abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64009819
Toen we aan het shoppen waren voor onze nieuwe badkamer, werd mn vriend verliefd op marmeren tegeltjes van de bouwmarkt (echt marmer, niet marmerprint). Hij heeft onze vorige badkamer ook getegeld, dus we hebben geinformeerd wat er anders was bij marmer en dachten dat het allemaal wel goed zou komen.

Nu staat ie boven te vloeken en het ene na het andere tegeltje te verneuken dus ik wil heel graag advies hierover. We hebben een tegelsnijder gekocht (de beste variant van de bouwmarkt) en zo'n slijptolding met een blad wat voor marmer geschikt is. In mijn herinnering (het kopen is al even geleden) was de tegelsnijder vooral voor de vloertegels, die niet van marmer zijn, en de slijptol voor de rare hoekjes van de vloertegels en voor alle marmeren (wand)tegels.

Mn vriend komt met de tol niet door de marmeren heen, of ze vallen in kleine stukjes uit elkaar. Met de tegelsnijder wil het ook niet, de tegel breekt op heel andere plekken dan waar hij 'ingekrast' heeft.

Kan iemand mij vertellen wat mn vriend verkeerd doet zodat ik zijn avond en onze badkamer kan gaan redden?
  zondag 14 december 2008 @ 17:30:23 #2
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_64009898
Ik ben sowieso onhandig met tegelsnijders en gebruik liever een tegelzaag. Vooral voor wandtegels is dat erg handig. (maakt wel veel herrie en rotzooi)
I am just a dreamer, but you are just a dream
  zondag 14 december 2008 @ 17:33:20 #3
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_64009963
quote:
Op zondag 14 december 2008 17:26 schreef Dipkip het volgende:
Toen we aan het shoppen waren voor onze nieuwe badkamer, werd mn vriend verliefd op marmeren tegeltjes van de bouwmarkt
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_64009986
quote:
Op zondag 14 december 2008 17:33 schreef Rosbief het volgende:

En op mij, natuurlijk, want ik had ze gekocht. Misschien moet ik er op gaan stampen.

Een tegelzaag, is dat zo'n soort ding wat je gaat huren bij de bouwmarkt?
pi_64010091
Met diamantschijf in slijptol zou moeten gaan al krijg je het dan niet perfect strak, beter is indd om een tegelzaagtafel te gebruiken watergekoeld en atijd recht zagen.
Verstappen 0 WDC's
  zondag 14 december 2008 @ 17:42:58 #6
45722 Dromer
pi_64010165
quote:
Op zondag 14 decem

ber 2008 17:34
schreef Dipkip het volgende:

[..]

En op mij, natuurlijk, want ik had ze gekocht. Misschien moet ik er op gaan stampen.

Een tegelzaag, is dat zo'n soort ding wat je gaat huren bij de bouwmarkt?
Misschien beter bij een verhuurbedrijf als Boels. Mijn ervaring is dat die beter voor de spullen zorgen en ze kunnen je daar ook vast goed adviseren.

Bij voorbeeld deze (of de grotere) met als extra een diamantblad.
pi_64010480
quote:
Op zondag 14 december 2008 17:39 schreef Sjeunie het volgende:
Met diamantschijf in slijptol zou moeten gaan al krijg je het dan niet perfect strak, beter is indd om een tegelzaagtafel te gebruiken watergekoeld en atijd recht zagen.
Zo'n diamantschijf hebben we gekocht, maar dat werkt dus niet goed het gaat gewoon om recht zagen, hij is nu bovenaan de eerste muur en bij het plafond moet er dus een rij halve tegeltjes komen.

Bij onze bouwmarkt zit zo'n Boels balie, dus misschien moeten we dat maar doen....

