Mamma Mia! is niet de enige musical die op ABBA songs werd geïnspireerd. Veel eerder was er de kindermusical ABBAcadabra, in 1983 gelibretteerd en geproduceerd door niemand minder dan Alain Boublil ( die van Les Misérables ja) tesamen met zijn broertje Daniel.
Het verhaal is een compilatie gebaseerd op kindersprookjes zoals Cinderella, Sleeping Beauty, Snow White, Pinokkio en anderen. In de oorspronkelijke Franse TV produktie speelden Franse kinderen samen met bekende Franse artiesten de rollen. Frida van ABBA werd gevraagd om de rol te spelen van "Belle au bois dormant" (Sleeping Beauty) en nam samen met Daniel Balavoine (Prins) een nummer op voor de show getiteld "Belle", dat werd gezongen op het instrumentale nummer 'Arrival" van ABBA.
(slechte kwaliteit)
Kwam de productie in eerste instantie alleen maar op de Franse televisie, toen Cameron Macintosh zich ermee ging bemoeien verscheen in hetzelfde jaar nog een stage productie in London. Benny en Björn leverden een speciaal voor de gelegenheid geschreven extra nummer, "The Seeker".
De premiere was op 8 december 1983. In de rolverdeling tref je onder andere aan:
Elaine Paige, Michael Praed, Finola Hughes, B.A. Robertson en Jenna Russell. Frida nam voor deze show weer het duet "Belle" op,nu met B.A. Robertson, en het heette deze keer "Time".
De songs waren voorzien van tekst door David Wood en Don Black en kregen de volgende bizarre titels.
Another World (Take A Chance On Me)
Battle of The Brooms (Money, Money, Money)
I Am The Seeker (nieuw lied)
I Can Pull Some Strings (The Piper)
Going Going Gone (On & On & On)
Making Magic (Super Trouper)
When Dreamers Close Their Eyes (Like An Angel Passing Through My Room)
Belonging ( Let The Music Speak)
Back Home Now (Fernando)
Carabosse Supershow (Dancing Queen)
Think Of Something Fast (I`m A Marionette)
Time (Arrival)
Like An Image Passing By (My Love, My Life)
Thank You For The Magic (Thank You For The Music)
Finale
De show heeft 8 weken full house gelopen, en sloot toen. Maar dat was niet het einde van ABBAcadabra........
Eind 1984 werd er Nederlandse versie van de musical opgenomen voor televisie met José Hoebee, Marga Scheide, Ron Brandsteder

, Bonnie St Claire, Benny Neyman, Nico Haak, Willem Duijn, Bianca Folkers, Nancy Dubbeldam en Willem Duijn.
En een vintage kwaliteit episode uit de originele Franse versie:
Ik vind het bizar, maar wel leuk om te zien. Vind de Franse versie overigens de mooiste, en de Nederlandse drie keer helemaal niks

En als ik heel eerlijk ben vind ik deze jaren 80 kinderversie leuker dan Mamma Mia!
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden