Is het niet reuze, de sociale betrokkenheid binnen het bankwezen?quote:AMSTERDAM - De Postbank (acht miljoen rekeninghouders) gaat de bankrekeningen opzeggen van alle coffee-shophouders omdat hasjhandel niet past in het beleid van de bank.
De Postbank gaat begin volgend jaar op in de ING (een miljoen rekeninghouders).
Sekshuizen en prostituees mogen alleen bij de nieuwe bankcombinatie blijven als ze over een vergunning beschikken. Nederland telt 730 coffeeshops, die allemaal over betaalrekeningen beschikken bij Nederlandse banken. De Postbank, waar altijd eenvoudig een rekening kon worden geopend op het postkantoor, is van oudsher de meest laagdrempelige bank van ons land. De bank vermoedt dat het aantal cannabisverkopers onder het cliëntenbestand oververtegenwoordigd is.
Gedogen
We voeren een exitbeleid", zo bevestigt Postbank-woordvoerder Kees Verhagen. "Het houden van een coffeeshop strookt niet met de wet- en regelgeving in dit land. Dat staat los van gemeenten die het gedogen. Dat wil nog niet zeggen dat het wettelijk mag. Daarbij past niet dat wij coffeeshops faciliteren door een bankrekening te verstrekken. Als wij erachter komen dat een klant een coffeeshophouder is, bijvoorbeeld doordat wij zien wat er op de rekening gebeurt, dan nemen wij afscheid van die klant."
De bond van cannabisdetaillisten noemt de actie van de Postbank "extreem hypocriet". Woordvoerder Michael Veling, die zelf twee coffeeshops heeft en als sinds 1971 bij de Postbank bankiert, zegt: "We kunnen dit beleid niet aanvechten bij de rechter, want het staat een bank vrij dit te doen. Maar als het ze geld gaat kosten, valt het plotseling mee met het moraalridderschap van de banken. Want de geldleningen en hypotheken worden namelijk niet opgezegd."
Nou ja, als natuurlijk persoon ben je verplicht een betaalrekening te hebben in NL.quote:Op zaterdag 13 december 2008 10:23 schreef SpaceLlama het volgende:
Tsja, als ze het niet meer willen kunnen ze het weigeren, weinig over te zeggen eigenlijk...
Of het goed is? Weet ik niet... en heb ik ook geen antwoord op zo 1-2-3.
En tuurlijk kan een bank een rekening weigeren, toen ik naar Engeland verhuisde duurde het ook een lange tijd (1.5 maand!) voordat ik een rekening had waar mijn salaris op gestort kon worden
In de trant van: Het verbieden van soft-drugs zal resulteren in een grotere criminele wereld? Omdat mensen via andere wegen aan de drugs willen komen?quote:Op zaterdag 13 december 2008 10:33 schreef Slappy het volgende:
Heel goed coffeeshops gaan hun rekening maar openen bij Russiche maffia ofzo
Een beetje zwartgeld mag misschien wel relaxt wezen, maar vuilnis zakken vol met papier levert veel stress op.quote:Op zaterdag 13 december 2008 10:41 schreef Basp1 het volgende:
Het is wel makkelijk trouwens als die coffeeshops geen rekeningen meer mogen hebben kunnen ze van nog meer geld zwart geld maken.
Ze willen van het imago af dat je heb gezien toen je voor het laatst heb gechecktquote:Op zaterdag 13 december 2008 10:43 schreef RedDevil085 het volgende:
Ik snap niet goed waarom een bank dit vrijwillig zou doen. Het is niet alsof de Postbank regels overtreed met het faciliteren van diensten aan coffeeshophouders en de laatste keer dat ik het gecheckt heb probeerden banken zoveel mogelijk geld te verdienen om hun aandeelhouders gelukkig en rijk te maken, ipv zich met sociaal maatschappelijke dilemmas bezig te houden.
Vind het maar een rare zet, al denk ik dat er voldoende banken deze klandizie graag van ze overnemen.
De meeste coffeeshophouders zullen toch geen grote rokers zijn anders zouden ze nooit die shop geopend hebben.quote:Op zaterdag 13 december 2008 10:43 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Een beetje zwartgeld mag misschien wel relaxt wezen, maar vuilnis zakken vol met papier levert veel stress op, een wietrokert kan dat over het algemeen niet aan.
De meeste shophouders blowen de hele dag door.quote:Op zaterdag 13 december 2008 10:47 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De meeste coffeeshophouders zullen toch geen grote rokers zijn anders zouden ze nooit die shop geopend hebben.
Dat geloof ik best, maar nog meer papier is too much.quote:Verder hebben ze nu natuurlijk ook al zakken vol met zwart geld omdat hun inkoopkant totaal onbekend is om de bekende reden van het falende achterdeur beleid.
Als mensen hun personeel zwart willen uitbetalen, maakt het niet uit of ze wel of geen bankrekening hebben.quote:Maar zonder rekeningen kunnen ze ook nog makkelijker hun werknemers zwart gaan uitbetalen.
Whehe, het is daar Saudi Arabië niet.quote:Op zaterdag 13 december 2008 10:45 schreef NLweltmeister het volgende:
Alsof het een gunst is dat je daar je geld mag brengen, wat je nb nog geld kost ook, het is dit soort arrogantie dat mede de oorzaak is van de Kredietcrisis.
Maar ING timmert wel aan de weg in Dubai, waar je als verkrachtte vrouw als straf zweepslagen toe krijgt.
Die financiele bijdragen die ING van de Staat ontvangt, wordt ook mede door hasjrokers opgebracht, dan is het geen probleem.
Val maar lekker om, kutbank
There are many issues today that link Muslim law to the infringement of human rights. Hoodfar mentioned a case regarding a Sri Lankan migrant worker who became pregnant after being raped by her employer while working in Abu Dhabi. Hoodbar states in her paper entitled Building Civil Societies : A Guide for Social and Political Activism, that “The Abu Dhabi government was treating the case as adultery, since without witnesses the woman could not prove the rape.”quote:Op zaterdag 13 december 2008 10:50 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Whehe, het is daar Saudi Arabië niet.
itt wat veel mensen denken zijn de VAE straatarm en streng islamitisch (het overgrote deel van de bevolking althans). Weinig verheffender dan de rest van de regio.quote:Op zaterdag 13 december 2008 10:50 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Whehe, het is daar Saudi Arabië niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |