De ondergang van de mensheid, interpreteer ik als de totale annihilatie van de mensheid.
Die kans acht ik vrij gering tot bijna nul. De mens is zo enorm verspreid over de aarde, dat er op bijna iedere vierkante kilometer een A-/H-bom zou moeten vallen. Zoveel bommen bestaan er niet.
Ik denk dat een nieuwe/gemuteerde ziekte een grotere kans heeft om de mensheid significant te decimeren dan wapens. Zelfs dan zijn er resistente mensen. Ook in het geval van biologische wapens.
Hoewel ik dus denk, dat er altijd een handjevol mensen zal overleven (totdat er een gigantische meteoriet op de aarde klapt), is er wel verschil in de nasleep. Een oorlog zal naast enorm menselijk drama, een hoop knappe koppen sparen. Dus zal de voortuitgang met een paar decennia vertraging weer opbloeien. Een ziekte zal dat onderscheid tussen knappe koppen en kanonnenvoer niet maken. Dus die klap kan veel harder zijn. Als het echt een sluipmoordenaar is kan die klap misschien wel een achteruitgang van millennia zijn. En zoals ik al zei is de enige echte mogelijke killer mijns inziens, een grote meteoriet. Hoewel, A.I. is misschien ook een optie. Maar dat is dan weer geen wapen maar evolutie.