quote:Jonathan Borlée wint finale met Belgisch record
Jonathan Borlée heeft op de Amerikaanse universitaire kampioenschappen de finale van de 400 meter gewonnen. Hij liep 44"78, wat een Belgisch record is en de vijfde tijd van het huidige seizoen. "Wereldtop", zegt Cédric Van Branteghem aan Sporza.
Borlée bleef met zijn tijd één tiende seconde onder het Belgisch record dat zijn broer Kevin op de Olympische Spelen in Peking had gelopen. Kevin werd deze keer vierde, met 45"43. Jonathan had in de halve finales al de snelste tijd gelopen (45"25), Kevin was toen achtste.
Later op de avond wonnen de Borlées met Florida State University ook de finale van de 4 x 400 meter, in 2'59"99.
Van Branteghem: "De Borlées zijn wereldtop"
Sporza belde met Cédric Van Branteghem, ex-Belgisch recordhouder op de 400 meter en collega van de Borlées in de estafetteploeg, voor een eerste reactie.
"Ongelofelijk", begint Van Branteghem zijn verhaal. "Maar dit zat er wel wat aan te komen. Ik probeer hen altijd wat te volgen en heb bewondering voor hun prestaties. Vooral Jonathan was dit seizoen al zeer goed in vorm. Vroeg in het seizoen liep hij al eens 45"30."
"Jonathan en Kevin zijn elkaar waard en hun progressie ligt in de lijn van de verwachtingen. Ze hebben hun top nog niet bereikt en zijn wereldatleten."
Vorig jaar was Kevin nog de snelste van de twee, onder meer met zijn Belgisch record van 44"88. "Ja, maar nu is Jonathan al drie keer op rij de snelste."
"Vorig jaar had Jonathan een moeilijke winter achter de rug, nu niet. Ze zijn allebei nog jong en ik denk dat ze nog heel mooie dingen zullen laten zien. 44"50 moet voor hen haalbaar zijn en ze mikken zelf op het Europees record, dat rond de 44"30 ligt. Dat is haalbaar."
"Jonathan en Kevin zijn wereldtop en dat is ook voor de 4x400 goed nieuws. Misschien kunnen we op het WK in Berlijn nog een stapje voorwaarts zetten?"
"Hen uiteen halen is een goed idee"
Wilfried Meert stelt voor om de twee broers wat meer uit elkaar te halen, om ze niet op te branden. "Ik kan Meert daar volledig in volgen", zegt Van Branteghem. "Want wat als een van de twee vijf keer op een rij wint? Dat gaat toch aan het zelfvertrouwen van de andere vreten. Het zou sowieso moeilijk zijn om beide broers aan de start van elke wedstrijd te krijgen."
En hoe gaat het met Van Branteghem zelf? "Redelijk goed. Mijn tijden zijn nog niet super, maar ik heb toch al 45"92 gelopen. Ik heb ook pech gehad met het weer: veel regen en wind. Maar de conditie is goed en ik heb nergens last van. Als de omstandigheden meezitten, zal de snelle tijd wel komen."
Inderdaad, je ziet het vandaag weer bij de Golden League, de prestaties vallen zeker niet meequote:Op maandag 8 juni 2009 18:09 schreef Ericr het volgende:
Als Saladino - Philips net zo'n duel wordt als Powell - Lewis wordt het alvast een mooi WK. Probleem is alleen dat er in Berlijn nooit verder dan 8,57 is gesprongen, Niet echt het stadion dus voor extreme prestaties. Hengelo scoort bijvoorbeeld al beter, met dank aan Saladino.
Behoorlijk rappe tijden van die broers.quote:
Het ziet er naar uit dat Bolt daadwerkelijk een degelijke start moet hebben om WK te wordenquote:De Amerikaan Tyson Gay heeft vrijdag op de Golden League-meeting in Rome de 100 meter op zijn naam geschreven. Hij finishte in 9.77, een beste wereldjaartijd en 9 honderdsten sneller dan de Jamaicaanse wereldrecordhouder Usain Bolt eind juni in Kingston.
De 26-jarige wereldkampioen haalde het in de Italiaanse hoofdstad voor de gewezen wereldrecordhouder Asafa Powell (9.88) en Yohan Blake (9.96), beiden Jamaicanen. Bolt, wiens WR 9.69 bedraagt, liep niet mee.
Het stond wel erg klein in de AD sportwereld..quote:Op vrijdag 10 juli 2009 22:30 schreef Leatherface het volgende:
Ow ja, Ramzi was ook bij de B-controle positief.
Zijn persoonlijk record staat op 43.75, dateert uit 2008 - Peking.quote:23:27 13 Juli 2009
Merritt, Campbell snel in Athene
De Amerikaan LaShawn Merritt heeft in Athene, bij de Grand Prix-wedstrijden, de 400 meter gewonnen. Merritt (24),die in Peking goud won, bleef met 44,54 slechts 0,04 onder zijn beste seizoentijd, maar zei desondanks niet tevreden te zijn.
"Ik had eigenlijk een veel betere tijd in gedachten. Belangrijk is wel, dat ik me zowel mentaal als fysiek sterker voel dan vorig seizoen. Ik denk ook het wereldrecord van Michael Johnson aan te kunnen scherpen. Ik ben nog jong, en die 43,18 van Johhson is zeker een doel."
Veronica Campbell, wereldkampioene op de 100 meter, toonde haar vorm in Athene. Met 10.96 bleef de Jamaicaanse voor het eerst dit seizoen onder de 11 seconden.
Tijdens Top Gear zei hij weer wat anders.... Hij heeft namelijk een hekel aan verzuring..quote:Op dinsdag 14 juli 2009 13:21 schreef wimderon het volgende:
Als Merritt het WR wil moet hij snel zijn, Bolt heeft ook ambities op de 400 meter.
Het is 9.69 overigens maar goed, we mogen weer vuurwerk verwachten.quote:Usain Bolt belooft "iets speciaals" in Parijs wo 15/07/2009 - 20:06
De Jamaicaanse spurtbom Usain Bolt wil vrijdag in Parijs tijdens de Golden League-meeting "iets speciaals laten zien" op de 100 meter.
Is iets speciaals een verbetering van zijn wereldrecord 9"67? "Ik pin me niet graag vast op een tijd, maar ik ben in vorm en kan altijd snel lopen. Het kan, het is afhankelijk van hoe je je voelt op de piste", zei Usain Bolt.
Bolt loopt in Parijs zonder de tegenstand van rivalen Gay en Powell. "Je loopt sneller wanneer er minder concurrentie is, dan heb je minder zorgen. En dan nog, ik heb van niemand schrik."
Usain Bolt had bij zijn olympische titels het publiek geëntertaind met gekke bekken en gebaren. Zo leek het alsof hij een boog spande toen hij op het podium stond. "Ik heb een nieuw "dansje" bedacht, maar spaar het nog op voor het WK in Berlijn. Als ik vrijdag in Parijs goed presteer, geef ik het publiek misschien wel een voorsmaakje."
Geen Dayron Robles
Wie het nieuwe gebaar van Usain Bolt niet live zal meemaken in Parijs is de Cubaan Dayron Robles. De olympische kampioen op de 110 meter horden heeft buikgriep en geeft verstek voor de meeting van vrijdag
quote:Liu Xiang weer een stap dichter bij comeback wo 15/07/2009 - 10:55
Liu Xiang mag stilaan weer hoop koesteren voor zijn terugkeer op de piste. De Chinese hordeloper zal woensdag opnieuw spikes aantrekken op training. "Maar dat betekent niet dat hij volledig hersteld is", zegt zijn coach.
Een achillespeesblessure verpeste vorige zomer voor Liu de Olympische Spelen in eigen land. De wereldkampioen verscheen wel aan de start van de reeksen van de 110 m horden, maar droop na een valse start trekkebenend af.
Sindsdien stond er lange tijd een vraagteken bij zijn eventuele terugkeer, maar nu schijnt er toch licht aan het eind van de tunnel. Toch zal hij dit jaar zijn wereldtitel niet kunnen verdedigen in Berlijn. "We mogen zijn comeback zeker niet overhaasten. Hij kan nog geen zware trainingen aan", zegt zijn coach.
De coach van Liu plakt wel al een datum op de comeback. "In oktober zal Liu lopen op de Chinese kampioenschappen als voorbereiding op de Asian Games."
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |