abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 14 december 2008 @ 19:10:29 #1
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_64011757
Er waren al wat andere Windows 7 topics, maar geen enkel van die topics was een centraal topic wat echt over Windows 7 en de daarmee gepaarde ontwikkelingen gaat. Dat is dit topic wel .

De nieuwe desktop en taakbalk van Windows 7 (waarbij alleen de taakbalk echt vernieuwd is qua uiterlijk):

De werking van de taakbalk is wat meer Apple-achtig. Elk programma wordt nu ondergebracht in zijn eigen icoontje, samen met de overige instanties van datzelfde programma. In plaats van de verticale groepering uit XP en Vista worden de soortgelijke instanties nu verticaal weergeven, elk met hun eigen thumbnail:

Als je nu over één van de instanties hovert, dan worden alle overige schermpjes onzichtbaar zie je dus welk schermpje je voor ogen zou krijgen.

De quick launch toolbar is verdwenen. In plaats hiervoor kan je bepaalde programma's aan de taakbalk vastpinnen. Dat gaat simpelweg via rechtermuisknop > Pin to taskbar. Op deze manier blijft het programma ook in de taakbalk staan als het programma is afgesloten. Ook kan je via het menu wat via de rechtermuisknop tevoorschijn komt als je op een icoontje in de taakbalk klikt alvast bepaalde acties uitvoeren. Zo kan je vanuit het contextmenu van Windows Media Player skippen naar het volgende nummer, het volume harder en zachter zetten, dat soort dingen. Ook met de meegeleverde beta van IE8 kan je zulk soort acties doen. Ook de system tray luistert eindelijk fatsoenlijk naar de instellingen en verbergt de meeste icoontjes standaard, in tegenstelling tot Vista en XP. Tot zover de meest opvallende GUI-veranderingen.

Een andere grote verbetering is de snelheid. Bijna iedereen die Windows 7 heeft geïnstalleerd meldt dat Windows 7 enorm licht aanvoelt. De installatie is in een kwartiertje gepiept, de driverondersteuning is goed (ik hoefde alleen maar mijn videokaart en fingerprint reader te installeren) en daarna ben je klaar. Wat je overhoudt is een rap OS dat in eerste instantie veel sneller aanvoelt dan Windows Vista. Wat dat betreft lijkt Windows 7 een doorontwikkeling van Vista in de meest positieve zin van het woord, 7 is wat Vista eigenlijk had moeten zijn. Voor overige verbeteringen van Windows 7 verwijs ik je door naar deze prachtige opsomming.

Wat andere noemenswaardige veranderingen is dat IE8 en WMP12 inbegrepen zijn. Daarnaast gebruiken Wordpad en Paint vanaf Windows 7 de geroemde ribbon-interface van Office 2007.

De releasedatum van Windows 7 is vooralsnog onbekend, maar men gaat er over het algemeen vanuit dat dit toch wel in ieder geval 2009 gaat worden, en sommige websites berichten dat 1 juli 2009 een goede kandidaat is. Hoewel de eerste officiële beta nog niet eens uit is, is dit niet onrealistisch. De meest recente build (6956) is al erg stabiel en de nieuwe taakbalk lijkt ook geen bugs te hebben. De eerste beta wordt op 13 januari 2009 verwacht. Dus, mocht je wat harde schijf ruimte overhebben (ca. 20GB is ruim voldoende) zonder bestemming, probeer Windows 7 eens voor de gein. Builds zijn te verkrijgen op de bekende plaatsen .

Samenvatting:
- Nieuwe taakbalk (grootste verandering van de taakbalk sinds Windows 95)
- Sneller en lichter
- IE8 en WMP12
- Release waarschijnlijk halverwege 2009
2000 light years from home
pi_64011807
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat 7 een geupgrade vista is.. die om dezelfde code is gebouwd en dus niet echt anders onder de motorkap..
  zondag 14 december 2008 @ 19:17:23 #3
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_64011906
quote:
Op zondag 14 december 2008 19:13 schreef wc-eend het volgende:
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat 7 een geupgrade vista is.. die om dezelfde code is gebouwd en dus niet echt anders onder de motorkap..
Klopt ook wel, alleen de code is wel geoptimaliseerd. Er is niks met de Windows kernel, behalve dat deze wat log overkwam in Vista.
pi_64011952
Ziet er erg hoopvol en innoverend uit, ik kan niet zeggen dat het me tegenvalt.
"Reality is an illusion created by a lack of alcohol."
  zondag 14 december 2008 @ 19:23:49 #5
152953 Sanderrrr
De r bleef hangen
pi_64012046
Alle besturingssytemen beginnen steeds meer dingen van elkaar over te nemen. Goede verbetering natuurlijk, goed + goed = beter.
  zondag 14 december 2008 @ 19:25:05 #6
38856 Willaaam
De enige echte!
pi_64012075
quote:
Wat andere noemenswaardige veranderingen is dat IE8 en WMP12 inbegrepen zijn. Daarnaast gebruiken Wordpad en Paint vanaf Windows 7 de geroemde ribbon-interface van Office 2007.
De ribbon-interface... Misschien wel de grootste faal van microsoft in een lange, lange tijd. Ik ben nog niemand tegen gekomen die vertelde, wauw, dat is overzichtelijk en handig!
Blijft u vooral vrolijk, ook na het lezen van deze post!
  zondag 14 december 2008 @ 19:30:54 #7
38856 Willaaam
De enige echte!
pi_64012189
Oeps, verkeerde tab
Blijft u vooral vrolijk, ook na het lezen van deze post!
  zondag 14 december 2008 @ 19:35:09 #8
106302 mustisuc
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_64012282
Ik ben benieuwd wat er allemaal nog veranderen gaat, ik ben al tevreden over de beta.
quote:
Op zondag 14 december 2008 19:25 schreef Willaaam het volgende:

[..]

De ribbon-interface... Misschien wel de grootste faal van microsoft in een lange, lange tijd. Ik ben nog niemand tegen gekomen die vertelde, wauw, dat is overzichtelijk en handig!
Ik vind het anders aardig beter werken aangezien ik nu niet me hele scherm meer hoef vol te zetten met losse taakbalken
pi_64012388
Hm, 't word wel steeds meer.
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
  zondag 14 december 2008 @ 19:40:55 #10
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_64012413
Ribbons

Mac-achtige taakbalk
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_64012438
Er zitten maar weinig spannende veranderingen in tov Vista. Dat was ook al bij Vista tov XP. Is de markt van OS'en een beetje uitgemolken?
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  zondag 14 december 2008 @ 19:46:41 #12
173605 fransbreda
NACBREDA ® ©
pi_64012546
Voorlopig blijft xp het prima doen.
pi_64012621
Ik ben hem nu als virtual aan t downen... Ben erg benieuwd. Vista vond ik kut, ben erg benieuwd naar W#7
  Lieve Belg zondag 14 december 2008 @ 19:51:49 #14
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_64012665
quote:

[..]

Mag ik dan de eerste zijn? Ik vind die ribbons handiger en overzichtelijker
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_64012924
quote:
Op zondag 14 december 2008 19:51 schreef Jump het volgende:

[..]

Mag ik dan de eerste zijn? Ik vind die ribbons handiger en overzichtelijker
En nu dat je het meent...
  zondag 14 december 2008 @ 20:02:50 #16
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_64012968
quote:

[..]

Iedereen op mijn studie die Office 2007 gebruikt vindt het fantastisch. Ken eigenlijk niemand die er negatief over is?
quote:
Op zondag 14 december 2008 19:41 schreef PietjePuk007 het volgende:
Er zitten maar weinig spannende veranderingen in tov Vista. Dat was ook al bij Vista tov XP. Is de markt van OS'en een beetje uitgemolken?
Een beetje wel. De grote vooruitgang van XP t.o.v 9X was natuurlijk de verbeterde stabiliteit. Geen random BSOD's en DLL-hell meer. Sindsdien werken alle besturingssystemen van MS eigenlijk prima. Hoewel Vista veel negatieve kritiek krijgt over dat het zwaar, langzaam en log is (wat erg overdreven is, maar dat terzijde) is het niet instabiel. Het crasht nooit en heb mijn computer nog nooit moeten rebooten omdat Vista gecrasht was. In die zin zijn besturingssystemen wel uitontwikkeld aangezien ze bijna niet meer crashen.
  Lieve Belg zondag 14 december 2008 @ 20:05:31 #17
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_64013015
quote:
Op zondag 14 december 2008 20:00 schreef Qunix het volgende:

[..]

En nu dat je het meent...
Waarom is iedereen van "Ik haat het, dus iedereen moet het maar slecht vinden" of het tegenovergestelde. Als ik het goed en beter vind is dat mijn mening, dat jij of iemand anders nog niemand bent tegengekomen die het goed vind, tja, dat is jullie probleem dan
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_64013065
quote:
Op zondag 14 december 2008 20:02 schreef Merkie het volgende:

[..]

Iedereen op mijn studie die Office 2007 gebruikt vindt het fantastisch. Ken eigenlijk niemand die er negatief over is?
[..]

Een beetje wel. De grote vooruitgang van XP t.o.v 9X was natuurlijk de verbeterde stabiliteit. Geen random BSOD's en DLL-hell meer. Sindsdien werken alle besturingssystemen van MS eigenlijk prima. Hoewel Vista veel negatieve kritiek krijgt over dat het zwaar, langzaam en log is (wat erg overdreven is, maar dat terzijde) is het niet instabiel. Het crasht nooit en heb mijn computer nog nooit moeten rebooten omdat Vista gecrasht was. In die zin zijn besturingssystemen wel uitontwikkeld aangezien ze bijna niet meer crashen.
Ik vind er maar weinig verbetering inzitten tegenover 2003
pi_64013069
quote:

[..]

Het vervelende aan de Ribbon interface is dat het best wat tijd kost om eraan te wennen en alles weer terug te vinden. Als je even hebt doorgebeten en eraan gewend bent, is het heerlijk werken naar mijn mening. Grotere knoppen en niet een wirwar aan werkbalken in je scherm.

En toen was het verhaaltje uit...
  zondag 14 december 2008 @ 20:15:56 #20
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_64013290
quote:
Op zondag 14 december 2008 20:07 schreef fotostarter het volgende:

[..]

Ik vind er maar weinig verbetering inzitten tegenover 2003
De interface is vele malen efficiënter en het gebruik van stijlen is zeer eenvoudig. Met Office 2007 kan je met 3½ klik je complete layout veranderen. Als je goed gebruikt maakt van dingen als Titel, Kop1 en Kop2 dan hoef je je niet druk te maken over de layout van je document als je aan het typen bent, heel handig . Maar goed, dit is geen Office 2007-topic dus een beetje offtopic.
  zondag 14 december 2008 @ 20:16:42 #21
13132 Core.
schizo eend
pi_64013311
Nou, dat word nog lang wachten op Windows7 ServicePack 1.

Overigens ga ik een vroege build wel uitproberen in een VM.
Ik wil wel eens weten hoe eea. met de user-interface is aangepast ten opzichte van Vista,
en of ik dat ook als prettig ervaar.

[ Bericht 0% gewijzigd door Core. op 14-12-2008 20:25:53 (typo) ]
Blessed are the pure in heart: for they shall see God
Blessed are the weird people (poets, misfits, writers, mystics, painters, troubadours) for they teach us to see the world through different eyes
pi_64013327
Puike OP.
pi_64013409
Hoop dat het goed komt met de drivers icm met mijn Dell laptop. Dat ik dan vista eraf kan gooien om 7 erop te gooien.
  zondag 14 december 2008 @ 20:32:21 #24
237877 Kuwaro
Walkin down the street....
pi_64013674
Dat ziet er goed uit
I Am Trying Finding Beauty In Negative Spaces
pi_64013912
quote:
Op zondag 14 december 2008 20:02 schreef Merkie het volgende:
Hier vanaf dag 1 geeft Vista al regelmatig bsod's, gewoon bij het browsen, typen in notepad, foto's bekijken, enz. Eigenlijk altijd wel meerdere keren per dag, ook bij een schone installatie. Erg irritant als je ergens mee bezig bent en dat is mijn grootste kritiekpunt van Vista. Als jouw versie wel goed werkt, is dat fijn, maar bij mij en veel anderen werkt het voor geen meter.

Hopelijk wordt Windows 7 een stuk stabieler.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')