abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63699077
quote:
Twaalf jaar cel voor moord op Niels Kooistra

GRONINGEN - De 18-jarige Vincent M. uit Leeuwarden moet twaalf jaar de cel in. Begin augustus stak hij zijn 28-jarige plaatsgenoot Niels Kooistra meerdere keren met een priem.

Kooistra raakte vanaf de nek verlamd en kon niet meer zelfstandig ademhalen. Op 15 augustus werd zijn behandeling stopgezet. Omdat zijn overlijden toe te rekenen is aan de dader – als hij Kooistra niet had gestoken, was deze niet overleden – gaat hij voor moord de cel in.

Kooistra en zijn vriendin ontmoetten de 18-jarige jongen in de nacht van 1 op 2 augustus. ‘Middei’, zei Kooistra, ‘goeiemiddag’ in het Fries, uit te spreken als midje. De jongen verstond ‘mietje’, waarna een vechtpartij ontstond.

Kooistra en zijn vriendin ontkwamen in eerste instantie met de jas van hun belager, met daarin de huissleutels van de jongen. Toen ze die ontdekten, besloten ze om te keren en de jas terug te geven. Ondertussen had de jongen de priem gepakt, waarmee hij Kooistra meerdere malen in de hals stak.
Flinke straf. Lijkt me ook wel redelijk terecht aangezien de dader niet kan spreken van noodweer of heetst van de strijd.
Het slachtoffer was juist bezig met een vriendelijk gebaar toen die werd gestoken.
pi_63699201
Een ongebruikelijk zware straf, maar terecht. Wat mij betreft leggen rechters vaker straffen van dit formaat op.

Houtworm, wil je nog even een bron toevoegen aan je bericht?

[ Bericht 26% gewijzigd door #ANONIEM op 02-12-2008 16:38:07 ]
pi_63699291
Ook opvallend, alhoewel de dader later is gestorven, is de dader toch veroordeeld voor moord en niet voor doodslag.
quote:
LEEUWARDEN De rechtbank in Leeuwarden heeft dinsdag een achttienjarige scholier uit Leeuwarden veroordeeld wegens moord. Hij kreeg een gevangenisstraf opgelegd van twaalf jaar.

De verdachte stak op 2 augustus na een nachtelijke ruzie op straat de 28-jarige Niels Kooistra meerdere malen met een priem. Een steek in de hals veroorzaakte bij het slachtoffer een dwarslaesie, waardoor hij nooit meer zelfstandig zou kunnen ademhalen. Kooistra overleed bijna twee weken later.

De rechtbank oordeelt dat de verdachte ,,willens en wetens'' heeft gestoken en dat hij het slachtoffer ,,opzettelijk en met voorbedachte raad'' van het leven heeft beroofd. De advocaat van de man had het tegendeel bepleit.

De verdachte heeft volgens het vonnis wel degelijk de tijd gehad om zich rekenschap te geven van zijn handelen. Hij was boos na een eerste confrontatie met Kooistra en uitte meerdere malen bedreigingen met de dood in diens richting.

Zijn vrienden hebben vergeefs geprobeerd de scholier zowel met woorden als daden op andere gedachten te brengen, maar konden hem niet weerhouden. Dat de man zich had bewapend met een priem omdat hij bang was geweest voor het slachtoffer en zich tegen diens aanval moest verdedigen, wordt niet gesteund door enig bewijsmiddel. De rechtbank merkt op dat uit het bewijs juist blijkt ,,dat verdachte de agressor was''.

De ruzie was die nacht ontstaan toen Kooistra zijn latere tegenstander vrolijk groette met het Friestalige ,,midje''. Er vielen klappen. Kooistra en zijn vriendin namen daarna het vest van de man mee. Toen ze het even later met een excuus wilden terugbrengen, volgde de fatale confrontatie.

Het vonnis komt overeen met de eis van de officier van justitie.
  Donald Duck held dinsdag 2 december 2008 @ 16:35:42 #4
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_63699293
Mooie straf qua tijd, eindelijk eens niet zo slap. Maar ook de veroordeling op zich is erg mooi, dit was een heel interessante zaak. Het zou zo een aflevering van zo'n advocatenserie geweest kunnen zijn.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_63699372
mooi zo! is zjin eigen schuld
  dinsdag 2 december 2008 @ 16:41:27 #6
67174 Dos37
Come on Twente
pi_63699470
Eindelijk een keer een straf waar ik me in kan vinden.
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
  dinsdag 2 december 2008 @ 18:17:17 #7
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_63702166
Sorry hoor, maar ik vind 12 nog steeds te weinig voor zo'n daad. Dat duidenlijk knettergekke joch is voor zijn 30e weer vrij man. Zijn slachtoffer is echter dood (ik heb ook begrip voor zijn keuze voor euthanasie).

Zeker gezien de omstandigheden; het flippen omdat hij dacht dat iemand hem mietje noemde, en dan na tijd voor bezinning iemand 4 keer steken met een priem, zelfs in de nek. Als Nederland een doodstraf kende had hij die mogen hebben, nu had ik liever levenslang gezien. Ook als Niels niet voor euthanasie had gekozen trouwens.
  dinsdag 2 december 2008 @ 18:22:44 #8
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_63702291
Goede uitspraak! Ik snap trouwens niet waarom in dit topic wordt gedaan alsof voor moord zelden zulke hoge straffen gegeven worden. Volkert kreeg zes jaar langer voor een enkelvoudige moord en deze jongen was net zo onschuldig als Pim. Ook voor andere, niet-politiek getinte, moorden wordt meestal wel 12 jaar of meer gegeven.
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 16:35 schreef Houtworm het volgende:
Ook opvallend, alhoewel de dader later is gestorven, is de dader toch veroordeeld voor moord en niet voor doodslag.
[..]
Als hij voor doodslag veroordeeld was, was het even bijzonder geweest hoor. Het verschil tussen moord en doodslag wordt bepaald door de voorbereiding van de daad (voorbedachte rade / geen voorbedachte rade), niet door de afloop ervan.

In dit geval is het bijzondere gelegen in het vereiste van causaal verband. Voor moord en doodslag is vereist dat de dood redelijkerwijs gezien kan worden als een gevolg van de daad. Daar zette de verdediging twijfels bij, omdat zij vonden dat de dood het gevolg is van euthanasie, hij zou zonder die euthanasie immers nog geleefd hebben.

Dan zou hij slechts veroordeeld kunnen worden voor zware mishandeling met ernstig letsel als gevolg of voor poging tot moord, waarop lagere straffen staan. Gelukkig heeft de rechter dus toch geoordeeld dat de dood het gevolg is van de daad, ondanks de euthanasie.
pi_63703875
prachtig voorbeeld van hoe het recht ook kan zegevieren.
hopelijk kan de familie van Niels nu dit hoofdstuk afsluiten, heel veel sterkte familie Kooistra
en respect voor het besluit van Niels
If everything isn't black and white, I say, 'Why the hell not?'
pi_63706534
Prima straf inderdaad.

@ Pool:
Alleen die straffen komen niet in het nieuws.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_63707198
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 18:22 schreef Pool het volgende:
Dan zou hij slechts veroordeeld kunnen worden voor zware mishandeling met ernstig letsel als gevolg of voor poging tot moord, waarop lagere straffen staan. Gelukkig heeft de rechter dus toch geoordeeld dat de dood het gevolg is van de daad, ondanks de euthanasie.
Het schept wel een precedent. De persoon was niet dood dus er zit ergens een grijs vlak waarbij je voor moord veroordeeld kan worden als je het slachtoffer zo toetakelt dat hij feitelijk niet dood is maar praktisch gezien alle mogelijkheden mist om te leven. Tot hoever zou dat begrip op te rekken zijn in de toekomst?

Verder maakt het mij weinig uit onder welk mom dit soort mensen veroordeeld worden, zolang ze maar zo lang mogelijk opgeborgen worden. Als je dit soort dingen in je hebt dan zou ik ook bij levenslang niet schrikken en nog vinden dat je er genadig van af komt.
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  dinsdag 2 december 2008 @ 21:02:38 #12
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_63707703
Eindelijk eens gerechtigheid en een flinke straf ! IMO was het gewoon moord.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  dinsdag 2 december 2008 @ 21:05:08 #13
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_63707775
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 16:28 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Flinke straf. Lijkt me ook wel redelijk terecht aangezien de dader niet kan spreken van noodweer of heetst van de strijd.
Het slachtoffer was juist bezig met een vriendelijk gebaar toen die werd gestoken.
Als iemand 'mietje' tegen mij zegt weet ik niet of ik wel vriendelijk zou blijven......
Doodsteken met een priem gaat natuurlijk wel een beetje ver.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_63707885
Verschrikkelijk wat dat slachtoffer allemaal heeft moeten doorstaan. Vooral het hele euthanasie verhaal.
Zeer terechte straf voor dit stuk tuig.
pi_63707995
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:05 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

Als iemand 'mietje' tegen mij zegt weet ik niet of ik wel vriendelijk zou blijven......
Als je al van slag raakt als je denkt dat iemand je mietje noemt, is het wel slecht met je gesteld.
  dinsdag 2 december 2008 @ 21:15:05 #16
112500 Het_hupt
Ajetoooooooo
pi_63708085
quote:

[..]

verbaal is zoiets ook op te lossen, zeg ik als straatmaker.

iemand die denkt met geweld z'n gelijk te moeten halen, zeker met ernstige gevolgen, mag van mij ook wel het zelfde ondergaan
of gaat dat ook een beetje te ver?
  dinsdag 2 december 2008 @ 21:21:14 #17
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_63708262
quote:

[..]

mietje...
  dinsdag 2 december 2008 @ 21:26:00 #18
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_63708445
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:21 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

mietje...
prik

okee, het is niet goed, maar ik kan me voorstellen dat de dader zich op noodweer beroept. Als mijn jas met mijn huissleutels erin gejat zou worden zou ik er alles aan doen om die terug te krijgen.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_63708686
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:26 schreef ouderejongere het volgende:
okee, het is niet goed, maar ik kan me voorstellen dat de dader zich op noodweer beroept.
Hoe zie je dat voor je Anders gezegd, begrijp je wel wat noodweer inhoudt?
pi_63708881
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:26 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

prik

okee, het is niet goed, maar ik kan me voorstellen dat de dader zich op noodweer beroept. Als mijn jas met mijn huissleutels erin gejat zou worden zou ik er alles aan doen om die terug te krijgen.
Het slachtoffer kwam de jas zelf terugbrengen...
pi_63709160
Die's over een jaar of zeven, acht weer vrij. Is twaalf jaar wel echt twaalf jaar?

Hoe dan ook, een koelbloedige moord is in mijn ogen echt levenslang waard.
You must be out of your brilliant mind.
  dinsdag 2 december 2008 @ 21:57:16 #22
112500 Het_hupt
Ajetoooooooo
pi_63709372
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:50 schreef popovski het volgende:
Die's over een jaar of zeven, acht weer vrij. Is twaalf jaar wel echt twaalf jaar?

mwah, euthenasie was ook wel n optie hoor
pi_63710296
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 20:47 schreef FJD het volgende:

[..]

Het schept wel een precedent. De persoon was niet dood dus er zit ergens een grijs vlak waarbij je voor moord veroordeeld kan worden als je het slachtoffer zo toetakelt dat hij feitelijk niet dood is maar praktisch gezien alle mogelijkheden mist om te leven. Tot hoever zou dat begrip op te rekken zijn in de toekomst?

