abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63709527
Vraagje, die voor mij lastig is maar voor wielrenners met de nodige ervaring wel te beantwoorden moet zijn.

Hoe stel je een fiets in op de juiste hoogte? Dus, hoe hoog moet het stuur staan, hoe hoog het zadel, enz?
Waar moet je naar kijken als je de fiets aanpast aan jezelf? Wat is de ideale houding?

Ik heb net een andere fiets gekocht (Koga Miyata GranRacer) en die staat heel anders afgesteld dan mn eerdere Gazelle Vuelta. En deze fiets wil ik nu eigenlijk wel eens een keer helemaal goed aan mijn lichaam aanpassen, zodat ik daar heerlijk relaxed aardig wat km'ers op kan maken.
[quote]Op woensdag 26 november 2008 13:01 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Hier ben ik het echt volledig mee eens, TS is een weekdiertje ipb nachtdier. Echt een gebrek aan enige vorm van ruggengraat.[/quote]
pi_63709997
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 22:00 schreef nachtdier2 het volgende:
Vraagje, die voor mij lastig is maar voor wielrenners met de nodige ervaring wel te beantwoorden moet zijn.

Hoe stel je een fiets in op de juiste hoogte? Dus, hoe hoog moet het stuur staan, hoe hoog het zadel, enz?
Waar moet je naar kijken als je de fiets aanpast aan jezelf? Wat is de ideale houding?

Ik heb net een andere fiets gekocht (Koga Miyata GranRacer) en die staat heel anders afgesteld dan mn eerdere Gazelle Vuelta. En deze fiets wil ik nu eigenlijk wel eens een keer helemaal goed aan mijn lichaam aanpassen, zodat ik daar heerlijk relaxed aardig wat km'ers op kan maken.
Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe fiets. Hoe is ie afgemonteerd?

Allereerst je zadel. Zorg ervoor dat deze volledig waterpas staat. Ik weet niet waar je hem gekocht hebt, maar vaak staat het zadel een beetje schuin, hierdoor ben je constant bezig je zit te veranderen en dat kost kracht. Als die eenmaal waterpas staat, ga je naast je fiets staan. Je zadel hoort ongeveer op de hoogte van je heup te komen. Je kan controleren of alles goed staat door op de fiets te gaan zitten. Net zoals bij een normale fiets moet je knie ietsjes gebogen zijn als je pedaal onderaan is. Ik denk dat je gebruik maakt van een kliksysteem voor je pedalen. Hoe die in te stellen is volledig aan jou. Maar iets dat lekker lijkt te zitten hoeft niet goed te zijn. Krijg je pijn bij het fietsen(vooral in je knieën) pas dan de stand van je plaatje wat aan.

Naar eigen mening is de stand van het stuur iets dat bij iedereen verschilt. Een maat van me zit bijvoorbeeld heel diep, terwijl ik graag wat meer achterover zit. Ikzelf vind het het lekkerst om net boven de 90 graden hoek te zitten als ik in de beugels zit. Belangrijkste van het stuur is naar mijn mening de stuurpen. Ik heb lange tijd met een te grote stuurpen rond gereden, totdat mijn fietsenmaker erachter kwam dat de pen veel te groot was voor mijn fiets. Nu was dat mijn eerste fiets en had ik nog niet zoveel verstand ervan, maar heb wel gemerkt dat dat echt een wereld van verschil maakt voor je zit.

Zoals ik al zei, de perfecte houding moet je helemaal zelf ontdekken. Vooral veel sleutelen, totdat je je perfecte zit hebt gevonden, ikzelf ben nog altijd aan het sleutelen. Er zijn bedrijven die je daarmee kunnen helpen. Volgens mij heeft de user Ultra_ivo daar wel ervaring mee. Denk dat mensen na mij ook wel nog tips kunnen geven
pi_63711074
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 22:14 schreef Littlecreep het volgende:

[..]

Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe fiets. Hoe is ie afgemonteerd?

Allereerst je zadel. Zorg ervoor dat deze volledig waterpas staat. Ik weet niet waar je hem gekocht hebt, maar vaak staat het zadel een beetje schuin, hierdoor ben je constant bezig je zit te veranderen en dat kost kracht. Als die eenmaal waterpas staat, ga je naast je fiets staan. Je zadel hoort ongeveer op de hoogte van je heup te komen. Je kan controleren of alles goed staat door op de fiets te gaan zitten. Net zoals bij een normale fiets moet je knie ietsjes gebogen zijn als je pedaal onderaan is. Ik denk dat je gebruik maakt van een kliksysteem voor je pedalen. Hoe die in te stellen is volledig aan jou. Maar iets dat lekker lijkt te zitten hoeft niet goed te zijn. Krijg je pijn bij het fietsen(vooral in je knieën) pas dan de stand van je plaatje wat aan.

Naar eigen mening is de stand van het stuur iets dat bij iedereen verschilt. Een maat van me zit bijvoorbeeld heel diep, terwijl ik graag wat meer achterover zit. Ikzelf vind het het lekkerst om net boven de 90 graden hoek te zitten als ik in de beugels zit. Belangrijkste van het stuur is naar mijn mening de stuurpen. Ik heb lange tijd met een te grote stuurpen rond gereden, totdat mijn fietsenmaker erachter kwam dat de pen veel te groot was voor mijn fiets. Nu was dat mijn eerste fiets en had ik nog niet zoveel verstand ervan, maar heb wel gemerkt dat dat echt een wereld van verschil maakt voor je zit.

Zoals ik al zei, de perfecte houding moet je helemaal zelf ontdekken. Vooral veel sleutelen, totdat je je perfecte zit hebt gevonden, ikzelf ben nog altijd aan het sleutelen. Er zijn bedrijven die je daarmee kunnen helpen. Volgens mij heeft de user Ultra_ivo daar wel ervaring mee. Denk dat mensen na mij ook wel nog tips kunnen geven
Ik heb deze fiets gebruikt overgenomen, maar voor een heel leuk prijsje De fiets heeft welgeteld 5 keer gereden in de afgelopen paar jaar, max 300 km ofzo. Verder echt in nieuwstaat.

De fiets is afgemonteerd met Tiagra. Vooral aan het schakelen moet ik nog even wennen. Denk dat ik het Sora-flightdeck beter vind, qua gebruik. Dat schakelen met mn duim vond ik wel fijn eignelijk. Mja, zal kwestie van wennen zijn natuurlijk. Ik heb er tot nu toe welgeteld misschien 500 meter op gefietst.

Eigenlijk gebruik ik de racefiets meer als normale fiets: geen speciale schoenen ofzo. Ik wil m echter in de komende maanden wel gaan gebruiken voor wat grotere ritten en dan ook wat recreatiever en sneller. En om die reden wil ik m dus wel goed afgestemd hebben op mn lichaam zeg maar.

Waar ik misschien wel mee zit, is dat ik iets twijfel over de framemaat. Ik ben 1,76 ofzo en de framemaat is 63cm. Zadel staat nu op praktisch het laagste punt en als ik stilsta met beide benen op de grond, 'zit' ik zeg maar bijna op de bovenbuis.
[..]
Hier ben ik het echt volledig mee eens, TS is een weekdiertje ipb nachtdier. Echt een gebrek aan enige vorm van ruggengraat.[/quote]
pi_63711505
63 cm is ook wel erg groot hoor voor iemand van 1,76.
Ik ben 1,86 en heb maat 58. Met een maat 63 is denk ik vooral je bovenbuis te lang waardoor je teveel gestrekt zit zeg maar. Mijn zadelhoogte meet ik altijd door op het zadel te gaan zitten en als ik dan m'n voet onder het pedaal heb moet m'n voet een hoek van 90 graden maken met m'n been.
  dinsdag 2 december 2008 @ 23:36:32 #5
62913 Blik
The one and Only!
pi_63713072
ik doe ff een tvp, als het weer mooi weer is wil ik hier ook wat beter naar gaan kijken
pi_63713550
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 22:41 schreef nachtdier2 het volgende:

[..]

