quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 12:03 schreef MUUS het volgende:[..]
Interessant om je antwoorden te lezen.
.
quote:Ik had de meeste lucide dromen toen ik jong was (tussen de 5 en 10 jaar). Dit is ook logisch omdat je op die leeftijd veel creatiever bent dan wanneer je ouder wordt.
Maar hoezo dat laatste? Hoe komt dat? Te onrustig misschien?
Wanneer je ouder wordt is het noodzakelijk om jezelf te trainen en dit ook bij te houden. Dit is vergelijkbaar met bijvoorbeeld bodybuilding, wanneer je voor een bepaalde tijd er geen aandacht meer aan besteed worden de spiermassa's die je hebt ontwikkeld omgezet in vet en is het weg.
Het zelfde geld voor lucide dromen, doorlopende training is noodzakelijk anders 'verleer' je het.
De reden dat het voor mij niet meer lukt is omdat ik er geen aandacht meer aan besteed heb de laatste tijd.
Ik ben weer sinds korte tijd begonnen met het bijhouden van een dromen dagboek. Dit is letterlijk een dag(nacht?)boek waarin zo gedetailleerd mogelijk de dromen in beschreven staan. Ik beschrijf visuele zaken, emoties en gebeurtenissen.
Dit help bij het herkennen van dromen en daardoor bewust worden dat je aan het dromen bent en met een paar simpele technieken kan je dit controlleren.
Het zal wel even duren voordat ik de volgende lucide droom ga beleven want wanneer je net begint of (zoals ik) het verleert hebt dan kost het tijd, veel tijd.
Maar het zal zeker lukken
quote:Je droomt zo goed als altijd meerdere keren per nacht. Dus je zal ze nooit allemaal herinneren. Ook is het zo dat wanneer je net wakker bent meer kan herinneren dan wanneer al een tijdje wakker bent. Meestal ben je op het einde van de dag ze alweer compleet vergeten.
Op vrijdag 13 juni 2003 11:33 schreef Maeksm het volgende:[..]
vandaag, of gisteren eindelijk weer een droom gehad die ik me herinner. Maar kan iemand mij vertellen waar dat aan ligt? Dat je soms wel en soms weer niet je dromen herinnert.
het was dit keer geen lucide droom, alhoewel, ik wist wel vaag dat ik droomde.
Er bestaat een groot gat tussen een 'normale' droom en een lucide droom.
In dat gat zijn verschillende gradaties van dromen. Daardoor kan het zijn dat wel vaag weet dat je droomt. Meestal ben je dan toch gebonden en afhankelijk van wat er in de droom gebeurd in tegenstelling tot lucide dromen waar jij bepaald wat er gebeurd.
Het volledig bewust worden van dat je droomt is een hele stap want eigenlijk wordt je er bewust van dat je 'wereld' eigenlijk niet is zoals hij is. Het is een beetje het matrix gevoel, wanneer iemand zegt dat je hele wereld niet bestaat is dat moeilijk te accepteren. En het is juist die acceptatie wat een droom een lucide droom maakt.
quote:Precies, gewoon trainen die hap!
Op vrijdag 13 juni 2003 16:29 schreef PatricQ het volgende:Maar het zal zeker lukken
Maar wat ik me nou afvraag (in het algemeen) : is het nou eigenlijk niet zonde die lucide dromen?
Een gewone droom is een soort reactie op emoties, gebeurtenissen en angsten etc. uit je dagelijks leven. Je verwerkt dingen in je dromen en je wordt soms bewuster van bepaalde zaken door die dromen.
In een lucide droom stuur je dingen zelf. Is dat nou niet een beetje jammer?
Zeker als je een dromendagboek bijhoudt, leer je jezelf beter kennen, maar een lucide droom heb je zelf gemaakt en is dus geen goede vergelijking met het dagelijks leven.
Dus zonde of niet? (voor zover je waarde hecht aan je normale dromen dan.
. )
quote:Als je dromen definieert als het verwerken van emoties en gebeurtenissen, enz dan misschien wel. Maar eigenlijk heb ik mn twijfels bij die definitie.
Op vrijdag 13 juni 2003 18:04 schreef MUUS het volgende:[..]
Precies, gewoon trainen die hap!
.
Maar wat ik me nou afvraag (in het algemeen) : is het nou eigenlijk niet zonde die lucide dromen?
Een gewone droom is een soort reactie op emoties, gebeurtenissen en angsten etc. uit je dagelijks leven. Je verwerkt dingen in je dromen en je wordt soms bewuster van bepaalde zaken door die dromen.
In een lucide droom stuur je dingen zelf. Is dat nou niet een beetje jammer?Zeker als je een dromendagboek bijhoudt, leer je jezelf beter kennen, maar een lucide droom heb je zelf gemaakt en is dus geen goede vergelijking met het dagelijks leven.
Dus zonde of niet? (voor zover je waarde hecht aan je normale dromen dan.
. )
Aan de andere kant, je droomt meerdere keren per nacht. Het proces slapen kan je zien als een soort sinus curve welke begint bij een lichte slaap welke daarna geleidelijk overgaat naar een diepe slaap en vervolgens weer terug gaat naar lichte slaap. Stadiums (stadia ?) als R.E.M. e.d. komen daar in voor.
Dromen komen alleen op een bepaalde 'diepte' van je slaap voor. Ergo je droomt meerdere keren per nacht.
Mijn ervaring is dat wanneer ik een lucide droom heb, dit maar één keer per nacht voorkomt. Dit betekend dat de andere dromen de functie van het verwerken van emoties op zich kunnen nemen.
Dus zonde is het niet echt. Leuk is het wel
Ik heb ook best vaak, dat ik in mijn droom een leuk meisje ziet, en dan denkt, ach het is maar een droom, laat ik dr op dr mond pakken
Dat is dus wel cool.. maar ik wil het verder ontwikkeln.
quote:Wat bedoel je met ' verder ontwikkelen'. Uit je verhaal maak ik op dat je lucide dromen al aardig onder de knie hebt.
Op zaterdag 14 juni 2003 15:53 schreef Rietvaerder het volgende:
Ik heb regelmatig een droom waarin ik besef dat ik droom. Zoals vannacht, ik ging iets ondernemen met een vriend, toen zei ik tegen hem, wat maakt het uit, t is toch een droom, dus we doen het gewoonHoe kan ik dit nu verder oefenen? Dus dat ik mn eigen dromen kan bepalen.
Ik heb ook best vaak, dat ik in mijn droom een leuk meisje ziet, en dan denkt, ach het is maar een droom, laat ik dr op dr mond pakken
Dat is dus wel cool.. maar ik wil het verder ontwikkeln.
Je bent er bewust van dat je droomt en je kan de droom sturen, dit is lucide ![]()
Je kan wel even voor mij een twijfelachtige theorie testen. Deze gaat als volgt: Iemand die lucide droomt kan tijdens een lucide droom iemand anders ontmoeten die op zijn beurt ook aan het lucide dromen is.
Een soort van internet chatroom ontmoeting alleen is de internet chatroom de lucide droom.
Het is een twijfelachtige theorie maar toch...
Vannacht weer 1tje.. ik zat op de wc en had alleen een onderbroek aan (
) toen ik klaar was met schijten wou ik dus mn onderbroek aandoen, maar die was plots weg, daarna dacht ik, nja tis toch een droom dus dan maar met mn blote snikkel over straat ![]()
Verder ontwikkelen bedoel ik, dat je dus echt alles kan controleren.. vliegen.. enzo, en dat je kan bepalen wanneer je lucide gaat ''doen'' in je droom.
quote:Vrij eenvoudig.. weet dat je kan vliegen en do the superman manouvre
Op maandag 16 juni 2003 09:33 schreef Rietvaerder het volgende:
Verder ontwikkelen bedoel ik, dat je dus echt alles kan controleren.. vliegen.. enzo, en dat je kan bepalen wanneer je lucide gaat ''doen'' in je droom.
Ik ben er zelf een aantal jaren geleden mee in aanraking gekomen. Raakte er toen enorm door gefascineerd, en ben er ook erg bewust mee bezig geweest. Niet helemaal met het gewenste resultaat, maar ik heb toch wel een echte, redelijk lange lucide droom gehad. Was een hele aparte ervaring. De chaos waarin ik in mijn droom verkeerde en die me deed beseffen dat ik moest dromen was in een klap verdwenen, alleen de omgeving (Chinatown
) bleef. Ik besloot dat ik kon vliegen, en nam aldus een aanloop en dook vol verwachting de lucht in. Helaas ging ik echt vol op mn bek, landde vol op mn kin. Of ik er pijn van had weet ik eigenlijk niet meer, maar ik vond het wel heel erg vreemd. Ik droomde, dus het moest kunnen. Toch nog maar een keer geprobeerd en deze keer vloog ik dus echt geweldig door de lucht heen. Super-ervaring.
Toch ben ik er enige tijd later mee gekapt het echt stelselmatig te proberen. Deels omdat het gewoon wat verslommerde, deels ook omdat ik er ook een beetje bang voor was. Die droomwereld is een ideale wereld. Er zijn mensen verslaafd aan geraakt, die vonden hun gewone leven simpelweg een stuk minder leuk en deden niets liever dan slapen. Het zal zo'n vaart niet snel lopen, maar dat lijkt me toch niet de bedoeling.
Misschien dat ik het binnenkort toch weer ga "oppakken". Ik zou wel iemand weer een keertje willen spreken. Al komt dat dan waarschijnlijk toch helemaal uit mezelf, leuk is het wel.
quote:ik heb precies dezelfde droom gehad, echt exact dezelfde :S
Op dinsdag 2 juli 2002 17:03 schreef Kennyman het volgende:
Ik had het een paar nachten geleden weer, ik zat bij een akundeles en kregen proefwerken uitgedeeld. Maar het punt is: ik ben al paar weken geslaagd en heb nooit meer akunde. Dat bemerkte ik en voila, daar zat ik dan bewust in de les. Voor het eerst dat het me opgevallen is dat je ook iets voelt als je lucide wordt, ik weet niet hoe ik het gevoel moet beschrijven, maar alsof er een golf door je hoofd heen gaat, waardoor je alles anders gaat zien.Probleem blijft echter om het langer dan luttele secondes vol te houden.
heb ook nog een andere gehad maar dan voor mijn examens..
ik was bang dat ik zou zakken voor nederlands en in mijn droom kreeg ik mijn eindcijfer ( 7.6 ) dus ik was helemaal blij, met alle emoties die daarbij kwamen kijken ( in de droom ) toen ik wakker werdt lag ik in mijn nest en de uitslag van mijn examen was nog gewoon dik onzeker
ik heb me zelden zo kut gevoeld.
In een van die dromen wilde ik haar graag omhelzen. (Voor ze stierf heb ik haar vele malen omhelst en dat miste ik..) In die droom heb ik ze dus omhelst en plots werd ik me bewust van het feit dat ik droomde.
Het voelde heel echt en ik ben er van overtuigd dat ik ze echt in mijn armen had. Ik voelde werkelijk dat ik haar lichaam vasthield.
We spraken via gedachten en ze liet me weten dat ze in een 'sanatorium' verbleef.
Ik had wel eens van het woord gehoord, maar ik wist niet precies wat het inhield.
Ik heb na die droom zo snel mogelijk opgezocht wat een sanatorium was en zag:
quote:Ze is gestorven aan kanker en ik weet nog dat ze er in die 'dromen' (ik had er meerdere) steeds beter uitzag.
sa·na·to·ri·um (het ~, -ria/~s)
1 herstellingsoord
Een soortgelijke lucide droom had ik na de dood van Pim Fortuyn.
Daar waren we op iets wat op een jacht leek, alles met kersenhout bekleed. Hij was onder begeleiding van iemand en er waren allemaal mensen om me heen die afscheid kwamen nemen van Pim.
Hij zag er prachtig uit, jonger dan het moment waarop hij stierf en hij straalde helemaal.
Het viel me op dat zijn schoenen heel erg glommen.. ![]()
Ik heb hem een hand gegeven en omhelst. Ik kan me nog precies voor de geest halen hoe colbert aanvoelde toen ik dat deed.
Direct daarna ben ik wakker geworden met een 'gloeiende' rechterhand...
