Damn aardige F1 maatregelen voor 2009 & 2010. vraag me af of het nog wel leuk zal blijven.
Vooral het niet meer bijtanken...
De volgende maatregelen zijn genomen voor het seizoen 2009:
- De levensduur van de motor moet volgend jaar worden verdubbeld. Een coureur mag tijdens een seizoen niet meer dan acht motoren gebruiken en krijgt voor de tests slechts vier motoren tot zijn beschikking. De motoren worden voor 2009 gelimiteerd op 18.000 toeren per minuut en mogen niet meer worden getuned.
- In 2009 is het niet meer toegestaan om tijdens het seizoen te testen. Als teams nieuwe dingen willen uitproberen, moeten zij dat doen tijdens de trainingen.
- Naast het testen op de baan wordt ook het gebruik van windtunnels verder aan banden gelegd. Vanaf 2009 mogen de schaalmodellen die worden gebruikt in de windtunnels niet groter zijn dan zestig procent van de werkelijke grootte en mag de windsnelheid niet hoger zijn dan 50 meter per seconde. Ook moet er meer gebruik worden gemaakt van CFD-onderzoek (Computer Fluid Dynamics).
- De fabriek wordt zes weken per jaar gesloten.
- De teams kunnen volgend jaar met minder personeel af tijdens de races. Zo zal de informatie over de banden en de brandstof vanaf volgend seizoen worden gedeeld, zodat teams hier niet hun eigen engineers voor hoeven meenemen.
Bovenstaande maatregelen moeten ervoor zorgen dat de fabrieksteams volgend jaar dertig procent minder geld kwijt zijn. De onafhankelijke teams zouden volgens de FIA nog meer besparen. De volgende maatregelen staan voor 2010 gepland:
- De onafhankelijke teams moeten voor niet meer dan 5 miljoen dollar per seizoen een motor kunnen kopen. Naast dat de fabrieksteams de motoren kunnen blijven aanbieden, komt er ook een onafhankelijke motorenleverancier. Wie de onafhankelijke motorleverancier gaat worden, is nog niet bekend, al gooit Cosworth hoge ogen. Het Britse bedrijf won onlangs nog de tender voor de standaardmotoren, die er voorlopig dus niet zullen komen. Wel komt er mogelijk een basisversnellingsbak.
- Ook zal het chassis straks uit enkele standaardonderdelen bestaan. Welke onderdelen dat zullen worden, zal later worden vastgesteld, maar gedacht kan worden aan een standaardwielophanging. Voor enkele andere onderdelen wordt bepaald dat zij verplicht uit goedkope materialen moeten bestaan.
- Tijdens een raceweekend zullen alle teams gebruik maken van dezelfde radio- en telemetriesystemen. Ook zal het gebruik van bandenwarmers niet meer zijn toegestaan en mag er niet meer worden getankt tijdens de pitstops. Als gevolg van die laatste maatregel worden de races mogelijk ingekort.
- Ook de fabriek wordt onder handen genomen. Er zal nog worden onderzocht of er restricties kunnen worden ingevoerd voor het gebruik van bepaalde faciliteiten.
En daarmee houdt het niet op. De FIA en FOTA zullen samen studeren op de mogelijkheid om vanaf 2013 een volledig nieuwe aandrijflijn te introduceren, die een stuk energiezuiniger moet zijn. Het onderzoek naar deze nieuwe aandrijflijn zou ook moeten bijdragen aan een milieuvriendelijkere personenwagen.
Voor 2010 wordt overwogen een standaard-KERS in te voeren. Volgend jaar zijn de teams vooralsnog vrij in hun keuze om met een KERS te gaan rijden.