abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65320369
Is er trouwens nog behoefte aan het bespreken van musicals zoals ik eerder heb gedaan in dit topic? Of hoeft het niet zo nodig?? Die posts kosten veel tijd, welke ik met liefde investeer als er belangstelling voor is dus.
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
  donderdag 22 januari 2009 @ 15:55:51 #77
202348 Susi
Temple of Love
pi_65320429
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 15:54 schreef ElizabethR het volgende:
Is er trouwens nog behoefte aan het bespreken van musicals zoals ik eerder heb gedaan in dit topic? Of hoeft het niet zo nodig?? Die posts kosten veel tijd, welke ik met liefde investeer als er belangstelling voor is dus.
Mij doe je er zeker een plezier mee ! Ik vind het leuk om zo de wat minder bekende musicals te leren kennen.
  ESF Reporter donderdag 22 januari 2009 @ 21:05:19 #78
87554 Cee
Welluk?
pi_65329959
Hier ook hoor! Zeker wel belangstelling. Alhoewel ik moet toegeven dat ik toch vaak de voorkeur geef aan niet-Nederlandse musicals. Ik moet bovenstaande filmpjes van 'De Engel van Amsterdam' nog bekijken, maar dan wil ik er echt even voor gaan zitten want mij kennende raak ik geïntrigeerd, blijf ik googlen en youtuben en wikipedia'en en voor ik het weet ben ik een halve dag verder. Dus ik moet m'n tijd er een beetje op indelen. Ik ben tragisch.

Volgende maand ga ik trouwens weer naar Londen! Dit keer ruimte voor 3 musicals. We willen (weer) naar Wicked en (weer) naar Hairspray. Sorry, die shows zijn als crack, als je te lang zonder zit dan krijg je kriebels en bij iedere vermelding van het woord 'crack' wil je zo snel mogelijk je fix halen. Niet dat ik crack-verslaafd ben, maar ik zocht een vergelijking en dit was 'm dan.
Maar we gaan ook kijken of we kaartjes voor La Cage aux Folles kunnen scoren. Wil iedere keer toch zeker wel minstens 1 nieuwe show gezien hebben.
pi_65334553
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 21:05 schreef Cee het volgende:
Hier ook hoor! Zeker wel belangstelling. Alhoewel ik moet toegeven dat ik toch vaak de voorkeur geef aan niet-Nederlandse musicals. Ik moet bovenstaande filmpjes van 'De Engel van Amsterdam' nog bekijken, maar dan wil ik er echt even voor gaan zitten want mij kennende raak ik geïntrigeerd, blijf ik googlen en youtuben en wikipedia'en en voor ik het weet ben ik een halve dag verder. Dus ik moet m'n tijd er een beetje op indelen. Ik ben tragisch.

Volgende maand ga ik trouwens weer naar Londen! Dit keer ruimte voor 3 musicals. We willen (weer) naar Wicked en (weer) naar Hairspray. Sorry, die shows zijn als crack, als je te lang zonder zit dan krijg je kriebels en bij iedere vermelding van het woord 'crack' wil je zo snel mogelijk je fix halen. Niet dat ik crack-verslaafd ben, maar ik zocht een vergelijking en dit was 'm dan.
Maar we gaan ook kijken of we kaartjes voor La Cage aux Folles kunnen scoren. Wil iedere keer toch zeker wel minstens 1 nieuwe show gezien hebben.
Voor een tweede keer naar Hairspray? Hoezo dat dan?
pi_65334563
Mamma Mia! is niet de enige musical die op ABBA songs werd geïnspireerd. Veel eerder was er de kindermusical ABBAcadabra, in 1983 gelibretteerd en geproduceerd door niemand minder dan Alain Boublil ( die van Les Misérables ja) tesamen met zijn broertje Daniel.

