abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 7 december 2008 @ 21:24:06 #151
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_63833884
ik had trouwens een brief aan Graus en Thieme gestuurd ;
quote:
Geachte Heer Graus,

Onlangs is mij ter ore gekomen dat Minister Verburg de R.A.D (Regeling Agressieve Dieren) volgens de Pittbull kenmerken af gaat schaffen. Dit is natuurlijk ontzettend toe te juichen. Die hele regeling sloeg helemaal nergens op. Honden werden afgemaakt alleen omdat ze de uiterlijke kenmerken van een pitbull zouden hebben.

Maar de wet die ervoor in de plaats komt, baart mij (en vele andere
hondenbezitters) grote zorgen. Volgens die wet, kan de hond in beslag genomen worden als deze verstijfd, een lip optrekt of gromt. Al deze dingen zijn natuurlijk gedrag van een hond. De hond zal dit gedrag vertonen als hij o.a ergens angstig voor is, en wil waarschuwen. Deze lichaamstalen van de hond hoeven dus niet perse iets met agressie te maken te hebben. Meestal gaat het juist om defensief gedrag of waarschuwend gedrag.

Het is absoluut verwerpelijk dat een hond in de nieuwe regeling, zoals die minister Verburg voor ogen staat, al in beslag genomen kan worden vanwege vermeend "ongewenst, agressief gedrag" zoals grommen, verstijven of het optrekken van een lip en vervolgens groot risico loopt om gedood te worden.
Het is volstrekt onacceptabel en onnodig om een hond die niet voor de test slaagt, meteen te doden. Honden kunnen tot welke leeftijd dan ook, dingen bij en afleren.

Veel honden zijn bang voor dingen die afwijken van wat ze gewend zijn. Voor de ene hond is dat een uniform of een pet, voor de andere een paraplu of een rugzak. Ook mensen die dronken zijn, op krukken lopen of spastisch zijn, boezemen honden angst in. Dan grommen ze, zetten hun haren omhoog en proberen weg te lopen. Moeten al deze honden voortaan in beslag genomen worden en een test ondergaan?

De hond die in beslag genomen gaat worden zit vastgebonden en wordt geconfronteerd met voor hem zeer veel beangstigende zaken. Ook deels zonder de veiligheid van zijn baas. In het echt zal de hond nooit zoveel beangstigende confrontaties tegelijk meemaken en ze niet kunnen ontwijken.
Dus waarom de hond blootstellen aan een test, die geenszins in vergelijking met de werkelijkheid staat.

Terwijl de hond niet kan wegvluchten, zal hij bijvoorbeeld ingesloten worden door vreemde mensen, eerst in langzaam tempo en daarna in snel tempo. Zal er door een vreemd mens een paraplu herhaaldelijk vlak voor zijn neus geopend worden en zal er een pop tegen hem aangeduwd worden. Ook sluipt een vreemd mens naar hem toe en begint hem strak in de ogen te kijken (iets wat honden als zeer bedreigend kunnen ervaren. In hondentaal betekend dit dat de hond uitgedaagd wordt). Als de hond wegkijkt zal de vreemde hem blijven volgen.
Wanneer de hond in paniek raakt tijdens de test en zich hierdoor in de val voelend defensief opstelt is zijn doodvonnis getekend. Terwijl (en ik kan het niet vaak genoeg benadrukken) dit natuurlijk gedrag is. Als wij ons als mensen in de val gelokt voelen, gaan wij ons ook defensief opstellen. Met honden is dit gewoonweg niet anders.

Minister Verburg zegt dat zij met deze nieuwe regeling het aantal bijtincidenten wil verminderen. Enkel komen de meeste bijtincidenten voor in huiselijke kring. Dat betekend dat niet de hond, maar het baasje de oorzaak van deze bijtwonden/bijtincidenten is. De baas heeft gefaald in de rangorde, hij/zij heeft de hond geen duidelijke rangorde gegeven. Is het dan logisch dat de hond wordt afgemaakt? Of zou het veel logischer zijn om in de nieuwe R.A.D de eigenaar centraal te stellen?

Ik ben dan ook voor een wet, waarbij de eigenaar centraal staat. Stuur de eigenaar inclusief hond op een cursus, stel eventueel een muilkorf of aanlijnplicht in. In Zwitserland bestaat al zo'n cursus. Daar is het verplicht als men een hond wil houden om een cursus te volgen

waarin men leert hoe men met de hond, en zijn omgeving om moet gaan. De overheid daar, neemt wel verantwoordelijkheid. De overheid aldaar wil wel tijd en moeite steken in een rechtvaardige wet, en zich er niet vanaf maken met een simpele test die volgens deskundigen niet deugt.

Het is immers niet veel anders dan met een rijbewijs. Eerst zullen er lessen gevolgd moeten worden om daarna examen te doen. Indien je geslaagd bent mag je de weg op. Waarom dan geen cursus instellen waarbij de eigenaar een certificaat moet halen voor het bekwaamd kunnen omgaan met de hond.

De positief voorspellende waarde die aangeeft of een in de test agressief bevonden hond in de toekomst daadwerkelijk zal bijten bedraagt slechts 46 % <http://www.animalfreedom.org/paginas/column/rad.html> . Dat betekent dat 54 % van de geteste honden onterecht zal worden doodgemaakt. Vraagt u zichzelf eens af of dit eerlijk is.

De nieuwe RAD van minister Verburg zal het aantal bijtincidenten dus niet verminderen. Bovendien zullen jaarlijks veel honden en hun eigenaren er de dupe van worden. En krijgen mensen die een hekel aan honden hebben, van de overheid een stok in handen geduwd, waarmee ze zelf 'ongewenst agressief gedrag' kunnen gaan vertonen en honden en hun eigenaren gemakkelijk het leven zuur kunnen maken.

Ik wil u dan ook verzoeken om u in deze hele discussie rondom de nieuwe regelgeving te mengen, en op te treden. Want u, als actief en gerespecteerd voorvechter van dierenrechten, bent het toch ook niet eens met deze nieuwe regeling?

Gaarne zou ik bericht van u terug ontvangen.

Met vriendelijke groeten,

Een bezorgde hondeneigenaar.

*insert naam*
Van Thieme helaas nooit meer wat gehoord (heb het ook via mail gestuurd) en van Graus een mailtje dat hij een debat erover had aangevraagd. Ook daarna niks meer gehoord.

Dus greys? paas mij dat adres per PM van Graus nog even als je wilt, dan mail ik hem nog maar eens om te vragen hoe dat zit met dat debat.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  Moderator maandag 8 december 2008 @ 08:28:23 #152
8781 crew  Frutsel
pi_63843231
Goedemorgen
-strotpijn -
pi_63844616
Hier ook, heb ook al hele weekend geen stem meer zowat
O+ 11-06-2009 O+
pi_63844757
beterschap jullie! ik hoor van steeds meer mensen dat ze grieperig zijn
pi_63846862
Goedemorgen

Beterschap Fruts en bird!

Ing, hoe was het met het hondje van je ouders?

Q, nette brief heur, jammer dat er niet op gereageerd wordt, hoewel ik me kan voorstellen dat er meer post binnenkomt dan ze kunnen beantwoorden..

Chip is duidelijk aan de beterende hand!! Maar wanneer stoppen we nu met de medicijnen? De assistente van de DA zei dat ze niet per se op hoefden, omdat het pijnstillers zijn. Is het slim om het op te maken of om er nu mee te stoppen en het aan te kijken? Wie weet er raad?
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  Moderator maandag 8 december 2008 @ 11:50:11 #156
8781 crew  Frutsel
pi_63847295
Thx Morretje, Draculette
En jij ook beterschap Birdie

Tja, ik zou de kuur gewoon afmaken, als het een kuur is. Of heb je gewoon een setje pijnstillers gekregen? Weet niet hoeveel je er nog heb, maar kwaad kunnen ze vast niet lijkt me
  maandag 8 december 2008 @ 11:52:55 #157
132428 Ingetje79
Panic Station!
pi_63847368
Kun je de dosering evt. niet halveren van die pijnstillers?

Misty was eeeeeeenig
Eerst een beetje achter de katten aan etteren, dus menig tik gehad van Baloe.
Maar toen ze eenmaal doorhad dat er aan die rare beesten geen eer te behalen viel, ging ze heerlijk zelf spelen en later viel ze lekker op schoot in slaap.
En ze gaf al netjes aan wanneer ze plasjepoepie moest doen
I'm the patron saint of the denial.
With an angel face and a taste for suicidal.
  maandag 8 december 2008 @ 12:00:29 #158
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_63847523
quote:
Op maandag 8 december 2008 11:30 schreef Morretje het volgende:
Goedemorgen

Beterschap Fruts en bird!

Ing, hoe was het met het hondje van je ouders?

Q, nette brief heur, jammer dat er niet op gereageerd wordt, hoewel ik me kan voorstellen dat er meer post binnenkomt dan ze kunnen beantwoorden..

Chip is duidelijk aan de beterende hand!! Maar wanneer stoppen we nu met de medicijnen? De assistente van de DA zei dat ze niet per se op hoefden, omdat het pijnstillers zijn. Is het slim om het op te maken of om er nu mee te stoppen en het aan te kijken? Wie weet er raad?
Ik doe altijd eerst even halveren 1 of 2 dagen en dan stoppen.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_63848377
FAAL SC !!!11!1!1!EINS!!!1
pi_63848428
Hoi Kurk_droog!
Op donderdag 4 februari 2010 19:01 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
pi_63848487
quote:
Op maandag 8 december 2008 12:43 schreef Zotheid het volgende:
Hoi Kurk_droog!
HOI

Waar is de OP mensen?
pi_63848679
quote:
Op maandag 8 december 2008 12:46 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

HOI

Waar is de OP mensen?
Wat een gezelligheid hier.

Weet iemand hoe ik het beste een paard kan slachten voor de biefstuk?
[..]
pi_63848724
quote:
Op maandag 8 december 2008 12:56 schreef Zotheid het volgende:

[..]

Wat een gezelligheid hier.

Weet iemand hoe ik het beste een paard kan slachten voor de biefstuk?

Ik zag laatst een film en dat zag er wel prima uit:

pi_63848837
quote:
Op maandag 8 december 2008 12:58 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

Ik zag laatst een film en dat zag er wel prima uit:

[ afbeelding ]

Bwhehehehe

Ik ben meer van de Jailbait
[..]
pi_63848906