Anderhalve maand geleden heb ik mijn iPhone 3G uit mijn handen laten vallen, met als gevolg een gebarsten scherm.
Het toestel zag er zo uit na de val:
![]()
![]()
Het toestel was niet verzekerd. Ik heb contact opgenomen met T-Mobile voor reparatiemogelijkheden. Het toestel zou opgestuurd worden naar een ander bedrijf, waarna ik een factuur zou krijgen met de mogelijke kosten. Eventuele kosten volgens de medewerker lag tussen de 150 - 200 euro.
Weekje later de prijsopgave binnengekregen. Het bedrijf bleek Solid Vision te zijn. Het betrof "val stoot- of drukschade". Reparatiekosten: 428,40 euro. Onderzoeks/verzendkosten: 42,50 euro. Een totaalbedrag van 470,90 euro. Een te hoog bedrag voor mij.
![]()
€ 470,90.

!
Verder was er niets mis met het toestel. Geen problemen met bellen, muziek luisteren, internetten enzovoort. Touchscreen bleef ook functioneren, maar dat was alleen niet gezond voor mijn vinger.
Ik vroeg hierna in
DIG of het elders goedkoper kon... Ik had na het aanmaken van dat topic de prijsopgave teruggestuurd.
Er werden een paar bedrijven geopperd in dat topic. Ik wilde mijn zaken fysiek afhandelen en niets via de post regelen. Ik woon in Delft, dus hoe dichter bij mij in de buurt, hoe beter. Mailtje gestuurd naar de volgende bedrijven:
iPod-Service.nl: 101,50 euro, binnen 1 dag klaar. Viel af, omdat het pand gevestigd is in Noord-Brabant.
Fixsupport.nl: 150 euro, inclusief BTW en verzending. 3 maanden garantie.
iPodrepair.nl: Ongeveer 145 euro. 3 dagen later een mailtje, laat maar zitten.
Tiptoets.nl: 99 euro, glas vervangen. Nam contact op via de mail, vroeg hoeveel het mij zou kosten. Kreeg een mail terug met daarin een link naar een pagina waar alle prijzen op staan. Ik moest doorvragen. Lekker klantvriendelijk, geef mij dan meteen de informatie die ik nodig heb. Maar ook: "Hoewel wij uiterst voorzichtig en met veel vakkennis te werk gaan, staan wij niet garant voor defecten die tijdens de de- en montage van de iPhone optreden. Het risico van reparatie blijft ten allen tijde voor de klant." Ook geen Tiptoets.nl voor mij.
Macrepair.nl: kreeg 3 dagen later een mailtje. Nam ik niet meer serieus.
PDATech.nl: 119 euro (bleek later 99 euro te zijn), reparatietijd van 20 - 25 minuten, gevestigd in Den Haag en zeer snelle respons op mailtje.
Uiteindelijk gekozen voor PDATech.nl, omdat het bedrijf in de buurt was, ik tijdens de reparatie gewoon mee kon kijken, de reparatietijd minder dan een half uurtje is, mijn mail snel werd beantwoord.
Ik zou een telefoontje van T-Mobile krijgen wanneer ik mijn ongerepareerde telefoon weer op zou kunnen halen. Na anderhalve week niets gehoord te hebben, gisteren naar de T-Mobile winkel gegaan om meer te weten over de status van zaken. Bleek dat mijn telefoon al terug was bij T-Mobile. Meteen meegenomen dus.
Ik was al in Den Haag, dus kon ik net zo goed meteen mijn scherm laten vervangen. PDATech.nl gebeld, ik kon meteen langskomen (hij herkende mij meteen toen ik hem belde). Adresgegevens en dergelijke opgezocht en maar eens gegaan naar het pand. Het is geen bedrijfspand, maar iemand die in zijn huis telefoons repareert. Je loopt samen naar zijn werkkamer, hij gaat achter zijn bureau zitten en jij neemt plaats tegenover hem.
Ik kreeg te horen dat hij in z'n mail had gezegd dat het 119 euro zou kosten, maar dat de prijzen nu omlaag waren gegaan en dat hij het scherm nu zou vervangen voor 99 euro.
Ik vertelde kort over mijn probleem, gaf de telefoon aan hem. Telefoon werd voor mij gerepareerd, alles wat hij deed kon ik volgen en vragen over stellen. Het was een gezellig gesprekje. In ieder geval, hij schroeft de iPhone open, neemt het scherm onder handen en verwijdert al het glas van het scherm (dat moet gebeuren zodat het nieuwe glas dat geplaatst wordt, goed past). Nadat al het glas dat gebarsten was verwijderd was, pakt hij nieuwe glas achter zich. Hij vertelt en laat zien dat het nieuwe onderdeel een originele van Apple is: er is een 3D barcode sticker op het scherm en op de kabels van het glas staat precies hetzelfde tekst. Vervangt de glas, schroeft alles weer dicht, maar komt erachter dat er iets blauws zichtbaar is achter het scherm. Was blijkbaar een blauw (plastic?) stukje dat normaal gesproken tussen het scherm en de rest zit. Schroeft alles weer open, werkt het blauwe mooi weg, schroeft alles weer dicht.
Batterij was leeg, dus de batterij werd opgeladen en nadat het was opgeladen kon ik even kijken of alles goed was gegaan. Ik zag verder geen sporen van de reperatie en mijn scherm functioneerde zoals het doen moest; alles werkte.
99 euro in plaats van 119 euro.
Alles wordt voor mijn ogen gedaan, ik kan er zelfs vragen over stellen.
Na het vervangen bleek dat er een blauw stukje achter het glas zat, werd opgemerkt door hem en meteen weggewerkt, zonder dat ik daar iets over moest zeggen.
Nadat alles weer dicht was geschroefd, werd mij de mogelijkheid gegeven om alles even te testen of alles wel goed functioneert.
Goede service,
.
Ik kreeg tijdens het gesprek zelfs te horen dat ik dit op het internet had geplaatst (alleen geplaatst op FOK!) en dat ik meerdere bedrijven had gemaild. "Van wie kreeg je het snelste antwoord terug?".
. Het is in ieder geval iemand met verstand van zaken, je kon in het gesprek duidelijk horen dat hij er verstand van had en wist waar hij mee bezig was.
Foto's na de reparatie:
![]()
![]()
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-12-2008 23:52:28 ]