Het verhaal is een compilatie gebaseerd op kindersprookjes zoals Cinderella, Sleeping Beauty, Snow White, Pinokkio en anderen. In de oorspronkelijke Franse TV produktie speelden Franse kinderen samen met bekende Franse artiesten de rollen. Frida van ABBA werd gevraagd om de rol te spelen van "Belle au bois dormant" (Sleeping Beauty) en nam samen met Daniel Balavoine (Prins) een nummer op voor de show getiteld "Belle", dat werd gezongen op het instrumentale nummer 'Arrival" van ABBA.

(slechte kwaliteit)

Kwam de productie in eerste instantie alleen maar op de Franse televisie, toen Cameron Macintosh zich ermee ging bemoeien verscheen in hetzelfde jaar nog een stage productie in London. Benny en Björn leverden een speciaal voor de gelegenheid geschreven extra nummer, "The Seeker".

De premiere was op 8 december 1983. In de rolverdeling tref je onder andere aan:
Elaine Paige, Michael Praed, Finola Hughes, B.A. Robertson en Jenna Russell. Frida nam voor deze show weer het duet "Belle" op,nu met B.A. Robertson, en het heette deze keer "Time".

De songs waren voorzien van tekst door David Wood en Don Black en kregen de volgende bizarre titels.

Another World (Take A Chance On Me)
Battle of The Brooms (Money, Money, Money)
I Am The Seeker (nieuw lied)
I Can Pull Some Strings (The Piper)
Going Going Gone (On & On & On)
Making Magic (Super Trouper)
When Dreamers Close Their Eyes (Like An Angel Passing Through My Room)
Belonging ( Let The Music Speak)
Back Home Now (Fernando)
Carabosse Supershow (Dancing Queen)
Think Of Something Fast (I`m A Marionette)
Time (Arrival)
Like An Image Passing By (My Love, My Life)
Thank You For The Magic (Thank You For The Music)
Finale

De show heeft 8 weken full house gelopen, en sloot toen. Maar dat was niet het einde van ABBAcadabra........

Eind 1984 werd er Nederlandse versie van de musical opgenomen voor televisie met José Hoebee, Marga Scheide, Ron Brandsteder , Bonnie St Claire, Benny Neyman, Nico Haak, Willem Duijn, Bianca Folkers, Nancy Dubbeldam en Willem Duijn.

En een vintage kwaliteit episode uit de originele Franse versie:

Ik vind het bizar, maar wel leuk om te zien. Vind de Franse versie overigens de mooiste, en de Nederlandse drie keer helemaal niks
En als ik heel eerlijk ben vind ik deze jaren 80 kinderversie leuker dan Mamma Mia!
  vrijdag 23 januari 2009 @ 00:00:43 #81
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_65335515
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 21:05 schreef Cee het volgende:

Maar we gaan ook kijken of we kaartjes voor La Cage aux Folles kunnen scoren.

Alvast héél erg veel plezier!!
  ESF Reporter vrijdag 23 januari 2009 @ 18:36:48 #82
87554 Cee
Welluk?
pi_65351912
Even een drive-by-post van mij
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 23:32 schreef booo het volgende:

[..]

Voor een tweede keer naar Hairspray? Hoezo dat dan?
Voor een vierde keer, eigenlijk...
In '04 op Broadway en ik ga 'm voor de derde keer in Londen zien.

OMG Abacadabra, ElizabethR, . Ik ga zometeen m'n stoommaaltijd in de magnetron gooien, even wat door 't huis stofzuigen en dan straks genieten van je post!
pi_65357482
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 18:36 schreef Cee het volgende:
Even een drive-by-post van mij
[..]

Voor een vierde keer, eigenlijk...
In '04 op Broadway en ik ga 'm voor de derde keer in Londen zien.

OMG Abacadabra, ElizabethR, . Ik ga zometeen m'n stoommaaltijd in de magnetron gooien, even wat door 't huis stofzuigen en dan straks genieten van je post!
Oh dat is echt een van de weinige musicals waarbij ik niet de drang had om nog een keer te gaan Maar desalniettemin is ie wel heel leuk!

En ik ga mijn vraag van een tijd geleden gewoon nog een keer stellen Namelijk of iemand iets van Spring Awakening weet of er ooit geweest is? Ik wil er graag heen denk ik, hij schijnt (binnenkort) ook in Londen te draaien..
  vrijdag 23 januari 2009 @ 22:31:02 #84
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_65360029
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 21:23 schreef booo het volgende:

[..]
En ik ga mijn vraag van een tijd geleden gewoon nog een keer stellen Namelijk of iemand iets van Spring Awakening weet of er ooit geweest is? Ik wil er graag heen denk ik, hij schijnt (binnenkort) ook in Londen te draaien..
Ik heb de CD, maar het is niet echt lekker luistermuziek, vind ik.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  ESF Reporter vrijdag 23 januari 2009 @ 22:37:38 #85
87554 Cee
Welluk?
pi_65360209
ElizabethR, ik wil je bij dezen ONTZETTEND bedanken voor de links van Abbacadabra! Het werd destijds op tv uitgezonden en m'n ouders hadden het opgenomen. En kochten de elpee voor m'n zusje en mij. En we vonden het helemaal te gek! Wisten amper wat ABBA was dus de connectie begreep ik pas later. Wat ons betreft waren het allemaal originele liedjes. En we keken de video zo vaak en luisterden zo vaak naar de elpee en het is echt jeugdsentiment ten top. Alleen.....niemand anders leek het te kijken! Dus ook nu, als het ooit ter sprake zou komen, het fenomeen Abbacadabra, zijn alleen m'n zusje en ik de enigen van onze leeftijd die het kennen. Of tenminste, die er openlijk voor uitkomen het te kennen.

En nu is het inmiddels bijna 25 jaar geleden en zie ik gewoon de clips opeens op youtube en daar word ik zo vrolijk van! En nu blijkt het een Boublil-stuk te zijn geweest! Cameron Mackintosh was involved! Ik wist helemaal niet dat het een niet-Nederlandse productie was, wat tof!

Ik vond Benny Neyman best wel destijds, dankzij Abbacadabra.

booo, de eerste keer dat ik Hairspray zag, vond ik het leuk, had ik een leuke avond en dat was dat. Een paar dagen later zagen we Wicked en dat was overrompelend in productie en zang en ik was Hairspray helemaal vergeten! Totdat het naar Londen kwam in '07 en ik het toch graag weer een keer wilde zien. Vooral dankzij de erg leuke verfilming ging ik weer naar de muziek luisteren en had ik weer helemaal zin in Hairspray. En toen sloeg de vonk echt over! Een leuke cast en Michael Ball is geweldig als Edna. Ik ben benieuwd hoe de deels vernieuwde cast nu is, Michael zit er nog in en Leanne ook dus hopelijk zie ik die nog een keer.
  vrijdag 23 januari 2009 @ 22:52:30 #86
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_65360638
Cee, graag gedaan. Ik ken het ook vanuit mijn jeugd Zelfde leeftijd ongeveer denk ik?? In de clip 'Bij Mij' van Bonnie en Benny zie je overigens een jonge Henk Poort als Pinokkio.
  ESF Reporter zaterdag 24 januari 2009 @ 01:16:19 #87
87554 Cee
Welluk?
pi_65364731
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 22:52 schreef ElizabethR het volgende:
Cee, graag gedaan. Ik ken het ook vanuit mijn jeugd Zelfde leeftijd ongeveer denk ik?? In de clip 'Bij Mij' van Bonnie en Benny zie je overigens een jonge Henk Poort als Pinokkio.
Ik ben van '77, dus tel uit je winst.

Was dat Henk Poort? Ik heb altijd gedacht dat het Nico Haak was! Echt waar, ik heb met al deze openbaringen op Abbacadabra-gebied het zelfde gevoel als toen ik er achter kwam dat Sinterklaas niet bestaat.
  zaterdag 24 januari 2009 @ 02:07:49 #88
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_65365857
Ja joh, je hebt gelijk!! Ik heb het even opgezocht en het is Nico Haak volgens de papieren. Ik zat die clip te kijken, en Pinokkio komt in beeld en ik dacht meteen: 'Hey, daar heb je Henk"
Dus het was meer aanname dan dat ik het zeker wist. Sorry!!

