Ik ben nu 4 keer op Sziget geweest.
2004 - Een auto gekocht met 3 vrienden en met z'n 4en naar Hongarije gereden. Een vouwwagen achter de auto en gaan. Voor de vouwwagen moesten wel extra entree betalen, maar dit was maar ongeveer 60 euro. Dit geldt ook voor een caravan. Entree per persoon 80 euro. Er was nog geen verschil tussen een week of campingticket.
Het was voor ons allemaal de eerste keer dus gewoon alles maar over ons heel laten komen. We zijn niet voor de muziek gegaan, maar gewoon voor vakantie. Dit lijkt mij de beste instelling om naar het festival te gaan.
De sfeer was heel gemoedelijk. Geen problemen gezien dat jaar. De verhouding Hongaren - Europeanen was ongeveer 60-40.
2005 - Samen met de zelfde 3 vrienden met Skyeurope van Schiphol naar Budapest gevlogen (deze maatschappij vliegt tegenwoordig niet meer op Budapest). We hadden ook weer dezelfde instelling om voor het festival en de sfeer naar Sziget te gaan en niet zo zeer voor de muziek.
We zijn met een taxi naar het Dominik Panzio hotel gegaan. Een goedkoop hotel met goede service en iemand die Nederlands spreekt. Na hier een nachtje te hebben geslapen zijn we de volgende dag met de taxi naar het eiland gegaan.
Naar mijn idee waren er dit jaar meer tentjes die 24 uur per dag muziek draaiden. Zo is er de Meduza (volgens mij heet deze zo) tent. Dit is een ronde open lucht tent met drum en base achtige muziek en 2 vj's die op de hele wand projecteren. Deze staat dicht bij de party arena. Ook zijn er veel kleine barretjes die 24 uur muziek draaien. Naar mijn idee was het aantal Hongaren iets minder, maar nog wel in de meerderheid. Helaas is er dit jaar bij ons de tent doorzocht en het paspoort van een vriend van mij gestolen. Hierdoor moesten we de Nederlandse ambassade bellen zodat zij al de gegevens konden ophalen. Later zijn we bij de ambassade geweest. Na het maken van 2 pasfoto's (2 uur zoeken naar een fotowinkel) had die vriend een mooi roze noodpaspoort. Ook heb hier een heel lief Hongaars meisje leren kennen, waar ik nog steeds een relatie mee heb.
2006 - Dit jaar ben ik alleen met het vliegtuig gegaan. (Met wizzair, deze vliegt nog steeds vanaf Eindhoven naar Budapest). Ik kon dit jaar alleen de laatste 3 dagen. In Budapest heeft mijn vriendin me van het vliegveld gegaan en zijn we met bus200, 2 metro's en de HEV (langzame trein in de stad) naar het eiland gegaan. Een tip als je met de HEV gaat is niet uit te stappen waar iedereen uitstapt, maar 1 halte/station later. Hierdoor moet je wel gevaarlijk een weg oversteken en 10 minuten lopen, maar het scheelt een uur in de rij staan (of meer)

. Ook dit jaar helaas gehoord dat er uit tenten is gestolen.
2007 - Dit jaar heb ik samen met een vriend een interrail ticket gekocht en zijn we met de nachttrein (van te voren boeken) van Arnhem naar Munchen gegaan. Van hier gaat er een trein rechtstreeks naar Budapest. In Budapest uitstappen op station Kelenfold (eenalaatste stop). Van hieruit met tram 19 (zeg ik uit mijn hoofd) naar het HEV station en dan met de HEV naar het eiland. Zorg wel dat je van te voren al Hongaarse forinten hebt, want op het Kelenfold station zit geen pinautomaat.
Omdat er nogal veel gestolen wordt op sziget hebben we onze tas met belangrijke spullen ingeleverd bij een kluisje. Hier kun je altijd bij als je wilt. Ook dit jaar is de tent doorzocht, maar is er niks meegenomen omdat er ook niks interessants in lag.
2008 - Dit jaar ben ik niet naar Sziget geweest, maar heb ik samen met mijn vriendin rondgetrokken in Hongarije. Dit jaar alleen veel van de Hongaarse mensen gehoord dat voor hun de lol er een beetje van af is omdat het in 4 jaar een stuk duurder is geworden. Heet aantal Hongaren is volgens mij indmiddels ook onder de 50% gekomen.
Edit:
Reizen:
- Vliegen kan met Wizzair van Eindhoven naar Dudapest of met Easyjet van Dortmund naar Budapest. Ook gaat er in de zomer een vliegtuig van Ryanair van Weeze naar het Ballaton. Er zullen misschien meer opties zijn, maar dit zijn degene die bij mij bekend zijn.
- Er gaat een nachttrein van Nederland (grote steden) naar Munchen en Wenen. Van beide steden gaat een rechtstreekse trein naar Budapest. Voor meer info kijk op
http://www.nshispeed.nl of
http://www.db.de.
Misschien handig om in de OP een lijstje met tips te maken. Of een soort van FAQ.
Nog vragen? Stel ze hier of stuur een PM
[ Bericht 3% gewijzigd door Mokus op 04-12-2008 15:43:06 ]