Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe fiets. Hoe is ie afgemonteerd?quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:00 schreef nachtdier2 het volgende:
Vraagje, die voor mij lastig is maar voor wielrenners met de nodige ervaring wel te beantwoorden moet zijn.
Hoe stel je een fiets in op de juiste hoogte? Dus, hoe hoog moet het stuur staan, hoe hoog het zadel, enz?
Waar moet je naar kijken als je de fiets aanpast aan jezelf? Wat is de ideale houding?
Ik heb net een andere fiets gekocht (Koga Miyata GranRacer) en die staat heel anders afgesteld dan mn eerdere Gazelle Vuelta. En deze fiets wil ik nu eigenlijk wel eens een keer helemaal goed aan mijn lichaam aanpassen, zodat ik daar heerlijk relaxed aardig wat km'ers op kan maken.
Ik heb deze fiets gebruikt overgenomen, maar voor een heel leuk prijsjequote:Op dinsdag 2 december 2008 22:14 schreef Littlecreep het volgende:
[..]
Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe fiets. Hoe is ie afgemonteerd?
Allereerst je zadel. Zorg ervoor dat deze volledig waterpas staat. Ik weet niet waar je hem gekocht hebt, maar vaak staat het zadel een beetje schuin, hierdoor ben je constant bezig je zit te veranderen en dat kost kracht. Als die eenmaal waterpas staat, ga je naast je fiets staan. Je zadel hoort ongeveer op de hoogte van je heup te komen. Je kan controleren of alles goed staat door op de fiets te gaan zitten. Net zoals bij een normale fiets moet je knie ietsjes gebogen zijn als je pedaal onderaan is. Ik denk dat je gebruik maakt van een kliksysteem voor je pedalen. Hoe die in te stellen is volledig aan jou. Maar iets dat lekker lijkt te zitten hoeft niet goed te zijn. Krijg je pijn bij het fietsen(vooral in je knieën) pas dan de stand van je plaatje wat aan.
Naar eigen mening is de stand van het stuur iets dat bij iedereen verschilt. Een maat van me zit bijvoorbeeld heel diep, terwijl ik graag wat meer achterover zit. Ikzelf vind het het lekkerst om net boven de 90 graden hoek te zitten als ik in de beugels zit. Belangrijkste van het stuur is naar mijn mening de stuurpen. Ik heb lange tijd met een te grote stuurpen rond gereden, totdat mijn fietsenmaker erachter kwam dat de pen veel te groot was voor mijn fiets. Nu was dat mijn eerste fiets en had ik nog niet zoveel verstand ervan, maar heb wel gemerkt dat dat echt een wereld van verschil maakt voor je zit.
Zoals ik al zei, de perfecte houding moet je helemaal zelf ontdekken. Vooral veel sleutelen, totdat je je perfecte zit hebt gevonden, ikzelf ben nog altijd aan het sleutelen. Er zijn bedrijven die je daarmee kunnen helpen. Volgens mij heeft de user Ultra_ivo daar wel ervaring mee. Denk dat mensen na mij ook wel nog tips kunnen geven
Tiagra is een stukje hoger. Uit eigen ervaring weet ik dat, ondanks dat Tiagra nog niet het beste is, het zeker een stukje verschil is met Sora wat gewoon zooi is. Ergonomisch schakelen is even wennen inderdaad. Als je alsnog met je duim wil schakelen zoals de Sora, zou ik kijken of je je Tiagra kan inruilen voor een Campagnolo set. Fietsenmaker wel even lief aankijkenquote:Op dinsdag 2 december 2008 22:41 schreef nachtdier2 het volgende:
[..]
Ik heb deze fiets gebruikt overgenomen, maar voor een heel leuk prijsjeDe fiets heeft welgeteld 5 keer gereden in de afgelopen paar jaar, max 300 km ofzo. Verder echt in nieuwstaat.
De fiets is afgemonteerd met Tiagra. Vooral aan het schakelen moet ik nog even wennen. Denk dat ik het Sora-flightdeck beter vind, qua gebruik. Dat schakelen met mn duim vond ik wel fijn eignelijk. Mja, zal kwestie van wennen zijn natuurlijk. Ik heb er tot nu toe welgeteld misschien 500 meter op gefietst.
Eigenlijk gebruik ik de racefiets meer als normale fiets: geen speciale schoenen ofzo. Ik wil m echter in de komende maanden wel gaan gebruiken voor wat grotere ritten en dan ook wat recreatiever en sneller. En om die reden wil ik m dus wel goed afgestemd hebben op mn lichaam zeg maar.
Waar ik misschien wel mee zit, is dat ik iets twijfel over de framemaat. Ik ben 1,76 ofzo en de framemaat is 63cm. Zadel staat nu op praktisch het laagste punt en als ik stilsta met beide benen op de grond, 'zit' ik zeg maar bijna op de bovenbuis.
Mn eerste 50 km zitten erop inmiddels en inmiddels ben ik er inderdaad achter dat mn zithouding verre van perfect is.quote:Op dinsdag 2 december 2008 23:50 schreef Littlecreep het volgende:
[..]
Tiagra is een stukje hoger. Uit eigen ervaring weet ik dat, ondanks dat Tiagra nog niet het beste is, het zeker een stukje verschil is met Sora wat gewoon zooi is. Ergonomisch schakelen is even wennen inderdaad. Als je alsnog met je duim wil schakelen zoals de Sora, zou ik kijken of je je Tiagra kan inruilen voor een Campagnolo set. Fietsenmaker wel even lief aankijken
Maar 63 cm is echt te groot voor jouw lengte. Ik ben zelf 1.79 en rij op een 56. Hoe ver zit je dan wel niet naar voren? Meestal zit op een grotere maat ook een grotere stuurpen, moet heel erg schelen.
Ik ga hier morgen eens mee aan de slag. Ook even kijken of ik een andere stuurpen kan monteren.quote:Op woensdag 3 december 2008 12:09 schreef Delnooz het volgende:
maatje 63 is voor jou inderdaad wat te veel! Ik ben 1,91 met maat 61 (en dat zou net 1 maatje groter mogen zijn). Ik weet niet of je deze fiets bij een fietsenmaker hebt gekocht? Die had je echt wel mogen vertellen dat deze fiets eigenlijk te groot voor je is!
Het helemaal goed afstellen van je fiets gaat dus wat lastiger worden, omdat je framemaat uberhaupt niet klopt. Naast wat al genoemd werd kun je nog wat simpele dingen doen, die er in het grof voor zorgen dat je beter zit...
Als je zadel op hoogte zit moet je de afstand van je zadel tot je stuur gaan bepalen, zodat je bovenlichaam in een goede comfortabele hoek zit en zodat je niet achter je werk trapt zoals bij een ligfiets...
Ten eerste pak je een touwtje met een gewichtje er aan )ik gebruik oordopjes van mijn mp3speler'. Deze laat je bij de voorpunt van je zadel recht naar beneden hangen. Het draad hangt dan in de buurt van je trapas )het midden van je voorbladen, waar je trappers aan vastzitten'. Als stelregel kun je aanhouden dat dat draadje, en dus het voorste punt van je zadel, nooit meer dan 6cm achter je trapas mag zitten, omdat je dan teveel achter het werk gaat trappen...
Ten tweede de afstand tot je stuur. Grof gezegd kun je de ideale afstand vinden door je onderarm met gestrekte vingers tussen stuurpen en zadelpunt te leggen. Grofweg heb je de goede houding als je met je elleboog tegen je zadelpunt precies met de toppen van je vingers de achter kant van de stuurpen aanraakt op het punt waar de stuurpen van verticaal naar horizontaal gaat..
Let wel, deze twee hangen direct met elkaar samen, dus je moet een middenweg vinden. Bovendien, als je je fiets vooral recreatief gebruikt is het wat waard om iets meer rechtop te gaan zitten, dit is makkelijker voor je rug...
Klinkt een beetje lomp misschien, maar is het niet een idee om je fiets in te ruilen bij een fietsenmaker tegen een racefiets die wel jou maat is
Dat is nogal logisch, de fiets is veel te lang voor je. Als je de fiets zo goed mogelijk passend wil maken, zul je..quote:Op dinsdag 9 december 2008 23:54 schreef nachtdier2 het volgende:
Geprobeerd een andere stuurpen erop te zetten. Heeft die pen een andere diameterBen dus op zoek naar een andere stuurpen, waardoor het stuur iets hoger en dichterbij komt.
Qua framemaat: het zadel staat praktisch op zn laagste punt. Dat is het probleem niet, hoogte is prima. Alleen kom ik armen tekort lijkt het wel. Verder fiets ie wel erg lekker!
een kortere stuurpen wil inderdaad wel wat helpenquote:Op dinsdag 9 december 2008 23:54 schreef nachtdier2 het volgende:
Geprobeerd een andere stuurpen erop te zetten. Heeft die pen een andere diameterBen dus op zoek naar een andere stuurpen, waardoor het stuur iets hoger en dichterbij komt.
Qua framemaat: het zadel staat praktisch op zn laagste punt. Dat is het probleem niet, hoogte is prima. Alleen kom ik armen tekort lijkt het wel. Verder fiets ie wel erg lekker!
Wat is het rijtje trouwens qua afmontage en wat zijn nu echt de verschillen eigenlijk?
Het zou niet best zijn als je in de zomer een nieuwe fiets koopt en deze nu al niet meer goed zou schakelen!quote:Op zondag 14 december 2008 01:31 schreef marcodej het volgende:
Voor een beginner is Sora gewoon prima te doen, wat mij betreft. Ben zelf van de zomer begonnen met fietsen, nieuwe fiets met sora gekocht. Met goed onderhoud is er gewoon goed op te fietsen hoor. Als het serieuzer wordt moet je wel over naar wat beter werk denk ik, maar om te beginnen is er weinig mis mee...
Onderhoud scheelt zoveel.quote:Op zondag 14 december 2008 11:04 schreef Delnooz het volgende:
[..]
Het zou niet best zijn als je in de zomer een nieuwe fiets koopt en deze nu al niet meer goed zou schakelen!
Over het algemeen gaat Sora vooral niet zolang mee, dus zou je bijvoorbeeld komende zomer (ik weet niet hoeveel km je fietst) wat problemen kunnen gaan krijgen. Bijvoorbeeld dat je 2 keer moet schakelen voordat je ook daadwerkelijk in een ander verzet komt.
Goed onderhoud is inderdaad altijd belangrijk, lang leve de tandenborstel en de theedoek!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |