Wat ga jij koken tijdens de kerstdagen?Italiaans, veel beter kan het voor mij niet

Ik heb er nu al zin in
Voor wie ga je koken?Voor familie: moeder, oma, vader, broer en mezelf uiteraard

Ik kook niet super uitgebreid omdat we de volgende dag met het hele gezin gaan eten, het is meer een beetje om in de stemming te komen

De hoeveelheden van de recepten gebruik ik denk ik niet precies omdat het anders iets te veel word denk ik.
Hoe dek je de tafel?Niet, dat laat ik door iemand anders doen

, ik zal me er niet mee bezig houden, vind het eten belangrijker
Waar haal je de inspiratie vandaan?Italie en italie.nl onder het kopje culinair ben ik gaan selecteren en heb ik wat recepten bekeken, het recept met de scampi heb ik zelf bedacht, vind ik gewoon erg lekker lekker.
Wat drink je erbij?Bellini (denk ik, of een ander drankje), de wijn zal afkomstig zijn van Lago di Garda zijn, als je er op vakantie bent neem je wel eens wat mee enzo. Na het nagerecht drinken we limoncello.
En welke recepten gebuik je?
Antipastiquote:
Melanzane alla Calabrese
Ingrediënten:
• 500 gram aubergines,500 gram gepelde tomaten
• 2 teentjes knoflook
• 2 ansjovisfilets (gezouten)
• enkele blaadjes basilicum
• peterselie
• olijfolie
• zeezout
• peper
Bereidingswijze:
Snijd de aubergines in dunne plakjes, bedek ze met een laag zeezout en laat dit zo een uurtje liggen. Maak de ansjovisfilets schoon en snijd deze samen met de peterselie en knoflook fijn.
Doe dit mengsel met een paar eetlepels olijfolie in een pan. Zeef de gepelde tomaten en voeg dit vervolgens toe. Zout en peper toevoegen naar smaak. Laat de saus langzaam inkoken waardoor deze wat dikker wordt. Was de plakjes aubergine, dep ze droog met wat keukenpapier en bak ze vervolgens in wat olijfolie tot ze goudkleurig zijn.
Rangschik een laag aubergines op een bord; bedek dit met een dunne laag tomatensaus en strooi er wat fijngesneden reepjes basilicum overheen. Bedek dit geheel met een tweede laag aubergineplakjes en garneer het geheel met een beetje fijngehakte peterselie.
quote:
Gevulde tomaat
Ingrediënten:
• 4 grote tomaten
• 1 blikje tonijn op olie
• 1 eetlepel kappertjes
• 1 kleine ui
• 4 zwarte olijven
• peterselie
• olie
Bereidingswijze:
Snijd de kapjes van de tomaten en hol ze voorzichtig uit. Meng de uitgelekte tonijn met de kappertjes, de fijngesneden ui en peterselie. Voeg wat olie toe samen met een eetlepel tomatenvruchtvlees. Vul de tomaten met dit mengsel en garneer met een olijf.
quote:
Paprika met ansjovis
Ingrediënten:
• 1 ansjovisfilet
• 1 paprika
• 1 eetlepel fijngehakte verse oregano
• 1 teen knoflook
• 1 eetlepel kappertjes
• wat olijfolie
Bereidingswijze:
Halveer de paprika en zet de helften 15 minuten in een op 200 graden voorverwarmde oven. Laat ze afkoelen en snijd ze in kwarten. Snijd de knoflook, de ansjovisfilet en de kappertjes fijn. Bestrooi de paprika’s hiermee en voeg naar smaak wat zout toe. Druppel de olie eroverheen en serveer.
quote:
Aubergine met tomaat en mozzarella
Ingrediënten:
• 8 aubergineplakjes 1cm. Dik
• 8 plakken tomaat
• 8 plakken mozzarella
• 8 blaadjes basilicum
• olie
• zout en peper
Bereidingswijze:
