Als er iemand wel credits verdient in dit topic is het
Stephen Sondheim. Meestercomponist van zeer gecompliceerde muziek. Vooral zangtechnisch moet je van goede huize komen om deze muziek aan te kunnen, Sondheim maakt gebruik van veel ingewikkelde recitatieven, en van een combinaite van noten die nooit 'logisch' klinkt, en daardoor zeer moeilijk te zingen is.. Verder probeert hij per project een muziekstijl te kiezen die zeer typerend is, zo is 'A Little Night Music' volledig in driekwartsmaat geschreven, en 'A Sunday in the park with George is erg staccato, als om de schilderstijl van Seurat (pointilisme) te imiteren. Bij Sweeney Todd is alweer gauw de link met opera te leggen.
De musicals van Sondheim zijn ondermeer: ‘A Funny Thing Happened on the Way to the Forum’ (1962), ‘Company’ (1970), ‘Follies’ (1971), ‘A Little Night Music’ (1973), ‘Pacific Overtures’ (1976), ‘Sweeney Todd’ (1979), ‘Merrily We Roll Along’ (1981), ‘Sunday in the Park with George’ (1984) en ‘Into the Woods’ (1987).
Deze laatste is mijn persoonlijke favoriet van Sondheim, van wie ik een groot fan ben, maar ik wil het in dit topic hebben over 'A Sunday in the park with George', een van zijn minder bekende musicals bij het gemiddelde musicalpubliek. Hij schreef de muziek en teksten voor de liedjes naar aanleiding van het boek van
James Lapine , die weer geinspireerd werd door een schilderij van George Seurat, namelijk
A Sunday Afternoon on the Island of La Grande Jatte. En deze George Seurat is de hoofdpersoon in de musical.
![]()
In deze musical komt dit schilderij tot leven. Het eerste bedrijf speelt zich af op zondagen tussen 1884 en 1886, in het park op een eiland in de Seine en in het atelier van George. Het tweede bedrijf speelt zich af in een Amerikaans museum en op hetzelfde eiland in 1984 en behandelt de beslommeringen van een hedendaagse kunstenaar.
Het stuk behandelt een aantal onderwerpen, waardoor het niet alleen voor een elitair publiek aantrekkelijk is. Sunday in the park with George gaat weliswaar voornamelijk over de eenzaamheid van de kunstenaar, maar het gaat ook over voor iedereen herkenbare relatieproblemen. Over hoe onmogelijk het kan zijn de juiste keuzes in je leven te maken.
De originele Broadway productie van 1984 was met Mandy Patinkin als George en Bernadette Peters als Dot. Gelukkig heb ik deze versie op video. Het bekendste nummer uit de musical is ongetwijfeld 'Putting it together', ondermeer bekend geworden door de versie van Barbra Streisand.
De musical is integraal te vinden op YouTube en het bekijken en beluisteren zeer waard. Soms schrikken mensen die nog niet zo bekend zijn met Sondheim van de hoeveelheid noten die hij in zijn nummers kan proppen, maar echt, luister het een paar keer en je bent verkocht!
A Sunday in the park with George[ Bericht 1% gewijzigd door ElizabethR op 01-12-2008 17:29:24 ]
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden