abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64090462
Misschien leuke aanvulling op de OP:
quote:
Op woensdag 17 december 2008 11:05 schreef rvlaak_werk het volgende:
Kon nog wel eens heel erg mis gaan met het hele Fortis gebeuren:

BNP Paribas dreigt met terugtrekking uit Fortis-deal
pi_64090548
quote:
Op woensdag 17 december 2008 15:36 schreef rvlaak_werk het volgende:
Misschien leuke aanvulling op de OP:
[..]

Done.

Ik vraag me serieus af: Mocht BNP zich terug trekken, hoe groot zijn de problemen dan voor Belgie?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_64090753
quote:
Op woensdag 17 december 2008 15:38 schreef capricia het volgende:

[..]

Done.

Ik vraag me serieus af: Mocht BNP zich terug trekken, hoe groot zijn de problemen dan voor Belgie?
Voor belgie weet ik niet, maar voor Fortis zou het best wel eens hele grote gevolgen kunnen hebben, Zowel positief als negatief. Ligt eraan hoe de spaarders en belegges reageren.
pi_64091324
quote:
Stichting claimt ten minste 11 miljard bij Bos
UTRECHT (AFN) - Stichting FortisEffect dient namens 1300 gedupeerde beleggers van de bankverzekeraar een claim van ten minste 11 miljard euro in bij minister Bos van Financiën. Dat heeft Adriaan de Gier, advocaat van de stichting, woensdag gezegd. Hij verwacht de claim half januari bij Bos te bezorgen.

Bos heeft volgens De Gier beleggers misleid bij de twee reddingsoperaties rond Fortis. Ook zou de bewindsman zich schuldig hebben gemaakt aan koersmanipulatie door Fortis onder druk te zetten om het voorgestelde reddingsplan te accepteren.

De Gier noemt de 11 miljard een voorzichtige becijfering op basis van de koers van ongeveer 5 euro bij de eerste reddingsactie van de overheid in september ten opzichte van de huidige koers van Fortis van ongeveer 1 euro.

Fortis werd begin oktober ontmanteld na ingrijpen door de overheden van België, Nederland en Luxemburg. Fortis dreigde om te vallen. De Nederlandse Staat verwierf de Nederlandse onderdelen van Fortis, inclusief ABN Amro, voor 16,8 miljard euro.
Een zeer interessant claim. De overheid speelde mooi weer in de beruchte week tussen de kapitaalinjectie van 4,9 miljard en de leegroof van Fortis, terwijl maandag al duidelijk was bij de direct betrokkenen dat de kapitaalinjectie van 4,9 miljard onvoldoende was.

De week die volgde claim Bos echter dat Fortis nu weer een solide bedrijf was en en in de Tweede Kamer gaf hij aan dat Fortis veilig was. Nu weten we dat dat volstrekt misleidende informatie is geweest, in de politiek ziet men zoiets kennelijk door de vingers want de kamer was vol lof over het optreden van Bos. In de financiële wereld zijn de belangen echter net een stukje groter dan in het debatclubje aan de Hofvijver, en daar is het geven van misleidende informatie een absolute doodzonde, er zijn namelijk miljarden mee gemoeid. Daarom is er ook zeer streng toezicht op beursgenoteerde bedrijven en zijn tevens zaken als IFRS bedacht. Ook het dreigen met onder curatele stelling van Fortis was een ongekende machtsmisbruik van Bos. Ik hoop echt dat deze schadevergoeding tot een gunstig einde komt voor beleggers.
pi_64092123
Dus jij vindt dat elke nederlander ¤687.50 mag gaan lappen?
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_64092184
quote:
Op woensdag 17 december 2008 16:25 schreef zalkc het volgende:
En ook nog eens nadat beleggers bewust een risico hebben genomen met hun geld.
pi_64092257
quote:
Exact, tenminste, als natuurlijk aangetoond wordt dat beleggers misleid zijn door de Nederlandse en eventueel ook Belgische overheid. Klagen doe je maar bij Bos.
quote:
Op woensdag 17 december 2008 16:26 schreef rvlaak_werk het volgende:
En ook nog eens nadat beleggers bewust een risico hebben genomen met hun geld.
Totale onzin natuurlijk. Geen enkele belegger calculeert het risico in van dat de verstrekte informatie door nota bene de overheid volstrekt gelogen is. En het is belangrijk dat dat zo blijft, want anders veroorzaakt het op termijn hogere transactie kosten in een economie, en dat is funest voor de efficiëntie van een economie. Daarom worden bedrijven die misleidende informatie verstrekken ook zeer hard aangepakt, het is dus juist heel consequent als ook de overheid zich daar niet aan kan onttrekken.
pi_64092412
quote:
Wouter Bos persoonlijk aansprakelijk stellen?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_64092428
quote:
Op woensdag 17 december 2008 16:29 schreef Bolkesteijn het volgende:

Totale onzin natuurlijk. Geen enkele belegger calculeert het risico in van dat de verstrekte informatie door nota bene de overheid volstrekt gelogen is. En het is belangrijk dat dat zo blijft, want anders veroorzaakt het op termijn hogere transactie kosten in een economie, en dat is funest voor de efficiëntie van een economie. Daarom worden bedrijven die misleidende informatie verstrekken ook zeer hard aangepakt, het is dus juist heel consequent als ook de overheid zich daar niet aan kan onttrekken.
De overheid kan zich hier gelukkig ook niet aan onttrekken, daar het de rechters zijn die in deze kunnen en moeten beslissen

Overigens was het, na de initiële injectie, ernstig overduidelijk de zo'n beetje alle financials er niet helemaal leuk uitzagen. Naar mijn mening ben je behoorlijk stom als je middenin een storm een tent op gaat zetten.
pi_64092436
quote:
Op woensdag 17 december 2008 16:34 schreef capricia het volgende:

[..]

Wouter Bos persoonlijk aansprakelijk stellen?
Hij heeft wel loonsverhoging gehad... moet kunnen dus
pi_64092516
Je zou bijna hopen dat die hele verkoop nog terug gedraaid kan worden...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_64092540
quote:
Op woensdag 17 december 2008 16:37 schreef capricia het volgende:
Je zou bijna hopen dat die hele verkoop nog terug gedraaid kan worden...
en dan? In NL gaan dan acuut alle spaarders naar ING of Rabo... Fortis zal vallen en zo ben je nog verder van huis.

Kan trouwens ook gebeuren als Bos moet gaan betalen.
pi_64092574
quote:
Op woensdag 17 december 2008 16:34 schreef rvlaak_werk het volgende:
Overigens was het, na de initiële injectie, ernstig overduidelijk de zo'n beetje alle financials er niet helemaal leuk uitzagen. Naar mijn mening ben je behoorlijk stom als je middenin een storm een tent op gaat zetten.
Maar dat is niet zo relevant, want het gaat er om of er misleidende informatie is verstrekt door de Nederlandse overheid. Het is gewoon ongehoord dat men ten einde een gunstige onderhandelingspositie te vormen bewust foutieve informatie heeft verstrekt in zowel de Tweede Kamer als daar buiten in diverse persconferenties. In de politiek kun je misschien dat soort spelletjes spelen, maar in de echte wereld gaat het om harde centen. Spaargeld van mensen, bedrijven die de indruk kregen dat Fortis een veilige status had gekregen door de 4,9 miljard, wellicht ook pensioenfondsen etc. het is allemaal heel erg dat die mensen nu kapitalen verloren hebben, enkel omdat er wellicht misleidende informatie verstrekt is.
pi_64092637
quote:
Op woensdag 17 december 2008 16:38 schreef rvlaak_werk het volgende:
en dan? In NL gaan dan acuut alle spaarders naar ING of Rabo... Fortis zal vallen en zo ben je nog verder van huis.
Mwah, ik geloof de doemscenario's van Bos en Wellink niet zo. Ook banken moeten failliet kunnen gaan in mijn ogen, gebruik het belastinggeld dan liever voor een wat hogere depositogarantie.
  woensdag 17 december 2008 @ 16:42:29 #65
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_64092642
Beleggers die denken met de huidige markt zekerheden te hebben..

Als je met beleggingen afgaat op de woorden van een minister die als functie heeft om het bancaire systeem overeind te houden dan kun je beter je geld op een spaarrekening zetten ofzo. Natuurlijk zou je van Bos geen negatieve woorden horen en misschien had ie op dat moment ook wel gelijk. Maar zelfs als dat niet zo zou zijn (en ik wens de Fortis-aandeelhouders veel succes met het bewijzen daarvan) dan nog heb je als belegger zelf de plicht om je goed te informeren. Bos was op dat moment nog niet eens eigenaar van Fortis NL dus hoe wil je daar een bepaalde belofte uit kunnen afleiden? D'r zijn zat analysten die in het verleden allerlei rotte fondsen de hemel in geprezen hebben maar die kun je toch ook moeilijk allemaal voor de rechter slepen?

Ik ben geen jurist maar ik geef geen stuiver voor de kansen van FortisEffect.
pi_64092668
quote:
Op woensdag 17 december 2008 16:38 schreef rvlaak_werk het volgende:

[..]

Kan trouwens ook gebeuren als Bos moet gaan betalen.
Dat Fortis gaat vallen dat roept de overheid ja. Maar dat is echt niet 100% zeker.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_64092705
quote:
Op woensdag 17 december 2008 16:42 schreef beantherio het volgende:
Als je met beleggingen afgaat op de woorden van een minister die als functie heeft om het bancaire systeem overeind te houden dan kun je beter je geld op een spaarrekening zetten ofzo.
Bos was in die beruchte week een aandeelhouder met een zeer groot belang (49 %) in een dochter van wat ik dan maar even omschrijf als de 'Fortis-holding' (die holding bestaat in werkelijkheid uit een heel pakket N.V.'s/NV's en SA's). Bos was dus zeker niet alleen minister.
pi_64092760
quote:
Op woensdag 17 december 2008 16:42 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Mwah, ik geloof de doemscenario's van Bos en Wellink niet zo. Ook banken moeten failliet kunnen gaan in mijn ogen, gebruik het belastinggeld dan liever voor een wat hogere depositogarantie.
Nog hoger dan 100k? Totale onzin.

Banken moeten idd ook failliet kunnen. Echter lijkt het mij niet de bedoeling om een bank bewust failliet te maken. Helemaal niet als je aandelen hebt in die bank.

Overigens volg ik de voorspellingen van Bos en Wellink ook niet. Het gaat mij om de berichtgeving op de diverse (camping)zenders op TV en radio. Daar wordt momenteel een behoorlijk negatief klimaat gecreëerd richting te claimers (terecht naar mijn mening, maar goed). Dat zal de klanten doen weglopen.
pi_64096780
Hoi

Ik heb de laatste tijd de soap rondom fortis en abn amro met interesse gevolgd, nu heb ik twee vragen:

1.Gaan fortis en abn amro fuseren tot een bedrijf of word er een nieuw bedrijf opgezet waarin de onderdelen van fortis/abn amro worden ingebracht?

2.wat gebeurt er met de 111 kantoren? worden die verkocht?

gegroet
pi_64098172
quote:
Beleggers claimen 11 miljard bij BosAMSTERDAM - Minister Wouter Bos (Financiën) is wel degelijk verantwoordelijk voor de beleggingsverliezen bij de ontmanteling van Fortis.

Wouter Bos. FOTO ANP
Dat zegt advocaat Adriaan de Gier in maandblad Quote.

De Gier dient een schadeclaim in van 11 miljard euro bij de Nederlandse overheid, meldt Quote op zijn site.

Begin januari begint De Gier, die 1300 Nederlandse aandeelhouders in Fortis Effect vertegenwoordigt, dezelfde procedures als advocaten in Brussel deden.

,,Minister Bos had een belang in een beursgenoteerd fonds en stuurde onjuiste informatie de markt in,'' aldus de advocaat. ,,Ook miskent Bos de gevolgen van de uitspraak van de Belgische rechter voor de Nederlandse situatie. Omdat hij niet luistert, dwingen wij hem voor de rechter die uitspraak van het hof van Brussel te respecteren.''
En dan die foto erbij: Brrrr...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_64098520
ik snap niet waarom bos kiest voor een plan met zoveel ontslagen.

Ik zou gedaan hebben:

1. oprichten van een nieuwe rechts persoon bv: fortis-abn amro groep nv
2.alle onderdelen van fortis en abn amro stap voor stap inbrengen in de nieuwe nv, waarbij de afdelingen ook al meteen samengevoegd worden, en overtollig personeel blijft bij het oude bedrijf.

Wat je dan overhoud is het volgende:

• Abn amro nv
  • fortis nederland holding nv
  • overtollig personeel
  • de afgestoten 111 filialen(fortis heeft onderzocht dat 111 filialen weg moeten omdat ze te dicht bij een ander filiaal zitten)+het personeel

je zou daar dan weer een nieuwe bank van kunnen maken bv: nieuwe nederlandse bank.

Waarbij de Fortis-abn amro groep dan staat voor echt kwaliteit(en service) vergelijk het met xs4all.

En de nnb gaat dan meer de bank worden die wat minder service verleent maar dan ook minder kosten vraagt.(denk aan telfort ofzo)

gegroet
  • pi_64100789
    Interessante twist. En mooie foto.
      woensdag 17 december 2008 @ 21:19:12 #73
    9883 Marble
    Was liever geaborteerd.
    pi_64101131
    quote:
    Op woensdag 17 december 2008 20:06 schreef weirdofm het volgende:
    ik snap niet waarom bos kiest voor een plan met zoveel ontslagen.

Ik zou gedaan hebben:

1. oprichten van een nieuwe rechts persoon bv: fortis-abn amro groep nv
    2.alle onderdelen van fortis en abn amro stap voor stap inbrengen in de nieuwe nv, waarbij de afdelingen ook al meteen samengevoegd worden, en overtollig personeel blijft bij het oude bedrijf.

Wat je dan overhoud is het volgende:

• Abn amro nv
  • fortis nederland holding nv
  • overtollig personeel
  • de afgestoten 111 filialen(fortis heeft onderzocht dat 111 filialen weg moeten omdat ze te dicht bij een ander filiaal zitten)+het personeel

je zou daar dan weer een nieuwe bank van kunnen maken bv: nieuwe nederlandse bank.

Waarbij de Fortis-abn amro groep dan staat voor echt kwaliteit(en service) vergelijk het met xs4all.

En de nnb gaat dan meer de bank worden die wat minder service verleent maar dan ook minder kosten vraagt.(denk aan telfort ofzo)

gegroet
  • Omdat human capital in een bedrijf als dit de grootste kostenpost vormt, en er nogal wat onkruid tussen zit blijkbaar.

[ Bericht 84% gewijzigd door ItaloDancer op 18-12-2008 13:13:37 ]
    My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
    pi_64102203
    quote:
    Op woensdag 17 december 2008 19:19 schreef weirdofm het volgende:
    Hoi

Ik heb de laatste tijd de soap rondom fortis en abn amro met interesse gevolgd, nu heb ik twee vragen:

1.Gaan fortis en abn amro fuseren tot een bedrijf of word er een nieuw bedrijf opgezet waarin de onderdelen van fortis/abn amro worden ingebracht?

gegroet
    fortis ASR (verzekeringne) willen ze dacht ik verzelfstandigen.

Wat betreft 1, Wat maakt dat uit? Ik dacht dat de bedoeling is dat de retail bank van Fortis onder de vlag van ABN doorgaat.

2. geen idee

[ Bericht 29% gewijzigd door ItaloDancer op 18-12-2008 13:09:19 ]
    pi_64102497
    quote:
    Op woensdag 17 december 2008 19:19 schreef weirdofm het volgende:
    Hoi

gegroet
    Volgens mij bleven het twee bedrijven en gaat een gedeelte van Fortis naar ABN toe. En gaat het van naam veranderen.
    Maar nu met heel die soap en die claim van 11 miljard, kan het nog spannend worden

[ Bericht 60% gewijzigd door ItaloDancer op 18-12-2008 13:09:26 ]
    Beste games arcade site games.koeljoek.com for the best games arcade
    Geld Hypotheek salaris persoonlijkbudget.com budget geld en financieen
    babyslofjes babylaarsjes Angelukkie.com voor babyslofjes
    Make money mmontheweb.blogspot.com Make money
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')