Ik heb deze fiets gebruikt overgenomen, maar voor een heel leuk prijsje De fiets heeft welgeteld 5 keer gereden in de afgelopen paar jaar, max 300 km ofzo. Verder echt in nieuwstaat.

De fiets is afgemonteerd met Tiagra. Vooral aan het schakelen moet ik nog even wennen. Denk dat ik het Sora-flightdeck beter vind, qua gebruik. Dat schakelen met mn duim vond ik wel fijn eignelijk. Mja, zal kwestie van wennen zijn natuurlijk. Ik heb er tot nu toe welgeteld misschien 500 meter op gefietst.

Eigenlijk gebruik ik de racefiets meer als normale fiets: geen speciale schoenen ofzo. Ik wil m echter in de komende maanden wel gaan gebruiken voor wat grotere ritten en dan ook wat recreatiever en sneller. En om die reden wil ik m dus wel goed afgestemd hebben op mn lichaam zeg maar.

Waar ik misschien wel mee zit, is dat ik iets twijfel over de framemaat. Ik ben 1,76 ofzo en de framemaat is 63cm. Zadel staat nu op praktisch het laagste punt en als ik stilsta met beide benen op de grond, 'zit' ik zeg maar bijna op de bovenbuis.
Tiagra is een stukje hoger. Uit eigen ervaring weet ik dat, ondanks dat Tiagra nog niet het beste is, het zeker een stukje verschil is met Sora wat gewoon zooi is. Ergonomisch schakelen is even wennen inderdaad. Als je alsnog met je duim wil schakelen zoals de Sora, zou ik kijken of je je Tiagra kan inruilen voor een Campagnolo set. Fietsenmaker wel even lief aankijken

Maar 63 cm is echt te groot voor jouw lengte. Ik ben zelf 1.79 en rij op een 56. Hoe ver zit je dan wel niet naar voren? Meestal zit op een grotere maat ook een grotere stuurpen, moet heel erg schelen.
pi_63718106
63 cm is een goede maat voor mij. Ik ben 2 meter. Lijkt me niet erg comfortabel met je 1.76 op een 63 cm fiets.
pi_63722086
maatje 63 is voor jou inderdaad wat te veel! Ik ben 1,91 met maat 61 (en dat zou net 1 maatje groter mogen zijn). Ik weet niet of je deze fiets bij een fietsenmaker hebt gekocht? Die had je echt wel mogen vertellen dat deze fiets eigenlijk te groot voor je is!

Het helemaal goed afstellen van je fiets gaat dus wat lastiger worden, omdat je framemaat uberhaupt niet klopt. Naast wat al genoemd werd kun je nog wat simpele dingen doen, die er in het grof voor zorgen dat je beter zit...

Als je zadel op hoogte zit moet je de afstand van je zadel tot je stuur gaan bepalen, zodat je bovenlichaam in een goede comfortabele hoek zit en zodat je niet achter je werk trapt zoals bij een ligfiets...

Ten eerste pak je een touwtje met een gewichtje er aan )ik gebruik oordopjes van mijn mp3speler'. Deze laat je bij de voorpunt van je zadel recht naar beneden hangen. Het draad hangt dan in de buurt van je trapas )het midden van je voorbladen, waar je trappers aan vastzitten'. Als stelregel kun je aanhouden dat dat draadje, en dus het voorste punt van je zadel, nooit meer dan 6cm achter je trapas mag zitten, omdat je dan teveel achter het werk gaat trappen...
Ten tweede de afstand tot je stuur. Grof gezegd kun je de ideale afstand vinden door je onderarm met gestrekte vingers tussen stuurpen en zadelpunt te leggen. Grofweg heb je de goede houding als je met je elleboog tegen je zadelpunt precies met de toppen van je vingers de achter kant van de stuurpen aanraakt op het punt waar de stuurpen van verticaal naar horizontaal gaat..

Let wel, deze twee hangen direct met elkaar samen, dus je moet een middenweg vinden. Bovendien, als je je fiets vooral recreatief gebruikt is het wat waard om iets meer rechtop te gaan zitten, dit is makkelijker voor je rug...

Klinkt een beetje lomp misschien, maar is het niet een idee om je fiets in te ruilen bij een fietsenmaker tegen een racefiets die wel jou maat is
  woensdag 3 december 2008 @ 12:10:39 #9
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_63722129
63 cm is veel te groot voor 1m76

Ik ben 1m97 en rijd op een 63.

Met jouw lengte zou je een 56 ofzo moeten hebben.

Competitive Cyclist Fit Calculator. Ga hier eens mee stoeien.
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_63723805
Voor het grootste gedeelte is het gewoon gevoel en trail and error volgens mij. Gewoon proberen (aantal steeksleuteltjes/imbusjes meenemen onderweg). Het moet comfortabel zitten en je moet overal makkelijk bij kunnen. Wat ik wel weet is dat een 63 veel te groot is voor iemand van 1.76 (maar dat is al meerdere malen gezegd). Als je je zadel al op het laagste punt moet hebben en je zit op je bovenbuis bij het stilstaan, moet dat al genoeg zeggen eigenlijk (heb zelf 58cm bij 1.85).

Het is voor iedereen dus persoonlijk, maar aantal stelregels zijn:
- zadel recht, anders glij je ongemerkt naar voren of naar achteren...
- zadelhoogte: knie lichtjes gebogen als je je voet op het pedaal zet die op het laagste punt staat. Als je je hak op het pedaal legt moet je been gestrekt zijn.
- Knie moet recht boven de voet staan als het pedaal op het voorste punt staat (dus als de twee pedalen in een rechte horizontale lijn staan).
- afstand zadel tot stuur kan je meten door elleboog tegen zadelpunt te zetten. Vingertoppen moeten dan tot halverwege de stuurpen kunnen reiken voor de ideale 'zitlengte'. Wat ook een handige graadmeter is is dat je makkelijk bij de shifter kan komen met je vingers als je in de beugels zit.
- Diepe zit of niet is voor iedereen anders. Ik zit heel diep als ik in de beugels zit (misschien wel te diep voor het echt comfortabele). Maar in de praktijk rij ik toch 95% van de tijd met mn handen op de shifters en hang ik alleen in de beugels als ik zin heb in een sprintje of ff 200 meter heel hard...

[ Bericht 4% gewijzigd door marcodej op 04-12-2008 00:41:29 ]
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_63743640
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 23:50 schreef Littlecreep het volgende:

[..]

Tiagra is een stukje hoger. Uit eigen ervaring weet ik dat, ondanks dat Tiagra nog niet het beste is, het zeker een stukje verschil is met Sora wat gewoon zooi is. Ergonomisch schakelen is even wennen inderdaad. Als je alsnog met je duim wil schakelen zoals de Sora, zou ik kijken of je je Tiagra kan inruilen voor een Campagnolo set. Fietsenmaker wel even lief aankijken

Maar 63 cm is echt te groot voor jouw lengte. Ik ben zelf 1.79 en rij op een 56. Hoe ver zit je dan wel niet naar voren? Meestal zit op een grotere maat ook een grotere stuurpen, moet heel erg schelen.
Mn eerste 50 km zitten erop inmiddels en inmiddels ben ik er inderdaad achter dat mn zithouding verre van perfect is.
Direct bij het proefrijden is het me al opgevallen dat mn zithouding heel anders was. Ik dacht eigenlijk dat het kwam omdat het stuur misschien iets anders ingesteld stond. Maar na 2 een ritje heen en weer blijkt dus dat er inderdaad een verschil in afstand is tussen de mn Vuelta en de Gazelle, terwijl de gazelle dus al vanaf mn aankoop verleden jaar al voorzien was van een langere stuurpen. En zo kom je er dan achter dat het hele frame een stuk groter is in plaats van enkel de hoogte...

Ik kan mn zadel nog iets naar voren zetten, 2 cm ofzo. En dan moet ik maar kijken of ik wellicht een andere stuurpen kan monteren of mn stuur anders kan zetten. Weet niet of die heel veel grote is eigenlijk, maar ik heb nog een stuurpen liggen van mn Gazelle. Die is kleiner dan de stuurpen die nu op de gazelle zit. Mn armen zijn gewoon te kort, lijkt wel
[..]
pi_63743834
quote:
Op woensdag 3 december 2008 12:09 schreef Delnooz het volgende:
maatje 63 is voor jou inderdaad wat te veel! Ik ben 1,91 met maat 61 (en dat zou net 1 maatje groter mogen zijn). Ik weet niet of je deze fiets bij een fietsenmaker hebt gekocht? Die had je echt wel mogen vertellen dat deze fiets eigenlijk te groot voor je is!

Het helemaal goed afstellen van je fiets gaat dus wat lastiger worden, omdat je framemaat uberhaupt niet klopt. Naast wat al genoemd werd kun je nog wat simpele dingen doen, die er in het grof voor zorgen dat je beter zit...

Als je zadel op hoogte zit moet je de afstand van je zadel tot je stuur gaan bepalen, zodat je bovenlichaam in een goede comfortabele hoek zit en zodat je niet achter je werk trapt zoals bij een ligfiets...

Ten eerste pak je een touwtje met een gewichtje er aan )ik gebruik oordopjes van mijn mp3speler'. Deze laat je bij de voorpunt van je zadel recht naar beneden hangen. Het draad hangt dan in de buurt van je trapas )het midden van je voorbladen, waar je trappers aan vastzitten'. Als stelregel kun je aanhouden dat dat draadje, en dus het voorste punt van je zadel, nooit meer dan 6cm achter je trapas mag zitten, omdat je dan teveel achter het werk gaat trappen...
Ten tweede de afstand tot je stuur. Grof gezegd kun je de ideale afstand vinden door je onderarm met gestrekte vingers tussen stuurpen en zadelpunt te leggen. Grofweg heb je de goede houding als je met je elleboog tegen je zadelpunt precies met de toppen van je vingers de achter kant van de stuurpen aanraakt op het punt waar de stuurpen van verticaal naar horizontaal gaat..

Let wel, deze twee hangen direct met elkaar samen, dus je moet een middenweg vinden. Bovendien, als je je fiets vooral recreatief gebruikt is het wat waard om iets meer rechtop te gaan zitten, dit is makkelijker voor je rug...

Klinkt een beetje lomp misschien, maar is het niet een idee om je fiets in te ruilen bij een fietsenmaker tegen een racefiets die wel jou maat is
Ik ga hier morgen eens mee aan de slag. Ook even kijken of ik een andere stuurpen kan monteren.
Inruilen heb ik geen zin in. Ik heb de fiets juist eergisteren gekocht vanwege de prijs en als ik bij een fietsenmaker wat terug moet kopen, ben waarschijnlijk weer flink wat extra geld kwijt.

Met het gewoon even aankijken wat ik er mee ga doen. Kan m altijd weer verkopen natuurlijk, al zou ik dat erg jammer vinden want het fiets verder wel lekker.
[..]
pi_63743985
Volgens mij gaat je fiets wel anders sturen met een kortere stuurpen. Een langere stuurpen stuurt wat minder direct en dus rustiger.
pi_63894033
Geprobeerd een andere stuurpen erop te zetten. Heeft die pen een andere diameter Ben dus op zoek naar een andere stuurpen, waardoor het stuur iets hoger en dichterbij komt.

Qua framemaat: het zadel staat praktisch op zn laagste punt. Dat is het probleem niet, hoogte is prima. Alleen kom ik armen tekort lijkt het wel. Verder fiets ie wel erg lekker!

Wat is het rijtje trouwens qua afmontage en wat zijn nu echt de verschillen eigenlijk?
[..]
pi_63942042
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 23:54 schreef nachtdier2 het volgende:
Geprobeerd een andere stuurpen erop te zetten. Heeft die pen een andere diameter Ben dus op zoek naar een andere stuurpen, waardoor het stuur iets hoger en dichterbij komt.

Qua framemaat: het zadel staat praktisch op zn laagste punt. Dat is het probleem niet, hoogte is prima. Alleen kom ik armen tekort lijkt het wel. Verder fiets ie wel erg lekker!
Dat is nogal logisch, de fiets is veel te lang voor je. Als je de fiets zo goed mogelijk passend wil maken, zul je..

a) een zo kort mogelijke stuurpen;
b) een zadelpen zonder setback;
c) een stuur met korte reach omdat je anders niet bij de shifters kunt;

..moeten monteren.
Heb je een plaatje van de fiets? Liefst in huidige afstelling. Onderdelen zou ik zo goedkoop mogelijk scoren op bijv Ebay. Want als je de fiets ooit doorverkoopt zal de nieuwe eigenaar waarschijnlijk niets aan die onderdelen hebben (tenzij hij ook te klein is voor de fiets).
pi_63983672
tvp
pi_63987470
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 23:54 schreef nachtdier2 het volgende:

Wat is het rijtje trouwens qua afmontage en wat zijn nu echt de verschillen eigenlijk?
een kortere stuurpen wil inderdaad wel wat helpen )

Afmontage bij shimano is:
sora, tiagra, 105, ultegra, dura-ace (die laatste twee kunnen ook andersom zijn). Campa weet ik zo niet uit mijn hoofdje
Een gemiddelde fiets heeft 105 of ultegra. Sora is niet zo goed, redelijke sorus zoals het gezegd wordt, het gaat namelijk niet zo lang mee. Tiagra is al water beter, maar ook niet enorm duurzaam. 105 is een beetje de standaard, de ultegra schakelt wat lichter en is qua gewicht wat lichter en dura-ace is vooral duur en ook qua gewicht nog lichter...

105 is de standaard, Tiagra is ook nog wel te doen. Heb je een foto van de fiets? En mag ik vragen wat je er voor hebt moeten betalen? Had je 'm bij een fietsenmaker gekocht? of via MP?

Het is trouwens wellicht goed om te bedenken dat je, als je er goed mee omgaat, echt jaaaren met een racefiets kunt doen, helemaal als je geen wedstrijden wil starten. Bedenk je dan wel echt goed of je dat wil op een fiets die eigenlijk niet jou maat is! Als je 'm kunt inruilen tegen een fiets die wel jou maat is (en je dus ook goed bij het stuur kunt) voor E100 ofzo, zou ik er niet al te lang over na hoeven denken. Moet je natuurlijk zelf weten, just a tip
pi_63995947
Ik heb sora op m'n fiets. Is opzich best te doen, vooral omdat m'n vorige fiets een aftands ding was. Met goed onderhoud en goed afstellen kom je 'n heel eind.
Al wil ik wel het komende seizoen de derailleurs en eventueel remhoeven opwaarderen naar 105. Cassette en ketting heb ik al snel vervangen voor wat beters (niveau 105, ultegra).

Dus voor een beginner is Sora helemaal niet zo verkeerd, het ligt er alleen aan wat je wil met je fiets.
pi_63999030
Voor een beginner is Sora gewoon prima te doen, wat mij betreft. Ben zelf van de zomer begonnen met fietsen, nieuwe fiets met sora gekocht. Met goed onderhoud is er gewoon goed op te fietsen hoor. Als het serieuzer wordt moet je wel over naar wat beter werk denk ik, maar om te beginnen is er weinig mis mee...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
  zondag 14 december 2008 @ 01:59:19 #20
78918 SeLang
Black swans matter
pi_63999500
Wat voor groep erop zit is echt een stuk minder interessant dan gewoon de goede maat fiets.