Het zou overigens wel gekund hebben want ik zie duidelijk gelijkenis
  zaterdag 24 januari 2009 @ 02:50:48 #89
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_65366467
tvp
penny wise, pound foolish
www.frisofeest.nl op 30 november 2012
Gezellig met een zachte gay
  maandag 2 februari 2009 @ 21:30:59 #90
71919 wonderer
pi_65672586
En wat vinden we hier van Vera's oproep?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
  maandag 2 februari 2009 @ 22:01:51 #91
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_65673907
quote:
Op maandag 2 februari 2009 21:30 schreef wonderer het volgende:
En wat vinden we hier van Vera's oproep?
De grens is zo moeilijk te bepalen!! Enerzijds heb je mensen met een natuurtalent, zoals Danny de Munk, die totaal geen opleiding heeft genoten maar die ik niet graag had willen missen in een aantal musicals, en anderzijds heb je mensen met een zeer gedegen opleiding, zoals Ernst Daniel Smid, die ik in alle stukken waarin ie speelde, of het nu opera of musical was, graag had willen missen.

Ik bedoel te zeggen dat je dus simpelweg niet kunt stellen dat bepaalde mensen die over een groot talent beschikken zomaar mag uitsluiten omdat ze toevallig geen kleinkunst of toneelschool danwel musicalopleiding hebben gedaan. Je zou zo maar eens heel wat kunnen laten lopen.

Als ik bovenstaande nog eens teruglees vind ik Vera's gemekker blijkbaar niet meer dan dat, gemekker. Om meteen van broodroof te spreken als een 'gewone' BN-er eens een rolletje krijgt een paar avonden, vind ik wel erg ver gaan. Zoals van Gelder zelf al zegt in reactie, Vera pleegt zelf dan ook broodroof door in Nederland te spelen, laat ze lekker in Belgie blijven!!

[ Bericht 5% gewijzigd door ElizabethR op 02-02-2009 22:15:38 ]
  maandag 2 februari 2009 @ 23:00:53 #92
71919 wonderer
pi_65676589
En de understudy voor Thenardier dan? Die is goed genoeg om vijf rollen van buiten te kennen, maar als meneer van Lambaart weer wat gratis publiciteit nodig heeft, mag ie verrekken. Waarom krijgt DAT talent dan geen kans?
  dinsdag 3 februari 2009 @ 00:15:09 #93
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_65679531
Zoals ik het heb begrepen is het slechts een paar avonden dat van Gelder opgaat als Thenardier, en wordt de rest gewoon normaal gespeeld door Carlo Boszhard en Richard Groenendijk en de understudy. En uiteraard is het ook publiciteitsgeneuzel van de Dikkedeur, maar jij denkt toch niet dat ze iemand het toneel op laten gaan die het echt niet kan? Dat is nog nooit gebeurd. Cameron Mackintosh keurt echt niet zomaar iedereen goed omdat die publiciteit oplevert.

Overigens is het van buiten kennen van 5 rollen geen garantie voor talent, maar slechts een kwestie van een goed geheugen, routine en zelfvertrouwen. Heeft zo'n understudy dan ook nog eens het talent, dan is dat het pareltje in de kroon.
  dinsdag 3 februari 2009 @ 00:56:02 #94
71919 wonderer
pi_65680419
Hij krijgt dus niet eens de kans om zich de rol echt eigen te maken. Lekker om je publiek dat voor te schotelen.

En waarom is Gerben (Of Rutger, of Marcel) wel goed om een understudy te zijn, maar niet een alternate? Ze hebben toch al bewezen dat ze de rol kennen en goed kunnen spelen, waarom krijgen zij die kans niet om wat vaker in een hoofd- of bijrol te schitteren in plaats van weggedrukt te worden in het ensemble?

