig
- na 500m wordt de snelheid 90 km/u bereikt (90 km/u = 25m/s, makkelijker rekenen )

25 = 0 + a * t -> at = 25
500 = 0 + 0 + 1/2 * at * t

500 = 1/2 * 25 * t = 12.5t -> t = 40

a * t = 25
40a = 25
a = 25/40 = 5/8 m/s2

Er kan een rekenfoutje inzitten, ik heb het niet nagerekend Het lijkt er sterk op dat het iemand is die niet echt weet wat gas geven betekent

  donderdag 28 maart 2002 @ 00:47:48 #18
8498 Dagootje
In hoc signature vincis
pi_3642773
quote:
Op donderdag 28 maart 2002 00:39 schreef Blackeagle het volgende:

[..]

jawel je moet een auto veplaatsen van 912 kg binnen 10sec over een afstand van 409.3meter


Erg kut dat ik geen binas bij de hand heb.

Maar je weet P = F.s en F = ma

oftewel P = 912 x a x 409,3.

Volgens mij kan je P dan weer omschrijevn naar 1/2mv^2
dan weet je al een snelheid en ben je stuk verder. Lastig probleem. Maar ik ga pitten, zal er morgen eens naar kijken met binas.

De wetenschap is er nog steeds niet uit waarom de best gestroomlijnde vrouwen de meeste weerstand bieden!
  donderdag 28 maart 2002 @ 00:50:28 #19
8498 Dagootje
In hoc signature vincis
pi_3642786
quote:
Op donderdag 28 maart 2002 00:45 schreef Light
het volgende:

verhaaltje
Klopt wel redelijk, kon niet meer op het truukje komen, maar waarom neem je 90 kmh na 500 m en niet gewoon 120 kmh na 1000?
De wetenschap is er nog steeds niet uit waarom de best gestroomlijnde vrouwen de meeste weerstand bieden!
pi_3642806
quote:
Op donderdag 28 maart 2002 00:50 schreef Dagootje het volgende:

[..]

Klopt wel redelijk, kon niet meer op het truukje komen, maar waarom neem je 90 kmh na 500 m en niet gewoon 120 kmh na 1000?


Ik had eerst wel 1000m genomen, maar toen vond ik de versnelling wel heel laag... (5/16 m/s2)

En 90km/u = 25m/s, daarmee kan ik wel hoofdrekenen. 120 km/u is 33 1/3 m/s, da's veel lastiger rekenen, dan moet ik op dingen gaan opschrijven of een rekenmachine pakken, en daar heb ik geen zin in.

  donderdag 28 maart 2002 @ 11:31:47 #21
21070 Blackeagle
Being Dutch in India
pi_3645257
quote:
[b]
......
Er kan een rekenfoutje inzitten, ik heb het niet nagerekend Het lijkt er sterk op dat het iemand is die niet echt weet wat gas geven betekent
Het gaat erom dat die auto niet binnen 40sec 500m verder is maar binnen 10seconden
Sommige dingen in het leven moet je gewoon accepteren zoals ze zijn.
  donderdag 28 maart 2002 @ 11:42:33 #22
21070 Blackeagle
Being Dutch in India
pi_3645407
P = F*s

P=?
F=m*am=912a=4.02325912*4.02325 = 3669.204
P = F * s = 3669.204 * 409.3 = 1501805.1972 w
1501805.1972 / 736 = 2040 is het geleverde vermogen

volgens mij klopt hier geen veter van

Sommige dingen in het leven moet je gewoon accepteren zoals ze zijn.
  donderdag 28 maart 2002 @ 12:36:10 #23
16210 HotShot
Actief forum lid
pi_3646018
die formules voor afstand en snelheid mag je alleen gebruiken als de versnelling constant blijft, wat in het geval van een versnellende auto natuurlijk niet zo is. de volgende differentiaalvergelijkingen zijn altijd geldig:

v=ds/dt
a=dv/dt of a=d2s/dt2
vdv=ads

suc6!

prut
  donderdag 28 maart 2002 @ 14:50:13 #24
17166 error
gewoon fout!?
pi_3647488
quote:
Op donderdag 28 maart 2002 11:42 schreef Blackeagle het volgende:
P = F*s

P=?
F=m*am=912a=4.02325912*4.02325 = 3669.204
P = F * s = 3669.204 * 409.3 = 1501805.1972 w
1501805.1972 / 736 = 2040 is het geleverde vermogen

volgens mij klopt hier geen veter van


k heb het niet nagerekend, maar ik neem aan dat het je het gewicht van de auto hebt ingevuld ipv. de massa. Dan zou je iets boven de 200 pk komen. lijkt me een reeel getal.
Ach, het ligt eraan van welke kant je het bekijkt.
pi_3648056
triest verhaal...
pi_3654340
quote:
Op donderdag 28 maart 2002 11:31 schreef Blackeagle het volgende:

[..]

Het gaat erom dat die auto niet binnen 40sec 500m verder is maar binnen 10seconden


Dat was anders niet je oorspronkelijke vraag:
quote:
Op donderdag 28 maart 2002 00:22 schreef Blackeagle het volgende:
Hoe bereken ik de acceleratie snelheid (m/s²)van een auto die na bv. na 1km 120km/u rijd en begonnen is vanuit stilstand?
en hoe kan ik dit evt. verrekenen naar het aantal pk's dat die auto heeft??

please help me

alvast bedankt.


  dinsdag 2 april 2002 @ 18:41:01 #27
13398 Bonkdoos
neehee ben geen vrouw
pi_3699189
x(t) = 0,5*a*t²
409,3 = 0,5*a*10²
a = 8,2 m/s²
v(10) = 8,2 * 10 = 82 m/s

E = 0,5*912*82² = 3,1*10^6 J

Er moet in 10 seconden dus 3,1*10^6 Joule geleverd worden
per seconde is dat dus 3,1*10^5 J
Dit is 3,1*10^5 Watt

1 pK = 7,355*10² Watt (binas tabel 6)
dus er is een auto nodig met 3,1*10^5 / 7,355*10^2 = 421 pK nodig. Ervan uitgaande dat er geen wrijving is en ook geen energieverlies door bijvoorbeeld slippen. hou dus maar een pK'tje of 450 aan. Succes met bouwen!

btw Ik heb gisteren de film gezien, de auto's zien er zeer gelikt uit!

[Dit bericht is gewijzigd door Bonkdoos op 02-04-2002 19:08]

Zeg niet altijd wat je weet, maar weet altijd wat je zegt
  dinsdag 2 april 2002 @ 18:42:33 #28
13398 Bonkdoos
neehee ben geen vrouw
pi_3699204
goed of fout ?
Zeg niet altijd wat je weet, maar weet altijd wat je zegt
pi_3707568
Ik heb niet zo heel veel verstand van het ontwerpen van auto's, maar voor deze echt supersnelle auto's is het ook heel belangrijk hoeveel luchtweerstand de auto heeft, houden jullie daar wel rekening mee?
  woensdag 3 april 2002 @ 12:01:08 #30
20551 zodiaque
Epibreëer.
pi_3707624
quote:
Op dinsdag 02 april 2002 18:41 schreef Bonkdoos het volgende:
hou dus maar een pK'tje of 450 aan. Succes met bouwen!
Ik denk misschien wel 500.
I wasn't supposed to BE here today!
pi_3707858
Ik heb ff wat snell auto's opgezocht:
Ferrari
575M Maranello 0-400 12.7s
360 Challenge 0-400 12.6s

BMW M3 SMG 0-400 14.15s endspeed = 162.8

MERCEDES C32K AMG SPEEDSHIFT 0-400 14.3s = 164.8

Kortom zo'n 10 seconden auto bouw je niet zomaar.. en hoe kom je aan het gewicht van de auto? weet je al wat voor motor erin zit?

