Gedurfde en moedige uitspraken van de heer Olmert. Als er aan beide kanten meer mensen waren die dit soort problemen echt durfden te benoemen en aan te pakken zou men echt een heel stuk verder komen.quote:JERUZALEM - De waarnemend premier van Israël, Ehud Olmert, schaamt zich voor de gewelddaden die extremistische Joodse kolonisten deze week pleegden tegen Palestijnen op de Westelijke Jordaanoever. Olmert zei dat zondag in de marge van de wekelijkse ministerraad.
‘Als Jood heb ik me geschaamd voor de taferelen van Joden die het vuur openden op onschuldige Arabieren in Hebron’, aldus Olmert. ‘Er is geen andere definitie dan de term ‘pogrom’ om te beschrijven wat ik heb gezien.’
Israëlische veiligheidstroepen ontruimden donderdag een door ultraorthodoxe Joodse kolonisten bezet pand in de stad Hebron. De kolonisten koelden hun woede daarop op Palestijnen en hun bezittingen. Auto's en woningen gingen in vlammen op en zeker drie Palestijnen raakten gewond door kogels.
Olmert refereerde aan de vele pogroms uit de gechiedenis, waarbij Joden het slachtoffer waren. ‘Wij zijn zonen van een natie die weet wat de betekenis van een pogrom is, en heb pas besloten dit woord te gebruiken na diep nadenken.’
De Israëlische premier zei verder dat hij zijn minister van Defensie Ehud Barak en de relevante overheidsdiensten opdracht heeft gegeven om alles te doen om herhaling te voorkomen.
De politiek en het leger in Israël maken zich steeds meer zorgen over het extremisme onder de kolonisten, zeker nu steeds vaker het leger ook het doelwit is. De kolonisten verzetten zich op religieuze gronden fel tegen een mogelijke ruil van land voor vrede. Op de Westelijke Jordaanoever inclusief Oost-Jeruzalem wonen meer dan 500.000 Israëli's tussen circa 2,5 miljoen Palestijnen.
quote:Op zondag 7 december 2008 20:32 schreef Westerling het volgende:
Yep, die kolonisten werden al steeds meer de paria's van Israël. Dit soort incidenten doet de publieke opinie binnen Israël tegen hun keren.
Nu inderdaad van beide kanten redelijkheid, en er valt wat te bereiken.
Van de kant van de Israëli's openstaan voor het ontruimen van bezette gebieden, en van de kant van de Palestijnen een beetje tevredenheid in plaats van de honger naar meer.
Dat lijkt me een utopie.quote:Op maandag 8 december 2008 17:12 schreef Pool het volgende:
Goede uitspraak. De gematigde figuren aan beide kanten moeten het voor het zeggen krijgen!
Moeilijk maar noodzakelijk.quote:
Ken je de docu van Bud Wichert? Waar hoger opgeleide Israëlische en Palestijnse jongeren aan het woord komen. Meerdere Israëli's geven aan dat ze als buren willen leven met de Palestijnen, terwijl alle Palestijnse jongeren vertellen dat alle joden op moeten rotten naar Amerika, Rusland en Europa. Mede daarom denk ik dat het nog decennia zal duren voordat er ook maar een Palestijnse progressieve elite ontstaat die bereid is Joden als buren en mensen te zien i.p.v. als imperialistische varkens die van de aardbodem moeten verdwijnen.quote:Op maandag 8 december 2008 18:44 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Moeilijk maar noodzakelijk.
Ik maak me sterk dat de gematigden gewoon in de meerderheid zijn, aan beide kanten. En bovendien is het extremisme een doodlopende weg.
Uiteindelijk, uiteindelijk is er geen andere mogelijkheid dan praten en onderhandelen.
Of je moet echt genocide een optie vinden.
Ah, mooi. Ik zal eens kijken als ik thuis ben en tijd heb (wordt overmorgen vrees ik.)quote:Op maandag 8 december 2008 18:55 schreef cultheld het volgende:
[..]
Ken je de docu van Bud Wichert? Waar hoger opgeleide Israëlische en Palestijnse jongeren aan het woord komen. Meerdere Israëli's geven aan dat ze als buren willen leven met de Palestijnen, terwijl alle Palestijnse jongeren vertellen dat alle joden op moeten rotten naar Amerika, Rusland en Europa. Mede daarom denk ik dat het nog decennia zal duren voordat er ook maar een Palestijnse progressieve elite ontstaat die bereid is Joden als buren en mensen te zien i.p.v. als imperialistische varkens die van de aardbodem moeten verdwijnen.
Hier te zien: http://www.rtvgelderlandarchief.nl/index.php?onderwerp=israel+love&programma=&maand=05&jaar=2008&search=1
Nou nou nou kijk aub naar deze 2 video's boven jou.. en zie het verschilquote:Op maandag 8 december 2008 18:55 schreef cultheld het volgende:
[..]
Ken je de docu van Bud Wichert? Waar hoger opgeleide Israëlische en Palestijnse jongeren aan het woord komen. Meerdere Israëli's geven aan dat ze als buren willen leven met de Palestijnen, terwijl alle Palestijnse jongeren vertellen dat alle joden op moeten rotten naar Amerika, Rusland en Europa. Mede daarom denk ik dat het nog decennia zal duren voordat er ook maar een Palestijnse progressieve elite ontstaat die bereid is Joden als buren en mensen te zien i.p.v. als imperialistische varkens die van de aardbodem moeten verdwijnen.
Hier te zien: http://www.rtvgelderlandarchief.nl/index.php?onderwerp=israel+love&programma=&maand=05&jaar=2008&search=1
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |