abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63659877
Ben op zoek naar een antwoord op mijn volgende vraag:

mijn compressor van 7,5kw laat bij het opstarten de automatische zekering omspringen, NIET elke keer, het gebeurt zo om de 3/5 "koudstarts'.
Koudstart? Ja als de compressor eenmaal loopt, schakelt hij automatisch uit bij een bepaalde opgebouwde druk, als de druk afneemt start hij weer. Het vreemde is dat er dan geen problemen schijnen te zijn.
Elke keer als ik hem uitschakel door middel van de rode knop op de compressor, en dan weer inschakel, is het voor mij de vraag of hij doorloopt of er mee stopt.
Natuurlijk is het een 380V/400V schroefcompressor, die eerst kort langzaam opstart en dan op vol vermogen overschakelt, en op DAT moment springt de automatische zekering er wel of niet uit!

Het is volgens mij niet mogelijk om een zwaardere automatische zekering te plaatsen, er zit nu (3x) 32A in, ik geloof tenminste niet dat er zwaardere zijn te krijgen?
Het zit nu net op het "randje" en dat ergert mij natuurlijk verschrikkelijk, want moet ik nu daadwerkelijk een nieuwe groep laten maken, van de meterkast naar de garage? Het is een behoorlijk eind, en de kosten zijn natuurlijk desbetreffend hoog

Wie o wie kan mij helpen, kan een (eenvoudige) oplossing aandragen wat niet direct duizende euro's kost. Ik wil er best wel een bedrag aan uitgeven maar het moet niet te gek worden natuurlijk.

Dus mijn vraag in het kort, hoe kan ik die piekspanning die er NIET altijd voor zorgt dat de automatische zekering eruit klapt, opvangen, zodat ik mijn compressor gewoon kan gebruiken?
pi_63660644
Eigenlijk heb je alleen een (spannings)buffer nodig. Een spoel zou het werk moeten doen.
"You can't be a real country unless you have a beer and an airline - it helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but in the very least you need a beer." (Frank Zappa)
pi_63661509
Dat zou natuurlijk geweldig zijn

Zijn die te koop? En waar moet ik hem plaatsen, bij de motor van de compressor, of in de zekeringkast, ergens daartussen?

Bedankt alvast!
pi_63662611
Er zijn veel zwaardere zekeringen dan 32A, maar da's waarschijnlijk niet de oplossing.

3x 32A moet een veelvoud van 7,5kW kunnen houden.
Zit er wel het goede type automaat? (automaten voor motoren kunnen veel grotere piekstromen hebben dan die bijv. voor verlichting)
Zijn het echt de zekeringen die uitschakelen, of is het de MBS (MotorBeveiligingsSchakeling)?
Want dan zou de ingestelde continue stroom te laag staan, of heeft de compressor onderhooud nodig, omdat hij te zwaar loopt.

Zo zijn er veel meer mogelijkheden wat de oorzaak kan zijn.
De belangrijkste vraag, deed de compressor het vroeger wel goed, maar nu niet meer? of is het een nieuwe die het vanaf het begin niet goed doet
  maandag 1 december 2008 @ 13:46:12 #5
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_63667035
Pak de compressors uit 3 of 4 oude koelkasten en monteer die.

Prima vermogen, kun je eventueel ook nog getrapt laten inspringen en .... heerlijk stil.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_63671531
Zoals Duur min of meer al zei heb je een automaat met een tragere karaktistiek nodig, de piekstroom is gewoon te groot. Ik denk dat je nu een B-karaktistiek hebt (staat op de automaat, bv B32), een C-karaktistiek zal de oplossing zijn.

Om dat zomaar mag hangt een beetje van de installatie af, maar ik vermoed dat het kan. Hoe lang denk je dat de draden zijn vanaf de groepenkast tot aan de compressor?
  Moderator maandag 1 december 2008 @ 17:03:16 #7
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_63672496
quote:
Op maandag 1 december 2008 16:31 schreef _Jeffrey_ het volgende:
Zoals Duur min of meer al zei heb je een automaat met een tragere karaktistiek nodig, de piekstroom is gewoon te groot. Ik denk dat je nu een B-karaktistiek hebt (staat op de automaat, bv B32), een C-karaktistiek zal de oplossing zijn.

Om dat zomaar mag hangt een beetje van de installatie af, maar ik vermoed dat het kan. Hoe lang denk je dat de draden zijn vanaf de groepenkast tot aan de compressor?
Ik had het zelf niet beter kunnen omschrijven .
De aanloopstroom is waarschijnlijk net iets te zwaar voor de zekering, in het geval van smeltpatronen zou je eens moeten kunnen kjiken naar trage 32 A zekeringen. In het geval van een automaat moet je voor een trager karakteristiek kiezen (waarschijnlijk heb je aan een 32 ampere automaat met C-karakteristiek genoeg.

De A/B/C aanduiding van een automaat steekt ongeveer zo in elkaar

Type A = Vanaf 1 tot 5 x Inom
Type B = Vanaf 5 tot 10 x Inom
Type C = Vanaf 10 tot 15x Inom
Type D = Vanaf 15 tot 20x Inom

Waarbij Inom de stroom is die nominaal loopt.

Dat houd dus in dat een standaard type B 32 A automaat heel even 5 tot 10 x 32 A kan hebben !
Tijdelijk (dan praat ik echt over een seconde --> tot milliseconden kan zo'n automaat dus 32 A tot 320 A hebben. Een type C 32 automaat kan 320 A tot 480 A hebben !

Een 32A Type B of een 32A Type C zullen beide hetzelfde reageren op overbelasting, maar verschillend bij kortsluiting en piekbelasting.
pi_63674733
Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties, ik kan er het volgende op antwoorden:

De compressor start op en bromt dan, daarop rageer ik dan door de noodknop in te drukken, bang dat de zekering er uit klapt.
Nu heb ik de compressor gewoon zijn gang laten gaan, en hij doet het fantastisch!
Dus: als de compressor opstart, moet ik hem niet onderbreken door de rode knop te drukken, juist dan vliegt de automatische zekering er uit.
Dom misschien, maar juist omdat ik dat wilde voorkomen, heb ik het veroorzaakt oll:

Eerst zaten 25A automatische zekeringen in de kast, die vlogen er direct uit, nu heb ik die vervangen door de 32A, kan dat problemen opleveren, oftewel brandgevaar of zo?

Tot hoeveel Watt zou ik buiten de compressor kunnen gebruiken op die zekereningen, gelijktijdig dan? Ik bedoel een lasapparaat te gelijk met de compressor van 7,5kw? Kan dat?
pi_63674813
quote:
Pak de compressors uit 3 of 4 oude koelkasten en monteer die.

Prima vermogen, kun je eventueel ook nog getrapt laten inspringen en .... heerlijk stil.
mhwaa, ik weet het niet, heb een dure schroecompressor die 1000 ltr p/min levert, en jij biedt als alternatief een samenhangsel van oude koelkastmotoren aan?
Leuk, dat dan weer wel, praktisch? Om je dood te lachen

ps: de schroefcompressor is echt wel fluisterstil, ECHT WEL!
  maandag 1 december 2008 @ 18:42:12 #10
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_63674820
quote:
Op maandag 1 december 2008 18:38 schreef Extra300s het volgende:
Eerst zaten 25A automatische zekeringen in de kast, die vlogen er direct uit, nu heb ik die vervangen door de 32A, kan dat problemen opleveren, oftewel brandgevaar of zo?
Dat ligt aan de voorliggende installatie, maar ervan uitgaande dat je installatie eerder correct gedimensioneerd was, heb je nu een installatietechnische doodzonde begaan.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_63675991
quote:
Op maandag 1 december 2008 18:38 schreef Extra300s het volgende:
Eerst zaten 25A automatische zekeringen in de kast, die vlogen er direct uit, nu heb ik die vervangen door de 32A, kan dat problemen opleveren, oftewel brandgevaar of zo?
Mogelijk brandgevaar idd. Maar daar hebben we echt meer gegevens voor nodig.

- Welke aderdiameter is er gebruikt?
- Hoe lang is de kabelweg vanaf de groepenkast tot de compressor ongeveer?
- Welke karakteristiek is de 32A automaat? (geef anders alle gegevens die op de automaat staan)
- Als er een CEE-form stekker aan de compressor zit, hoeveel ampere is die (staat er op)?
  maandag 1 december 2008 @ 19:32:25 #12
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_63678736
Doodzonde, maar dan wel met gemengde gevoelens, van de ene kant ben ik superblij dat de compressor loopt, en van de andere kant ben ik natuurlijk ook niet de idioot die zonder na te denken iets doet. Soms impulsief, alleen om te kijken of het werkt, werkt het dan eindelijk, moet ik wel weten of het daadwerkelijk geen doodzonde is die ik begaan heb.

Meer gegevens, wat betreft de stekker, ja een CEE-form 16A, gemonteerd door een electriecien, 35 jaar in het vak, er zat een stekker met een grotere diameter (32A) gemonteerd. Die heeft hij omgewisseld met deze 16A stekker.

De weg van de compressor tot zekeringskast zal ongeveer een kabellengte hebben van maximaal 8 meter, ik denk wel iets korter.

Aderdiameter, om eerlijk te zijn geen idee, maar ze zijn wel behoorlijk dik, ik denk 2,5 of 3 mm2 of zo.

32A automaat is van firma Kapp, MCB B32 1000/3 VDE

Hoofdzekering is 3x 50A smeltzekering, en daarachter zitten automaten met 40A (ook 3 x)


Hopelijk heb jij/jullie hier iets aan want ik wil mijn leven natuurlijk niet in de waagschaal leggen, egaal hoe gelukkig ik met mijn lopende compressor ben
  maandag 1 december 2008 @ 21:17:20 #14
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_63679341
quote:
Op maandag 1 december 2008 21:01 schreef Extra300s het volgende:
Doodzonde, maar dan wel met gemengde gevoelens, van de ene kant ben ik superblij dat de compressor loopt, en van de andere kant ben ik natuurlijk ook niet de idioot die zonder na te denken iets doet. Soms impulsief, alleen om te kijken of het werkt, werkt het dan eindelijk, moet ik wel weten of het daadwerkelijk geen doodzonde is die ik begaan heb.
Nou ja, doodzonde, het is in mijn ogen onverstandig om zomaar beveiligingen te verzwaren omdat ze in jouw ogen onterecht aanspreken. Maar met kennis van de installatie die er voor ligt, kun je kijken of de boel nog selectief is en of de beveilgiing ook nog voldoende is om je leidingen tegen overbelasting te beschermen. Ik denk dat een Vonkenboer bijvoorbeeld met jouw gegevens wel iets zinnigs kan zeggen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_63681278
De installatie is nog selectief (alhoewel die 40A automaten eigelijk net een stapje te veel zijn, maar als het werkt, werkt het), maar daar maakte ik me ook geen zorgen om.

Wat minder leuk is, is dat je CEE-form gewoon niet geschikt is (wat je zelf misschien ook al vermoedde). Ookal is dat ding door een 'ervaren' monteur aangesloten, het mag niet. Het is gewoonweg brandgevaarlijk. Er moet minimaal een 32A CEE-form op.

De aderdiameter is een twijfelgeval. Als het 2,5mm2 is, is dat te dun, ook brandgevaarlijk dus. Mocht het 4mm2 zijn, dan zou het nog wel (net) kunnen. Misschien kan je op de kabel die aan de compressor zit eens kijken wat er op staat kwa diameter, en die dikte vergelijken met de aders naar de CEE-form WCD toe.
Ik vermoed dat het 4mm2 is, aangezien het origineel een 25A groep was, wat ook met 4mm2 aders aangesloten wordt.

[ Bericht 3% gewijzigd door _Jeffrey_ op 01-12-2008 22:14:44 ]
  Moderator maandag 1 december 2008 @ 22:14:37 #16
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_63681506
quote:
Op maandag 1 december 2008 21:17 schreef Duvel het volgende:

[..]

Nou ja, doodzonde, het is in mijn ogen onverstandig om zomaar beveiligingen te verzwaren omdat ze in jouw ogen onterecht aanspreken. Maar met kennis van de installatie die er voor ligt, kun je kijken of de boel nog selectief is en of de beveilgiing ook nog voldoende is om je leidingen tegen overbelasting te beschermen. Ik denk dat een Vonkenboer bijvoorbeeld met jouw gegevens wel iets zinnigs kan zeggen.
Ik kom hier mogen tegen de avond aan, nog op terug.
Om om kwart over 10 sávonds nog een complete kabelberekening te gaan doen gaat mij iets te ver
pi_63681770
Een kabelberekening voor 8m kabel? Als je gewoon 10A per kwadraad aanhoud, dan kom je al snel op minimaal 4mm2, reductiefactoren zijn te verwaarlozen.
pi_63684862
quote:
Op maandag 1 december 2008 22:14 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ik kom hier mogen tegen de avond aan, nog op terug.
Om om kwart over 10 sávonds nog een complete kabelberekening te gaan doen gaat mij iets te ver
ben je nou een vakidioot of niet?
pi_63685254
We zitten inmiddels op 40A en 4 mm2 voor een apparaat met een nominaal vermogen van 7,5 kW waarvoor bij de genoemde kabellengte 2,5mm2 en een 20A automaat voldoende zou moeten zijn.
Is die compressor wel helemaal in orde?
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
  donderdag 4 december 2008 @ 02:08:33 #20
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_63744763
Een 7.5 KW moet , mits in goede staat, als het ff meezit nog wel op 25 Amp traag kunnen lopen.
Ik heb op de zaak 2x een 11 KW die we uitlenen aan klanten voor noodgevallen en die draaien soms wel op 25 amp traag, het gaat net aan -dat wel ,maar 7.5 Kw op 32 Amp zou zonder problemen moeten gaan.

Ik denk dat je compressor niet in orde is, mogelijk is de onbelaste aanloop niet ok, het kan ook zijn dat de compressor niet goed nadraait en het blok ontlast waardoor er restdruk in het blok achterblijft.

Compressoren hebben over het algemeen een regeling die er voor zorgt dat het blok geen druk opbouwt tijdens het aanlopen van de compressor, het is vaak een simpel klepje welke de druk uitlaat open gooit naar de buiten lucht-of de inlaat gesloten houd zodat er niks wordt aangezogen.
Jouw indicatie dat de compressor "bromt" bij het opstarten is , typisch, de omschrijving van een defecte aanloopregeling.
Als het ding in bv een koude garage staat is het nu goed te verwachten;door de koude olie neemt de aanloop stroom nog verder toe, terwijl het in de zomer wellicht nog wel net aan goed ging.
Ook als de comp eenmaal gelopen heeft en lekker op temperatuur is kan het probleem weg zijn, schroefcompressoren worden in bedrijf meestal 75 graden en dan wordt de olie lekker dun.

Een andere oorzaak kan het niet goed werken van de ster-driehoek schakeling zijn, het ster relais is in compressoren vaak 1 stap lichter uitgevoerd dan het hoofd en driehoek relais en derhalve gevoelig voor uitbranden.
Voordat zo'n relais geheel uitbrand is er vaak eerst een periode waarbij het ding af en toe niet goed werkt en soms blijft hangen, als de compressor dan overschakelt naar driehoek terwijl het ster relais nog dicht staat dan gaat het fout.

En dan kan er nog zo iets simpels als de ster-driehoek tijd verkeert ingesteld zijn, dat is de tijd waarmee de comp aanloopt in ster en dan overschakelt naar driehoek, dat mag niet te kort zijn maar ook zeker niet te lang, meestal is ongeveer 1 a 2 seconde afdoende maar je zou de manual moeten raadplegen voor de juiste waarde.

wat is het merk en type?

[edit} en oh ja: ga eens op zoek naar een manual voor dat ding, schroef compressoren zijn geen speelgoed van de gamma, als je hem verkeert bedient/ gebruikt/onderhoud gaat ie stuk....
Dit naar aanleiding van je opmerking dat je de nood-stop-knop gebruikt: deze is alleen voor NOOD gevallen, regelmatig de noodstop gebruiken is niet goed voor je compressor, je hoort hem uit te zetten met de gewone stop knop zodat de compressor uit gaat via de naloop regeling zodat het blok ontlast wordt.

[ Bericht 24% gewijzigd door robber57 op 04-12-2008 02:31:15 ]
pi_63748334
zo`n ding wat zorgt dat er geen druk gebouwt wordt in de eerste paar slagen zit ook op mijn Gamma compressortje hoor maar dat is dan wel een Airpress..

die draait ook eerst een aantal slagen voor die druk gaat bouwen.. als die warm is doettie dat niet
  donderdag 4 december 2008 @ 19:30:30 #22
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_63762837
Dat zal idd het geval zijn want , in principe kan een compressor maar heel moeizaam aanlopen zonder een klepje maar er zijn verschillende principes.(prijsklassen)
Op zuiger compressoren uit de "economische" klasse ( het gamma spul) met een klein vermogen is het meestal afdoende om bij het stoppen van de compressor het gedeelte van de terugslag klep (op de tank) tot aan het blok af te blazen.
Bij de aanloop is het kleine stukje lege ruimte van blok tot tank dat zo ontstaat voldoende om het ding goed aan te laten lopen, bij dit type hoor je dus bij het afslaan een sis van het afblazen uit het pressostaat komen.
Bij een wat luxere versie(wellicht jouw airpress) zit er in de persleiding ook nog een flow gestuurd klepje op welke vanaf 75% van de nominale flow dichtgaat, onder de 75% blaast het klepje gewoon naar de buitenlucht.

Bij de wat grotere compressors vanaf 4 KW voldoet dat niet meer en aangezien er vanaf 4 kw toch al een ster-driehoek schakeling op zit kun je mooi met die sterdriehoek een klepje laten meelopen.
Ook hier is ipv afbalzen er een wat luxere variant die via een servo de perskleppen in het blok licht, vergelijkbaar met de kleplichters van ouderwetse diesels en grote eencilinders die met de hand/voet gestart moesten worden.

Op schroefcompressoren wordt overwegend via een ventiel de inlaatklep gesloten zodat er niets kan worden aangezogen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')