Verder maakt het mij weinig uit onder welk mom dit soort mensen veroordeeld worden, zolang ze maar zo lang mogelijk opgeborgen worden. Als je dit soort dingen in je hebt dan zou ik ook bij levenslang niet schrikken en nog vinden dat je er genadig van af komt.
Relevant is natuurlijk wel dat het slachtoffer zonder medische hulp al meteen dood zou zijn geweest.

En deze uitspraak verbaast me niets, gezien eerdere uitspraken van de HR met een enigszins vergelijkbare casus (HR Niet behandelde longinfectie (NJ 1997, 563) (slachtoffer besluit zich niet te laten behandelen, met overlijden tot gevolg); alsmede HR Haarlemse doodslag (NJ 1985, 821) (slachtoffer overlijdt na medische fout)), dus van een precedent zou ik niet willen spreken.
pi_63710546
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 16:28 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Een flinke straf? Deze knul had al behoorlijk wat op zijn kerfstok, helpt nu ook het leven van slachtoffer en nabestaanden om zeep en loopt over 8 jaar weer vrij rond. Ik vind het belachelijk.

Dit soort figuren moeten levenslang achter slot en grendel of zouden gewoon de keuze moeten krijgen tussen de elektrische stoel of het vuurpeleton.
pi_63710610
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 22:27 schreef Halcon het volgende:

[..]

Een flinke straf? Deze knul had al behoorlijk wat op zijn kerfstok, helpt nu ook het leven van slachtoffer en nabestaanden om zeep en loopt over 8 jaar weer vrij rond. Ik vind het belachelijk.

Dit soort figuren moeten levenslang achter slot en grendel of zouden gewoon de keuze moeten krijgen tussen de elektrische stoel of het vuurpeleton.
Volgens mij hebben mensen die op een dergelijke manier een moord plegen sowieso een levenslange straf. De rest van je leven elke dag wakker worden met het idee dat je iemand vermoord hebt lijkt me niet prettig.

Maar voor sommige mensen kan de straf niet gek genoeg.
  dinsdag 2 december 2008 @ 22:29:55 #26
112500 Het_hupt
Ajetoooooooo
pi_63710621
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 22:27 schreef Halcon het volgende:

[..]

pi_63710634
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 22:29 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Volgens mij hebben mensen die op een dergelijke manier een moord plegen sowieso een levenslange straf. De rest van je leven elke dag wakker worden met het idee dat je iemand vermoord hebt lijkt me niet prettig.

Maar voor sommige mensen kan de straf niet gek genoeg.
Daar hebben ze het dan zelf naar gemaakt.
pi_63711194
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 22:30 schreef Halcon het volgende:

[..]

Daar hebben ze het dan zelf naar gemaakt.
Zeker.
Het is dus niet zo dat het alleen maar een celstraf is die de dader er aan overhoud.
pi_63711231
quote:
Heel gek maar voor mensen die met een priem op zak lopen tijdens het stappen en die gebruiken om op iemand in te steken heb ik maar weinig medelijden. Als je nou eens in een iets te overmoedige bui iemand dood rijdt in een auto dan kan ik je volgen maar in dit geval is er niets in mij wat ook maar een beetje medelijden op kan brengen voor de dader.
  dinsdag 2 december 2008 @ 22:50:43 #30
112500 Het_hupt
Ajetoooooooo
pi_63711396
Ik vind het misselijkmakend dat met meer over de arme dader lult, dan over de verdriet wat zo'n stuk ellende aanricht.
pi_63711507
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 22:46 schreef FJD het volgende:

[..]

Heel gek maar voor mensen die met een priem op zak lopen tijdens het stappen en die gebruiken om op iemand in te steken heb ik maar weinig medelijden. Als je nou eens in een iets te overmoedige bui iemand dood rijdt in een auto dan kan ik je volgen maar in dit geval is er niets in mij wat ook maar een beetje medelijden op kan brengen voor de dader.
Tja, in Nederland wordt men nou eenmaal niet per definitie veroordeel tot levenslang bij een moord.
pi_63711567
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 22:50 schreef Het_hupt het volgende:
Ik vind het misselijkmakend dat met meer over de arme dader lult, dan over de verdriet wat zo'n stuk ellende aanricht.
Dat komt omdat mensen het allemaal wel eens zijn dat het een zeer ernstige zaak is voor de familie van het slachtoffer.
Over de strafmaat verschillende mensen van mening. Dus daar is meer discussie over. Vind ik niet gek en zeker niet misselijkmakend.
Overigens ben jij de enige die medelijden toont met de dader.
pi_63711761
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 22:46 schreef FJD het volgende:

[..]

Overigens kwam die priem pas NA de eerste confrontatie ten tonele. De dader heeft die pas meegenomen toen die met een vriend op zoek ging naar zijn verloren vest.

Het is dus niet zo dat die die standaard meenam naar het stappen.
pi_63711913
Nederland heeft een "Dexter" nodig!

Dan mag hij van mij 10 jaar eerder vrijkomen..
  dinsdag 2 december 2008 @ 23:09:04 #35
3185 Adelante
To let it go now
pi_63712096
quote:

8 jaar minimaal, omdat hij pas na 2/3 van zijn straf te hebben uitgezeten in aanmerking kan komen voor voorwaardelijke invrijheidstelling.
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  dinsdag 2 december 2008 @ 23:17:00 #36
112500 Het_hupt
Ajetoooooooo
pi_63712365
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 22:55 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Dat komt omdat mensen het allemaal wel eens zijn dat het een zeer ernstige zaak is voor de familie van het slachtoffer.
Over de strafmaat verschillende mensen van mening. Dus daar is meer discussie over. Vind ik niet gek en zeker niet misselijkmakend.
Overigens ben jij de enige die medelijden toont met de dader.
lees mn post nog eens goed door
pi_63712484
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 23:17 schreef Het_hupt het volgende:

[..]

lees mn post nog eens goed door
Jij bent de enige in het topic die het over een "arme dader" heeft.
  dinsdag 2 december 2008 @ 23:24:03 #38
112500 Het_hupt
Ajetoooooooo
pi_63712606
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 23:20 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Jij bent de enige in het topic die het over een "arme dader" heeft.
in de context van
van mij mag die direct ook tegen de muur hoor
maar weet je, wat mij ganzenvel geeft?
het besluit van Niels, wow
  woensdag 3 december 2008 @ 00:46:47 #39
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_63714863
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 23:04 schreef Oksel het volgende:
Nederland heeft een "Dexter" nodig!

[ afbeelding ]

Dan mag hij van mij 10 jaar eerder vrijkomen..
En/of:

woensdag 3 december 2008 @ 00:49:19 #40
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_63714899
quote:

[..]

Dat vind ik dus zo'n naieve en tyische instelling
pi_63714909
quote:
Op woensdag 3 december 2008 00:49 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Is je goed recht om dat te vinden.
Ik vind roepen dat die levenslang in de gevangenis moet te simpel.
pi_63715657
quote:

De 'na 2/3 van de straf uitgezeten te hebben automatisch vrij'-regel is afgeschaft.
Evolution is from the Devil
Did you know that Ted Bundy's first dog, a collie, was named Lassie, did you know that?
pi_63720289
Tragisch dat je zo stupide bent om terug te gaan om een paar sleutels terug te geven..... sjezus hee

12 jaar, tsja. TBS?
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  Moderator woensdag 3 december 2008 @ 11:10:16 #44
8781 crew  Frutsel
pi_63720385
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 16:35 schreef Houtworm het volgende:
[..]
De dader is dus al dood?

Trouwens: er staat nog een vraag aan jouw adres open.. svp bronvermelding bij je 1e post.
pi_63722305
quote:
Op woensdag 3 december 2008 00:49 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Waarbij ook even wordt vergeten dat de dader al eens voor de kinderrechter had gestaan, ook voor een steekincident..

[ Bericht 0% gewijzigd door FJD op 03-12-2008 12:22:21 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')