abonnement Unibet Coolblue
pi_63953440
De spelers lijken ook weinig onder de indruk.
Aldus.
pi_63953455
Die bal lijkt wel rond!
pi_63953575
Frankrijk?
Aldus.
  vrijdag 12 december 2008 @ 09:30:13 #29
71048 Tokay
makes your day!
pi_63953727
Nederland.
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_63954047
Een interland!
Aldus.
pi_63954083
@Tokay, dat is een voetbalwedstrijd waar twee naties tegen elkaar strijden (voetballen).
Aldus.
  vrijdag 12 december 2008 @ 09:48:49 #32
71048 Tokay
makes your day!
pi_63954135
Wist je dat Vaticaanstad een nationaal elftal heeft?

Meneer is Nederlands, de spelertjes er omheen ook en de bal is rond.
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
  vrijdag 12 december 2008 @ 09:49:49 #33
71048 Tokay
makes your day!
pi_63954159
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 09:46 schreef Z het volgende:
@Tokay, dat is een voetbalwedstrijd waar twee naties tegen elkaar strijden (voetballen).
Wat is dit toch een leerzaam topic.
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_63954302
Pyl komt zo om je buitenspel uitleggen.
Aldus.
pi_63955340
Voetbalplaatjes? Jullie proberen tong80 te lokken?
pi_63965821
Dit is geen "voetbalplaatje", maar een scene uit het rijke Roomse leven, scrutinizer! Mogen we concluderen dat mijnheer het pater zich sterk maakte voor een gezond lichamelijk welzijn onder zich tot man ontwikkelende jonge jongens?

Ach, dat is zo'n breekbare leeftijd. Gelukkig de jeugd die in de immer waakzame en hulpvaardige aanwezigheid van de soutane deze moeilijke transitie heeft mogen maken.
pi_63968318
Da's helemaal geen pater, maar bisschop Bekkers, hè.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_63968800
Zijn bisschoppen qualitate qua niet ook paters? Ik tast in het duister hier hoor.
pi_63969064
Hmmmm, interessante kwestie.
Aldus.
pi_63971633
Een pater is een geesteliijke, een clericus, maar dan wel een 'regulier 'priester, afkomstig uit een kloosterorde of een congregatie (zoals de jezuïeten, of de dominicanen, of de redemptoristen, of de carmelieten), vergelijkbaar met een broeder (zoals de franciscanen of de augustijnen). Bekkers was uiteraard ook een geestelijke, een clericus, maar dan een seculier priester, een 'wereldheer', dus niet uit een orde, maar rechtstreeks ondergeschikt aan de kerkelijke hiërarchie. Afijn.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_63971758
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 09:49 schreef Tokay het volgende:

[..]

Wat is dit toch een leerzaam topic.
Maar dan zonder ironische ondertoon. Ik had geen idee. Seculiere geestelijken, hm, hmmm.
  vrijdag 12 december 2008 @ 21:50:04 #42
71048 Tokay
makes your day!
pi_63972760
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 19:11 schreef pyl het volgende:
Da's helemaal geen pater, maar bisschop Bekkers, hè.
Volgens mij was dat een heel aardige man, die monseigneur Bekkers:
quote:
Wilhelmus Marinus Bekkers (Sint-Oedenrode, 20 april 1908 - Tilburg, 9 mei 1966) was een Nederlands rooms-katholiek bisschop. Bekkers werd in 1957 coadjutor en titulair-bisschop. Hij was bisschop van het Bisdom 's-Hertogenbosch van 27 juni 1960 tot 9 mei 1966.

Bekkers begon zijn loopbaan in 1933 als kapelaan in een arbeidersparochie te 's-Hertogenbosch. Vanaf 1939 was hij rector van verschillende instituten. In 1956 was hij korte tijd pastoor te Tilburg voordat hij benoemd werd tot coadjutor van mgr. Wilhelmus Mutsaerts, zijn voorganger als bisschop van 's-Hertogenbosch.

Mgr. Bekkers is bekend geworden door zijn modernistische opvattingen in verschillende morele kwesties. Volgens Bekkers moest de Kerk niet een strenge moraal voorschrijven, maar tegemoet komen aan de behoeften van de gelovigen. Zijn opvattingen werden meer ingegeven door pastorale overwegingen dan door wetenschappelijke bezinning. Spraakmakend was zijn mening over de geboorteregeling die hij verwoordde op 21 maart 1963. Bekkers vond dat gelovigen zelf moesten beslissen over het gebruik van de anticonceptiepil. Zonder het woord 'anticonceptiepil' te gebruiken, benadrukte Bekkers dat ouders hun eigen geweten moeten volgen bij het bepalen van het kindertal.