Omdat je daar niet de prive-pagina van de telegraaf niet haalt, wedden? Niet alsof er in de vijver musicaltalent niet gevist kan worden, waarom nou weer zo nodig daarbuiten?
  dinsdag 3 februari 2009 @ 01:18:17 #95
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_65680691
Ik snap je frustratie hoor wonderer. Het is ook soms heel erg frustrerend hoe het allemaal werkt. Er zijn er maar een paar die door dom toeval, een man/vrouw/vriend/kennis met invloed, extreem doorzettingsvermogen of echt supertalent boven het maaiveld van alle professionele Nederlandse musicalacteurs uit komen, een positie verwerven en handhaven.

En de rest, hoe getalenteerd dan ook soms, komt nooit verder dan ensemble of op zijn hoogst understudy. Zo gaat het al tientallen jaren en zo zal het ook wel blijven.
  dinsdag 3 februari 2009 @ 01:36:36 #96
71919 wonderer
pi_65680830
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 01:18 schreef ElizabethR het volgende:
Ik snap je frustratie hoor wonderer. Het is ook soms heel erg frustrerend hoe het allemaal werkt. Er zijn er maar een paar die door dom toeval, een man/vrouw/vriend/kennis met invloed, extreem doorzettingsvermogen of echt supertalent boven het maaiveld van alle professionele Nederlandse musicalacteurs uit komen, een positie verwerven en handhaven.

En de rest, hoe getalenteerd dan ook soms, komt nooit verder dan ensemble of op zijn hoogst understudy. Zo gaat het al tientallen jaren en zo zal het ook wel blijven.
Maar om dat proces nog verder te frustreren door "namen" aan te gaan trekken uit andere vakgebieden?

Ik vind het een publiciteitsstunt met weinig respect voor de "echte" om ze zo maar eens te noemen. Richard had tenminste nog ervaring met op het toneel staan.
  dinsdag 3 februari 2009 @ 01:46:10 #97
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_65680885
Volgens de Dikkedeur heeft ie wel degelijk ervaring.

Maar er hebben zich al tientallen musicalsterren aangesloten bij ACT. Dus de oproep van Vera lijkt succes te hebben.
  dinsdag 3 februari 2009 @ 19:52:12 #98
202348 Susi
Temple of Love
pi_65704315
Telegraaf.nl

Musical Supermodel stopt per direct

Première 'Supermodel the Musical'

Wouter Braaf trouwt vriendin
Musicalster Wouter Braaf is deze zomer getrouwd. Met...

Het geheim van Oren en Céline
Oren Schrijver en Céline Purcell spelen vanaf deze...

AMSTERDAM - De musical Supermodel, met onder andere musicalsterren Bettina Holwerda en Oren Schrijver, blijkt geen volle zalen te trekken.

Na krap een maand wordt de stekker uit de musical getrokken, omdat er bijna niemand kwam kijken.

Saillant detail is dat actrice Inge Iepenburg, de investeerders én couturier Ronald Kolk nog geen cent hebben gezien, meldt RTL Boulevard. Producent Eugene Jans heeft gezegd zijn uiterste best te doen de acteurs en Ronald netjes uit te betalen. Eugene haalde zijn investeerders binnen via het programma Dragons’ Den, maar zij kunnen fluiten naar de anderhalve ton die ze in de musical stopten...

Inge baalt ondertussen als een stier. "Wij dachten tot 5 april werk te hebben en moeten dus snel op zoek naar iets vervangends. Ik had gehoopt langer in de musical te staan dan dat ik gerepeteerd had, maar helaas..."

De musical zou aanvankelijk tot 5 april te zien zijn in hotel Krasnapolsky.
  dinsdag 3 februari 2009 @ 19:55:35 #99
71919 wonderer
pi_65704438
En dat is verrassend... hoe?
  dinsdag 3 februari 2009 @ 20:02:14 #100
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_65704671
Ik kende het bestaan niet van Supermodel the Musical
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: