abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 9 december 2008 @ 09:07:58 #1
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_63870397
Hoi,

Al mijn CV leidingen zijn van koper, dus ik kan er gelukkig aan solderen als ik iets moet uitbreiden.
Nu is dus inderdaa het moment aangebroken dat ik twee radiatoren ga toevoegen aan het systeem dus ik moet het systeem van de druk afhalen en de boel aansluiten.
De nieuwe radiatoren worden op ongeveer een meter onder de ketel aangesloten. De ketel hangt op zolder.
Het lijkt zo simpel:

• boel aftappen op het laagste punt
  • ketel aftappen met het speciaal daarvoor aangebrachte kraantje
  • de reeds aanwezige knel-einddop verwijderen
  • nieuwe aansluitingen (twee t-stukken) op hun plaats brengen
  • boel vastsolderen
  • systeem weer op druk brengen.

De meeste stappen zullen wel lukken. Het enige is dat ik dus de knelaansluitingen niet meer wil gebruiken omdat er nu een plafond voor komt te zitten. Dus ik MOET (wil) solderen. Zo op het eerste gezicht lijkt het me geen probleem maar ik ben toch bang dat ik te maken krijg met water dat toch nog in het systeem blijkt te zitten.
    Iemand tips? Ter info, het is een Itho Klimax2 42KW/CW6 mčt een aftapkraantje.
  •   PR/Manusje van alles dinsdag 9 december 2008 @ 09:22:07 #2
    148800 crew  Surveillance-Fiets
    Toezicht is gezond!
    pi_63870653
    Vergeet het ontluchten niet als je hem weer bijvult
    Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
    Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
    pi_63871920
    quote:
    Op dinsdag 9 december 2008 09:07 schreef 525TDS het volgende:
    ... maar ik ben toch bang dat ik te maken krijg met water dat toch nog in het systeem blijkt te zitten.
    Iemand tips? ...
    Bedoel je dat je bang bent dat er toch nog water uit de leiding komt als je kneldop losmaakt? Er zal nog wel wat water uit lopen, maar dat zal echt niet veel zijn. Gewoon een bakje/mok/emmer/vaatdoek/whatever eronder houden, komt het helemaal goed.
      dinsdag 9 december 2008 @ 10:28:09 #4
    153745 525TDS
    Dat zeg ik dus.
    pi_63872277
    quote:
    Op dinsdag 9 december 2008 10:14 schreef DonJames het volgende:

[..]

Bedoel je dat je bang bent dat er toch nog water uit de leiding komt als je kneldop losmaakt? Er zal nog wel wat water uit lopen, maar dat zal echt niet veel zijn. Gewoon een bakje/mok/emmer/vaatdoek/whatever eronder houden, komt het helemaal goed.
    Nee, daar ben ik niet bang voor. Waar ik wel bang voor ben is dat er toch nog net een beetje water uit besluit te komen precies op het moment dat je tin netjes dreigt te gaan vloeien.
      PR/Manusje van alles dinsdag 9 december 2008 @ 10:29:51 #5
    148800 crew  Surveillance-Fiets
    Toezicht is gezond!
    pi_63872321
    quote:
    Op dinsdag 9 december 2008 10:28 schreef 525TDS het volgende:

[..]

Nee, daar ben ik niet bang voor. Waar ik wel bang voor ben is dat er toch nog net een beetje water uit besluit te komen precies op het moment dat je tin netjes dreigt te gaan vloeien.
    Dan komt er geen water meer uit. En dat kleine beetje dat toevalligerwijs nog precies achtergebleven is op de punten waar jij gaat solderen zal wel heel snel verdampen als je bezig bent
    Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
    Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
      dinsdag 9 december 2008 @ 10:37:35 #6
    153745 525TDS
    Dat zeg ik dus.
    pi_63872521
    Ik denk dat ik gewoon effe een heel stuk leiding verhit om het eventueel aanwezige water alsnog te verdampen. Dan zal het niet meer zo'n vaart lopen.
    Iemand nog andere tips?
    pi_63874345
    Kan je geen krimp vitting gebruiken?
      dinsdag 9 december 2008 @ 12:28:42 #8
    153745 525TDS
    Dat zeg ik dus.
    pi_63875359
    quote:
    Op dinsdag 9 december 2008 11:49 schreef Hardrebel het volgende:
    Kan je geen krimp vitting gebruiken?
    Ik heb er even google op los gelaten maar euh, wat is dat?
    pi_63876352
    Hij zal knel koppeling bedoelen

vergeet de stekker er niet uit te trekken.
    Dat grapje koste mij een nieuwe pomp
      dinsdag 9 december 2008 @ 13:49:51 #10
    153745 525TDS
    Dat zeg ik dus.
    pi_63877522
    Ja. Waarschijnlijk een knelkoppeling. Nou nee, die wil ik niet gebruiken.
    Goeie tip van die stekker. Kleine moeite groot plezier.
    pi_63879380
    quote:
    Op dinsdag 9 december 2008 13:10 schreef R0ADKILL het volgende:
    Hij zal knel koppeling bedoelen

[ afbeelding ]

vergeet de stekker er niet uit te trekken.
    Dat grapje koste mij een nieuwe pomp
    dat ja.
    pi_63879423
    quote:
    Op dinsdag 9 december 2008 13:49 schreef 525TDS het volgende:
    Ja. Waarschijnlijk een knelkoppeling. Nou nee, die wil ik niet gebruiken.
    Goeie tip van die stekker. Kleine moeite groot plezier.
    Vertel wat is er mis met knel koppeling.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hardrebel op 09-12-2008 15:09:17 ]
    pi_63879597
    In de praktijk valt het wel mee met dat water. Horizontale buizen zijn wat lastiger, maar ook goed leeg te krijgen door ze even naar beneden te drukken (even uit de zadels halen)

Tip van flip: Als je merkt dat er toch nog wat water aan komt lopen, prop dan een stuk fijngeperst witbrood in de leiding. Lost na het solderen vanzelf weer op...

En verder de leidingen natuurlijk goed schoonschuren, en gebruik soldeervet (S39 kiwa of soortgelijk, daarna met een natte lap de soldering even schoonpoetsen). Kan niet misgaan.
      dinsdag 9 december 2008 @ 20:05:52 #14
    43624 Martijn_77
    It was a good year
    pi_63887593
    quote:
    Op dinsdag 9 december 2008 09:22 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
    Vergeet het ontluchten niet als je hem weer bijvult
    En een paar weken later nog een keer als je hem een paar keer goed heet gestookt hebt.
    Experience is what you get when you don't get what you wanted
    Take my advice ... I don't use it anyway...
    Een goede Fok! Search
    Een goede Fok! Search
    pi_63916996
    quote:
    Op dinsdag 9 december 2008 15:02 schreef Hardrebel het volgende:

[..]

Vertel wat is er mis met knel koppeling.
    Waarschijnlijk wil TS solderen omdat er een plafond voorlangs word getimmerd. Beetje lullig als de knel een jaar later gaat lekken, kan alles er weer uit.
      donderdag 11 december 2008 @ 07:37:08 #16
    153745 525TDS
    Dat zeg ik dus.
    pi_63924601
    Juist, dat dus. Alles is gesoldeerd met 97/3 tin/zilver en waar ik er echt niet meer bij kon met hardsoldeer. (Weet effe niet meer hoe het heet, waren van die vreemde stangetjes.) an ga ik nu niet ineens verder met knelkoppelingen.
    Waarschijnlijk zijn die koppelingen wel OK hoor, dat geloof ik best maar het is gewoon zo'n antiklimax gevoel als ik het nu ineens ga gebruiken.
      Moderator donderdag 11 december 2008 @ 17:19:43 #17
    92034 crew  Vonkenboer
    Geen woorden, maar draden !
    pi_63937775
    Op plekken waar je niet meer bij kunt zonder sloop, hak of breekwerk mag je zelfs geen knelkoppelingen gebruiken.
    pi_63996939
    quote:
    Op donderdag 11 december 2008 17:19 schreef Vonkenboer het volgende:
    Op plekken waar je niet meer bij kunt zonder sloop, hak of breekwerk mag je zelfs geen knelkoppelingen gebruiken.
    dan ga ik even een tijdmachien uitvinden.. even 25 jaar terug in de tijd om die bouwvakkers die deze keet gebouwt hebben NOG een trap te verkopen..

maar CV leidingen zijn toch doorgaans niet van koper?
    pi_63998505
    quote:
    Op zaterdag 13 december 2008 23:42 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

dan ga ik even een tijdmachien uitvinden.. even 25 jaar terug in de tijd om die bouwvakkers die deze keet gebouwt hebben NOG een trap te verkopen..

maar CV leidingen zijn toch doorgaans niet van koper?
    Dat dat niet mag is dan ook voor gasleidingen, maar daarin mogen ook geen soldeerverbindingen weggewerkt zijn.
      zondag 14 december 2008 @ 08:54:09 #20
    153745 525TDS
    Dat zeg ik dus.
    pi_64001437
    Zo, het is gelukt hoor. Ik heb eerst de druk eraf gehaald, toen de ketel, die er recht boven hangt, afgetapt en toen ben ik aan de gang gegaan. Er kwam 1 druppel water naar beneden, dat was alles.
    En ja, ik heb alle CV leidingen in koper aangelegd. Er zit geen mm ijzer of kunststof in.
      zondag 14 december 2008 @ 08:55:30 #21
    153745 525TDS
    Dat zeg ik dus.
    pi_64001443
    quote:
    Op zondag 14 december 2008 00:58 schreef klipper het volgende:

[..]

Dat dat niet mag is dan ook voor gasleidingen, maar daarin mogen ook geen soldeerverbindingen weggewerkt zijn.
    Dus helemaal geen verbindingen??? Hoe kan je nou uit een stuk een gasleiding helemaal van de kelder naar zolder aanleggen?
    pi_64001941
    quote:
    Op zondag 14 december 2008 08:55 schreef 525TDS het volgende:

[..]

Dus helemaal geen verbindingen??? Hoe kan je nou uit een stuk een gasleiding helemaal van de kelder naar zolder aanleggen?
    Geen weggewerkte onbereikbare verbindingen.
    Zelfs in nieuwbouwwonngen zie je de gasleiding vaak door een kast lopen,of ze gebruiken wicu buis, welke gewoon op rol zit, en dan ben je niet gebonden aan lengtes van 5 mtr.

Bij onbereikbare weggewerkte leidingen mag er dus geen verbinding inzitten, natuurlijk mag de verbinding wel voordat de leiding onbereikbaar wordt aangebracht zijn.

PS: het is trouwens een misverstand dat soldeerverbindingen trekvast zijn, deze verbindingen kunnen gaan "kruipen" indien verkeerd aangelegd.
    Knelkoppelingen zijn vaak wel trekvast doordat ze de buis lichtelijk vervormen.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')