abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63936610
De KNVB is er al jaren mee bezig om, samen met de clubs, een bepaald type publiek het stadion in te krijgen.
Het gaat hierbij vooral om gezinnetjes, nette mensen die het liefst niet kritisch zijn en er een 'gezellige' dag van willen maken. Het zogenaamde Oranje-publiek (inclusief hoempapa-bandje).
Om dit te bewerkstelligen gaan de clubs steeds verder in hun maatregelen tegen de wat meer uitgesproken en fanatiekere aanhang. Het zogenaamde supportertje pesten is actueler dan ooit.

Bij bijna elke club zijn daar voorbeelden van te noemen, een paar uit mijn hoofd:
-Brief van Frits Barend aan het Heerenveen-publiek tegen vermeende antisemitistische leuzen.
-Kinderachtig beleid bij Feyenoord mbt licht kritische of ludieke spandoeken.
-Supporter bij AZ die een SV krijgt voor het roepen van kwetsende spreekkoren richting de scheidsrechter (Braamhaar - hoer - Eindhoven)

Als iemand nog meer voorbeelden heeft hoor ik het graag.

Steeds meer vinden dit soort gestapo-praktijken plaats (met de stewards voorop) bij diverse clubs.
Persoonlijk vind ik dit een kwalijke ontwikkeling in het hedendaagse voetbal. Ludieke, soms kwetsende spreekkoren of spandoeken horen erbij. De KNVB probeert in samenwerking met de clubs een te gemaakt sfeertje te creëren en dit gaat ten koste van het fanatiekere deel bij de clubs terwijl het juist die supporters zijn die de club door dik en dun steunen.
Feyenoord!
"Feyenoord zit in mijn hart. Maar Feyenoord, dat zijn de mensen, dat zijn de supporters. Door hen ontstaat het Feyenoord-gevoel." Henk Fräser
  donderdag 11 december 2008 @ 16:33:51 #2
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_63936641
Mwah, enige nuance is wel op zijn plaats denk ik. Er is een verschil tussen 'ludiek' en 'kwetsend'.
The Killers Heracles Almelo Real Madrid
29.10 Novastar HMH
pi_63936734
Ja dat gaan we dus mooi niet doen op Fok! he.
pi_63936810
Geintje
pi_63936873
Nou, die Sjaak Polak award ben je kwijt dit jaar
FOK!sport Sfeerverslagen Contest (Part II)
Winnaar Voetbalfoto Onderschriftcompetitie 2008 II
Ergens in 1972 schreef Keith Richards het volgende:
Ain't it good to be alive
pi_63936958
quote:
Op donderdag 11 december 2008 16:33 schreef Damzkieee het volgende:
Mwah, enige nuance is wel op zijn plaats denk ik. Er is een verschil tussen 'ludiek' en 'kwetsend'.
Soms kunnen spreekkoren beide zijn.
Tuurlijk het hamas, bommen op Rotterdam etc. kunnen niet door de beugel. Een SV ervoor krijgen vind ik dan ook weer te ver gaan. Maar bijvoorbeeld 'Braamhaar is de hoer van Eindhoven' kan er wel mee door, evenals 'alle boeren zijn homos'.
Het zijn niet de meest grappige spreekkoren, maar waar trek je de grens als club?
Feyenoord!
"Feyenoord zit in mijn hart. Maar Feyenoord, dat zijn de mensen, dat zijn de supporters. Door hen ontstaat het Feyenoord-gevoel." Henk Fräser
pi_63937048
Ik zie de hooligans al vermomd als gezinnetje naar binnen wandelen.
  donderdag 11 december 2008 @ 16:53:55 #8
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_63937101
quote:
Op donderdag 11 december 2008 16:33 schreef Damzkieee het volgende:
Tegenwoordig is het wel zo dat veel ludieke spandoeken (ludiek is in deze natuurlijk een woord wat impliceert dat er iemand of iets de pineut is, diegene die dat is vindt dat vandaag de dag vaak al kwetsend) al verboden worden. Spandoeken mogen alleen nog maar erop gericht zijn om de eigen club te ondersteunen, een mooie diss naar de tegenpartij mag vaak al niet meer.

Bij Ajax zijn kwetsende doeken natuurlijk ook verboden (echt blij was de club niet met het Bloody Sunday spandoek wat erdoor glipte) maar van de andere kant is het wel mooi dat Ajax haar medewerking verleend aan de Zuid Gestoord-sfeeractie tegen FC Groningen. Mijns inziens hét voorbeeld van hoe het hoort.
Groningen enerzijds met 110% anti Ajax, Zuid Gestoord etc etc, dat verneuken ze dan aardig voor zichzelf, waarop een 'tegenactie' komt van de tegenstander.
Zuid Gestoord, pleerollen, Kijk uit malloot die brand wordt groot, en een stukje in de persmap waarin staat dat 'we bij Ajax wél weten hoe we een sfeeractie moeten voeren'. Gewoon, een beetje jennen. Groningensupporters vinden het onorigineel en smakeloos, Groningenbestuur is woedend, kortom: Geslaagd!

Niet te moeilijk over doen, niet te serieus nemen allemaal, we hoeven niemand de gaskamers in te wensen maar elkaar een beetje afzeiken en belachelijk maken mag best. Uitdelen en incasseren.

Maarrrr bij veel clubs is het nu zo dat alles wat ook maar een béétje negatief uitgelegd kan worden direct verboden wordt. Als die betutteling door iedereen maar als makke schaapjes geaccepteerd wordt is voetbal over een aantal jaar net zo'n suffe wijvensport geworden als handbal of hockey. AZ is het schoolvoorbeeld van een club die het liefst alleen gezinnetjes en vermogende mensen op de tribune heeft, de harde kern lijken ze liever kwijt dan rijk. Met als gevolg dat in het DSB-stadion momenteel een mongolide Thialf-sfeer hangt waar de échte voetballiefhebber een binnenwaartse erectie van krijgt.

Dus, mijn mening: Niet nodeloos mensen kwetsen, maar voetbal is emotie, voetbal is volkssport nummer één dus laat dat zo. Soms op het randje, soms er iets overheen, niet zo zeiken, da's alleen maar mooi. En iedereen die begint te huilen over een paar ludieke doekjes gaat maar fijn naar de volleybalwedstrijd Piet Zoomers Dinamo tegen Nesselande. Kun je fijn met je klappertje 'huphup' roepen, eet je een broodje frikandel en heb je een énige zondagmiddag.
Gourmetten of steengrillen?
pi_63937201
Had beter jou de OP kunnen laten maken Silenus, uiteraard volledig eens met je verhaal.

Over het randje moet inderdaad soms ook best kunnen, als dat maar niet altijd gebeurd.
Bij sommige wedstrijden (lees: De Klassieker) hoort er ook gewoon op het randje gezongen/ geprovoceerd te worden.
Feyenoord!
pi_63937466
quote:
Op donderdag 11 december 2008 16:53 schreef Silenus het volgende:

[..]

Tegenwoordig is het wel zo dat veel ludieke spandoeken (ludiek is in deze natuurlijk een woord wat impliceert dat er iemand of iets de pineut is, diegene die dat is vindt dat vandaag de dag vaak al kwetsend) al verboden worden. Spandoeken mogen alleen nog maar erop gericht zijn om de eigen club te ondersteunen, een mooie diss naar de tegenpartij mag vaak al niet meer.

Bij Ajax zijn kwetsende doeken natuurlijk ook verboden (echt blij was de club niet met het Bloody Sunday spandoek wat erdoor glipte) maar van de andere kant is het wel mooi dat Ajax haar medewerking verleend aan de Zuid Gestoord-sfeeractie tegen FC Groningen. Mijns inziens hét voorbeeld van hoe het hoort.
Groningen enerzijds met 110% anti Ajax, Zuid Gestoord etc etc, dat verneuken ze dan aardig voor zichzelf, waarop een 'tegenactie' komt van de tegenstander.
Zuid Gestoord, pleerollen, Kijk uit malloot die brand wordt groot, en een stukje in de persmap waarin staat dat 'we bij Ajax wél weten hoe we een sfeeractie moeten voeren'. Gewoon, een beetje jennen. Groningensupporters vinden het onorigineel en smakeloos, Groningenbestuur is woedend, kortom: Geslaagd!

Niet te moeilijk over doen, niet te serieus nemen allemaal, we hoeven niemand de gaskamers in te wensen maar elkaar een beetje afzeiken en belachelijk maken mag best. Uitdelen en incasseren.

Maarrrr bij veel clubs is het nu zo dat alles wat ook maar een béétje negatief uitgelegd kan worden direct verboden wordt. Als die betutteling door iedereen maar als makke schaapjes geaccepteerd wordt is voetbal over een aantal jaar net zo'n suffe wijvensport geworden als handbal of hockey. AZ is het schoolvoorbeeld van een club die het liefst alleen gezinnetjes en vermogende mensen op de tribune heeft, de harde kern lijken ze liever kwijt dan rijk. Met als gevolg dat in het DSB-stadion momenteel een mongolide Thialf-sfeer hangt waar de échte voetballiefhebber een binnenwaartse erectie van krijgt.

