abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 2 december 2008 @ 20:01:44 #1
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_63705288
Niet zo gek lang geleden kwam het vierde deel van de succesvolle Guitar Hero serie op de Nederlandse markt. De meeste mensen kennen het principe tegenwoordig wel: met een plastic gitaar de juiste kleurtjes op het juiste moment aanslaan. Wat dat betreft is het spel een luxe variant van Simon Says, maar dan met goede muziek en veel leuker om in gezelschap te spelen.

Guitar Hero kreeg al snel concurrentie van Rock Band, hetzelfde concept maar dan met twee gitaren, een microfoon en een drumstel. Het kon dan ook niet uitblijven of GH moest dezelfde kant op. Met World Tour is het zover en net voordat Rock Band 2 met instrumenten op de markt verschijnt.

De instrumenten kom ik straks op terug, eerst het belangrijkste van het spel: de muziek.
GH:WT komt met 86 nummers meegeleverd waaronder topnummers als Beat It, Are you gonna go my way en The wind cries Mary van Jimi Hendrix. Helaas zit er ook wat spaans- en zweedstalige muziek op de Europese editie zodat je je op een gegeven moment geconfronteerd ziet met het nazingen van teksten als Djem Och Igen Igen.

Elk nummer is speelbaar op het instrument van je keuze of met een paar vrienden in een combinatie van de beschikbare instrumenten, je hoeft dus niet steeds drie of meer vrienden op te trommelen voor een avondje spelen, al maakt dat het spel wel het leukst. Freak on a leash is toch een stuk leuker als je iemand ziet struikelen over de tekst . .

De hoeveelheid downloadbare nummers ligt wel ver achter op wat voor Rock Band 2 beschikbaar is, daar heb je al snel de beschikking over een catalogus van zo'n 300 nummers en dat haalt de GH serie bij lange na (nog) niet.

De instrumenten vormen daarbij dus ook een doorslaggevende factor. De instrumenten van beide spellen zijn uitwisselbaar en je zal dus moeten hopen op een manier om ze te testen of je zult moeten gokken en je laten leiden door reviews.

Vooropgesteld: ik heb geen ervaring met de instrumenten van Rock Band 1 of 2. Van 1 schijnen ze sowieso minder goed te zijn, van RB2 heb ik nog weinig gehoord en dat waren tegenstrijdige berichten.

De microfoon van GH:WT werkt prima, je hoeft niet luidkeels te zingen om door het spel opgepikt te worden en je kan instellen hoe hard je je stem terughoort zodat je medespelers niet met watjes in de oren hoeven rond te lopen omdat je klinkt als iemand die nog niet toegelaten zou worden op een Idols auditie.

Het drumstel werkt, voor zover ik kan beoordelen prima, het stond stabiel, de respons was goed en het hele ding zag er solide uit. Dat het draadloos is maakt het ook mogelijk om het wat makkelijker in je kamer neer te zetten. .

De gitaar was ik wat minder over te spreken. Dit is de derde GH gitaar waar ik mee speel en die van GH3 beviel me toch een stuk beter. Deze was wat stroever op de strumbar, piepte en ik had af en toe het idee dat hij bepaalde aanslagen niet meepakte wat me puntenverlies opleverde en me in één geval bijna van het podium joeg. Gelukkig hadden we de andere gitaren ook nog klaarliggen.

De compatibiliteit van de instrumenten zorgt ervoor dat je het ene spel compleet kan kopen (a 200 euro) en van de andere serie alleen het spel om zo toch tot een grote bibliotheek aan nummers te komen.

Met GH:WT heb je in ieder geval een paar hele leuke avonden voor de boeg, of je nu met je groep zo hoog mogelijk probeert te scoren of omdat je dubbel ligt wanneer iemand met een serieus gezicht het volgende probeert te zingen zonder een woords spaans te spreken:
sperando che non se ne accorga
ho strappato via anche l’ultima mezz’ora
pensando che sia l’unica maniera

De prijs van beide spellen ontlopen elkaar niets en met een prijskaartje van een paar honderd euro is het niet iets dat je zomaar op een druilerige zaterdagmiddag in een impuls aanschaft. Maar gooi wat geld bijelkaar, koop een krat bier en rock the night away, je zal er geen spijt van hebben.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_63705387
Tof spel inderdaad.

Ik zou zeker Rock Band 2 erbij nemen, zitten toffe nummers in, en die Drum Trainer die daar in zit is geweldig. Ook om te oefenen voor World Tour.