Dit komt omdat je op dat moment zo enthosiast (spelling?) wordt dat je weer wakker wordt. Die enthosiasme is niet makkelijk onder controle te krijgen maar dit moet je wel doen om je lucide droom langer te laten duren. Dus blijf kalm! no matter what..
quote:Yvonne..
Op vrijdag 27 juni 2003 22:10 schreef Rembooo het volgende:
.... komt er op eens eenwijf aan die me een keiharde schop tegen mn scheen geeft met dr hak omdat ik moest kappen Fok! vol te zetten met schijt (echt waar)
En toen werd ik wakker...
[on-topic]
Ik heb weleens lucide dromen als ik na het krantenbezorgen weer ga slapen.. ( 2:00 in bed, 5:00 eruit, 6:30 er weer in..)
Ik heb namelijk totaal geen fantasie en kan me nooit een droom herinneren. Mijn broertje daarentegen heeft altijd de geweldigste dromen (niet lucide) over alles en nog wat en kan dit ook navertellen.
Heeft dit misschien te maken met het feit dat ik niet erg visueel ben
ingesteld ofzo? Hiermee bedoel ik, dat wanneer ik bijvoorbeeld aan een huis denk, geen huis voor me zie, maar het woord 'huis'. Speelt dat een rol?
In een droom besef ik gewoon niet dat ik droom, ik denk gewoon dat het echt is. Hoe kan je ervoor zorgen dat je in een droom er bewust van bent dat je droomt?
quote:Maak je ook een dromendagboek? Dit helpt bij het onthouden van je dromen.
Op maandag 7 juli 2003 11:12 schreef aLiZaNdAh het volgende:
Zo'n anderhalf jaar geleden las ik voor het eerst over lucide dromen. Ik heb toen mn dromen leren onthouden en dat kan ik nog steeds. Ik heb alleen nog nooit een lucide droom gehad
quote:Dit vergt tijd en training. Het onthouden van je dromen (met behulp van zo'n dagboek) helpt je om bepaalde zaken in je droom te herkennen.
In een droom besef ik gewoon niet dat ik droom, ik denk gewoon dat het echt is. Hoe kan je ervoor zorgen dat je in een droom er bewust van bent dat je droomt?
Ik heb eerder in dit draadje vertelt dat ik ook begonnen ben maar ook dat ik rekening houd dat wel enkele maanden kan duren voordat ook maar in de buurt kom van een lucide droom.
quote:Dat klinkt heel bijzonder, vooral de laatste vind ik erg prachtig klinken.
Op vrijdag 27 juni 2003 08:29 schreef superrat het volgende:
De mooiste lucide dromen had ik na de dood van mijn moeder.
Ik miste haar ontzettend en droomde vaak over haar.In een van die dromen wilde ik haar graag omhelzen. (Voor ze stierf heb ik haar vele malen omhelst en dat miste ik..) In die droom heb ik ze dus omhelst en plots werd ik me bewust van het feit dat ik droomde.
Het voelde heel echt en ik ben er van overtuigd dat ik ze echt in mijn armen had. Ik voelde werkelijk dat ik haar lichaam vasthield.
We spraken via gedachten en ze liet me weten dat ze in een 'sanatorium' verbleef.
Ik had wel eens van het woord gehoord, maar ik wist niet precies wat het inhield.Ik heb na die droom zo snel mogelijk opgezocht wat een sanatorium was en zag:
[..]Ze is gestorven aan kanker en ik weet nog dat ze er in die 'dromen' (ik had er meerdere) steeds beter uitzag.
Op een gegeven moment zijn de dromen opgehouden.Een soortgelijke lucide droom had ik na de dood van Pim Fortuyn.
Daar waren we op iets wat op een jacht leek, alles met kersenhout bekleed. Hij was onder begeleiding van iemand en er waren allemaal mensen om me heen die afscheid kwamen nemen van Pim.
Hij zag er prachtig uit, jonger dan het moment waarop hij stierf en hij straalde helemaal.
Het viel me op dat zijn schoenen heel erg glommen..
Ik heb hem een hand gegeven en omhelst. Ik kan me nog precies voor de geest halen hoe colbert aanvoelde toen ik dat deed.
Direct daarna ben ik wakker geworden met een 'gloeiende' rechterhand...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |