abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63944557
quote:
Op donderdag 11 december 2008 21:12 schreef Kees22 het volgende:
De aanhalingstekens horen niet om dat bedenken heen, want dat doen mensen gewoon, zoveel is wel duidelijk. Dat maakt de orale tradities nou juist zo onbetrouwbaar. En of de Joodse orale traditie daar een uitzondering in is, waag ik toch te betwijfelen. Er zijn toch wel erg dubieuze passages in het oude testament.
We hebben het ook niet over het Oude maar over het Nieuwe Testament en de Joodse orale cultuur ten tijde van Jezus en het ontstaan van het Nieuwe Testament.
quote:
Op donderdag 11 december 2008 21:12 schreef Kees22 het volgende:
Overigens kan Jezus best wel bestaan hebben, maar om daar nou zo'n punt van te maken, vind ik ook weer overdreven.
Ik niet.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_63945728
Nee, jij gaat om te beginnen al van zijn bestaan uit, ik weet het.
Nou weet ik even niet welke emoticon ik hier zal neerzetten. dan maar. En
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_63945806
quote:
Op donderdag 11 december 2008 21:39 schreef koningdavid het volgende:

[..]

We hebben het ook niet over het Oude maar over het Nieuwe Testament en de Joodse orale cultuur ten tijde van Jezus en het ontstaan van het Nieuwe Testament.
Dan spreek je jezelf dus tegen, als je erkent dat er zaken door getuigen bij verzonnen zijn, zeker bij wonderlijke figuren. En bovendien is die orale traditie dan al lang niet uitsluitend joods. Want in de bijbel zelf wordt al beschreven, dat er een tsunami van niet-joden op de christenen afkwam.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_63951469
quote:
Op donderdag 11 december 2008 22:12 schreef Kees22 het volgende:
Nee, jij gaat om te beginnen al van zijn bestaan uit, ik weet het.
Nee hoor. Voordat ik tot geloof kwam wilde ik wel graag weten hoe geloofwaardig het is dat Jezus echt bestaan heeft.
quote:
Op donderdag 11 december 2008 22:15 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Dan spreek je jezelf dus tegen, als je erkent dat er zaken door getuigen bij verzonnen zijn, zeker bij wonderlijke figuren.
Oh dat zou best gebeuren. Bij Jezus is dat ook gebeurd, zie de gnostische geschriften.
quote:
Op donderdag 11 december 2008 22:15 schreef Kees22 het volgende:
En bovendien is die orale traditie dan al lang niet uitsluitend joods. Want in de bijbel zelf wordt al beschreven, dat er een tsunami van niet-joden op de christenen afkwam.
Klopt, maar het NT is vooral geschreven door Joden.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
  vrijdag 12 december 2008 @ 07:10:16 #125
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_63952334
quote:
Op donderdag 11 december 2008 15:40 schreef koningdavid het volgende:
Wat moet ik met een recensie van een Josh McDowell boek?
Lezen? In deze recensie worden namelijk al jouw 'onafhankelijke' bronnen besproken.
Maar dat had je geweten als je er ook maar langer dan 10 seconden naar had gekeken
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_63958614
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 07:10 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Lezen? In deze recensie worden namelijk al jouw 'onafhankelijke' bronnen besproken.
Ja dus? Wat moet ik daarmee? Met sommige kritieken ben ik het eens, met sommige niet.

De conclusie van dat stuk van infidels.com is trouwens:
quote:
I think there is ample evidence to conclude there was a historical Jesus. To my mind, the New Testament alone provides sufficient evidence for the historicity of Jesus, but the writings of Josephus also provide two independent, authentic references to Jesus.
Hoe denk jij er nu over eigenlijk DustPuppy? Is het nog steeds niet overtuigend dat Jezus een historisch persoon was? Denk je nog steeds dat de evangeliën *proest* 200 jaar na Jezus' leven zijn geschreven?
  vrijdag 12 december 2008 @ 12:56:55 #127
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_63958786
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 12:50 schreef koningdavid het volgende:
Ja dus? Wat moet ik daarmee? Met sommige kritieken ben ik het eens, met sommige niet.

De conclusie van dat stuk van infidels.com is trouwens:
[..]
Daarom hou ik het ook op 70% en niet op de 99.9% die jij aanhoudt.
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 12:50 schreef koningdavid het volgende:
Denk je nog steeds dat de evangeliën *proest* 200 jaar na Jezus' leven zijn geschreven?
Persoonlijk denk ik dat het meer 100 is, maar objectief gezien is 180 het enige getal waar je vanuit kunt gaan. En 180 jaar na zijn geboorte dan natuurlijk, anders komt er nog eens ruim 30 jaar bij. Als je dat niet met me eens bent, fine. Maar dat is een kwestie van interpretatie.

[ Bericht 4% gewijzigd door DustPuppy op 12-12-2008 13:01:58 ]
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_63959068
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 12:56 schreef DustPuppy het volgende:
Persoonlijk denk ik dat het meer 100 is, maar objectief gezien is 180 het enige getal waar je vanuit kunt gaan. En 180 jaar na zijn geboorte dan natuurlijk, anders komt er nog eens ruim 30 jaar bij. Als je dat niet met me eens bent, fine. Maar dat is een kwestie van interpretatie.
Ik weet niet wat je onder "objectief gezien" verstaat, maar 'wetenschappelijk gezien' valt er wel meer te concluderen over de oorsprong van een tekst dan de oudste vondst en dan nog is de datering van een vondst geen extern objectief gegeven o.i.d.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_63959685
quote:

[..]

Daarom hou ik het ook op 70% en niet op de 99.9% die jij aanhoudt.
[..]

Het is compleet belachelijk wat jouw visie hierop is, het spijt me. Ik ken niemand in het geleerdencircuit die ook maar serieus rekening houdt met dateringen van de evangeliën na 100 n.c
Iedereen legt zich inmiddels neer bij een datering tussen de 60 en 95 n.c.: christenen, agnosten en atheïsten. Dat jij met je gebrekkige kennis ervoor kiest om het hele geleerdencircuit en de wetenschappelijke consensus aan je laars te lappen en je eigen weg te volgen in deze, vind ik wat (wereld)vreemd.
  vrijdag 12 december 2008 @ 13:45:55 #130
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_63960089
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 13:31 schreef koningdavid het volgende:
Het is compleet belachelijk wat jouw visie hierop is, het spijt me. Ik ken niemand in het geleerdencircuit die ook maar serieus rekening houdt met dateringen van de evangeliën na 100 n.c
Iedereen legt zich inmiddels neer bij een datering tussen de 60 en 95 n.c.: christenen, agnosten en atheïsten. Dat jij met je gebrekkige kennis ervoor kiest om het hele geleerdencircuit en de wetenschappelijke consensus aan je laars te lappen en je eigen weg te volgen in deze, vind ik wat (wereld)vreemd.
Jezus, ik rond ook 5 jaar af, hoor. Stel je niet zo aan, zeg
pi_63960329
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 13:45 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Ik meen bovendien dat de schatting vaak ook gewoon 65-100 n.C. is. Daarnaast kan men realistischerwijs natuurlijk nooit met zekerheid stellen dat iets wel in 95 n.C. geschreven kan, maar absoluut niet in 100 n.C.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_63960430
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 13:45 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Dan ben je al zo'n 100 jaar opgeschoven. Goede zaak. Je bent nog steeds vrij laat, maar goed.
pi_63960587
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 13:54 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik meen bovendien dat de schatting vaak ook gewoon 65-100 n.C. is. Daarnaast kan men realistischerwijs natuurlijk nooit met zekerheid stellen dat iets wel in 95 n.C. geschreven kan, maar absoluut niet in 100 n.C.
Nou ja, hij impliceert dat alles na 100 n.c. geschreven is, dat is natuurlijk zeer onlogisch.

De meeste geleerden zijn het er wel over eens dat Markus het oudste en Johannes het nieuwste evangelie is. Het oudste manuscript (een fragment van enkele regels) van Johannes stamt uit 125 n.c. Ervanuitgaande dat dit niet het originele schrijfsel is maar een kopie, wil dit zeggen dat het origineel ouder is. Als je dan ervan uit gaat dat voor het Evangelie van Johannes nog Markus, Matteus en Lukas geschreven moeten zijn kom je heel erg in 'tijdnood' om dit historisch-wetenschappelijk logisch te verklaren.

Er valt hier nog meer over te zeggen aan de hand van citaten van kerkvaders ed., maar dat zal ik hier niet doen.
  vrijdag 12 december 2008 @ 14:05:14 #134
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_63960604
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 13:58 schreef koningdavid het volgende:
Dan ben je al zo'n 100 jaar opgeschoven. Goede zaak. Je bent nog steeds vrij laat, maar goed.
Weer niet gelezen, jongen:
quote:
Persoonlijk denk ik dat het meer 100 is...
Maar goed.
pi_63960745
Eerst was het nog 200 jaar, nu 100. Dan ben je honderd jaar opgeschoven. Maar dat is nog steeds laat zoals ik uitlegde in die post aan Monolith.
  vrijdag 12 december 2008 @ 14:39:34 #136
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_63961454
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 14:10 schreef koningdavid het volgende:
Eerst was het nog 200 jaar, nu 100. Dan ben je honderd jaar opgeschoven. Maar dat is nog steeds laat zoals ik uitlegde in die post aan Monolith.
Nee, ik zei dat aan de hand van het jaartal waarin ze voor het eerst onder de namen Evangelie van Johannes, Lukas etc. zijn verschenen (namelijk 180 n. Chr.) je eigenlijk alleen maar objectief daar vanuit kunt gaan. Maar dat is maar mijn mening / theorie.

Aan de hand van de inhoud, taalgebruik etc. is 100 N.C. waarschijnlijker natuurlijk.

Zoals Monolith ook al aangaf gaan de wetenschapper ook uit van andere zaken en is datum van 'ontdekking' niet echt relevant voor de meesten. Maar dat is een hele andere discussie, want dan gaan we het over wetenschappelijke methodieken hebben en in hoeverre die realistisch zijn.
pi_63961496
Kan je nog eens uitleggen hoe je precies bij die datum van 180 n.c. komt?
  vrijdag 12 december 2008 @ 14:47:57 #138
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_63961616
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 14:41 schreef koningdavid het volgende:
Kan je nog eens uitleggen hoe je precies bij die datum van 180 n.c. komt?
Uit uw eigen geliefde Wikipedia:
quote:
The four canonical texts are the Gospel of Matthew, Gospel of Mark, Gospel of Luke and Gospel of John, probably written between 65 and 100 AD.[1][2] They appear to have been originally untitled; they were quoted anonymously in the first half of the second century (ie 100 - 150) but the names by which they are currently known appear suddenly around the year 180.[3]
pi_63961912
quote:
Op donderdag 11 december 2008 20:43 schreef koningdavid het volgende:
Ik ben ook nog niemand op Fok! tegengekomen die meer over dit onderwerp weet dan ik, dus het lijkt me sterk dat mijn beweringen door iemand zijn 'afgeserveerd.'
Op Fok! is er wel eens een gebruiker pmb_rug geweest die aardig bij je in de buurt kwam!
pi_63962854
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 14:47 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Uit uw eigen geliefde Wikipedia:
[..]

Toen werden de namen erboven gezet inderdaad, wat niet zoveel zegt over wanneer het geschreven is natuurlijk. Maar goed, hier komen we niet meer uit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')