Er is een moordenaar bijgekomen, namelijk de beul.quote:Op woensdag 3 december 2008 21:17 schreef Halcon het volgende:
[..]
Wat ik al zei: of het afschrikwekkend is of niet weet niemand en blijft gissen, maar het is ook niet zo relevant.
Als je een moordenaar executeert, dan red je onschuldige levens. En als dat niet zo mocht zijn, dan heb je een moordenaar geexecuteerd. What´s the problem?
Er is een verschil tussen "to kill" en "to put death".quote:Op woensdag 3 december 2008 21:46 schreef Heldopsokken het volgende:
[..]
Er is een moordenaar bijgekomen, namelijk de beul.
Je begint trouwens al terug te krabbelen. Eerst zeg je dat afschrikwekkend werkt. Nu doet het al niet meer ter zake. Zeker bij recidive, is de doodstraf geen oplossing. Als je toch al zeker weet dat je de doodstraf krijgt als je opgepakt wordt, wordt het een stuk aantrekkelijker om nog iemand te vermoorden als diegene de waarheid ontdekt over je vorige moord. Ik kan dus ook prima beargumenteren dat het juist criminaliteit aanwakkert.
Nou ja, stel dat je een christen bent dan wel. 'gij zult niet doden' heeft immers geen voetnootquote:
Grammaticaal is er een verschil ja.quote:Op woensdag 3 december 2008 21:49 schreef Halcon het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen "to kill" en "to put death".
Al in de OP geeft ik aan dat dat aspect niet zo relevant is. Het is ook niet hard te maken. Zowel dat het wel of niet afschrikwekkend is, is niet hard te maken.
Of het aanwakkert is ook maar de vraag: de doodstraf of levenslang celstraf, zou dat voor de crimineel iets uitmaken? Getuigen uitschakelen doen ze toch wel als ze dat van plan zijn.
Daar is in de US discussie over. Je hebt onder evangelicals voor- en tegenstanders. Er is een wezenlijk verschil tussen "to kill" en "to put death".quote:Op woensdag 3 december 2008 22:03 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Nou ja, stel dat je een christen bent dan wel. 'gij zult niet doden' heeft immers geen voetnoot
Er is meer dan een grammaticaal verschil.quote:Op woensdag 3 december 2008 22:09 schreef Heldopsokken het volgende:
[..]
Grammaticaal is er een verschil ja.
Wanneer je slechts gelooft in experimenteel onderzoek is een verband inderdaad niet hard te maken. Het is echter prima mogelijk om onderzoek te doen naar de impact van de doodstraf op criminaliteit.
http://www.deathpenaltyin(...)t-deterrence-studies
Er is een flink debat gaande zoals je kan lezen. Ik geef je gelijk. Het is irrelevant. Ik vind het echter irrelevant omdat de doodstraf moreel verwerpelijk is.
Ook als het gaat om abortus en euthanasie? Of komt het dan minder goed uit?quote:Op woensdag 3 december 2008 22:09 schreef Halcon het volgende:
[..]
Daar is in de US discussie over. Je hebt onder evangelicals voor- en tegenstanders. Er is een wezenlijk verschil tussen "to kill" en "to put death".
Ik hoop voor je dat je het verschil ziet tussen een ongeboren kind en een zware misdadiger.quote:Op woensdag 3 december 2008 22:12 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ook als het gaat om abortus en euthanasie? Of komt het dan minder goed uit?
die zware misdadiger kan best met geweld een zeer ongewenst kind hebben verwekt.quote:Op woensdag 3 december 2008 22:14 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik hoop voor je dat je het verschil ziet tussen een ongeboren kind en een zware misdadiger.
Een verband is prima hard te maken, met de juiste kennis en de juiste technieken. Moeilijk is niet hetzelfde als onmogelijk. Aangeven dat het niet hard te maken valt, is als 80% van het kwantitatieve sociaal-wetenschappelijke onderzoek in de prullenbak gooien. Er zijn genoeg methodes en data beschikbaar om te controleren voor die andere factoren.quote:Op woensdag 3 december 2008 22:12 schreef Halcon het volgende:
[..]
Er is meer dan een grammaticaal verschil.
Een verband is gewoonweg niet hard te maken. Landen met elkaar vergelijken heeft ook weinig zin, omdat er veel meer factoren een rol spelen dan alleen het wel of niet hebben van de doodstraf als strafmiddel.
Waarom is de doodstraf volgens jou moreel verwerpelijk?
Dat zou kunnen, maar daarmee zijn ze nog niet aan elkaar gelijkgesteld natuurlijk of ben jij je eigen vader?quote:Op woensdag 3 december 2008 22:18 schreef du_ke het volgende:
[..]
die zware misdadiger kan best met geweld een zeer ongewenst kind hebben verwekt.