Mn vriend denkt dat hij het gewoon verkeerd aan het doen is, hij heeft ook nog niet eerder met een tegelsnijder gewerkt. Maar daar valt toch niet zo veel aan verkeerd te doen?
pi_64010763
nee je kan er in principe weinig verkeerd aan doen, je schuift gewoon de tegel door de zaag door middel van geleider that's it
Verstappen 0 WDC's
  zondag 14 december 2008 @ 18:14:45 #9
45722 Dromer
pi_64010797
quote:
Op zondag 14 december 2008 17:58 schreef Dipkip het volgende:
Mn vriend denkt dat hij het gewoon verkeerd aan het doen is, hij heeft ook nog niet eerder met een tegelsnijder gewerkt. Maar daar valt toch niet zo veel aan verkeerd te doen?
Als het echt marmer is gaat het, denk ik, met een tegelsnijder niet lukken.
Met een tegelsnijder kras je de harde toplaag van een gebakken tegel in zodat hij op die kras breekt. Een marmeren tegel zal door en door even hard zijn en dan heb je dus niet zo snel dat breekpunt te pakken, lijkt me...
pi_64010836
Scherp.

Maar waarom gaat die tol er dan niet doorheen nou ja hij komt er wel een stukje in maar dan barst ie. En dan niet de goede kant op.
  zondag 14 december 2008 @ 18:40:16 #11
45722 Dromer
pi_64011219
quote:
Op zondag 14 december 2008 18:16 schreef Dipkip het volgende:
Scherp.

Maar waarom gaat die tol er dan niet doorheen nou ja hij komt er wel een stukje in maar dan barst ie. En dan niet de goede kant op.
Ik weet het ook niet.
Misschien dat het met een zaag beter gaat. Dan zag je van de zijkant in de tegels en niet van bovenaf.
pi_64011298
Marmer... ga maar een goede diamantschijf halen... Dan doet die tol het beter. Hoewel huren wellicht een betere optie is

Edit: zie nu pas dat je die al hebt gekocht... My bad, sorry.
  zondag 14 december 2008 @ 18:45:58 #13
45722 Dromer
pi_64011313
quote:
Op zondag 14 december 2008 18:45 schreef santax het volgende:
Marmer... ga maar een diamantschijf halen... Dan doet die tol het beter. Hoewel huren wellicht een betere optie is
Ze hebben daar zo te zien al een diamantschijf voor...
pi_64011328
quote:
Op zondag 14 december 2008 18:45 schreef Dromer het volgende:

[..]

Ze hebben daar zo te zien al een diamantschijf voor...
Ja ik had er knap overheen gelezen, had al een edit gedaan
  zondag 14 december 2008 @ 18:54:18 #15
193595 Nint
I'll bite your legs off
pi_64011450
Voor jouw en je vriends gemoedsrust en humeur huur een tafelzaag met diamantschijf + waterkoeling.
Laat het gereedschap het werk doen, dus niet duwen enz..
Het barsten kan aan meerdere dingen liggen:
- De tegel word te warm
- de schijf "slingert" (trillingen in tegel)
- de tegels zijn c kwaliteit (er zitten al barsten in)
- er word teveel kracht gezet

Kortom:
Ga lekker naar een gereedschaps verhuurbedrijf en huur een "tegelwaterzaagmachine " of "watertegelzaagmachine" of hoe je dat ding ook wil noemen.
pi_64029883
Ik geloof dat mn vriend vrij hard duwde, omdat ie er anders niet doorheen kwam.

Qua barsten, volgens mij niet meer dan normaal is bij marmer?

pi_64030655
Heel vaak met de tegelsnijder over de tegel gaan totdat deze zelf breekt.
Niet gaan forceren door na 1 krasje de tegel proberen te breken.
pi_64039963
Tegelsnijders zijn alleen voor geglazuurde tegels. Dus natuursteen kan je vergeten.

Met een slijptol moet je een goed diamantblad hebben, en een enorm vaste hand. Valt allezins niet mee.

Een tegelzaag is vele malen makkelijker. Verwacht geen snelle snijtijden. Zorg dat het apparaat goed werkt, controleer de uitlijning van de aanslag (anders zaag je niet haaks...) Leg de tegel op de tafel, zet de machine aan, controleer of er water op het blad gepompt wordt, en laat de zaag langzaam door de tegel lopen. Erg simpel... Je wordt er alleen een beetje nat van.
Overigens geen gesegmenteerd blad gebruiken. Dan knallen de schilfers marmer om je oren...
pi_64040092
Edit: nevermind ik wil wel een foto zien als er met een doekje overheen is gegaan om het overtollig voegsel weg te halen
pi_64044801
Vooral het goed koelen is belangrijk. Ik merkte bij mijn leisteen tegels een aanzienlijk verschil tussen 'een beetje gekoeld' en 'veel water'. Tip: leg een stuk plastic onder je tegelzaagtafel. Er lekt namelijk altijd water met slijpsel en dat wil je niet op je vloer hebben.
pi_64044804
Edit: Dubbelpost!
  maandag 15 december 2008 @ 23:59:02 #22
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_64046306
tvp, ben benieuwd
Haters everywhere but I don't really care.
  dinsdag 16 december 2008 @ 00:45:15 #23
67385 ROG
Go on, say it.
pi_64047237