  woensdag 3 april 2002 @ 12:29:08 #32
13398 Bonkdoos
neehee ben geen vrouw
pi_3707892
quote:
Op woensdag 03 april 2002 12:26 schreef Vuurvlieg het volgende:
Ik heb ff wat snell auto's opgezocht:
Ferrari
575M Maranello 0-400 12.7s
360 Challenge 0-400 12.6s

BMW M3 SMG 0-400 14.15s endspeed = 162.8

MERCEDES C32K AMG SPEEDSHIFT 0-400 14.3s = 164.8

Kortom zo'n 10 seconden auto bouw je niet zomaar.. en hoe kom je aan het gewicht van de auto? weet je al wat voor motor erin zit?


Dat "succes met bouwen" was niet serieus bedoeld. Het gaat erom of mijn berekening klopt.
Zeg niet altijd wat je weet, maar weet altijd wat je zegt
  woensdag 3 april 2002 @ 12:29:36 #33
13398 Bonkdoos
neehee ben geen vrouw
pi_3707900
quote:
Op woensdag 03 april 2002 12:01 schreef zodiaque het volgende:

[..]

Ik denk misschien wel 500.


Ja bij nader inzien denk ik ook wel wat meer. Hoeveel kan ik niet zeggen, maar minimaal 500 inderdaad
Zeg niet altijd wat je weet, maar weet altijd wat je zegt
pi_3707943
Khad het eigenlijk ook niet tegen jou..

maar als iemand niet weet hoe die moet berekenen hoeveel pk hij nodig heeft voor zoiets ga ik sterk aan zn capaciteiten twijfelen om zo'n 10 second car te bouwen..
ik bedoel dit is niet zomaar gokken maar rekenen, rekenen en nog eens rekenen.. hier wat kewle auto's waaronder een auto die onder de 10 seconden rijdt (Jun takeda silvia)

http://www.junauto.co.jp/democar/index.html?en

Hmm nog meer interessants:
http://www.slipups.com/items/18419.html

daar hebben de auto's die in de buurt van 10 seconden komen toch al gauw een pk'tje of 8 a 900

[Dit bericht is gewijzigd door Vuurvlieg op 03-04-2002 12:44]

  woensdag 3 april 2002 @ 22:03:17 #35
13398 Bonkdoos
neehee ben geen vrouw
pi_3715130
quote:
Op woensdag 03 april 2002 12:34 schreef Vuurvlieg het volgende:
Khad het eigenlijk ook niet tegen jou..

maar als iemand niet weet hoe die moet berekenen hoeveel pk hij nodig heeft voor zoiets ga ik sterk aan zn capaciteiten twijfelen om zo'n 10 second car te bouwen..


Ja jeezus gun mij nou ook eens dat plezier van die berekening. tuurlijk zal het niet kloppen met de werkelijkheid, maar het ging erom of je de bestaande gegevens kon koppelen aan een redelijk kloppend getal.
quote:
ik bedoel dit is niet zomaar gokken maar rekenen, rekenen en nog eens rekenen.. hier wat kewle auto's waaronder een auto die onder de 10 seconden rijdt (Jun takeda silvia)

http://www.junauto.co.jp/democar/index.html?en

Hmm nog meer interessants:
http://www.slipups.com/items/18419.html

daar hebben de auto's die in de buurt van 10 seconden komen toch al gauw een pk'tje of 8 a 900


Ja, maar wegen die auto's ook 912 kG? En 420 pk exclusief weerstand vind ik best een mooie uitkomst. Dus voortaan niet meer aan mijn capaciteit twijfelen aub want dat komt erg denegerend over ook al staat er een dikke smilie achter

zo, ik heb gesproken

Zeg niet altijd wat je weet, maar weet altijd wat je zegt
  woensdag 3 april 2002 @ 22:09:41 #36
24163 Lexcorp
Alive and kicking
pi_3715241
Pak een BiNaS en zoek t op...
Het is nix, het was nix, en het zal nooit wat worden!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')