Bron: TCTubantia
quote:
Marike stond vol in het sociale leven
door Lucien Baard, Bert Janssen en Frank Timmers. zaterdag 13 december 2008 | 03:22 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 17 december 2008 | 19:03
Tekstgrootte
ENSCHEDE - Marike H. (23) heeft zich geregistreerd op diverse sociale netwerken op internet.
Uit de openlijke correspondentie met haar beste vrienden en vriendinnen blijkt uit niets dat ze zwanger is geweest. Of zich een periode niet goed voelde. De berichten maken de indruk van een vrolijke jonge vrouw, die van het leven wilde genieten.
De berichten gaan veelal over stappen en haar sport. Ze ging geregeld uit in de Enschedese binnenstad, vooral naar De Geus en café De Boemel. Ook bezocht ze festivals als Dance Valley.
Haar pagina op de profielensite Hyves is door derden gevonden. Zij posten berichten met kreten als 'ziek wijf' en 'babymoordenaar'. Enkele contacten van Marike zegden de vriendschap met haar op. De twee familieleden in haar vriendenlijst haalden hun profiel weg. Marike's portretje is van haar profiel gehaald door iemand die haar wachtwoord kent.
Een van haar vrienden, die Marike sinds september kent, is verbijsterd. Hij heeft haar tijdens de introductieweek van nieuwe studenten van de Saxion Hogeschool leren kennen. Marike werkte mee aan het programma, hoewel ze daar geen student was. "Ik kan me er helemaal niets bij voorstellen, zeker niet dat ze zwanger is geweest. Ze was altijd vrolijk, een open meid. Ze deed alles wat je niet zou doen als je in verwachting bent. Ze ging geregeld uit en dronk gewoon alcohol." Aan de andere kant, hoorde hij van een andere bekende van de Enschedese, dat ze het niet altijd gemakkelijk zou hebben gehad. "Toen haar verkering uitging, zei iemand tegen me: 'Rot, ze heeft al het nodige meegemaakt'. Maar wát, dat wilde die persoon verder niet zeggen en ik heb niet verder doorgevraagd."
Marike H. toonde betrokkenheid met de armoedeproblematiek en het leed in de wereld. Met twee vrienden organiseerde ze voor de komende kerst een Goede Doelen Kerstdiner. "Terwijl wij denken aan hongerige kinderen in Afrika, met hiv besmette prostituees in Bankok en verkleumde daklozen in Georgië, geven wij een recordbedrag uit aan voedingswaren en cadeaus. Het is genoeg geweest. Het wordt tijd dat we eens echt iets doen aan de kerstgedachte."
Voorwaarde aan deelname aan dit diner: het eten en drinken mag niet meer kosten dan 5 euro. En er moest een even groot bedrag worden geschonken aan een goed doel. Het diner is op 10 december afgeblazen door een van de vriendinnen met wie ze het organiseerde.
De Enschedese volgde, naar eigen zeggen, taal- en cultuurstudies aan de universiteit in Utrecht. Daarvoor zat ze op het Jacobuscollege en het Bonhoeffer (Van der Waalslaan).
Marike is ingeschreven bij studentenvereniging Taste. Volgens woordvoerder Maarten Grotendorst is zij officieel nog lid, maar zou ze afgelopen anderhalf jaar niet bij Taste zijn geweest. "Ik kende haar oppervlakkig, ze was een normaal iemand." De leden volgen het nieuws scherp. Grotendorst: "Als vereniging zijn we geschokt en verbouwereerd. We hadden nooit aanwijzingen dat zich zoiets zou voordoen."
H. stond tot donderdag op een internetlijst met leerlingen van de schaatsschool. Die krijgen les op de IJsbaan Twente. De 23-jarige was de enige volwassene tussen bijna veertig kinderen van 6 tot 12 jaar. Geen van de benaderde ouders kent een jonge, blonde vrouw als instructrice. Volgens manager Riëtte Wennemars is het overzicht per ongeluk op een niet-beveiligde pagina gezet. "Dat is na een telefoontje meteen verholpen."
Het is onbegrijpelijk dat iemand in 2008 de hulpverlening niet kan vinden bij de 2e zwangerschap.