Ik betwijfel of dat verband hard te maken is. Maar goed, het argument afschrikwekkend of niet is niet relevant zoals gemeld in de openingspost.quote:Op woensdag 3 december 2008 22:21 schreef Heldopsokken het volgende:
[..]
Een verband is prima hard te maken, met de juiste kennis en de juiste technieken. Moeilijk is niet hetzelfde als onmogelijk. Aangeven dat het niet hard te maken valt, is als 80% van het kwantitatieve sociaal-wetenschappelijke onderzoek in de prullenbak gooien. Er zijn genoeg methodes en data beschikbaar om te controleren voor die andere factoren.
De doodstraf is moreel verwerpelijk omdat je precies hetzelfde doet als de moordenaar:
een reden verzinnen waarom iemand gedood moet worden.
Die reden is altijd subjectief en kan dus ook gebruikt worden als argument voor een moord an sich. De overheid is immers nooit moreel superieur aan de burger. Zij is er immers voor de burger en niet andersom.
Nee maar ik reageerde op je opmerking over het verschil voor bepaalde christenen in de VS tussen moorden en doodmaken.quote:Op woensdag 3 december 2008 22:21 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat zou kunnen, maar daarmee zijn ze nog niet aan elkaar gelijkgesteld natuurlijk of ben jij je eigen vader?
Er is discussie tussen evangelics. Ook onder evangelics heb je voor- en tegenstanders. Maar goed, het gaat niet over geloof in dit topic.quote:Op woensdag 3 december 2008 22:25 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nee maar ik reageerde op je opmerking over het verschil voor bepaalde christenen in de VS tussen moorden en doodmaken.
Je zult ze de kost moeten geven die het zelfs zonder geweld voor elkaar krijgen.quote:Op woensdag 3 december 2008 22:18 schreef du_ke het volgende:
[..]
die zware misdadiger kan best met geweld een zeer ongewenst kind hebben verwekt.
Er zijn ook onderzoeken waaruit het tegenovergestelde blijkt.quote:Op woensdag 3 december 2008 22:26 schreef ee-04 het volgende:
Er is uit meerdere onderzoeken gebleken dat de Doodstraf niet meer afschrikt dan gevangenisstraffen,
Ik weet dat het lastig is, maar lees gewoon eens....quote:Op woensdag 3 december 2008 22:30 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Ga je er ook nog inhoudelijk op in, of heb je zoiets van laat maar?
Je komt met een voorbeeldje en doet voorkomen alsof Nederland een bananenrepubliek is. Jij bent vast wereldkampioen overdrijven.quote:Op woensdag 3 december 2008 22:27 schreef sneakypete het volgende:
Absoluut niet, dat mensen dit nog voorstellen is eigenlijk absurd en gefundeerd op een naief en totaal achterhaald vertrouwen in de staat.
Het is herhaaldelijk gebleken dat ons justitie apparaat kampioen is in het pakken van de verkeerde dader (voorbeeldje? Putterse moordzaak). In het systeem dat Halcon wil, zouden twee volkomen onschuldige burger mogelijk inmiddels morsdood zijn.
Ik ben zeker van mening dat de straffen, maar vooral ook de pakkans in ons landje van dramatische aard zijn. Maar dat mag nooit een reden zijn om de overheid het alleen recht op het vermoorden van burgers te geven.
Je hebt gedeeltelijk gelijk. Ik ben niet 100% consistent in deze. Ook bij gevangenisstraf houdt de overheid zich niet aan zijn eigen regels. Voor god spelen door over leven en dood te beslissen, vind ik echter wel wat anders. Ik ben het eens met Sneakypete dat het vertrouwen in de overheid in deze kwestie misplaatst is.quote:Op woensdag 3 december 2008 22:24 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik betwijfel of dat verband hard te maken is. Maar goed, het argument afschrikwekkend of niet is niet relevant zoals gemeld in de openingspost.
Dat is wat te simpel gedacht. Iemand die zich ernstig misdraagt wordt ter dood gebracht omdat deze persoon zich dusdanig heeft misdragen in de maatschappij dat rehabilitatie geen optie meer is.
Volgens jouw redenatie zou je ook niemand op mogen sluiten in de gevangenis. Ontvoerders al helemaal niet, want je doet dan hetzelfde als de ontvoerders en de reden is altijd subjectief.
Kortom: die vlieger gaat niet op.
Door niets te doen speelt de overheid met de levens van onschuldige burgers, door het wel te doen met de levens van moordenaars en verkrachters.quote:Op woensdag 3 december 2008 22:34 schreef Heldopsokken het volgende:
[..]
Je hebt gedeeltelijk gelijk. Ik ben niet 100% consistent in deze. Ook bij gevangenisstraf houdt de overheid zich niet aan zijn eigen regels. Voor god spelen door over leven en dood te beslissen, vind ik echter wel wat anders.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |