Losbollen!quote:Op zaterdag 13 december 2008 12:56 schreef pyl het volgende:
[..]
Het zijn katholieken, Scrutinizer, geen gereformeerden, bevindelijken of meer van dat slag hel- en verdoemenisprekers.
Laatst las ik nog een treffende uitspraak van de voormalige bisschop van Breda Muskens: de katholieken van Zeeuws-Vlaanderen lachen op een begrafenis meer dan de gereformeerden van Walcheren op een bruiloft.
quote:Polak was een van de vroege slachtoffers van de Holocaust. In november 1940 werd hij als hoogleraar van Joodse afkomst op non-actief gesteld. Twee maanden later werd hij gearresteerd, verraden door de toenmalige rector van de Groninger universiteit, Kapteyn, omdat hij in een brief (waarin hij bezwaar maakte tegen zijn schorsing) de Duitsers 'de vijand' had genoemd. Kapteyn liet deze brief lezen aan de Duitse autoriteiten, waarop Polak in mei op transport gesteld werd naar Sachsenhausen, waar hij ruim een half jaar verbleef, en naar verschillende getuigenissen grote geestkracht toonde - hij gaf er zelfs nog college. In december 1941 overleed hij door fysieke uitputting bij het sjouwen van stenen in het concentratiekamp Sachsenhausen bij Oranienburg.
quote:Kort na 'Dolle Dinsdag' (5 september 1944) vluchtte Kapteyn met zijn vrouw naar Oostenrijk, naar het dorpje Murau bij Graz. Drie maanden na de bevrijding keerden zij terug naar Nederland, waar Kapteyn onmiddellijk aan de grens werd gearresteerd. Hij bracht bijna tien maanden - van 18 augustus 1945 tot 6 juni 1946 - door in verschillende interneringskampen; daarna was hij op vrije voeten. Op 19 mei 1948 werd hij op beschuldiging van lidmaatschap van de NSB, van activiteiten binnen SS-organisaties en van schuld aan de arrestatie van professor Polak - hiervan werd hij vrijgesproken - veroordeeld door het Oorlogstribunaal voor het arrondissement Groningen. Wegens zijn 78-jarige leeftijd en slechte gezondheid kreeg hij als straf slechts met terugwerkende kracht de duur van zijn internering opgelegd. Zijn pensioen en het kiesrecht werden hem evenwel ontnomen. Hij keerde terug naar Hoogeveen, de woonplaats van zijn jeugd, en overleed daar een jaar later. Tot het laatst ontkende hij alle verantwoordelijkheid met als argument: 'Ik was geleerde en naïef'.
Dit gaat me echt boven de pet. Maar het klinkt authentiek fenomenologisch, dat moet ik je nageven.quote:Op maandag 15 december 2008 10:25 schreef Gellius het volgende:
Nou ja, vrezen dat de fenomenologie op verdwijnen staat. Dat is toch weer niet iets anders.
Evenmin.quote:Op maandag 15 december 2008 12:03 schreef Gellius het volgende:
Dirigeren?
Mjowah ... indirect wel, ja. Maar daarmee doe je haar geen recht.quote:Op maandag 15 december 2008 12:22 schreef Gellius het volgende:
Verticu... - Propageren?
Da's weer iets meer in de buurt, maar nog steeds doet dat mevrouw geen recht.quote:Op maandag 15 december 2008 12:23 schreef Tokay het volgende:
Recenseren?
quote:Of ze is een beiaardier, dat kan ook natuurlijk.
Een vrij aardige omschrijving. Maar ze is om iets anders bekend(er) geworden.quote:Op maandag 15 december 2008 12:28 schreef Tokay het volgende:
Mevrouw is muziekhistorica?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |