abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64723350
Gister herkansing gefaald, kende de stof goed maar hij zat weer vol met dubbelzinnige, vage vragen. Ook waren sommige ver van buiten de leerstof.

Zijn die tentamens alleen in Groningen zo erg? Voortgangstoets en mondeling haal ik altijd met 2 vingers in de neus
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_64738028
Vraagje over stethoscopen:
Wat is nou het verschil in kwaliteit tussen een stethoscoop van ¤20,- (zoals een van Vosmed) of een Litmann Classic II van ¤65,-?
  dinsdag 6 januari 2009 @ 20:42:33 #103
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_64744665
He merel! 20 euro voor een stethoscoop :| Die wat ik wil kost 170 euro, hihi.

anyway, er is een site waarop stethoscopen onafhankelijk worden vergeleken: http://www.spirit-medical.nl/Vademecum.html Het is dan wel van de site van een ander stethoscoopmerk, maar het ziet er allemaal wel objectief uit.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_64745453
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 20:42 schreef Pluizel het volgende:
He merel! 20 euro voor een stethoscoop :| Die wat ik wil kost 170 euro, hihi.
stoer hoor
pi_64745548
Ik heb de Littmann classic, waarom zou je zo'n dure willen? Deze is prima.
pi_64746594
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 21:02 schreef Nuna het volgende:
Ik heb de Littmann classic, waarom zou je zo'n dure willen? Deze is prima.
Precies, de meeste (huis)artsen die ik ken hebben er (net als ik) ook één.
  woensdag 7 januari 2009 @ 16:48:08 #107
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_64776193
Als je de cardiologie kant op wil is zo'n dure echt een verademing. Laat ik het zo zeggen: wat in je 65¤ scoopje klinkt als een graad II ruisje, klinkt in zo'n dure als een graad VI. Voor ieder ander is een gewone stethoscoop meer dan genoeg natuurlijk.

oh, enne:
Coassistenten stagevergoeding

Waarom nu pas, heb nog tweeenhalve maand te gaan
pi_64777649
Ik heb nog 1,5 jaar voordat ik begin , maar denk dat ze het dan nog steeds niet gaan doen.

Een vergoeding zou wel terecht zijn!
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_64778469
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 16:48 schreef ralfie het volgende:
Als je de cardiologie kant op wil is zo'n dure echt een verademing. Laat ik het zo zeggen: wat in je 65¤ scoopje klinkt als een graad II ruisje, klinkt in zo'n dure als een graad VI. Voor ieder ander is een gewone stethoscoop meer dan genoeg natuurlijk.

oh, enne:

niet meer dan terecht mijns inziens. Zelfs mbo verpleegkunde stagaires krijgen een paar honderd euro per maand...

Ze moeten overigens wel opschieten, maar de bureaucratie kennende wordt dit misschien ingevoerd als ik met pensioen ga.

[ Bericht 5% gewijzigd door Repeat op 07-01-2009 17:49:17 ]
  woensdag 7 januari 2009 @ 18:50:10 #110
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_64780967
quote:

oh, enne:

mja ik weet nog niet wat ik wil, maar ik krijg hem toch cadeau van iemand dus dan maakt het ook niet zo veel uit.

Oh en met die stagevergoeding mogen ze wel opschieten, zodat ze het nog even invoeren voor ik in september aan m'n co-schappen begin
pi_64781949
IJspret! 8 van de 10 (zonder overdrijven) van de patiënten op de SEH zijn nu 'gevallen op ijs', 'gevallen van fiets' (door gladheid), etc.
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_64804846
Goedenmiddag!
Ik doe geen studie geneeskunde, maar de studie fysiotherapie en ik wilde jullie graag een vraag stellen.
Ik ben bezig met een onderzoek waarbij de onderzoeksvraag het volgende is:

Kunnen fysiotherapeutische preventieve interventies het aantal angina pectoralis aanvallen verminderen bij patienten met acuur coronair syndroom?

Ik heb allerlei artikelen gevonden bij bronnen zoals pubmed. Maar de meeste informatie die ik vind gaat over preventie voor de hartziekte. Dus hoe de risicofactoren verlaagd moeten worden om hart- en vaatziekten te voorkomen. Maar dat is niet wat ik bedoel ik. Ik bedoel of een fysiotherapiebehandeling invloed kan hebben op het aantal angina pectoralis aanvallen bij een hartpatient.
Het enige wat ik kan vinden over behandeling van acuut coronair syndroom zijn operatief en medicatief. Er zijn ook wel richtlijnen voor de levenstijl van de hartpatient maar weinig informatie die ik aan mijn onderzoeksvraag kan verbinden.

Hoe denken jullie hierover (en excuses als dit niet op zijn plaats is in dit topic)
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
  donderdag 8 januari 2009 @ 12:51:44 #113
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_64806862
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 11:47 schreef Lotje-Plusone het volgende:
Goedenmiddag!
Ik doe geen studie geneeskunde, maar de studie fysiotherapie en ik wilde jullie graag een vraag stellen.

Kunnen fysiotherapeutische preventieve interventies het aantal angina pectoralis aanvallen verminderen bij patienten met acuur coronair syndroom?

Ik heb allerlei artikelen gevonden bij bronnen zoals pubmed. Maar de meeste informatie die ik vind gaat over preventie voor de hartziekte. Dus hoe de risicofactoren verlaagd moeten worden om hart- en vaatziekten te voorkomen. Maar dat is niet wat ik bedoel ik. Ik bedoel of een fysiotherapiebehandeling invloed kan hebben op het aantal angina pectoralis aanvallen bij een hartpatient.
Het enige wat ik kan vinden over behandeling van acuut coronair syndroom zijn operatief en medicatief. Er zijn ook wel richtlijnen voor de levenstijl van de hartpatient maar weinig informatie die ik aan mijn onderzoeksvraag kan verbinden.

Hoe denken jullie hierover (en excuses als dit niet op zijn plaats is in dit topic)
Het probleem met angina pectoris is dat zodra een patiënt er last van heeft, de atherosclerose al niet meer reversibel is. Dan kan je gezond gaan leven en allerlei dingen doen om te voorkomen dat het verergert, maar de plaques die in de coronairvaten zitten gaan niet meer weg, in ieder geval niet zonder chirurgische maatregelen.
Ik denk dus niet dat fysiotherapeutische interventies helpen bij het voorkomen van angina pectoris. Wat wel zo is, is dat bij goede algemene conditie de hartfrequentie minder snel stijgt bij inspanning, en daarmee lijkt me dat het zuurstofverbruik en dus óók de angineuze klachten minder zullen zijn. Ik weet alleen niet of het gunstig is om een patiënt met angina pectoris die in slechte lichamelijke conditie verkeert zich te laten inspannen, daarmee wek je immers de klachten alleen maar mee op. Ik vermoed dat dat ook de reden is dat er op pubmed niets over is te vinden.
Ik denk dat fysiotherapie met name van belang is op het gebied van preventie van het ontwikkelen van nieuw coronairlijden en bij revalidatie na operaties om het lichaam in goede algemene conditie te krijgen.
pi_64807103
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 11:47 schreef Lotje-Plusone het volgende:
Goedenmiddag!

Het lijkt me onverstandig om mensen met ACS, dus instabiele AP, STEMI of NSTEMI te laten oefenen? Dat zijn acute gevallen, dat soort mensen komen per ambulance op de CCU terecht om gekatheteriseerd te worden. Die willen en kunnen echt niet met een fysiotherapeut aan de slag.

Wel interessant is het natuurlijk om te kijken of AP-patienten baat hebben bij fysiotherapie, bijvoorbeeld om nieuwe aanvallen te verminderen of revalidatie te bevorderen. Beweging is bijvoorbeeld goed voor revascularisatie na een myocardinfarct.
pi_64813464
quote:
-knip-

oh, enne:

Ik begin pas over 2,5 jaar. Zou wel echt fantastisch zijn, want het is ook gewoon belachelijk dat je er geen vergoeding voor krijgt
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_64822485
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 12:51 schreef Pluizel het volgende:

[..]

Het probleem met angina pectoris is dat zodra een patiënt er last van heeft, de atherosclerose al niet meer reversibel is. Dan kan je gezond gaan leven en allerlei dingen doen om te voorkomen dat het verergert, maar de plaques die in de coronairvaten zitten gaan niet meer weg, in ieder geval niet zonder chirurgische maatregelen.
Ik denk dus niet dat fysiotherapeutische interventies helpen bij het voorkomen van angina pectoris. Wat wel zo is, is dat bij goede algemene conditie de hartfrequentie minder snel stijgt bij inspanning, en daarmee lijkt me dat het zuurstofverbruik en dus óók de angineuze klachten minder zullen zijn. Ik weet alleen niet of het gunstig is om een patiënt met angina pectoris die in slechte lichamelijke conditie verkeert zich te laten inspannen, daarmee wek je immers de klachten alleen maar mee op. Ik vermoed dat dat ook de reden is dat er op pubmed niets over is te vinden.
Ik denk dat fysiotherapie met name van belang is op het gebied van preventie van het ontwikkelen van nieuw coronairlijden en bij revalidatie na operaties om het lichaam in goede algemene conditie te krijgen.

Bedankt voor je reactie!
Het is inderdaad ook niet mijn bedoeling om uit te zoeken of fysiotherapie ap kan voorkomen. Ik vraag me af of er een verband kan worden gelegd tussen fysiotherapie en ap. Helaas mag ik dit niet zelf onderzoeken maar moet ik mijn antwoorden uit artikelen halen. Daar loop ik een beetje op vast.

Want wat je aangaf over de lichamelijke conditie is precies wat ik als eerste dacht. Aan de ene kant is een goede lichamelijke conditie beter omdat er dan minder snel klachten ontstaan bij inspanning. Maar aan de andere kant kun je de lichamelijke conditie niet trainen zonder de inspanning te verhogen, en daardoor weer klachten op te wekken.
Misschien kan ik in mijn conclusie aangeven wat jij ook aan geeft, dat fysiotherapie vooral geindiceerd is bij hartrevalidatie en preventief bij hart en vaatziekte.
Daar zullen genoeg artikelen over te vinden zijn.
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
pi_64822623
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 13:00 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Het lijkt me onverstandig om mensen met ACS, dus instabiele AP, STEMI of NSTEMI te laten oefenen? Dat zijn acute gevallen, dat soort mensen komen per ambulance op de CCU terecht om gekatheteriseerd te worden. Die willen en kunnen echt niet met een fysiotherapeut aan de slag.

Wel interessant is het natuurlijk om te kijken of AP-patienten baat hebben bij fysiotherapie, bijvoorbeeld om nieuwe aanvallen te verminderen of revalidatie te bevorderen. Beweging is bijvoorbeeld goed voor revascularisatie na een myocardinfarct.
Ook heel erg bedankt voor je reactie.
Denk jij dat er een verband gelegd kan worden tussen ap en fysiotherapie om te aanvallen te verminderen?
En hoe heet syndroom bij stabiele ap, want in de artikelen staat steeds vermeld dat ACS zich kan uiten in stabiele en instabiele ap.
Ik wilde me vooral richten op de stabiele ap, omdat instabiele ap zeker geen terrein voor een fysiotherapeut is.
  donderdag 8 januari 2009 @ 19:54:09 #118
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_64823298
Inspanning geeft ischaemie van het myocard bij stabiele AP. Theoretisch gezien kun je zeggen dat inspanning kan leiden tot nieuwe vaatgroei zoals bij claudicatio intermittens. Alleen is het hart een autonoom orgaan die je niet even kan laten rusten. Bijv: inspanning --> pijn --> stress/paniek --> hart gaat harder werken.
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
pi_64824184
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 19:37 schreef Lotje-Plusone het volgende:

[..]

Ook heel erg bedankt voor je reactie.
Denk jij dat er een verband gelegd kan worden tussen ap en fysiotherapie om te aanvallen te verminderen?
En hoe heet syndroom bij stabiele ap, want in de artikelen staat steeds vermeld dat ACS zich kan uiten in stabiele en instabiele ap.
Ik wilde me vooral richten op de stabiele ap, omdat instabiele ap zeker geen terrein voor een fysiotherapeut is.
Hmm, volgens mijn boeken (Clinical Medicine, Farmacotherapeutisch Kompas) valt een stabiele AP niet onder het acuut coronair syndroom, maar gewoon onder 'stabiele AP'. Wellicht is dat een slechts een definitiekwestie, maar vandaar dus mijn reactie.

Voorzover ik weet is een leefstijl met weinig lichaamsbeweging een risicofactor voor ischemische hartziekte. Ik moet bekennen dat ik niet zeker weet of dat ook het vakgebied van de fysiotherapeut ligt. Werken 'jullie' ook aan de conditie van patiënten of doen jullie voornamelijk oefeningen voor een specifieke klacht van het bewegingsstelsel? Dat laatste lijkt mij niet van toepassing op ischemische hartziekte, ik ben het althans nog niet tegengekomen.
pi_64824841
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 20:15 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Hmm, volgens mijn boeken (Clinical Medicine, Farmacotherapeutisch Kompas) valt een stabiele AP niet onder het acuut coronair syndroom, maar gewoon onder 'stabiele AP'. Wellicht is dat een slechts een definitiekwestie, maar vandaar dus mijn reactie.

Voorzover ik weet is een leefstijl met weinig lichaamsbeweging een risicofactor voor ischemische hartziekte. Ik moet bekennen dat ik niet zeker weet of dat ook het vakgebied van de fysiotherapeut ligt. Werken 'jullie' ook aan de conditie van patiënten of doen jullie voornamelijk oefeningen voor een specifieke klacht van het bewegingsstelsel? Dat laatste lijkt mij niet van toepassing op ischemische hartziekte, ik ben het althans nog niet tegengekomen.
Ik heb hier ook een farmacotherapeutisch kompas liggen en daar staat het inderdaad zo omschreven. Ik zal het voor de zekerheid nog eens nazoeken in andere studie boeken. Hoewel het kompas me zeker betrouwbaar lijkt! In dat geval moet ik mijn onderzoeksvraag aanpassen naar stabiele ap.

Het ligt een beetje aan de klacht, maar in principe is het behandelingsgebied van een fysiotherapeut groot. Fysiotherapeuten zijn ook bevoegd om fitness trainingen op te stellen in de medische fitness.

Ik begin ook te vermoeden dat ik het mezelf te moeilijk heb gemaakt met de onderzoeksvraag, maar helaas zit ik er nu aan vast.
Ik heb als verpleegkundige (ik heb een tijdje de duaal opleiding verpleegkunde gedaan) een jaar op cardiologie gewerkt. Daar werd de fysiotherapie niet betrokken bij de patienten met ap klachten. Maar aangezien dit een ziekenhuis met een zeer ouderwetse instelling is, dacht ik elders wel informatie te kunnen vinden.
Ik had eerlijk gezegd wel gedacht artikelen en onderzoeken over dit onderwerp te kunnen vinden, omdat fysiotherapie bij veel andere cardiologische problemen wel ingeschakeld wordt.
pi_64835040
Angina pectoris. De rest van het verhaal ga ik morgen lezen
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_64839895
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 00:01 schreef intoxicated het volgende:
Angina pectoris. De rest van het verhaal ga ik morgen lezen
! Daar heb ik gewoon helemaal overheen gelezen
pi_64899552
Na een paar keer opdrukken heb ik ook angina pectoralis, tezamen met angina deltoideus en angina triceps.
I feel kinda Locrian today
pi_64899825
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 16:42 schreef iofn het volgende:
Die waarnemend huisartsen van tegenwoordig Zwangere vrouw met buikpijn, zonder braken en diarree, maakt hij er een virale gastro-enteritis van ( ) en schrijft wat PCM voor. Twee dagen later met spoed op tafel met 2,5 l bloed in de buik bij een EUG.
Makkelijk praten na die tijd vind ik.

Incidentie van virale GE is natuurlijk vele malen hoger dan van een EUG. Als er geen geen vaginaal bloedverlies is, de klachten anamnestisch wel meevallen en er aanwijizingen zijn voor een GE zoals diarree zou ik er ook niet aan denken. Helemaal als bij LO geen geprikkelde buik is en slingerpijn. Misschien ging het mis in de communicatie: 'als klachten erger worden' blabla.

-edit- ok, lees nu dat ze geen braken en diarree had, hmmmm
I feel kinda Locrian today
pi_64900422
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 22:14 schreef starla het volgende:
Na een paar keer opdrukken heb ik ook angina pectoralis, tezamen met angina deltoideus en angina triceps.
Ik een subluxatie van m'n linker SC-gewricht
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')