Zo'n 49,95 bij de Gamma, met deze machine heb ik porcellanato tegels gezaagd. Overigens wel een 2e zaagblad nodig gehad na verloop van tijd, 9.95. Wellicht dus beter om die er gelijk bij te kopen, kan je vooruit en/of na de klus een goede schijf overhouden.

Volgens mij bouwt een fabriekje onder meerdere namen deze tegelzaagmachine, net als veel goedkoop elektrisch gereedschap, maar ik leek toch betere ervaringen te hebben met dit model/merk van Ferm dan een identieke van de Praxis, merk ben ik even kwijt maar wellicht was dat een maandagmorgenmodelletje.

Mocht je gaan boren in je tegels dan is voor ca. zeven tientjes het diamantboorsetje van InterDynamics op Tegelsnijders.nl aan te raden. Alleen op tegels met relief pakt de zuignap/boormal niet, kwestie van goed toeren maken en een tweede persoon met de bijgeleverde "plantenspuit" je boorpunt/mikpunt koelen/bespuiten en de boor resoluut op de tegel zetten.

Succes!
pi_64050430
quote:
Op zondag 14 december 2008 18:14 schreef Dromer het volgende:

Als het echt marmer is gaat het, denk ik, met een tegelsnijder niet lukken.
Met een tegelsnijder kras je de harde toplaag van een gebakken tegel in zodat hij op die kras breekt. Een marmeren tegel zal door en door even hard zijn en dan heb je dus niet zo snel dat breekpunt te pakken, lijkt me...
Je zegt het idd precies goed!
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 00:45 schreef ROG het volgende:
[ afbeelding ]
Zo'n 49,95 bij de Gamma, met deze machine heb ik porcellanato tegels gezaagd. Overigens wel een 2e zaagblad nodig gehad na verloop van tijd, 9.95. Wellicht dus beter om die er gelijk bij te kopen, kan je vooruit en/of na de klus een goede schijf overhouden.

Volgens mij bouwt een fabriekje onder meerdere namen deze tegelzaagmachine, net als veel goedkoop elektrisch gereedschap, maar ik leek toch betere ervaringen te hebben met dit model/merk van Ferm dan een identieke van de Praxis, merk ben ik even kwijt maar wellicht was dat een maandagmorgenmodelletje.

Mocht je gaan boren in je tegels dan is voor ca. zeven tientjes het diamantboorsetje van InterDynamics op Tegelsnijders.nl aan te raden. Alleen op tegels met relief pakt de zuignap/boormal niet, kwestie van goed toeren maken en een tweede persoon met de bijgeleverde "plantenspuit" je boorpunt/mikpunt koelen/bespuiten en de boor resoluut op de tegel zetten.

Succes!
Ook jij zegt het precies goed, niks meer aan toe te voegen
pi_64051848
Dus kopen is misschien wel slim in dit geval?

Het vorige waar ik hier hulp bij vroeg was het wegbreken van de oude tegels en toen riep iedereen dat we beter konden huren omdat de goedkope versie kopen niet goed was. Wat we braaf gedaan hebben

Als ik in dit geval beter kan kopen doe ik dat liever, want mn vriend is inmiddels door zn vrije dagen heen en doet dus elke keer een klein stukje. En de hal en de keuken moeten ook nog (maar dan wel met geglazuurde tegels).

Dus: is de rest het er mee eens dat ik zo'n apparaat van 60 euro kan vertrouwen wat dit betreft?

Oh en een foto zal ik zeker posten, maar dan moeten jullie nog wel een tijd geduld hebben vrees ik
pi_64053679
Die goedkope tegelzaagmachines zijn ruim voldoende hoor, zolang jij ze niet wilt gebruiken om de staptegels in de tuin van 4 cm dik door te zagen.

Gewoon rustig aan zagen, de machine het werk laten doen, goed opletten dat je spoelwater niet opraakt
  dinsdag 16 december 2008 @ 22:24:15 #27
67385 ROG
Go on, say it.
pi_64072271
En zeker als je vriend de losse uurtjes gaat benutten is het praktischer een eigen machine'tje te hebben staan, kom je er eerder aan toe dan eerst naar Boels te moeten. En kostentechnisch he.. ;-)
  FOK!fotograaf dinsdag 16 december 2008 @ 22:32:47 #28
17893 Forno
pi_64072604
Ik kan het ook beamen.

De (Ferm) tegelzaag is ideaal voor dit soort klusjes en goedkoop.
Heb er zelf granito-achtige tegels van 15mm dik mee gezaagd. Flink wat water in het bakje en regelmatig bijvullen en rustig duwen, dan gaat het perfect.
pi_64083338
Super

Dan gaan we die kopen dankjulliewel voor de adviezen!
pi_64286556
Nou, we hebben hem.

Vriend vind het helemaal niks. Hij doet 5-6 minuten over 1 tegeltje, terwijl het superkleine tegeltjes zijn (10x10 cm. ofzo?). Verder wordt alles kletsnat, niet alleen de vloer maar ook de wanden en hijzelf.

Vriend denkt dat dit niet de bedoeling kan zijn, wat denken jullie?
pi_64287460
Ooohw, mánnen

Voorafgaand aan hierboven geplaatste post zei ik nog 'maar heb je wel dat blad er op gezet wat we er bij hebben gekocht, die voor marmer?'
'ja, dat maakt niet uit hoor'
'dus je hebt die die in de doos zat gebruikt'
'ja, nou en... is toch allemaal het zelfde'
'ik denk dat het wel verschil maakt'
'het is gewoon een kut apparaat'
'ok schatje, maar wil je dan voor mijn gemoedsrust één tegeltje proberen met het andere blad op het kut apparaat'

U raadt het al als een mes door de boter. Nou ja, zo goed nou ook weer niet maar het gaat nu wel normaal. Godzijdank. Verbouwingen zijn echt slecht voor je relatie af en toe
pi_64287533
haha, schitterend... ik herken het helemaal....

... als je de mogelijkheid hebt: altijd het apparaat de schuld geven!!
  dinsdag 23 december 2008 @ 16:00:47 #33
67385 ROG
Go on, say it.
pi_64287584
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 15:34 schreef Dipkip het volgende:
Nou, we hebben hem.

Vriend vind het helemaal niks. Hij doet 5-6 minuten over 1 tegeltje, terwijl het superkleine tegeltjes zijn (10x10 cm. ofzo?). Verder wordt alles kletsnat, niet alleen de vloer maar ook de wanden en hijzelf.

Vriend denkt dat dit niet de bedoeling kan zijn, wat denken jullie?
Hoe dik zijn je tegeltjes? Ik had 30x60cm tegels van iets meer dan een halve centimeter dikte denk ik en daar was het 1 á 2 seconden, max 3 over een centimeter zaagsnede (afhankelijk van lange of korte zijde en of de snijkant zichtbaar was ;-) )

Dat het spetter klopt, kletsnat is wel extreem. Meer dan een oude handdoek heb je niet nodig? Verder heb je natuurlijk wel gruis/splinters e.d. Een groot stuk karton erbij om eventueel je muur af te dekken als je zaagt?
  dinsdag 23 december 2008 @ 16:19:45 #34
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_64288254
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 15:57 schreef Dipkip het volgende:
Verbouwingen zijn echt slecht voor je relatie af en toe
Van de andere kant, als je ze overleeft kan je relatie echt alles hebben daarna
Goed om te horen dat het niet alleen bij ons zo gaat
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
pi_64288301
Ik denk dat ie gewoon flink liep te piepen, ik heb zn shirt net in de was gedaan en van een beetje overactieve afwasbeurt word je net zo nat.