Zout de aubergines en laat ze een half uurtje uitlekken onder een plank met gewicht erop. Dep de aubergines en grill ze aan beide zijden tot ze zacht zijn. Laat de tomaten ook even uitlekken. Leg ze op een schaal en stapel er een plakje tomaat, mozzarella en een basilicumblaadje op. Olie, zout en peper erop, opdienen maar
quote:
Bruschetta
1 stokbroodje
2 a 3 tomaten
2 teentjes knoflook
zout
peper
basilicum
parmaham
Ik maak zelf bruschetta van stokbrood in de oven, af laten koelen, in stukjes snijden opbakken in een beetje olijfolie. Daarna insmeren met knoflook, dan wat tomaat met basilicum en peper er op, of een lekkere ham ofzo.
Voorgerechtquote:
Spaghetti
Gamba’s
Knoflook
Peterselie
Olijfolie
Spaanse pepertje
Witte wijn
Tomaten uit blik
In een steelpan de gamba’s met wat knoflook bakken, als ze goed zijn doe ik de tomaten uit blik erbij, een scheutje wijn erbij, het spaanse pepertje toevoegen en dit warm laten worden. Net niet laten koken. De spaghetti laten koken, spaghetti afgieten en toevoegen aan de saus. Dit even een half minuutje laten doen op een laag vuur. De peterselie erbij en opdienen maar.
Hoofdgerechtquote:
Ingrediënten:
• 4 biefstukjes
• 80 gram boter
• 2 grote uien
• 1 glas bouillon
• zout en peper
Bereidingswijze:
Snijd de uien in flinterdunne plakjes. Smelt 50 gram boter in een pan en smoor de uitjes op zeer laag vuur . Voeg langzaam een half glas bouillon toe. Haal voorzichtig de uien uit de pan en houd ze warm. Smelt de rest van de boter in de pan en braad de biefstukjes aan. Haal de biefstukjes uit de pan en schep de uienringen eroverheen. Voeg aan de jus de rest van de bouillon toe en laat deze inkoken. Schenk de jus op het vlees en serveer meteen.
quote:
Ingrediënten:
• 4 schoongemaakte rode ponen
• 8 eetlepels olijfolie
• 300 ml witte wijn
• snufje zout
• 100 gram zwarte ontpitte olijven
• 4 teentjes fijngehakte knoflook
• 2 gehalveerde citroenen
• 4 eetlepels fijngehakte peterselie
Bereidingswijze:
Doe de ponen in een ovenvaste schaal, giet de olie en witte wijn erover en voeg zout, olijven, knoflook en citroen toe. Dek de schaal af met aluminiumfolie en bak de vis 20 minuten in een voorverwarmde oven op 170 graden Celcius tot het vlees makkelijk van de graten loslaat. Bestrooi de vis met peterselie en dien direct op.
Ik denk dat ik er aardappelen in blokjes met rozemarijn en zeezout bij serveer.
Dessertquote:
Amandelkoekjes
Ingrediënten:
• 200 gr amandelen
• 200 gr bloem
• 200 gr suiker
• 200 gr boter
• 2 eetlepels koffielikeur
• 50 gr gesmolten chocolade
Bereidingswijze:
Leg de boter uit de koelkast, zodat deze zacht kan worden. Hak de amandelen fijn en meng ze met de bloem en de suiker en maak hiervan een bergje op het werkblad met een kuiltje in het midden. Doe de zacht geworden boter en de likeur in het kuiltje. Vermeng de ingrediënten tot het een zacht en glad deeg is. Vorm hier van bolletjes ter grootte van een walnoot, die aan één kant plat zijn en leg ze op een ingevette bakplaat. Zet de baci 15 minuten in een voorverwarmde oven van 220 graden. Laat ondertussen de chocolade au bain marie smelten. Haal de baci na 15 minuten uit de oven, laat ze afkoelen en verbindt de platte zijde van de baci met de chocolade.
Limoncello
Om de maaltijd goed af te sluiten drinken we een glaasje ijskoude limoncello
Yes, London. You know: fish, chips, cup 'o tea, bad food, worse weather, Mary fucking Poppins... LONDON.