Zelf ben ik trouwens 1,75m en ik rijd op een 56. Dat heb ik indertijd netjes opgemeten met binnenbeen lengte enzo, maar achteraf had het ook wel een 53 mogen zijn want ik heb ontdekt dat ik lekkerder rijd met een wat kortere stuurpen (9cm, standaard is 11cm. Al ga ik binnenkort opnieuw weer eens 10cm proberen). Ik heb echt ontdekt dat zelfs 1cm verschil in stuurpen behoorlijk veel uitmaakt. Met mijn lengte, framemaat 56 en een 9cm stuurpen rij ik trouwens heerlijk.

Zoals anderen ook al zeiden, ik zou ook proberen om die fiets om te ruilen voor eentje met de juiste maat. Dan heb je er echt meer plezier van!

[ Bericht 18% gewijzigd door SeLang op 14-12-2008 02:04:40 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_64002288
quote:
Op zondag 14 december 2008 01:31 schreef marcodej het volgende:
Voor een beginner is Sora gewoon prima te doen, wat mij betreft. Ben zelf van de zomer begonnen met fietsen, nieuwe fiets met sora gekocht. Met goed onderhoud is er gewoon goed op te fietsen hoor. Als het serieuzer wordt moet je wel over naar wat beter werk denk ik, maar om te beginnen is er weinig mis mee...
Het zou niet best zijn als je in de zomer een nieuwe fiets koopt en deze nu al niet meer goed zou schakelen!

Over het algemeen gaat Sora vooral niet zolang mee, dus zou je bijvoorbeeld komende zomer (ik weet niet hoeveel km je fietst) wat problemen kunnen gaan krijgen. Bijvoorbeeld dat je 2 keer moet schakelen voordat je ook daadwerkelijk in een ander verzet komt.

Goed onderhoud is inderdaad altijd belangrijk, lang leve de tandenborstel en de theedoek!
pi_64004190
quote:
Op zondag 14 december 2008 11:04 schreef Delnooz het volgende:

[..]

Het zou niet best zijn als je in de zomer een nieuwe fiets koopt en deze nu al niet meer goed zou schakelen!

Over het algemeen gaat Sora vooral niet zolang mee, dus zou je bijvoorbeeld komende zomer (ik weet niet hoeveel km je fietst) wat problemen kunnen gaan krijgen. Bijvoorbeeld dat je 2 keer moet schakelen voordat je ook daadwerkelijk in een ander verzet komt.

Goed onderhoud is inderdaad altijd belangrijk, lang leve de tandenborstel en de theedoek!
Onderhoud scheelt zoveel.
Ik heb in een jaar tijd ongeveer 5000 km met mijn tweedehands fiets, met Sora dus, gefietst. Door hem elke keer goed schoon te maken en goed te smeren blijft ie goed lopen en schakelen.
pi_64157562
Hmm, mn fiets heb ik eigenlijk nooit gewassen? Denk dat ik er afgelopen jaar iets van 4000km mee heb afgelegd, zonder al te veel problemen. Schakelen deed ie prima, alleen pakte ie een van de voorste tandwielen niet maar dat komt eerder door mijn gepruts!

Ik heb de KogaMiyata granracer particulier gekocht voor 220 euro. Fiets is geel/zwart en komt geloof ik uit 2004 als ik het goed herinner. Over de zithouding ben ik nog niet uit, maar ik vind het een heel verschil ten opzichte van de voorganger, waar ik ook nog steeds op fiets trouwens. Stuur is ook paar cm breder: viel me na 5 meter al op.
[..]
pi_64168419
220 is niet duur. Ik zou verkoop toch zeker overwegen.. Koga heeft een goede naam onder de minder geïnformeerde fietsers dus je kunt er best een aardige prijs voor krijgen. Voorbeeldje: http://link.marktplaats.nl/211305647
Weet niet of het precies hetzelfde modeljaar is maar je krijgt een idee. Voor een euro of 500 kun je vervolgens weer heel wat terug kopen (met minimaal een betere groep) in de goede maat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')