Denk dat ie gewoon erg geirriteerd was dat het niet opschoot (hij heeft dus ruim een uur met het verkeerde blad er op gewerkt, en kon in die tijd maar 5 tegeltjes zagen). En daarna geirriteerd dat ik gelijk had over het blad

Hij deed nu misschien 20 seconden over een tegeltje. Dat lijkt me normaal, tis toch redelijk dikke natuursteen... Ik denk ook anderhalve centimeter, misschien twee.
pi_64288797
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 16:19 schreef maedel het volgende:
Van de andere kant, als je ze overleeft kan je relatie echt alles hebben daarna
Goed om te horen dat het niet alleen bij ons zo gaat
Wij hebben het afgelopen jaar onze eerste vakantie samen overleefd, gaan samenwonen overleefd, samen verhuizen overleefd en nu zijn we bezig de verbouwing te overleven.

Het voordeel van verbouwen is dat je nauwelijks verschil ziet als je in een ruzie ergens tegenaan schopt

Er zijn mannen die van klussen houden en er een soort bevrediging uit halen zelf het huis op te knappen (uiteraard altijd beter dan de vorige bewoner, die zonder uitzondering een 'prutser' moet zijn geweest) en er zijn mannen zoals mijn vriend. Het wordt nooit mooi genoeg, alles zit altijd tegen en dat ligt altijd aan het apparaat. Daarom verdient hij best een weekend niksen, waarna hij op zondagavond zich kwaad maakt over het feit dat het 'maar niet op lijkt te schieten'.

Wij kunnen ook absoluut niet samen klussen. Sinds de Grote IKEA Ruzie van 2007 doen we dat ook niet meer. Hij vond dat ik niet zo moest zeiken over wat er in de handleiding stond en ik vond hem achterlijk omdat hij de aanwijzingen van IKEA niet wil horen en vervolgens klaagt dat 'ze dat wel even van te voren hadden kunnen zeggen, nu krijg je die kutschroefjes er nooit meer uit'.

Ach ja
  dinsdag 23 december 2008 @ 16:36:00 #37
45722 Dromer
pi_64288972

(ik kan daar ook wel wat van )
  FOK!fotograaf dinsdag 23 december 2008 @ 18:37:05 #38
17893 Forno
pi_64293262
Ik herken volledig me in de omschrijving;
quote:
Er zijn mannen die van klussen houden en er een soort bevrediging uit halen zelf het huis op te knappen (uiteraard altijd beter dan de vorige bewoner, die zonder uitzondering een 'prutser' moet zijn geweest)
Niets meer aan toe te voegen. Hoewel er bij mij ook wel eens wat sneuvelt als het ff tegen zit.
pi_64303369
Maar schreeuw je ook tegen spijkers dat ze fucking normaal moeten doen?
  dinsdag 23 december 2008 @ 22:24:59 #40
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_64303673
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 15:57 schreef Dipkip het volgende:
Ooohw, mánnen

* FAIL-verhaal*
Dat heeft niets met 'mannen' te maken maar lomp LTS-gedrag.
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
  woensdag 24 december 2008 @ 09:54:50 #41
45722 Dromer
pi_64316497
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 22:19 schreef Dipkip het volgende:
Maar schreeuw je ook tegen spijkers dat ze fucking normaal moeten doen?
Whaha.. da's wel extreem.
pi_64316729
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 22:24 schreef Rosbief het volgende:
Dat heeft niets met 'mannen' te maken maar lomp LTS-gedrag.
Ik wist niet dat mn vriend op het HBO elitair had moeten leren klussen
  woensdag 24 december 2008 @ 10:10:58 #43
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_64316784
quote:
Op woensdag 24 december 2008 10:08 schreef Dipkip het volgende:

[..]

Ik laat het altijd elitair en decadent een ander doen
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
  donderdag 25 december 2008 @ 17:28:52 #44
45722 Dromer
pi_64358103
quote:
Op woensdag 24 december 2008 10:08 schreef Dipkip het volgende:

[..]

Projectplan opstellen, dagenlang discussiëren over de GO/NOGO en vervolgens per tegeltje het plan aanpassen vanwege onverwachte en niet voorziene omstandigheden.
pi_64387501
En er dan een stukje schrijven over wat je er van wil gaan leren, voor in je persoonlijke ontwikkelingsplan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')