abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64025073
Ik heb even voorbeelden gezocht.

Dit is te droog:

En dit is goed:
  maandag 15 december 2008 @ 10:26:21 #52
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_64025315
En alleen die van CF ziet eruit als risotto

Het wordt veel te droog gekookt! Maar goed, risotto maken is een kunst op zich. Niet voor niets moeten ze het in hell;'s kitchen tot in den treure maken.

Idee van Robin is ook heerlijk, maar ziet er wederom te compact uit. Toch vind ik het recept heel interessant.
pi_64025366
ik moet zeggen dat mijn risotto ook net zo eruit ziet (minder rood, geen bietjesrisotto) als die van CF in de OP

en in een vormpje stoppen hoeft niet, want dan loopt 't uit (als je het vormpje weghaalt, that is)

Ben onwijs aan het twijfelen over de risotto nu, want we gaan koken bij anderen thuis, en niet hier en die hebben electrische pitten en ik ben géén fan van electrisch
Ja doei.
  maandag 15 december 2008 @ 10:35:04 #54
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_64025492
Heb jij gas Mo?
Dan ben je zooo gezegend. Ik heb elke dag ruzie met inductie. Veel te heet
Ik kan hier echt geen risotto maken hoor ( net als stoofpotjes ), mislukt altijd om de temp niet normaal geregeld kna worden.
pi_64025732
áls ik em in een vormpje stop, bekleed ik het vormpje, omdat het anders gelijk weer uitloopt
pi_64026086
quote:
Op maandag 15 december 2008 10:35 schreef SHE het volgende:
Heb jij gas Mo?
Dan ben je zooo gezegend. Ik heb elke dag ruzie met inductie. Veel te heet
Ik kan hier echt geen risotto maken hoor ( net als stoofpotjes ), mislukt altijd om de temp niet normaal geregeld kna worden.

zou ook echt niet anders willen
Ja doei.
  maandag 15 december 2008 @ 13:34:38 #57
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_64029673
Ik heb helaas ook electrisch. Ik haat het ding vanuit de grond van m'n hart, maar ben er inmiddels wel zo aan gewend dat ik er ook gewoon heerlijke risotto op kan maken.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_64050781
Heb keramische plaat en heb er nog nooit problemen mee gehad. Komt ook omdat ik hier heb leren koken, dus ben niet anders gewend.

Ik probeer m'n risotto altijd zo te maken dat ie wel uitloopt, maar er geen los 'water' tussenuit komt.
Sweet and innocent...
  dinsdag 16 december 2008 @ 12:12:33 #59
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_64053884
quote:
Op maandag 15 december 2008 10:14 schreef Sorbootje het volgende:
Ik heb even voorbeelden gezocht.

Dit is te droog:
[ afbeelding ]

En dit is goed:
[ afbeelding ]
Die eerste is te droog ja, maar die tweede vind ik weer net te papperig
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_64056092
Maar zo hoort ie wel

Maar gelukkig is het uiteindelijk vooral belangrijk wat je zelf lekker vindt.
  dinsdag 16 december 2008 @ 18:24:40 #61
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_64064625
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 13:46 schreef Sorbootje het volgende:
Maar zo hoort ie wel
says who
pi_64064656
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 18:24 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

says who
De Italiaanse koks die er verstand van hebben. Maar zoals gezegd bepaal je vooral zelf hoe het moet, want jij moet 't opeten en jij moet het lekker vinden
  dinsdag 16 december 2008 @ 18:29:35 #63
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_64064731
idd ja.

verstand verstand...uiteindelijk draait eten om smaak natuurlijk.
Voor mij geldt: risotto moet smeuïg, niet papperig.
pi_64064953
Good for you
pi_65001025
schopje

vandaag voor 't eerst met andere risottorijst gemaakt

"Tosya Pirinç", kilozak bij de AH

staat op dat het voor risotto en paella is en het is hier in ieder geval goedgekeurd.
De rijst lijkt wat zachter dan de Lassie-risottorijst die ik normaal gebruik en hij is goedkoper, dus nu maar even een nieuwe voorraadpot kopen want het is een blijvertje
Ja doei.
pi_65002511
Ik vind die van Lassi sowieso niet lekker, heb meestal AH Excellent. Is die jij noemt lekkerder?

Vrijdag courgette-risotto gemaakt. Was best lekker, had alleen geraspte Grano Padano in een zakje gekocht, dat was niets. Doe mij maar gewoon pecorino. Jammer dat ze die in de supermarkt alleen in van die grote stukken verkopen, dat is nogal duur iin je eentje.
Sweet and innocent...
pi_65002949
ik vind die van Lassie prima, gebruikte hem tot nu toe altijd, deze vind ik iets lekkerder, dat wel
Ja doei.
  dinsdag 13 januari 2009 @ 22:12:21 #68
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_65008488
aha turkse rijst, werkt idd ook goed voor risotto.

Waar kun je eigenlijk arborio rijst kopen?
pi_65008950
koop mijn arborio in de natuurwinkel
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_66600466
Ok ik heb hier al tijden een stikdure zak risotto rijst liggen, maar nog steeds niet de moed gevonden om het te gaan maken.

Ik kwam in dit topic venkelrisotto tegen, en laat er nu komende week venkel in mijn groententas zitten.

Iemand een goed recept voor venkelrisotto??
pi_66606487
Ik vind de venkel zacht het lekkerst, dan smaakt echt de hele risotto ernaar. Als je 'm knapperig wilt, kun je beter later toevoegen. En het ligt er nogal aan wat je erbij wilt eten. Voor vis zou je ook een visbouillion en geen kaas kunnen gebruiken.

Maar ik vind het zo simpel het lekkerst:

Ik zou de venkel in stukken snijden en samen met twee sjalotjes en wat knoflook fruiten in wat olijfolie. Dan risottorijst erbij en als deze even meegewarmd is afblussen met witte wijn. Daarna steeds als het nodig is er kippen of groenteboullion (van tablet of zelfgetrokken) bijgieten. Als bijna al het water opgenomen is en 't de juiste consistentie heeft, er geraspte italiaanse kaas (pecorino of parmezan) doorroeren en een beetje met versgemalen zwarte peper overheen serveren.

[edit] En het venkelgroen natuurlijk! Er op het laatst doorheen roeren en een klein beetje bewaren als garnering.

[ Bericht 7% gewijzigd door Innocence op 02-03-2009 16:08:34 ]
Sweet and innocent...
pi_66612685
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 19:52 schreef Innocence het volgende:
Ik vind die van Lassi sowieso niet lekker, heb meestal AH Excellent. Is die jij noemt lekkerder?
In mijn ervaring is AH Excellent beter, ja. En goedkoper.

Ik vind zelf carnaroli betere resultaten geven dan arborio. Bij de Delhaize verkopen ze beide in kiloverpakkingen.
pi_66671161
Ik zou de venkel en de risotto apart maken en pas later door elkaar roeren. De venkel in dunne plakjes stoven (met de deksel op de pan, afentoe roeren) in olijfolie, boter, plakjes knoflook en een scheut witte wijn of martini. Na een kwartier beginnen met de risotto met knoflook en sjalotje in kleine blokjes in olijfolie en boter, eerst witte wijn, daarna steeds een beetje visbouillon toevoegen. Als de rijst bijna goed van structuur is de venkel inclusief alles wat in die pan zit (vocht, knoflook) erbij, goed doorroeren tot de juiste structuur, dan van het vuur af: flinke hand parmezaanse kaas en eventueel wat extra boter met de deksel erop. En inderdaad dan opdienen met het groen van het venkel, wat gedroogde rode peper die ik met de schaar in dunne ringetjes knip (gepikt van Jamie, maakt het wel echt af!), en wat extra parmezaanse kaas.
pi_66686612
De Arborio is in de aanbieding bij de Lidl deze week. Ik heb geen ervaring met andere leveranciers, maar m'n risotto lukt er erg goed mee (al zeg ik het zelf)
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
  woensdag 4 maart 2009 @ 13:19:25 #75
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_66687563
Hmmm... wat een lekkere recpeten allemaal. Mijn lievelingsrisotto is er één met gambas en zeekraal. Is die al voorbij gekomen?
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')