Dus, mijn mening: Niet nodeloos mensen kwetsen, maar voetbal is emotie, voetbal is volkssport nummer één dus laat dat zo. Soms op het randje, soms er iets overheen, niet zo zeiken, da's alleen maar mooi. En iedereen die begint te huilen over een paar ludieke doekjes gaat maar fijn naar de volleybalwedstrijd Piet Zoomers Dinamo tegen Nesselande. Kun je fijn met je klappertje 'huphup' roepen, eet je een broodje frikandel en heb je een énige zondagmiddag.
Weer een prachtig stukje
pi_63937592
quote:
Op donderdag 11 december 2008 16:57 schreef Putdeksels het volgende:
Had beter jou de OP kunnen laten maken Silenus, uiteraard volledig eens met je verhaal.

Over het randje moet inderdaad soms ook best kunnen, als dat maar niet altijd gebeurd.
Bij sommige wedstrijden (lees: De Klassieker) hoort er ook gewoon op het randje gezongen/ geprovoceerd te worden.
Alleen ligt jouw randje iets verder dan, bijvoorbeeld, een papa die met z'n zoontje naar het voetbal gaat. Dat is het probleem een beetje.

Wat mij betreft kan het best aardig grof worden. Mij heb je er niet mee als je me een gaskamer inwenst of op een trein naar Polen hoopt te zien zitten, maar het is juist zo leuk om te verrassen. Ludiek, echt iets onverwachts. Alsof Rotterdam er ook maar meezit als er 'Als de lente komt, ...' wordt ingezet. Nee, maar wees creatief in het steunen van je club en het beetje provoceren van de tegenstander.
A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky.
Klik dan als je durft
  donderdag 11 december 2008 @ 17:40:16 #12
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_63938297
Ik vind het persoonlijk allemaal ook niet zo dramatisch, zolang er maar niet over lijken wordt gegaan, dat gaat me wél te ver.
The Killers Heracles Almelo Real Madrid
29.10 Novastar HMH
pi_63939104
quote:
Op donderdag 11 december 2008 17:40 schreef Damzkieee het volgende:
Ik vind het persoonlijk allemaal ook niet zo dramatisch, zolang er maar niet over lijken wordt gegaan, dat gaat me wél te ver.
Mee eens.
There's a monkey in the jungle watching a vapour trail. Caught up in the conflict between his brain and his tail.
Winnaar Voetbalfoto-onderschriftcompetitie 2006-II, 2008-I.
The Terrifying Snoman | De Wageningse Berg
pi_64005092
Hoorde ik nu dat bij Vitesse allerlei varianten op een wit zakdoek (zoals handdoek en tafellaken) werden geweerd? Ook knap triest.
Enoh: "Voor Nederlanders is het misschien normaal dat getalenteerde voetballers bij Ajax spelen, maar zo denk ik niet. Er zijn zat goede spelers die niet de kans krijgen voor Ajax te voetballen. Ik wel. Daar bedank ik God iedere dag voor."
pi_64005890
Gisteren werd er door een steward of 8 een spandoek met de tekst: 'Bosz oprotten!' weggehaald.
Vreemd genoeg verscheen het doek 5 minuten later gewoon weer op vak Z

Ook in de tweede helft probeerde een paar stewards een ander 'Bosz rot op!' spandoek weg te halen, maar dit lukte ze niet door tegenstand van de supporters.
Feyenoord!
pi_64005941
quote:
Op zondag 14 december 2008 14:19 schreef Putdeksels het volgende:
Gisteren werd er door een steward of 8 een spandoek met de tekst: 'Bosz oprotten!' weggehaald.

Ook in de tweede helft probeerde een paar stewards een ander 'Bosz rot op!' spandoek weg te halen, maar dit lukte ze niet door tegenstand van de supporters.
Triest zooitje daar in de Kuip dan...
,,Je wist dat je bij hem niet kon verzaken. Eigenlijk wilde je als speler liever niet geblesseerd raken, want je wist dat je dan bij Bob terecht kwam. Bob had Ajax in het bloed. Er telde maar een ding en dat was deze club."
pi_64021155
quote:
Ik weet nog van een tijdje geleden, die beelden van AZ tegen Ajax. Spelers komen het veld op met een hoop rook uit een machine. De toeschouwers (is wat anders dan fans of supporters...) krijgen een programmaboekje dat ze mooi kunnen omvouwen tot een klapper. Zodat als die jongens met hun mooie kraagjes scoren, er door het hele stadion een mooi geluid galmt van karton op handen. Hup hup!

Het is raar dat je elkaar steeds minder mag opnaaien. Zoals die Groningenfans die voor de wedstrijd tegen Ajax gevraagd werd of ze liever niet met kwetsende spreekkoren e.d. komen. Komen ze aan in de Arena, worden ze geconfronteerd met de geslaagde Zuid Gestoord-actie die de brand belachelijk maakt. Moet kunnen, dikke lol, zeker omdat het FCG-bestuur dan ook nog bezwaar maakt. Maar het is niks meer aan als één club zonodig braaf moet zijn.

Hamas, bommen op R'dam, enz., is lastiger. Als 10.000 mensen dat zingen, wil niet zeggen dat die 10.000 nazi's of racisten zijn. Aan de andere kant wordt het wel heel makkelijk afgedaan met het oude "ies koeltoer", maar dan eens niet van een minderheidsgroep maar van Hollandse jongens. Het zijn toch kreten die eigenlijk niet kunnen. Lastig.
  maandag 15 december 2008 @ 01:14:54 #18
123545 DatMeenJeNiet
Mike Mampuya till i die O+
pi_64021299
quote:
Op zondag 14 december 2008 14:19 schreef Putdeksels het volgende:
Dat was een ander doek toch? Kleinere versie.
pi_64021327
Dat sneue gezwam over joden aan het gas hoor ik eerlijk gezegd liever niet, maar kritische spandoeken over de technische leiding weghalen vind ik belachelijk. Je hoort als club niet je aanhang monddood te maken.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  maandag 15 december 2008 @ 01:18:54 #20
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_64021369
quote:
Op donderdag 11 december 2008 17:12 schreef Suijk het volgende:

[..]

Alleen ligt jouw randje iets verder dan, bijvoorbeeld, een papa die met z'n zoontje naar het voetbal gaat. Dat is het probleem een beetje.

Wat mij betreft kan het best aardig grof worden. Mij heb je er niet mee als je me een gaskamer inwenst of op een trein naar Polen hoopt te zien zitten, maar het is juist zo leuk om te verrassen. Ludiek, echt iets onverwachts. Alsof Rotterdam er ook maar meezit als er 'Als de lente komt, ...' wordt ingezet. Nee, maar wees creatief in het steunen van je club en het beetje provoceren van de tegenstander.
Dat is het probleem ook juist. Een hoop Ajacieden zal grappen over een gaskamer al dusdanig vaak gehoord hebben dat men er niet meer warm of koud van zal worden. Maar een oude opa die eens een wedstrijd met zijn kleinzoon wil bezoeken, krijgt er misschien wel tranen van in zijn ogen omdat het wel zijn ouders waren die vermoord zijn door de moffen.

Ik vind dat zulke dingen, evenals vuurwerkgeluiden bij Twente e.d. gewoon wel te ver gaan. Daar mag je mensen van mij echt wel een stadioverbod voor geven.
  maandag 15 december 2008 @ 01:22:52 #21
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_64021439
quote:

[..]

Met als gevolg dat in het DSB-stadion momenteel een mongolide Thialf-sfeer hangt waar de échte voetballiefhebber een binnenwaartse erectie van krijgt.
Definieer echte voetballiefhebber. De gemiddelde [VBL]-poster op fok in de leeftijd 16-30? Die misschien wel ja. Denk dat er genoeg oudere liefhebbers zijn die daar helemaal niet zo mee zitten. Die komen echt voor het voetbal.
  maandag 15 december 2008 @ 06:59:39 #22
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_64022891
quote:
Op maandag 15 december 2008 01:16 schreef heiden6 het volgende:
Dat sneue gezwam over joden aan het gas hoor ik eerlijk gezegd liever niet, maar kritische spandoeken over de technische leiding weghalen vind ik belachelijk. Je hoort als club niet je aanhang monddood te maken.
Leuke is nog dat de spandoekjes mochten blijven hangen toen Jorien het bokkie was, maar nu het tegen Petertje gericht is word het allemaal weggehaald
Tenminste, in mijn beleving dan
pi_64022941
eejn spandoek met bloed zweet en tranen en dat soort dingen moet gewoon blijven hangen. En als ze oproepen tot opstappen van de 1 of ander en het is netjes geformuleerd is het best!
  maandag 15 december 2008 @ 07:31:10 #24
235707 Painted_Horse
Quarter or Dime?
pi_64022990
Tijdens AZ - PSV (Beker) hing er een levensgroot spandoek van de PSV aanhang tegen het beleid van het PSV bestuur.
Never underestimate a Horse - He can't think but is better in acting than Meryl Streep
pi_64025573
quote:
Op maandag 15 december 2008 07:16 schreef TJDoornbos het volgende:
eejn spandoek met bloed zweet en tranen en dat soort dingen moet gewoon blijven hangen. En als ze oproepen tot opstappen van de 1 of ander en het is netjes geformuleerd is het best!
Ja, laten we spandoeken gaan maken met:
Meneer Bosz, zou u zo vriendelijk willen zijn om op te stappen?
Bij voorbaat dank, een verontruste stier.
Feyenoord!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')