[ Bericht 1% gewijzigd door pfefferkatze op 02-12-2008 20:50:03 ]
pi_63707289
quote:
omdat je dubbel ligt wanneer iemand met een serieus gezicht het volgende probeert te zingen zonder een woords spaans te spreken
Dat lachen deed mn score geen goed. .

Wel een erg tof spel, ik was vooral te spreken over het drumstel, het doet heel echt aan en het voelt bijna stoer om erachter te zitten. .
De microfoon vind ik by far het leukste 'instrument'; heerlijk meehijgen met Monsoon van Tokio Hotel of meegrommen met Tool. . En het mooiste is dat de rest je praktisch niet hoort, dan ben je al gauw de schaamte voorbij. .
I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.
pi_63707344
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 20:50 schreef Misstique het volgende:

[..]

En het mooiste is dat de rest je praktisch niet hoort, dan ben je al gauw de schaamte voorbij. .
Gelukkig kan je het volume van alle instrumenten op 1 zetten, en de microfoon op 11, zodat je de zingende fijn kan vernederen
pi_63718737
Heb het spel zelf nog niet, maar die setlist is echt super. Dinosaur Jr, Modest Mouse, Nirvana en Tool
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 20:04 schreef RacerDKB het volgende:
Tof spel inderdaad.

Ik zou zeker Rock Band 2 erbij nemen, zitten toffe nummers in, en die Drum Trainer die daar in zit is geweldig. Ook om te oefenen voor World Tour.
Zit die trainer ook in Rock Band 1?
pi_63732193
Ik zit te denken om Guitar Hero World Tour te halen. Kan iemand zeggen of het ook nog leuk is met alleen een gitaar? Ik heb namelijk niet het budget om het pakket inclusief drumstel en microfoon te halen.
  donderdag 4 december 2008 @ 10:19:03 #7
262 Re
Kiss & Swallow
pi_63748681
ik ga het morgen spelen, ik ben benieuwd
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_63748757
quote:
Op woensdag 3 december 2008 19:06 schreef Ered het volgende:
Ik zit te denken om Guitar Hero World Tour te halen. Kan iemand zeggen of het ook nog leuk is met alleen een gitaar? Ik heb namelijk niet het budget om het pakket inclusief drumstel en microfoon te halen.
Ben je wel van plan om de overige instrumenten nog aan te schaffen?

Ow en veel plezier Re. .
I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 4 december 2008 @ 10:26:52 #9
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_63748872
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 20:01 schreef Dagonet het volgende:
Guitar Hero kreeg al snel concurrentie van Rock Band
Hoezo "kreeg al snel concurrentie"??
Het heeft tot na deel 3 geduurd voordat Rock Band uitgekomen is.
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_63755874
quote:
Op donderdag 4 december 2008 10:21 schreef Misstique het volgende:

[..]

Ben je wel van plan om de overige instrumenten nog aan te schaffen?

Ow en veel plezier Re. .
Nee, denkt 't niet.
pi_63788482
Fuckerdefuck. Met Tool en Modest Mouse en alle anderen moet ik het wel kopen. De mic boeit me niet, het drumstel wil ik wel hebben. Is het al bekend of en wanneer je die apart kan kopen?
  vrijdag 5 december 2008 @ 18:19:25 #12
262 Re
Kiss & Swallow
pi_63788535
quote:
Op donderdag 4 december 2008 10:21 schreef Misstique het volgende:

Ow en veel plezier Re. .
Ik zal morgen verslag doen
pi_63788593
quote:
Op woensdag 3 december 2008 10:05 schreef super-muffin het volgende:
Heb het spel zelf nog niet, maar die setlist is echt super. Dinosaur Jr, Modest Mouse, Nirvana en Tool
[..]

Zit die trainer ook in Rock Band 1?
Nee die drum trainer zit niet in Rock Band 1. Als je nieuwsgierig bent moet je ff op Youtube zoeken naar Rock Band 2 drum trainer of iets dergelijks.
quote:
Op vrijdag 5 december 2008 18:16 schreef clumsy_clown het volgende:
Fuckerdefuck. Met Tool en Modest Mouse en alle anderen moet ik het wel kopen. De mic boeit me niet, het drumstel wil ik wel hebben. Is het al bekend of en wanneer je die apart kan kopen?
Het is wel bekend dát het drumstel los komt, maar dat zeggen ze al sinds hij uitkomt, en niemand weet nog wanneer, geloof ik. Wil je wél de gitaar en de drums? Maar niet de mic? Dan zou ik gewoon de super-bundel nemen, wat zou het nou minder kosten zonder die microfoon? 5 euro ofzo?
pi_63788663
Nou ja, de gitaar is geen échte must, want ik heb GH3 al, maar ik denk dat ik volgende maand inderdaad gewoon het hele pakket koop. Ik heb zojuist de setlist nog 's bekeken namelijk, en nu moet ik hem zsm hebben .
pi_63792902
Ik vond de World Tour gitaar wel veel fijner dan die van eerdere Guitar Hero's (heb alle gitaren gehad). Deze is veel stiller en dat is toch iets dat ik wel heel belangrijk vind. Alleen een beetje jammer van die lelijke Xbox Live knop die er bovenop geplakt zit, dat ziet er gewoon niet uit.

Ik heb zowel Rock Band als Guitar Hero World Tour uitgebreid kunnen spelen en mijn voorkeur gaat toch overduidelijk uit naar Guitar Hero. Ik vind die tracklist veel toffer en de drum is veel realistischer door de plaatsing van bekkens (of hoe die metalen dingen ook heten). Het drumstel van Rock Band zit er toch teveel uit als een muziekinstrument van de Jostiband. Daarnaast is Rock Band ook makkelijker omdat het drumstel maar 4 'knoppen' heeft in tegenstelling tot de vijf van Guitar Hero: World Tour. Overigens doet Rock Revolution er nog een schepje bovenop met zes 'knoppen' en een pedaal.

Beide spellen zijn gewoon erg leuk om met een groep te spelen. Mijn advies is dan ook om te kijken welke liedjes je leuker vindt en die versie te nemen. Ik ga voor Guitar Hero: World Tour, alleen nu nog even niet, de hardware heeft nog teveel kinderziektes (van de drie mensen die de volledige set hebben, hebben er twee al twee keer kapotte instrumenten gehad...), net als de eerste lading van Rock Band.
RitseB: Dat leer je nog wel, koei heeft altijd gelijk
  zaterdag 6 december 2008 @ 12:06:13 #16
262 Re
Kiss & Swallow
pi_63802298
gisteren gespeeld met 3 andere FOK!kers

De setlist is echt helemaal top, genoeg nummers om op los te gaan en met 3 personen op de bank waarvan er eenje probeert mee te bleren door de mic (starpower moet via de controller, dat wel), een op de bas en een op de gitaar en dan een drummer daarnaast. Toffe is dat iedereen wel op zijn eigen level kan spelen. De nieuwe gitaar ligt mij lekker in de hand, maar is iets groter dan de vorige edities dus voor mensen met kleine handen lijkt hij wat lastiger. De drums zijn een toffe toevoeging en er zijn natuurlijk 6 "knoppen", de paarse balk cq voetpedaal vergt ff wat oefening qua timing maar dat had ik op zich snel door. Ik sloeg wel het stokje doormidden terwijl ik niet als een bezetene zat te rammen, beetje rustig tikken is net zo effectief alhoewel soms misslaan op de bovenkant ineens je gehoorritme wat aantast.

Met z'n vieren spelen is tof, de zang heb ik niet gebrobeerd maar is toch een leuke feature, vooral het freestylen kan soms echt hilarisch zijn (net zoals op de drums)

Al met al een tof (maar prijzig) avondvullend spelletje
  zaterdag 6 december 2008 @ 12:27:00 #17
3123 Sanne
dat zure BB modje...
pi_63802626
quote:
Op zaterdag 6 december 2008 12:06 schreef Re het volgende:
gisteren gespeeld met 3 andere FOK!kers
Wat toevallig, ik ook!

Ik ben inmiddels groot fan van World Tour. Vooral het drummen vind ik erg leuk. Stom dat dat stokje afgebroken is Re sloeg niet eens echt hard. Eerste twee dagen had ik wat problemen met de oranje en gele cymbals, daar moest ik nogal keihard op slaan voor ze reageerden, maar na een tapeje over de senor te hebben geplakt (zie Youtube) zijn die problemen voorbij.

Gitaar spelen gaat als vanouds, zelfs in de bandformatie gisteren een paar nummers ge-FD'd. De gitaar had voor mij niet groter gehoeven dan de Les Paul, maar ik ben er inmiddels aan gewend.

Wereldgame.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen. Dan dooft het licht.
I.M. mijn streamzusje Quenda© of Loedertje zoals jullie haar kennen. RIP lief. :*
  maandag 8 december 2008 @ 09:28:27 #18
165512 MASD
Music is dead.
pi_63844193
Dat is geen Spaans joh.
Long live music.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')