quote:
Op donderdag 4 december 2008 23:31 schreef ShadyLane het volgende:Ik weet niet wat ik dan zou doen. Kijk ik heb allemaal dooie talen gestudeerd, ik kan niet kiezen voor het grote geld. Maar als het wel kon....ik ken iemand die het tandarts zijn op zich niet zo boeiend vindt, maar nu parttime werkt in een meermanspraktijk. Die zegt "ik kan vijf dagen per week tamelijk boeiend werk gaan doen, of ik kan twee dagen per week dit doen, en de rest van de week doen wat ik echt interessant vind".
Ik denk dat het vinden van een 'droombaan' een ongelooflijk soort luxe is, en tegelijk is het voor mijzelf wel tamelijk essentieel. Niet dat ik altijd precies wist wat ik wilde, of nooit banen gehad heb waar ik me niet prettig bij voelde (IND!), maar ik heb dat nooit gezien als iets heel ergs. Het hoort er ook gewoon bij om uiteindelijk te komen waar je wel wilt, mits je niet stil blijft staan. Ik kan nu extra waarderen dat ik op het juiste spoor terecht ben gekomen.
Uit ervaring weet ik dat als het echt moet, ik prima kan functioneren in een functie die op het eerste gezicht niet bij me past. Het is daarom dan ook een beetje onzin om de zaken zwart tegenover wit te stellen: doen wat je leuk vindt óf geld verdienen. Niet dat jij dat perse doet trouwens, maar dat lijkt in de discussie wel een beetje te gebeuren. Het is volgens mij veel breder dan de vraag naar passend werk: het heeft alles te maken met prioriteiten in je leven, weten wie je bent en waar je staat en hoe je je leven wilt inrichten. Ik vind bijvoorbeeld vrijheid en onafhankelijkheid in mijn leven heel belangrijk: voor mij zijn het 'kernwaarden' en dus zal ik alleen goed en lang op een prettige manier kunnen functioneren als ik me in die kernwaarden erkend voel. De verantwoordelijkheid daarvoor ligt niet bij mijn werkgever, maar bij mij. Een fulltime baan in het onderwijs is voor mij gewoon niet verstandig; dan ga ik me veel te veel een lesboer voelen en gaat de school benauwd lijken. Daarover duidelijk zijn naar jezelf en je werkgever is volgens mij de hele sleutel naar een 'gelukkige' carrière.
Ook het idee dat wat je doet altijd een duidelijk nut zou moeten hebben. Ik probeer in mijn werk ook juist expres tijd te 'verspillen' door soms halve lessen een beetje te kletsen met leerlingen. Heel nutteloos op 't eerste gezicht, maar uiterst nuttig voor mij (en de leerlingen).