Aan het eind van zijn leven was Bekkers een populair en geliefd bisschop. Zijn bekendheid was mede het gevolg van zijn optreden voor de actualiteitenrubriek Brandpunt van de KRO op de Nederlandse televisie.

Hij overleed op 9 mei 1966 aan een hersentumor.


[ Bericht 0% gewijzigd door Tokay op 13-12-2008 11:07:29 ]
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_63973035
Wat moet ik me voorstellen bij 'de kerkelijke hiërarchie'?
Aldus.
pi_63973441
Als seculiere priester sta je altijd buitenspel. toch?
pi_63973682
Hmmm, hmm, meer buiten het veld denk ik.
Aldus.
pi_63981411
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 21:50 schreef Tokay het volgende:
Volgens mij was dat een heel aardige man, die monseigneur Bekkers:
Whehe .... typisch. Bekkers is van voor mijn tijd, natuurlijk, maar de genegenheid waarmee vrouwen (mijn moeder, mijn tantes, mijn oma) over hem spraken als ze herinneringen aan hem ophaalden, is mij altijd bijgebleven ...
Zijn opvolger, Bluyssen, was ook een "goeie", maar die daarna kwamen (allen benoemd door de vorige paus) .... brrrrrrrrrrrrrrrrr. Dat gold voor alle bisschopsbenoemingen in Nederland (uitzonderingen als de Ernst, Bär, Muskes daargelaten).
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 21:58 schreef Z het volgende:
Wat moet ik me voorstellen bij 'de kerkelijke hiërarchie'?
De gewone hiërarchie, met de paus aan het hoofd en dan de curie, de kardinalen, de (aarts)bisschoppen, de dekens, de pastoors, de kapelaans en ten slotte het gelovige volk. De tientallen ordes en congregaties (elk met eigen doelstellingen, spiritualiteit, mentaliteit, sfeer, habijt) zijn een soort dependances, ze kennen een grote autonomie, met een eigen (inter)nationaal bestuur en beheer, met een eigen hiërarchie; de baas, een 'generaal', zetelt ook altijd in Rome.
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 22:12 schreef Scrutinizer het volgende:
Als seculiere priester sta je altijd buitenspel. toch?
De meeste seculiere priesters, ofwel 'wereldheren' (een schitterend woord, vind ik nog altijd), waren pastoor - en die stonden juist niet buitenspel (althans dat was de bedoeling).

Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
  zaterdag 13 december 2008 @ 11:05:08 #47
71048 Tokay
makes your day!
pi_63981860
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 10:27 schreef pyl het volgende:
Whehe .... typisch. Bekkers is van voor mijn tijd, natuurlijk, maar de genegenheid waarmee vrouwen (mijn moeder, mijn tantes, mijn oma) over hem spraken als ze herinneringen aan hem ophaalden, is mij altijd bijgebleven ...
[ ... ]
Ik wilde eerst deze plaatsen:


Al die lachende gezichten ... geweldig.
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_63982388
Ach ja, bisschop Bekkers, een man van mytische proporties. De grote filosoof - en latere winnaar van de P.C.Hooftprijs - Cornelis Verhoeven schreef dit bij de - ontijdige - dood van Bekkers:
quote:
Er is iets in die Brabantse boerenkop, waar diepe melancholie en levenslustige slimheid bijeenkomen en zich als één taaie substantie openbaren. Die kwetsbare melancholie was het duidelijkst in de begrenzing van zijn humor. Voor cynisme had hij geen gevoel; het komt uit een wereld, die hij niet kende en waarin hij geen toegang had. Een onschuldig spotternijtje met het woord medemenselijkheid deed hem bedroefd opkijken, bijna geschrokken over zoveel kille negativiteit. De negativiteit is nooit doorgedrongen in zijn typisch clericale ziel; zij zou hem diep ongelukkig hebben gemaakt, misschien wel totaal ontwricht. Maar hij was bij voorbaat al tegen deze ontwrichting gewapend met een lenig soort van vitale slimheid, die elke slag van het noodlot pareert met een gelaten en vastberaden geloof in de uiteindelijke overwinning van wat het beste is (....) De kerk heeft een gezicht verloren, toen zij op het punt stond er een te krijgen.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_63983421
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 11:05 schreef Tokay het volgende:

Al die lachende gezichten ... geweldig.
Het lijkt verdorie wel of die mensen helemaal niet bang zijn voor De Heer
pi_63983595
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 12:46 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Het lijkt verdorie wel of die mensen helemaal niet bang zijn voor De Heer
Het zijn katholieken, Scrutinizer, geen gereformeerden, bevindelijken of meer van dat slag hel- en verdoemenisprekers.

Laatst las ik nog een treffende uitspraak van de voormalige bisschop van Breda Muskens: de katholieken van Zeeuws-Vlaanderen lachen op een begrafenis meer dan de gereformeerden van Walcheren op een bruiloft.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')